Bij ons op stal gaan de paarden nog niet de wei op omdat het gras nog niet zover is. Maar volgens mij kan mable op de kalender kijken ziet ze dat het eind april is. Ze is enorm energiek en dit heeft er toe geleid dat ik afgelopen zaterdag op de grond lag na een uitspatting van haar hormonen. In al die jaren dat ik haar heb heeft ze dit nog nooit gedaan. Ik ben dan ook enorm geschrokken en nu weet ik niet hoe ik er mee om moet gaan.
Mijn vertrouwen in haar is helemaal weg en eerst longeren helpt ook niet want ze blijft stuiteren.
Dat eerst longeren is wel een slim idee. Werkt het ook niet als je net zo lang longeert totdat ze echt helemaal is uitgebokt en uitgeraced?
Kun je haar anders dagelijks loslaten in een paddock die groot genoeg is om rond te rennen? Liefst dan nog met een paard erbij zodat ze ook echt in beweging blijven?
De longeerring is vrij klein daar doet ze niet echt gek. Een grote paddock is er niet helaas. Ik vrees dat ik geduld moet hebben tot ze de wei in mogen. Eventueel kan ik nog een trainingsmolen gebruiken die kan ook in draf maar ik heb het niet zo op die dingen.
Dan zou ik toch voor die trainingsmolen gaan. Gewoon twee uur op drafprogramma zetten (wel met stapperiodes ertussen natuurlijk), eventueel daarna nog een galopje aan de longe en ik denk dat je dan al een heel stuk rustiger zit.
Edit: Als je paard het niet gewend is, zou ik haar er eerst gewoon eens in laten stappen en als ze het trucje door heeft pas in draf zetten.
Ben wel bang dat ze dan een bereconditie krijgt...
Daar was ik ook altijd bang voor. Mijn oude staleigenaar (Diederik) zei idd altijd dat de ruiter dan niet meegroeit in conditie. Ik heb er eigenlijk nooit problemen door gekregen.
En ze mogen toch bijna het land op. Nog ffies doorbijten
Ik heb het 2 jaar geleden gehad toen had ze teveel comditie gekregen. Nu voor een paar keer maakt het niet uit denk ik. Hopelijk gaan ze maande de wei op maar dat zal nog wel niet.