Weet het echt niet meer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinde

Weet het echt niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:50

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het hoeft nog geen oplossing te zijn, maar een mening hierover dan ben ik al erg blij.

In jan dit jaar heb ik een topic geopend waarin ik beschreef dat mijn paard keupel was op de voorbenen waarvan we dachten dat het kwam door te kort beslaan. Uiteindelijk naar Utecht gereden, foto's laten maken maar konden daar niets op zien. Ze hebben de diagnose overbelasting in de hoefkatrolgedeeltje dorrdat paard 2 verschillende voetje heeft waarvan 1 erg steil en 1 heel plat. Paard op speciaal beslag gezet en 4 weken stappen.
Na 4 weken stappen was er bij mijn paard geen enkele verbetering te zien.

Voor second opion ben ik naar een dierenarts in Friesland gereden. Die heeft hem op beide voorbenen ingespoten en advies was 2 dagen stappen op het harde en daarna 1 week longeren, dan 10 dagen rijden op het harde en rechtuit. Vanaf dan mocht ik gewoon weer gaan trainen. Als dit niet zo werken kon hij het paard nog opereren.
Ik heb gevraagd of dit paard op zijn eind is (wil gewoon een eerlijk antwoord) Dit paard werd echt nog wel goed.

Ik ben nu 5 weken verder. Hij is zeker erg goed opgeknapt, alleen het volgende is nu aan de hand.
Op het harde is het paard 100 %
In de longeerbak (dit is mulstrandzand) is het paard 100%, ook met bijzet.
In de rijbak (dit is bak met tapijtsnippers) is het paard niet goed. En dan vooral rechtsom, linksom is hij wel 100%.
Als ik nu ga rijden in de bak is hij Linksom goed, maar rechtsom niet goed. Ga ik ook nog eens op het goede been lichtrijden, wordt hij nog slechter.

Ik word hier erg gefrusteerd van en snap het niet. Tuurlijk kan ik terug naar direnarts terug gaan, maar ik ben inmiddels zoveel geld kwijt aan dit paard voor de medische handelingen dat ik bijna failliet ben.

Zit ernu over na te denken om hem nog 5 maanden op het land te zetten en hem volledige rust geef. Ik zie dan in September wel weer hoe hij loopt.

Zou het verder een optie zijn, als jhij in de bak niet 100% bljift om hem misschien als recreatiepaard aan te bieden, maar wel zo dat hij mijn eigendom blijft.Ik wil namelijk niet dat hij in de handel tercht komt, maar misschien kan iemand er nog blij mee maken die alleen lekker buitenritten maakt.

Sorry het is een heel verhaal,maar hoop dat iemand mij kan helpen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:25

Het kan zijn dat je paard het op de rechterhand moeilijk heeft,net zoals mensen hebben paarden een goede en een slechte kant.

Ik vind het eigenlijk erg op artrose lijken eerlijk gezegd

Marlinde

Re: Weet het echt niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 07:30

Ik heb verscheidene keren de voorbenen en voetjes op de foto gehad, ,maar niets op te zien. Dus ook geen Artrose.

Bedankt voor je reactie

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:30

Je zegt dat hij 100% is op het harde en in de longeerbak en niet in de rijbak. Maar zit je er op in alle drie de gevallen of alleen in de rijbak? Wat gebeurt er als je longeert in de rijbak?

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:35

Ik ben het een met Waratje, heb je al eens naar je zadel laten kijken? Daar zou het zeker aan kunnen liggen als je er op het harde ook niet op zit!

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 12:03

Sorry misschien niet helemaal duidelijk verwoord:

Als ik longeer in de bak is hij ook NIET 100% goed.
Vaak longeer ik eerst in de longeerbak en ga daarna nog even kijken hoe hij loopt in de rijbak.
Op harde dan zit ik er gewoon op en is hij dus wel goed.
(snappen jullie het nog)

Verder heb ik het zadel net helemaal laten nakijken en laten opvullen.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:14

Is het geen HKO of een vorm daarvan (als dat bestaat), een andere manier van rijden kan misschien een oplossing zijn (Antoine de B.) ik ben hier niet in thuis, maar misschien kun je met de zoekfunctie iets wijze worden.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:17

Ik denk dat het in dit geval gewoon gokken blijft wat het is.Als ze op de foto's niets zien dan wordt het natuurlijk een heel moeilijk verhaal.Weten ze dan wel zeker dat het in de voet zit of zit het hoger?Het paard een paar maanden op het land zetten vind ik persoonlijk een heel goed idee. Je kan n.l wel blijven dokteren maar elke arts zegt weer iets anders, daar was je zelf denk ik ook al achter,en het kost je een vermogen.Heel vaak is rust de beste oplossing.Heel veel sterkte met je paard.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:23

Ik denk dat je hem t beste voor een paar maanden het land op kan zetten. Al dat dokteren kost idd een hele hoop geld en je geld is nu denk ik wel bijna op! Dus ik zou gewoon op het land zetten, afwachten hoe die daarna loopt..

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:12

Dank voor al jullie reacties.
@Aerdenhout1: Beide dierenartsen zijn het met elkaar eens dat het in de voet zit. Ik heb advies van de laatste dierenarts (waar ik heel veel vertrouwen in heb) een wigje laten plaatsen onder zijn linkervoetje (dit is ook zijn erg platte voetje) Heb vandaag ook mijn hoefsmid gesproken en hij gaat ook nog kijken of hij iets kan doen. Hij denkt overigens dat het nog steeds ligt aan standveranderingen door het wigje. Vind ik wel lang duren, hij loopt inmiddles alweer 6 weken op deze ijzers.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:48

Ik vind het niet zo heel gek, dat het lang duurt, als je zelf in ene anders moet gaan lopen is het toch ook wel even wennen en dan bedoel ik niet op andere schoenen, want die kan jij s'avonds uit doen en je paard niet....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:53

Ik mis de achterbenen. Het is me niet duidelijk of je die op de foto hebt. Mogelijk komt het van daaruit.
Indien het paard geen aantoonbare gebreken heeft (Arthrose, Hoefkatrol e.d.) en je tuigage past (het zal niet de eerste keer zijn dat een zadelmaker er een zootje van maakt) dan denk ik aan spieren en dus aan Gerry van Oosanen, www.equireva.nl zo-wie-zo is zij de eerste waar ik aan denk bij vage bewegingsklachten.

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:02

Hier mijn verhaal.

Mijn verzorgpony 14 jaar oud. Begin met haar te verzorgen.
Baasje zegt dat als alles klikt ik met haar mag rijden, zelfs
wedstrijden. Heb nog nooit op haar gereden, wordt kreupel!
Ik weet niet meer precies wat er allemaal aan gedaan is, maar
hier alles wat ik wel nog weet.
Da zei: veel rust, dus Shiva op rust, ook niet meer uit stal voor
te mesten, dat deden we met haar in de stal. Na een bepaalde
tijd aan de hand stappen, na het stappen longeren, maar ze liep
helemaal niet beter!
Dus weer op rust, spuiten gehad, heeft niet geholpen.
Plaatselijke verdovingen, niets opgeleverd.
Foto's gemaakt, niks gevonden. Dit werdt een steeds groter
raadsel. En haar baasje zag geen licht meer aan het einde van
de tunnel, en de nullen op haar bankrekening kwamen ook in zicht.
Shiva moest nog langer op rust. Dus Shiva weer op rust, maanden
heeft ze op stal gestaan, ook in de zomer stond zei als enige binnen.
Erg gelukkig was ze niet. We gingen af en toe ff lekker buiten grazen
aan de hand.
Daarna ging het iets beter, na veel stappen iedere dag begon ze
minder te kreupelen, dus wij kregen weer hoop. Ik mocht heel
af en toe eens op haar draven. Weer werdt het minder en
we besloten om haar gewoon mee te laten gaan we wei op. Ze was
heel ongelukkig binnen. We smeerden iedere dag haar benen in
met vanalles en nog wat. Niets hielp!
De dierenarst heeft vanaf het begin gezegd dat het haar pees was.
Er zijn 3 dierenarsten geweest, en 1 dacht dat het misschien ook
aan haar schouder kon liggen. Maar 2 zeiden dat dat niet kon.
Nu staat Shiva op wei, ze loopt bijna een jaar op wei, en ze heeft
haar hoogte en dieptepunten. Geen dag loopt ze zuiver.
Waarschijnlijk is het dus toch haar schouder geweest. Maar voor
haar baasje is er financieel niet veel meer, ze krijgt een baby,
heeft 3 paarden, 9 katten, en 1 hond! Genoeg waar haar geld aan
uitgegeven moet worden zonder Shiva haar medische dingen erbij.

We laten haar op wei, rijden haar waarschijnlijk van de zomer door,
als ze dan niet beter loopt, krijgt ze rust voor altijd. Dan mag ze
als weide paardje bij de rest blijven...

Niet iedereen zal het met deze oplossing eens zijn, maar er valt
voor ons niet veel meer te doen..

Ik hoop dat jij wel je paardje beter krijgt. En dat je niet heel veel
aan mijn verhaal zult hebben weet ik ook wel. Maar nu kan ik het
eindelijk eens kwijt bij iemand die ook zoveel problemen heeft.

Ik vindt het idee om hem op rust te zetten best goed!
En je andere oplossingen zijn ook heel eerlijk tegenover
het paard!

Veel succes!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:17

waarom niet eens een osteopaat laten kijken naar je paard,het is echt niet duur(tot 100 euro) en zij vinden iedere verdere blokkade in je paard!

Bellamafia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:22

ik zou zoeken in de schouder / rug ???? en zoals casanova zegt, laat er een osteopaat naar kijken misschien ....

kiara_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:08

ik zou is verder kijken dan alleen zijn been mischien zit het in zijn rug of ergens anders. je kan bijv een keer met hem naar een holistische arts met hem gaan. heb dat met onze pony ook gedaag die was ook steeds nie goet en het bleek dat zijn bekken scheef zaten. die zijn recht gezet en nu kan hij alles weer (ook springen en cross lopen).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:24

Dit lijtk erg op een verhaal van mijn vriendin. Een jaar geleden werd haar paard kreupel. Is op de foto gezet had spat en ocd.
op speciaal beslag gestaan hielps niks. Dus naar emmeloord voor second opionon. Op hun foto's was niks te zien!! Geen spat of ocd.
Toen heeft ze hem een tijd op rust gehad, hielp klein beetje.

We gaven allemaal de moet op. Toen is ze naar ergens in Friesland gegaan en bleek het in zijn rug te zitten. Nu na drie behandelingen kan ze alles weer langzaam opbouwen.

Het heeft allemaal aan haar zadel gelegen. Ze heeft een boom 3 en moet een boom 6!!
Dus zoals andere ook zeggen misschien zit het erens anders!

gr sandra

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:56

Ik ga altijd bij me zelf na. Hoe ik zou lopen als ik ergens pijn heb. Hij loopt met zijn voorbenen kreupel he ?
Als mijn armen/handen pijn doen. Komt dat meestal van een spier in mijn schouder. Of in me rug. Ik zou toch hem laten onderzoeken over heel zijn lichaam. En dan extra bij zijn schouders en rug. Misschien komt het door het zadel. Zelf heb ik dat ook gehad. Ik reed altijd met spring zadel. Ze liep nooit goed over haar rug en zat vast als een moer. Dus ik nadenken.. en denken. en denk. Toen ging ik kijken naar het zadel. Het zadel knelde haar rug. Dus daarom kon ze niet echt ontspannen lopen. Toen hebben we een dressuurzadel gekocht. En sindsdien loopt ze ontspannen en is ze lekker los!