Pony plet me steeds als hij zijn stal in wil. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Pony plet me steeds als hij zijn stal in wil. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:26

Zoals de titel als zecht, elke keer als ik mijn lespony (tinker) naar zijn stal wil bregen, is er aan het begin niks aan de hand. Zodra ik een stukje in zijn stal sta, schiet hij naar voren en plet mij dus tege de zeikant aan. Nu kan het ook komen omdat hij twee erg vervelende buren heeft. Ik heb even een tekeningtje erbij gemaakt om het te verduidelijke.
Afbeelding

Ik heb dus een smalle ingang, waardoor ik al voor hem loop. Paard nummer 1 en paard nummer 2 beiten. Paard nummer 2 gaat in zijn kont lopen beiten en hij schiet dan dus naar voren toe, zijn stal in waardoor ik word geplet. Het rare alleen is, dat hij dat niet doet bij zijn verzorger.
Gister heb ik weer vast gezeten en heb nu dus flink last van mijn ribben.
Hoe kan ik dit volgende keer voorkomen? Ik wil niet steeds geplet worden!

gootje12

Re: Pony plet me steeds als hij zijn stal in wil. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:28

kan je hem niet zelf in de stal laten gaan?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:43

Kan je ervoor zorgen dat die paarden hem niet meer in de kont bijten?
Door bv lekker naar links te stappen dat ze er niet aan kunnen.
Verder kan je je paard naar binnen laten gaan en jij staat aan de zijkant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:52

bekend probleem.

weet je wat heel goed helpt?

voordat je je dier op stal zet even een halstertouw vastmaken voor de opening van de andere paarden, gewoon zo dat ze met hun hoofd in de stal blijven dus.

wel als je het touw ertussen doet even aan die paarden laten zien dat dat touw er zit, anders kunnen ze schrikken of zo.
ik heb op een stallign gestaan waar er ook een stuk of wat beten en zo deed ik het altijd.
touw ertussen,paardjes laten zien en jij kunt er vrij normaal langs.
en idd even aan de andere kant gaan lopen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:18

Paarden horen niet in konten te bijten. Als het incidenteel is, gaat er bij mij gewoon heel grof de zweep over. Als het blijvend is, dan ga ik dat paard ermee treiteren. Morris' buurpaard deed het ook. Elke keer als ik Morris uit de stal haalde, zette ik hem stil, nét buiten bereik van het bijtende paard. Binnen een week geen probleem meer. Het paard heeft zichzelf een paar keer flink gestoten en toen hoefde hij niet meer zo nodig.......

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:22

ikke schreef:
Paarden horen niet in konten te bijten. Als het incidenteel is, gaat er bij mij gewoon heel grof de zweep over. Als het blijvend is, dan ga ik dat paard ermee treiteren. Morris' buurpaard deed het ook. Elke keer als ik Morris uit de stal haalde, zette ik hem stil, nét buiten bereik van het bijtende paard. Binnen een week geen probleem meer. Het paard heeft zichzelf een paar keer flink gestoten en toen hoefde hij niet meer zo nodig.......

Zo moet je het inderdaad aanpakken.
Alleen is dat met zo'n smal gangetje nogal moeilijk denk ik. Dus gelijk afstraffen als die paarden bijten.
Is er ook geen bovenluik of iets dat je even dicht kan doen, als je er langs moet?

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:32

bedankt voor de tips. Ik kan helaas niks dicht doen. Ook kan ik niet links gaan staan, want het is daar harstikkte smal, ook de bocht is smal, dan plet hij me alsnog. Rechts kan dus ook niet wegens te weinig ruimte. Volgende keer zal ik hem voor het andere paard even halt laten houden en dan zorgen dat het beitende paard naar binnen staat.
Als iemand nog meer tips heeft, graag!

mo_mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:41

Wij hadden op mijn oude manege ook zo'n bijtend paardje , het is elke keer wel een gedoe maar wij deden dan het bijtende paard met een halstertouw vastzetten in de box zodat hij er dus niet meer bij kon ( wij hadden ook een smalle gang) en dan net als ikke al zij lekker voor dat paard zijn stal stil gaan staan,

ikke schreef:
Elke keer als ik Morris uit de stal haalde, zette ik hem stil, nét buiten bereik van het bijtende paard. Binnen een week geen probleem meer.

en dan na der hand het proberen zonder halstertouw en toen hadden we er geen last meer van, zo hebben wij het hem afgeleerd alleen is het wel een heel gedoe elke keer.

mischien heb je er wat aan groetjuhsss

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:52

Wij hadden ook zo'n bijter op stal maar dat heeft hij nu afgeleerd.
Laat iemand anders met je lespony naar binnen lopen en als de buren dan willen gaan bijten dan loop je hard op ze af (maak je groot) en roep je iets van Boeoeoh!! bleehh!!!! ijhgsrnhfsdgn!!!!!
Maakt niet uit wat je roept als ze maar schrikken.
Herhaal dit een paar keer zodat ze het goed begrijpen.
De volgende keer als je met je lespony naar binnen loopt dan en een buurman/vrouw heeft de intensie om te bijten dan roep je EEEEH! en als het goed is doet ie het dan niet meer....

Slaan met de zweep vind ik niet een optie, hierdoor maken je de dieren alleen maar banger en kopschuw.
Daar worden ze alleen maar valser van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:00

VSW --> OMG.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:44

kan je niet je paard zelf het stalletje in laten lopen, dat hem al voor het kippenhok loslaat, bij ons lopen ze zelf hun stal in. zorg je gewoon dat zn staldeur open staat..
verder zou ik niks weten, succes!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:13

dan kan wel maar dan heb je het probleem pletten wel opgelost maar niet het probleem bijtende pony's...
en met een zadel op lijkt het me sowieso niet zo handig om m los te laten lopen (of zadel je buiten op en af)
Citaat:
Het rare alleen is, dat hij dat niet doet bij zijn verzorger

misschien moet je eens goed kijken of vragen hoe hij/zij dat dan doet?

tinkerberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:55

Geloof dat ik hier toch wel even op moet reageren. Ten eerste is deze tinker van mij!!!! Degene die dit bericht heeft geschreven, rijd er een lesje op, dus ik begrijp het probleem niet helemaal. Dat de pony haar steeds plet op stal is onzin, want dit is 1x gebeurd. Deze tinker is een tank en loopt wel eens een keertje door. Ik hou eigenlijk niet van deze onzinverhalen en zeker niet op die antwoorden die erop gegeven zijn, dus HardcoreLady, hou op met deze onzinberichten op bokt!!!!! Anders heb ik ook geen zin meer in lesgeven!!!!!

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:46

Dit is opgelost tussen mij en de eigenaar van de tinker.
We hebben elkaar rondweg verkeerd begrepen.
Slotje is al gevraagd.