Panisch en hinnikent paard --> straffen of kalmeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Panisch en hinnikent paard --> straffen of kalmeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:15

Zat vanmiddag even in tweestrijd met mezelf.

Amo is erg eenkennig en heeft nogal verlatingsangst. Hij kan dus ook niet goed zonder zijn maatje, Amica, weg. Toch wil ik, koppig als ik ben, trainen dat hij alleen weg gaat. Dus vandaag nam ik hem mee naar een wei een flink stuk verderop, waar ik hem ging longeren. Tenminste, dat was het plan. Het is best een groot weiland, maar aangezien ik geen bak heb kan ik nergens anders longeren/rijden, en het gaat altijd prima.

Alleen was Amo het er nu niet mee eens. Begon al met het optuigen. Hinniken, proberen weg te ren, zenuwachtig staan draaien en over me heen lopen. Proberen te kalmeren, en toch dapper begonnen met longeren. Ach, het was leuk bedacht. Meneer zat nog niet op de volte of hij was al weggespurt. Nu kan ik geen 600 kilo houden, en stierde hij dus als een dolle door de wei, bijzetteugels eraan, longeerlijn erachter en maar hinniken en panieken. Was nog even bang dat hij zou proberen de wei uit te springen, maar dat werd me bespaart. Afijn, paard gevangen, proberen te kalmeren, en weer longeren. Ging tijdje goed, tot het aangaloperen. Weg was hij weer. Hup, ik weer erachteraan, nu helemáál vastbesloten langer te longeren, hij moet zich niet zo aanstellen. Inmiddels was hij al helemaal over zijn toeren, bleef maar hinniken. Wéér gekalmeert, en longeren. Ging nu iets beter, maar toen hij er voor de derde keer tussenuit kneep knapte er toch iets. Werd me even goed link, want hij stelt zich echt aan.
Hij weet donders goed dat we weer terug naar huis gaan, dat hij niet bang hoeft te zijn en dat het helemaal niet erg is om een half uurtje je maatje te moeten missen.

Maar goed, sta dus in tweestrijd; straffen of kalmeren?
Aan de ene kant wil ik hem niet kalmeren; dan beloon ik eigenlijk het panische en bange gedrag, en stopt hij nooit, want: panisch doen = aandacht. Maar aan de andere kant wil ik hem ook niet straffen want hij is al zo over zijn toeren.

Pfft, waarom heb juist ík een paard met verlatingsangst.

Tips?

Sily

Re: Panisch en hinnikent paard --> straffen of kalmeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:53

Derde optie: negeren en iedere keer weer oostindisch dom verder gaan waar je gebleven was tot het wel goed gaat dan belonen en terug gaan.

Misschien niet gelijk een hele sessie longeren,maar op het moment dat hij braaf een paar rondjes loopt weer terug gaan en dan verder uitbreiden, met andere woorden laten zien dat hij beloond wordt als hij zichzelf even "opoffert".

Vooral niet opgeven lijkt mij iig het belangrijkste.

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:47

idd niet opgeven, ik heb ong hetzelfde gehad met n pony die dus niet weg wilde van de stal, die bleef terug galloperen, k ben net zolang doorgegaan tot ik mn zin had en uiteindelijk hadtie door dat dat alleen maar lonend was.
als hy van je wil wegrennen als je aan t longeren bent, zorg dat de longeerlijn op zijn neus vast zit, dan heb je veel meer te vertellen over die 600 kilo paard, doe een halster over je hoofdstel en een bitstukje aan het halster dat dus over zn neus loopt, het lijkt alsof je (door halster) minder te vertellen hebt maar das echt niet zo. En zorg ten aller tijden dat je nooit achter m staat als je die longe vast heb, dan ben je m kwijt, ren naar de zijkant en trek m mee. Echt waar t werkt

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:30

eerst gewoon doorrijden als het daarna echt constant gebeurd gebeurd dan kalmeer je het paard.. zorg ook als het paard het doet je been er ff wat meer bij te leggen en dan niet hard maar gewoon om te laten weten dat hij door moet..straffen moet je eigenlijk niet doen want dat maakt het gegarandeerd erger.. SucCes

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:32

Niet straffen maar de rol van "leidende merrie' aannemen. Dan ben jij een van de kudde en trekt hij ook niet meer zo naar de andere toe. ER zijn verschillende theorieen over hoe je dat kunt doen.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:34

Als je hem aandacht geeft als hij ergens panisch over doet, denkt hij dat hij dus een reden heeft om panisch te doen. Als je hem negeert, en net doet of er niks aan de hand is, zal hij het ook wel een keer doorkrijgen. Snap je??
Niks aan doen dus, gewoon doen of er niks aan de hand is.

kus
anke

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:56

Denk dat ik zijn gedrag inderdaad maar ga negeren.
Dom eigenlijk, had ik zelf kunnen bedenken, maar op zo'n moment sta je daar niet bij stil.
Alleen dan nog een oplossing voor als hij over me heendenderd, moet ik dat ook negeren of dan wel ingrijpen? Hij moet wel respect voor mij en mijn leefruimte hebben, zeg maar.

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:08

Hij mag echt niet over je heen denderen hoor! Dat panische gedrag zou ik idd ook negeren, maar je mag hem toch gerust erop wijzen dat hij niet zomaar over je heen moet lopen. Zoiets kan levensgevaarlijk worden als je dat altijd maar door laat gaan. Niet accepteren dus. Als het paard niet wordt gestrafd voor zoiets, zal hij ook niet beseffen dat het fout is en gevaarlijk kan zijn. Dan blijft hij doorgaan en dan leer je het hem niet zo gemakkelijk meer af...

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:46

Ik weet alleen hoe je het doet als de achterblijvende partij de mieperige is... maar misschien heb je er toch iets aan: Begin met kleine rondjes en kom snel weer naar huis. Bouw dat uit en als dat oke gaat en hij netjes naast je blijft lopen e.d. dan kun je pas aan longeren denken. Want als jij hem vraagt aan te galopperen, dan is de kans dat hij dan iets probeert meestal al groter. En als je de eerste keer gaat longeren, stap dan alleen bijv en bouw dat ook op. Laat ze rustig zien dat er niks aan de hand is. Maar wel als hij over je heenloopt gewoon straffen, want tsja.. wat karmy_lover zegt Jij moet wel de leider blijven.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:14

Mocca schreef:
Denk dat ik zijn gedrag inderdaad maar ga negeren.
Dom eigenlijk, had ik zelf kunnen bedenken, maar op zo'n moment sta je daar niet bij stil.
Alleen dan nog een oplossing voor als hij over me heendenderd, moet ik dat ook negeren of dan wel ingrijpen? Hij moet wel respect voor mij en mijn leefruimte hebben, zeg maar.

Het panische moet je negeren, doen alsof je neusbloed.

ga longeren in draf, zo ver weg van stal as possible. Ik zou het rondje klein houden, dan houd je hem beter, en als hij er vandoor gaat, klein stukje geven en dan omtrekken. Ik persoonlijk longeer om die reden met touwhalster; dan ben ik teminste sterker en hoef ik ze niet los te laten.
Ik zou die bijzet teugels e.d. ook even laten voor wat het is, eerst maar zorgen dat hij normaal doet.
Op het moment dat hij dan ook maar een beetje kalmeert, meteen belonen door terug te gaan. Word hij toch weer 'gek' op de terug weg, jammer voor hem, maar draai je meteen om en loop je weer 'weg' van zijn maatje.
Ga je weer longeren, word hij weer rustig, stop je en ga je weer terug.
Als ie dan weer druk doet, jammmeerrr, en weer omdraaien.
Zo leert ie vanzelf dat als ie rustig is wel terug gaat, en hoe gekker die doet, hoeverder die weg moet.

En dan er wel even voor uittrekken, kan best wel even duren

Over je heen lopen moet je gewoon goed straffen, hij moet zich wel aan de 'regels' houden.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:41

Ik ga zo naar stal, nog een poging wagen.

Moet wel even zeggen dat ik hier al flink lang mee bezig ben. Dit probleem speelt al maanden, misschien intussen wel jaren. In de winter is het erger dan in de zomer, want dan staan ze op een kleiner stuk grond. Ik neem hem ook koppig elke week wel een paar keer alleen mee.
Gewoon wandelen gaat inmiddels ook wel goed, maar dan ziet hij ook continu andere dingen. Zodra ik ga longeren heeft hij tijd om na te denken (tijdens optuigen e.d. ) en dan krijgt hij door wat hij mist.

@ Toydoll; ik zal vanmiddag eens longeren met touwhalster, wie weet gaat dat beter.

Anoniem

Re: Panisch en hinnikent paard --> straffen of kalmeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:52

Mijn paard heeft het heel erg gehad,ik kreeg ze soms niet eens de wei af.Als ik ze alleen op stal zette om te poetsen of te zadellen wilde ze er over springen.Als ik haar vast zetten ging ze hangen en was ze weg dwars door de omheinig de wei op.

ik ben toen grond werk gaan doen.In de buurt van de wei waar de andere stonden ,met prikpaaltjes een ronde afgezet zo dat ze er niet uit kon.En ook omdat ze zicht op de andere had was haar aandacht veel meer op mij gericht.

Nu doe ik alles met haar ze staat vast,alleen op stal en ik ga zelfs alleen met haar naar het bos ,iets wat ik een jaar terug nog onmogelijk achte.Maar ze weet nu dat ik de baas ben en dat ze van mij de steun krijgt die ze nodig heeft.Alleen kan iemand anders haar nog niet vastlopen als ik weg loop,dan komt ze met persoon en al naar mij.Eigenlijk is het een heel groot watje

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:41

Nou, vanmiddag weer een poging gedaan, en ik weet niet waar het door komt (misschien heeft hij stiekem dit topic gelezen?) maar meneer was súper braaf.

Met touwhalstertje om richting wei, hij sjokte braaf mee. In de wei longeerlijn eraan geklikt, en longeren. Gelijk op de grote volte, hij keek niet op of om, sjokte vrolijk zijn rondjes. Ik kon zijn maatje horen hinniken, maar hij lette alleen op mij. Draven ging goed, en toen kwam het moment; galop. Durfde eigenlijk niet te hopen dat het goed ging, maar ja hoor, keurig op de volte in een nette handgalop. Stond met mijn bek vol tanden. Had me helemaal voorbereid ("Oke, negeren, niet over je heen laten lopen, proberen te houden alstie wegspurt"), maar hij loopt gewoon braaf. Oké, ook goed. Andere hand hetzelfde verhaal, keurig liep hij zijn rondjes.

Pas na ruim een half uur kwam de eerste hinnik (terwijl we de vorige keer de hoek van stal nog niet om waren), maar daar bleef het bij, hij liep netjes door. Met het uitstappen nog twee keer gehinnikt, en verder níks.

Maar goed.
Heb alle tips dus eigenlijk niet nodig gehad deze keer. Wel het hinniken genegeerd, en gewoon doorgelongeerd.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:33

Nou dat is in ieder geval goed nieuws.
Misschien dat je de tips toch nog wel een keer nodig hebt, maar als hij zo blijft is dat wel mooi

Succes nog ermee!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:08

heb hetzelfde probleem, wat ik doe, hem laten weten dat ik de baas ben, met NH manier, groot maken en als hij echt niet luistert een tik, voor de rest zelf totaal rustig blijven, als het goed gaat ook lekker lang laten (wel op blijven letten) en als het fout gaat, gewoon elke keer weer terug waar het fout ging, opnieuw naar je toehalen en opnieuw wegsturen, dan merkt hij dat op de volte blijven comfortabeler is... succes!