De waarheid over paardenoren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

De waarheid over paardenoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:06

Hoe is het ons geleerd? Oren naar voren is goed. Oren naar achteren is slecht. Maar is dat wel zo?

Sinds ik mijn eigen paardje heb, en ik dus iedere dag met paarden te maken heb, ben ik eens goed op haar mimiek gaan letten. Zo is me opgevallen dat, wanneer haar oren naar voren staan, ze vaak meer op haar omgeving let dan op mij. Soms draait ze er eentje mijn kant op. Van de andere kant krijg word ik ook begroet met oortjes naar voren, en kijkt ze me vaak na met haar oren rechtop.

Zodra er een ander paard passeert op de hoefslag, gaan de oortje linea recta in de nek, terwijl ze hier met buitenrijden in een groep dan weer geen last van heeft.
Met rijden heeft ze haar oren meestal iets naar achteren, maar niet in haar nek (gelukkig). Is dit dan een teken van ongenoegen, of is ze juist alert op mij en eventueel mijn stem? Lopen sommige paarden meer met hun oren naar achteren dan anderen (vast wel), en hoe kan ik aan de oren zien of ze echt ongemak ervaren of het alleen maar grootdoenerij is?

Ik ben benieuwd hoe het nu precies zit met oren en jullie ervaringen. Boeken zijn helaas niet altijd duidelijk, of anders meestal te beknopt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:28

Oren naar achteren is iets anders dan oren plat in de nek.
Ik interpreteer het altijd zo: als ik rij en de oren zijn naar voren dan is mijn paard geconcentreerd bezig en heeft hij verder geen aanwijzing nodig. Zijn de oren naar voren en maakt hij zich groot daarbij, alle spieren gespannen, dan is de aandacht meer bij iets in de omgeving dan bij mij. Flitst er een oor naar achter dan wacht hij op aanwijzingen, zijn de oren voortdurend naar achteren gedraaid dan luistert hij naar wat ik zeg of let hij op wat er achter ons gebeurd. Tijdens het longeren zie je ook regelmatig een oor naar het midden van de cirkel bewegen: dat is dus luisteren naar aanwijzingen of juist wachten erop imo. Oren plat in de nek is duidelijk te herkennen en dan neemt het paard een agressieve houding aan (uit woede of angst)

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:41

Mijn verzorgpony wil altijd heel hard gallopperen als we ana het rijden zijn. Dit doet ze helemaal uit zichzelf, als ik haar lange teugel eef doet ze het ook. Ze heeft haar oren meestel niet naar voren maar meer een beetje omhoog, maar het liefste gaat ze toch echt enormhard rennen. Eigenlijk heeft ze bijna nooit haar oren naar voren.. (behalve als je met eten aan komt zetten..

Jamezy

Re: De waarheid over paardenoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:50

Dank voor jullie reacties

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:24

Als de oren erg naar voren zijn dan zijn ze inderdaad vaak met interessantere dingen bezig dan met jou.
Zijn ze naar jou gericht (bv met rijden) dan is het paard aan het opletten en geconcentreerd bezig zeg maar.
Oren plat is irritatie, kwaad, dreigen etc

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:59

Meestal kun je ook een combi zien van oren/ ogen en neusgaten. Als de oren naar achteren zijn met rijden, wandelen oid dan zijn paarden meestal ontspannen. Naar voren betekend dus blij, vrolijk. Als de oren heel erg naar voren zijn en je ziet klein beetje wit van de ogen dan vinden ze iets eng of ze zijn bang of ergens anders in geïnteresseerd. Meestal zijn de neusgaten dan ook nog wijd en mijn paard kijkt dan ook steeds naar mij en naar hetgene wat ze eng of spannend vind als teken van: kijk daar eens!
Boos is idd heel duidelijk. Neusvleugels naar achter getrokken en de oren plat in de nek. Meestal kun je het wit van de ogen goed zien. Zo zie ik het dus ongeveer. Gewoon op alles tegelijk letten. Ook de spieren. Gespannen of ontspannen kunnen wel een teken zijn van een emotie

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:01

Owjah, tijdens het rijden de oren naar achter betekend idd dat ze naar jou luisteren. Paarden die met de oren naar voren rijden zijn vaak alerter op de dingen om hen heen en zijn beter geconcentreerd op jou hulpen en wat je dan ook maar vraagt. Met longeren ook, 1 oor naar binnen is dat ze op je letten.

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:02

mijn paard loopt ook altijd mensen z'n oren naar achteren maar als hij z'n oren naar voren heeft is hij ongeconcentreerd duss als hij z'n oren naar achteren heeft let ie op