paard voor het eerst naar een andere omgeving???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

paard voor het eerst naar een andere omgeving???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:00

hoi ik heb een vraagje ik heb mijn fries gekregen toen hij 10 maanden was.
Hij is inmiddels bijna 5 maar nog nooit op ander terrein geweest.
Hij is redelijk koel in zijn hoofd en vind niet snel iets eng maar toch ben ik bang dat hij het in een vreemde omgeving anders zal doen.
Nou weet ik dat het het beste is om voor het eerst een ander paard mee te nemen in dit geval mijn pony.
Maar aangezien dat nogal een stress kip is wat betreft mijn fries denk ik niet dat dit ten goede zou komen.
hoe zouden jullie dit aanpakken?

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:30

niemand die dit kent?

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:07

Mijn nieuwe pony is ook 5.. en al weleens op ander terrein geweest, maar nu ze hier staat is ook alles heel eng hoor..
Terwijl ze wel heel cool in d'r hoofd is, maar toch is ze hier erg nerveus. Op het moment gaat het wel al een stuk beter, maar ze moet nog erg wennen. Ze heeft gewoon heel veel dingen nog nooit gezien of gehoord (door d'r leeftijd), en die komt ze hier ineens wel tegen... gelukkig went ze snel
Ik ga idd wel de weg op met een heel mak en rustige pony, totdat ze helemaal rustig is.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:07

Zelf niet zenuwachtig en raar gaan doen.
Waarom zou dat paard in hemelsnaam gaan stressen in een andere omgeving?! Het is de ruiter/begeleider die zenuwachtig gaat zitten doen en daardoor raakt het paard ook gestresst, want de ruiter doet raar. En als de leider het al eng vind, dan zal het ook wel echt eng zijn.

Gewoon doen zoals thuis, dan doet je paard dat ook.

rick_erika

Re: paard voor het eerst naar een andere omgeving???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:12

daar ben ik het niet mee eens,
mijn pony is heel braaf en heel cool, schrikt met buiten rijden ook helemaal nergens van, maar zodra ik in de bak rij en hij hoort buiten iets dan wordt hij nerveus en krijg ik hem niet meer door een hoek.
Dit heeft niks met de ruiter te maken, want ik doe echt niks anders.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:04

ik denk dat het bij mijn paard toch anders werkt sjonniej.
Zoiezo heb je een andere band met een paard als je er nog niet op rijdt.
Als ik hem fulltime zo rijden dan vertrouwt hij mij zoiezo veel meer want voor paarden is rijden al onnatuurlijk en als het rijden dus goed gaat vertrouwt hij je.
Maar ja toch zal eens de eerste keer moeten zijn.
En natuurlijk moet je nooit ineens heel streng zijn of juist heel soepel want daar zal je paard (en vooral die van mij) gelijk op in spelen.. bedankt alvast voor de adviezen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:28

Dan ben ik (en het merendeel van de menners) zeker geoefend in het vinden van paarden die nooit schrikken

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:29

en het merendeel van de westernruiters ook...

gewoon veel dingen met m gaan doen en zelf heel relaxed blijven. Volg een schriktraining bijvoorbeeld, maak je paard moedig dan wordt het vanzelf minder...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:11

Sjonniej schreef:
Zelf niet zenuwachtig en raar gaan doen.
Waarom zou dat paard in hemelsnaam gaan stressen in een andere omgeving?! Het is de ruiter/begeleider die zenuwachtig gaat zitten doen en daardoor raakt het paard ook gestresst, want de ruiter doet raar. En als de leider het al eng vind, dan zal het ook wel echt eng zijn.

Gewoon doen zoals thuis, dan doet je paard dat ook.

phoei, er zijn nog mensen die het snappen, goddank.................

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:43

Doe maar gewoon alsof alles heel normaal is, dan heeft je Fries er niet zo'n erg in. Succes ermee.

rick_erika

Re: paard voor het eerst naar een andere omgeving???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:45

Ik ben het wel met jullie eens, er ligt ook veel aan de ruiter/begeleider.
Je paard heeft angst en wordt daardoor onzeker doordat hij spanning voelt bij zijn baas.

Maar het is helaas niet altijd zo.

Nogmaals ik heb twee pony`s de een is nergens bang voor en de ander is alleen bang als ik in de bak rij(deze is afgesloten en overdekt.)
Als hij iets hoort maar niets ziet.
Ik kan met hem naar buiten gaan en er kind van 4 opzetten hij zal nergens van schrikken, en niks doen. Maar in de bak heb ik opeens een heel ander paard. Dat schrikt van elk geluid.
Die schrik reactie van hem uit zich alleen in een stukje weg galopperen en er niet meer langs willen.
Ik ben dan zijn ontspanning kwijt en moet weer van voren af aan beginnen. Dit is voor mij alleen op te lossen door het te blijven doen.
En het gaat dan ook steeds beter.

Ik wil er wel nog aan toe voegen dat mijn pony, misschien wel een geval appart is. Want hij bijv al bang als hij andere paarden hoort, dit heeft waarschijnlijk te maken door wat hij heeft meegemaakt in het verleden maar daar ga ik nu niet verder op in.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:27

@rick-erica: jouw paard heeft blijkbaar een geschiedenis, voor jouw paard geldt bovenstaande dan toevallig niet maar voor het merendeel van de andere paarden dus wel.
Gewoon relaxed en rustig blijven zoals Sjonniej al zei dat scheelt enorm!

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:00

Zelf vooral rustig blijven idd op vreemd terrein.. Vooral doen of er niks aan de hand is! Verder zou ik dan áls je een andere pony mee neemt, een rustige coole kikker mee nemen.. Bijvoorbeeld samen met een vriendin ofzo? Verder weet je nooit hoe je paard reageert, gewoon uitproberen