Monty Roberts Trailerlaadhalster, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Monty Roberts Trailerlaadhalster, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:57

Zojuist heb ik er ééntje besteld, ik heb er veel verhalen over gehoord, maar nu gaan we eens kijken of ze in de praktijk goed werken.
Voor mijn werk heb ik regelmatig te maken met lastige laders en hopelijk geeft dit een snelle en doeltreffende oplossing van het laadprobleem.

Wie heeft hem al, wat heeft hij gekost en hoe bevalt hij?
Ik ben echt heeeeel benieuwd!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:59

sorry heb er geen gebruikt ofzo, amar vind het heel goed dat je Monty Robberts manier doet! heb boek gelezen en is heel leuk!

stephanie1

Re: Monty Roberts Trailerlaadhalster, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:17

ik gebruik er een hij koste 50 euro,het werkt super ,maar je moet wel eerst de basis aanleren

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:48

Zou je mij er wat meer over willen vertellen? Alle info is nl. welkom.

Mizz_mol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:04

Ik heb het halster ook! Maar het belangrijkste van monty zijn werk is de join up! Als je de basis van de join up niet weet zal je weinig aan het halster hebben. Want het halster is een deel van zijn methode met de join up.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:50

Ben bekend met de joinup methode, kan hem ook toepassen. Dus dat moet het probleem niet zijn.
Er zit gelukkig ook nog een begeleidende DVD bij, dus dat moet dan goedkomen?

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:04

Nee niet echt

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:59

imker schreef:
Ben bekend met de joinup methode, kan hem ook toepassen. Dus dat moet het probleem niet zijn.
Er zit gelukkig ook nog een begeleidende DVD bij, dus dat moet dan goedkomen?

Ik ben toen naar die show van hem geweest, kan me niet herinneren dat het op de dvd staat.. maar wellicht wel.
Het is in ieder geval belangrijk dat je er veel tijd voor neemt, het paard moet bij elke stap die die voorwaart zet weer een paar stappen achterwaarts, met het doel dat het paard uiteindelijk vanzelf de trailer op wil met zonder veel druk op het halster te zetten. Dit moet wel een paar keer herhalen. Dit is het verhaal in een notendop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:44

VSW --> OMG.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:10

Op de dvd staat eigenlijk maar heel weinig.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:20

Is het hetzelfde als een be-good halster? Zoja, dan hebben wij die ook, en ik kan je daarover alleen maar positieve dingen vertellen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:37

Dit is het betreffende halster:

Afbeelding

en dit is een be-nice halter:

Afbeelding

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:45

Ik gebruik dit halster ook, maar dus helemaal niet als trailerlaad-halster, maar voor het grondwerk. Het is het Dually halster van Monty Roberts en absoluut niet een specifiek trailerlaadhalster. Verwacht ook totaal niet dat je probleem met lastige laders nu met dit halster in 1 klap doeltreffend opgelost is, want er gaan wel heel wat trainingen overheen mocht je het echt op de goede manier willen doen!

Verder gebruik ik in de dagelijkse omgang veel van de methode van Monty Roberts, maar zijn Join-up laat ik echt lekker voor wat het is, ik vind het echt een straf voor je paard, maar dat is mijn mening.

Ik vind ook niet dat je zomaar dit halster moet gebruiken om een trailerlaadprobleem op te lossen, maar je ook eerst moet verdiepen in de achterliggende gedachte van het halster en dat is een erg zachtaardige training (grondwerk).

Veel mensen misbruiken helaas het aansnoerende effect van de neusriemen van het halster en geven er flinke rukken aan om zo het paard onder dwang en angst de trailer in te laten gaan en bereiken zo hetzelfde effect als een hengstenketting over de neus heen. Het oppakken (omhoog houden) van de leadrope moet echter al voldoende zijn je paard alles te laten doen wat je wil, zonder dat je er hard aan gaat trekken. Dit vereist training, geduld en uithoudingsvermogen van de leider!

De "kracht" die ikzelf uitoefen op 1 van de ringen aan het halster (NOOIT aan beide zijden) is netaan voldoende om de leadrope de goede richting op te laten wijzen en hangt ook altijd in een boogje. Staat je leadrope strak, dan oefen je te veel druk en dwang uit op je paard.

Trailerlaadproblemen zijn niet 1-2-3 op te lossen door een ander halster om te doen, maar door je omgang met het paard structureel om te gooien en je paard niet te dwingen de trailer op te moeten.

Mocht je ècht op de Monty Robers wijze je paarden op de trailer willen krijgen, neem dan contact op met Conrad van Pruijssen, hij zit hier op Bokt onder de naam pruyssen Hier heb je uiteindelijk ook echt niet persé het Dually halster voor nodig hoor Conrad heeft ontzettend veel ervaring met op een absoluut geweldloze manier je paarden op de trailer te laden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:50

Ik zou aan willen raden het Dually Halster niet als Quick Fix te gaan gebruiken voor het trailerladen. Als je vaker met moeilijke laders te maken krijgt, moet je toch echt de tijd uittrekken om daar aan te gaan werken. Alleen dit halster omdoen gaat de oplossing niet zijn. Het paard moet leren na te geven op de druk op zijn neus, en degene die het halster hanteerd moet leren acuut los te laten als het paard een stap naar je toe doet. De combinatie van: pijn valt weg als ik een stap naar voren doe, moet bij een paard eerst doordringen. Op het moment dat een paard echt in paniek raakt, zijn pijnprikkels het slechtste wat je kunt geven, en reageert hij daar niet op.

Een paard heeft, net als wij: twee hersenhelften, maar in tegenstelling tot ons erg weinig interactie tussen die twee. De linker hersenhelft is voor het denken, de rechter is instinct. Je moet hem leren dat hij na gaat denken, ipv zijn instinct blijft gebruiken. Juist en vooral met het trailerladen.
Ik zou Parelli met ze doen. En ja, dat duurt wat langer. Er is geen quick fix voor dit probleem. Zoals Parelli al zegt: take the time it takes, so it takes less time. Probeer het probleem in een keer goed aan te pakken, ipv het iedere keer over te moeten doen. Ik snap dat dit een probleem is bij paarden die niet van jouw zijn of die je maar korte periode in handen hebt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:18

Cassidy, de paarden die ik vervoer zijn vaak eenmalig. Ik weet hoe ik met paarden dien om te gaan, maar kan geen úren gaan tobben (de mensen zien de rekening dan al groeien en groeien...).
Indien goed toegepast, denk ik wel dat ik significante vooruitgang kan boeken in korte tijd.

Gieltje2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:28

Ik heb het halster ook voor mijn paard gekocht, aangezien deze niet acheruit wilde als ik hem wilde corrigeren. Hij is nog erg jong en moet leren dat hij mijn ruimte moet respecteren. Met dit monty halster is dit wel gelukt. Op de dvd staat niets over trailerladen, wel hoe je het halster kan gebruiken om je paard te leren jouw ruimte te respecteren en op jou te gaan letten. Monty Roberts adviseert om ook altijd eerst een join up te doen, voordat je grondoefeningen met het halster gaat doen. Bij mijn paard werkt dit goed. Je moet dus niet verwachten dat je het halster om doet en dat je paarden door de druk meteen de trailer in lopen. Eerst een join up en grondoefeningen en daarna pas trailerladen. Als je het wil gebruiken om snel trailer te laden dan zul je er naar mijn idee weinig aan hebben.

Lafayette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:38

Even een vraagje wat is het doel van monty robberts ??

En wat is de join-up methode ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:58

Beschrijving van de join-up en wat Monty Roberts ermee wil bereiken staan hier:

viewtopic.php?f=125&t=556025

@Imker, als het eenmalig is en je de mogelijkheid hebt, zou je de join-up idd kunnen toepassen voordat je probeert de paarden de trailer in te zetten. Het zet iig de verhoudingen snel even recht, de paarden zien jouw als leider en vertrouwen je. Maar ook na de join up zul je precies moeten weten hoe je het paard zult moeten behandelen en hoe je met dat halster om moet gaan. Ik heb MR en ook Kelly Marks tijdens demonstraties de paarden met het halster een paar keer bijna tot aan de laadklep van de trailer vooruit laten lopen bij het inladen en dan weer terug, zelf tot op de laadklep en dan weer terug. En ook voordat ze in de buurt van de trailer waren even het halster laten voelen door ze stil te zetten en achterwaarts te laten gaan.
Als ik jou was zou ik voor meer informatie en eventueel een cursus contact opnemen met Annemariev (boktnaam). Zij kan je beslist verder helpen.

Het halster gebruiken zonder verdere informatie of training zou ik iig niet doen.