Amo is erg eenkennig en heeft nogal verlatingsangst. Hij kan dus ook niet goed zonder zijn maatje, Amica, weg. Toch wil ik, koppig als ik ben, trainen dat hij alleen weg gaat. Dus vandaag nam ik hem mee naar een wei een flink stuk verderop, waar ik hem ging longeren. Tenminste, dat was het plan. Het is best een groot weiland, maar aangezien ik geen bak heb kan ik nergens anders longeren/rijden, en het gaat altijd prima.
Alleen was Amo het er nu niet mee eens. Begon al met het optuigen. Hinniken, proberen weg te ren, zenuwachtig staan draaien en over me heen lopen. Proberen te kalmeren, en toch dapper begonnen met longeren. Ach, het was leuk bedacht.
Meneer zat nog niet op de volte of hij was al weggespurt. Nu kan ik geen 600 kilo houden, en stierde hij dus als een dolle door de wei, bijzetteugels eraan, longeerlijn erachter en maar hinniken en panieken. Was nog even bang dat hij zou proberen de wei uit te springen, maar dat werd me bespaart. Afijn, paard gevangen, proberen te kalmeren, en weer longeren. Ging tijdje goed, tot het aangaloperen. Weg was hij weer.
Hup, ik weer erachteraan, nu helemáál vastbesloten langer te longeren, hij moet zich niet zo aanstellen. Inmiddels was hij al helemaal over zijn toeren, bleef maar hinniken.
Wéér gekalmeert, en longeren. Ging nu iets beter, maar toen hij er voor de derde keer tussenuit kneep knapte er toch iets. Werd me even goed link, want hij stelt zich echt aan. Hij weet donders goed dat we weer terug naar huis gaan, dat hij niet bang hoeft te zijn en dat het helemaal niet erg is om een half uurtje je maatje te moeten missen.
Maar goed, sta dus in tweestrijd; straffen of kalmeren?
Aan de ene kant wil ik hem niet kalmeren; dan beloon ik eigenlijk het panische en bange gedrag, en stopt hij nooit, want: panisch doen = aandacht. Maar aan de andere kant wil ik hem ook niet straffen want hij is al zo over zijn toeren.
Pfft, waarom heb juist ík een paard met verlatingsangst.

Tips?

Draven ging goed, en toen kwam het moment; galop. Durfde eigenlijk niet te hopen dat het goed ging, maar ja hoor, keurig op de volte in een nette handgalop. Stond met mijn bek vol tanden.
Had me helemaal voorbereid ("Oke, negeren, niet over je heen laten lopen, proberen te houden alstie wegspurt"), maar hij loopt gewoon braaf. Oké, ook goed. Andere hand hetzelfde verhaal, keurig liep hij zijn rondjes.