paniekaanval in trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

paniekaanval in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:02

ik weet niet of het hier goed staat....

mijn paard heeft de laatste keer in een 2-paards trailer op weg naar wedstrijd de trailer soort van verbouwd. Nu deed ze dat wel vaker, ze laat zich vallen en trapt tegen het tussenschot aan. Alleen de laatste keer bleef ze bezig en was ze totaal in paniek, ze moest ook aan de kin worden gehecht, en ik ben een trauma rijker.

Heb al op internet gelezen dat ze dit doen omdat ze denken dat het tussenschot een vijand is, ze voelen de druk tegen de flanken en het instinct komt naar boven -----> trappen wat je trappen kan tegen die vijand.

Het stomme is dat ze het nooit heeft gedaan in een 1 1/2 paards trailer, wellicht omdat ze daar gewoon meer ruimte in heeft. Toch ging het in een tweepaards trailer ook niet altijd fout want de week voor het ongeluk stond ze er superrustig in!!

Ik wil toch wel weer graag haar op de trailer hebben, maar hou het dan wel bij een anderhalfpaardstrailer uit voorzorgmaatregel. Vorige keer al het laden weer geoefend en dat gaat super, ze vond het niet eng.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en zo ja, heb je je paard daarna nog vervoerd en hoe reageerde deze ??

alle tips zijn overigens welkom !

zinrox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:24

Hallo,
spijtig genoeg kan ik je niet helpen bij het oplossen van je probleem,maar ik hoop ook dat er misschien toch iemand reageert die tips kan geven.
Ik zit namelijk met bijna exact hetzelfde probleem maar dan met een c-pony.

Wij hebben dus ook een 2 paards trailer en hebben nu van de week het tussenschot eruit gehaald,andere voorstang(uit één stuk dan) laten inmaken en nu gaan we morgen nog eens proberen......hopelijk lukt het nu wel!!!!
Ook had ik ff naar onze veearts gebeld voor raad en hij had gezegd om haar een beetje SEDALIN-GEL (eigenlijk iets om te verdoven) te geven zodat ze niet weer zo panikeert. Hij had natuurlijk weer niet veel tijd toen ik hem aan de lijn had,dus nu weet ik zelf wel niet zo goed hoe dikwijls(is 1 keer genoeg? of moet het een paar keer?,...) ik het met die SEDALIN-GEL moet doen???
In ieder geval,ik hoop dat ik het zo kan oplossen...

Dus...als er iemand tips kan geven?????

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:19

een paard van een stalgenootje doet dit ook altijd!, ze blinddoeken hem en zo gaat het al jaren goed, ik weet niet of dit wel de juiste methode is. In mijn ogen kan een paard zich dan niet goed orienteren en dat zorgt dus ook voor problemen met het evenwicht, maar als het helpt en het levert geen problemen op!?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:26

paarden zijn van nature claustrofobisch en je kunt je voorstellen dat ze te krap naar hun zin staan in een 2 paards trailer, het ene paard geeft er niks om en de andere kan zn balans niet goed houden. Het hangt ook nog af van het soort tussenschot of die flexibel is of tot onderaan hout.
Kun je het schot niet opzij zetten met een stang van een anderhalf paardstrailer bijvoorbeeld?
Het is bewezen dat je als je een paard los in een grote wagen zet ze het meest scheef gaan staan dus schuin op de rijrichting.
Parelli vergelijkt het met rijden in een bus, hoe ga jij staan als passagier in een bus? Vast niet haaks op de rijrichting maar iets scheef om beter je balans te houden.
Ook hebben paarden 60% van hun gewicht op de voorhand en als je optrekt butsen ze tegen de voorstang en dat vinden ze niet prettig. Andersom staan vinden ze dan prettiger (kont kan meer hebben dan borst) maar dat gaat niet in een 'normale' trailer.