Pony loopt je soms haast omver, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Pony loopt je soms haast omver, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:55

Sinds zaterdag staat mijn nieuwe pony hier.

Het is nog een jong ding, 5 jaar.

Op het moment is ze nog wat onrustig hier op d'r nieuwe plaats.
Met wandelen is ze zo bezig met haar omgeving, dat ze eigenlijk niet door heeft dat ik er ook nog naast loop

Het is een hardstikke lief beest, maar het idee dat ze zo op mijn tenen gaat staat vind ik toch niet zo fijn

Heb al wat tips gehad om dit af te leren, maar hoor er graag nog meer, vooral tips die ook echt geholpen hebben
Heb niet zo'n zin om het eerst te laten gebeuren en haar dan een tik te geven ofzo.. ik ben haar graag voor

In de bak ben ik haar wel al aan het leren om opzij/achteruit te gaan zodra ik dat zeg of haar aantik, maar ja... als ze iets eng vind en ineens een stap opzij doet, dan ben je dat meestal niet voor...

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:29

Je zegt dat ze helemaal geen aandacht voor je heeft. Logisch, een nieuwe plek is niet niets, zeker niet voor een jonge pony. Als ik jou was zou ik haar in ieder geval 2 weken geven om te wennen voordat je 'werk' (zoals wandelen) van haar gaat vragen waarbij je haar concentratie nodig hebt. Ga gewoon elke dag lekker naar haar toe in het land, knuffel haar, poets haar, laat haar aan je wennen. En als je daarna met haar aan het werk gaat, doe het dan kort, doe het in een omgeving die haar zo min mogelijk afleidt en kijk op welke manier je haar aandacht kan krijgen. Succes!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:43

Misschien moet je eens iets van grondwerk of Natural Horsemanship gaan doen. Krijg je een goede band met je paard van, én je paard leert jouw persoonlijke ruimte te respecteren en zal je altijd in de gaten houden.

IngridM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 06:27

Wat Nado zegt zou ik dus weer niet doen, ik zou vanaf het directe begin wel willen dat ze op MIJ let, leuk dat ze de omgeving wil zien, maar ik sta er ook naast en dat moet ze weten.

Wat ik altijd doe als een paard te dichtbij komt; ik wandel vaak met een longeerlijn en heb de hele kluwen in m'n linkerhand zeg maar, en als ze tegen me aan komt zwaai ik met die kluwen longeerlijn tegen haar schouder, hetzelfde eigenlijk wat je doet met longeren, richting schouder wijzen is naar buiten gaan.
Als ze niet luistert naar alleen de beweging raak ik haar echt. De eerste keer zal ze misschien boos of beledigd zijn, maar daar wennen ze wel aan......

dit heeft altijd goed gewerkt, succes !

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:20

Het lijkt mij dat ze natuurlijk wel even moet wennen. Maar dat ze altijd op jou moet letten want dat is belangrijk. Jij moet haar uitleggen dat wanneer ze jou omver loopt dat niet juist is. Laat haar dan direct wat passen achterwaarts maken (bijv.)zodat ze weet ik moet opletten. Jong geleerd is oud gedaan.

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:34

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben het zelf ook niet helemaal eens met nado's aanpak, ik heb juist zoiets van dat ze meteen lekker moet gaan wennen aan alles hier en vooral aan mij, ik ga er niet meteen op, pas zodra ze helemaal rustig is.

Ik ben iedere dag wel eventjes bezig met wat grondwerk in de bak en dat gaat hardstikke goed! Ze leert heel snel en is echt op mensen gericht.

Ingrid en Jacqueline: Jullie aanpak spreekt me meer aan!

De laatste paar dagen gaat het al stukken beter hoor!
Gister en vandaag heb ik eigenlijk helemaal geen problemen meer gehad op de weg, ze liep netjes achter mij of naast mij. Je ziet haar gewoon per dagveranderen, en dat is inderdaad gewoon wennen aan de omgeving en aan mij.
Natuurlijk vind ze nog weleens iets eng, en dan zal ik dat van die paar passen terug uitvoeren.
Ik leer haar ook stil te staan zodra ik stilsta, dat doet ze opzich wel al, maar meestal een paar stappen verder.

willemijn143

Re: Pony loopt je soms haast omver, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:31

hey, ik heb precies hetzelfde, ook pony van 5 jaar etz. Als je met hem wandeld aan touwtje en hij/zij loop je voorbij, dan moet je je groot maken, armen wijd spreiden een teken dat je groot bent, reageert ie niet, dan even een rukje aan het touw, als dat niet werkt neem een zweepje mee, is een verlengde van je arm, gebruik het ook zo! Als de pony echt gewoon doorloopt een keer aanpakken, voor haar gaan staan, je groot maken, elke keer dat ie je voorbij loopt voor hem staan en je groot maken, totdat ie naar achter gaat, dmv ritmisch met je handen naar hem toe wijzen, als dat niet lukt met zweep, reageert ie niet dan een tikje geven.. bij mij gaat het hartstikke goed, beetje NH manier... succes!

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:15

bedankt voor je reactie!

Bij haar is het niet zozeer dat ze helemaal voor me gaat lopen en ik haar niet goed meer terug krijg.
Integendeel zelfs, ze luisterd super naar druk op het halstertouw, ik hoef maar een heel klein drukje te geven en ze staat al stil.
Dus dat is het probleem niet.
Het was meer dat ze zo onder de indruk van haar omgeving was, dat ze EN een stuk harder dan mij liep iedere keer EN ze af en toe bijna op me ging staan

Maar ik moet zeggen dat het probleem eigenlijk al over is! (en dat in die paar daagjes!)

Misschien dat het ook door het grondwerk komt, want ze loopt prima achter me of net met haar hoofd naast me.. en versnelt ook niet meer zo heel vaak
Ik denk dat het vooral nog een beetje aan de stress lag van een totaal nieuwe plek en nieuwe mensen (ik dus) en gebrek aan vertrouwen.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:59

hey, wat goed, harstikke fijn! Ben zelf ook hard aan het oefenen, bij hem is het vooral dat hij het nog eng vind om zonder z'n maatje weg te gaan en dus ook niet oplet...!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:03

Hmm, misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Als je aan het werk gaat, dus ook wandelen, moet ze op jou letten en concentreren. Niet meer dan logisch. Het enige dat ik zeg is dat als zij die concentratie nog niet op kan brengen vanwege de nieuwe situatie na de verhuizing, dat je het haar ook nog niet moet vragen. Dan krijg je geheid problemen. Over je heen lopen mag nooit, niet in de wei, niet aan de hand. Zoals Mocca zegt: met behulp van grondwerk kan je werken aan respect en persoonlijke ruimte.