steigeren aan de hand.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leelovestoes

steigeren aan de hand.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:43

hoi

wat is jullie ervaring met paarden die steigeren die aan de hand lopen, hoe hebben jullie dit opgelost? hoe kan je het ze afleren?

ik heb net een week een nieuw paard, merrie twee jaar, loop vandaag met haar naar de wei, ze steigerd en slaat tegen mijn hoofd met als gevolg dat ik nu met hevige koppijn zit en 4 hechtingen+een zere kaak en alles wat daar aan de rechterkant zit!

s.o.s s.o.s dus!!!!

gro leonie

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:46

Jeetje... dat is niet zo best. Een steigerend paard is echt levensgevaarlijk. Dit moet je echt niet accepteren. Tenminste, is het uit angst of gewoon uit opstandigheid? Als het dat eerste is: geruststellen en gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is. Het tweede: heel grof gezegd misschien, maar dan moet je haar echt een lel geven. Ze moet weten dat jij de baas bent en zij niet zomaar kan bepalen wat ze doet.
succes ermee, en beterschap.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:09

-> VMR

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:16

Oeii, hoop dat het alweer wat beter gaat
En ja,, ik zou hem ook een lel geven en gewoon stug doorlopen..

ilufprincess

Re: steigeren aan de hand.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:17

Pijnlijk maar..
echt niet veel aan te doen
Mijn paard is 13 en nog altijd even koppig,gelukkig is het al veel verbetert

1gouden tip,probeer je paardje zo rustig mogelijk te houden en zeker niet slaan ofzo dit heeft het neven effect.
zoals iemand zei: een lel geven -> vind ik persoonlijk erg dom.
Een paard stijgert omdat het iets voelt,en ik denk niet meteen uit opstandigheid
Als het tog zo is , je stem verheffen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:44

ja een lel geven is ook niet echt goed.
maar als het paard zo over je heen loopt is het ook niet goed.
hij moet wel respect voor je hebben.
als je stem verheffen niet werkt en je krijgt een tik dan is je eerste reactie toch wel slaan denk ik.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:52

Beterschap als eerst. Ja een steigerent paard, wat doe je daar aan.. Ik zou haar gewoon heel goed in de gaten houden wanneer je naast dr loopt! En zodra je merkt dat ze het wil doen gelijk je stem verheffen! Desnoods, een ruk aan het halster touw.. Probeer een klap niet zo snel te geven, maar wordt het echt te link zou ik het persoonlijk wel doen. Paarden in de natuurlijk trappen elkaar ook als ze over de grens gaan...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:12

ik zou de vorige eigenaar eens vragen of ie dat vaker deed...

een jong paard naar de wei brengen kan in dit jaargetijde best wel eens steigerende paarden op leveren, ze hebben vaak de hele winter binnen gestaan (weet niet of dat bij jou ook zo is) en nu mogen ze de wei in.... Feest!!
Onze jongelingen waren ook zo onstuimig van de week.
Beterschap!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:22

Bij voorkeur moet je het voor zijn, zorgen dat ze de kans niet krijgt. Goed opletten en heel consequent zijn met wat er aan de hand wel en niet mag.
Als ze het toch blijft doen is er nog een optie. Hij is niet fijn en zeker niet zonder risico, maar wel heel duidelijk: omtrekken als ze op haar hoogste punt is. De zijwaartse balans is dan minimaal.
Enne, bedank vooral de vorige eigenaar dat hij dit niet in de veulentijd heeft geregeld.......

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:03

ik weet niet, mijn pony deed het eerst ook wel is ik denk van opgefoktheid/ angst maar gelukkig deed ze het niet zo vaak en niet zo hoog, dus ik kan je helaas geen tips geven. iig succes

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:48

mijn verzorgpaard doet het ook wel eens, maar die is nog jong en hij doet het gewoon om te proberen de baas over ons/mij te spelen! Dus dat leer ik hem even heeeel snel af!!

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:01

Dit is echt levens gevaarlijk!! Als mijn paard naar mij steigert kan hij toch echt een aantal keer maatje 38 tegen zijn edele achterwerk aankrijgen. Wat denk je wat er gebeurd al ze dit tegen de leider van de kudde doet? Gelijk korte metten mee maken voordat er echt ongelukken gebeuren..

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:32

Wan schreef:
mijn verzorgpaard doet het ook wel eens, maar die is nog jong en hij doet het gewoon om te proberen de baas over ons/mij te spelen! Dus dat leer ik hem even heeeel snel af!!

Waarom heb je het hem dat dan nog niet afgeleerd?
Hoe jonger je het ze afleert hoe beter, liefst als jong veulen al.