"Hallo lief klein ponytje..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

"Hallo lief klein ponytje..."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:20

Denken of zeggen vaak de mensen die langs een weiland komen lopen. Hoe kleiner de pony, hoe schattiger en liever ze ze wel niet vinden. Natuurlijk moet er vaak ook even geaaid worden.
En hier heb ik toch wel een naar gevoel over
Over 2 weken komt mijn kleine pony bij mij terug, ik heb hem voor het laatst in januari gezien en wat ik niet weet is of zijn gedrag misschien veranderd is.

Een kleine omschrijving. Hij is klein, kan gemeen zijn. Zo zal het niet de eerste keer zijn als hij iemand aanvalt, bijt of trapt.
Nu zullen onbekende mensen niet snel een weiland in gaan, dus voor het trappen ben ik niet bang. Ik wil waarschuwingsbordjes ophangen 'Pas op kleine pony bijt'. Maar wat als de bordjes worden genegeerd?

Hij zal dag en nacht buiten komen te staan met een andere pony, is de bedoeling. Het is absoluut geen binnenpony.
Mocht het erg slecht weer zijn, gaan de pony's naar binnen toe voor een nachtje. De staleigenaresse zet ze dan in de ochtend weer buiten. Zij weet nog niet van zijn gedrag af (ik dacht dat haar dat verteld was) dus dit ga ik zo snel mogelijk nog doen en dan hoop ik dat ze morgen thuis is, anders had ik haar dit vandaag al wel verteld.
En toch heb ik hier ook een naar gevoel over, want wat als hij haar bijvoorbeeld bijt, ik wil niet dat de staleigenaresse iets overkomt natuurlijk.

Dit zal de eerste maanden vast niet voorkomen (het buitenzetten) aangezien het weer al veel beter is en nog beter wordt. Maar ik wil wel vast vooruitdenken. Ik denk me scheel, maar mijn hoofd lijkt aardig leeg te zijn

Misschien is er iemand op bokt die een soortgelijk iets heeft meegemaakt, wat heb je toen gedaan en wat is er afgesproken?
Tips en adviezen zijn ook welkom.

(Ik hoop niet dat het een al te lang/onduidelijk verhaal is geworden).

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:23

Als mensen die bordjes negeren is het toch hun eigen schuld dat ze worden gebeten ? Daar zou ik me niet druk over maken hoor.
Wat betreft de staleigenaresse, ik zal haar als ik jou was op de hoogte stellen van zijn gedrag, en probeer dan samen een manier te verzinnen waarop jullie hem straffen als hij zich zo gedraagt. Want als jullie beide dezelfde straf gebruiken zal hij het denk ik sneller snappen dan als jullie het verschillend doen

Succes

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:25

Idd net zoals Vera zegt
Eigen schuld, wie niet horen(lezen) wil moet maar voelen

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:26

mensen komen er vanzelf achter.. Zullen ze geen 2e keer meer doen.
Ik snap trouwens echt niet dat mensen dat doen!
Je kunt zoveel ziektes overbrengen van paard naar paard als je alles maar aait. Denk aan schimmel of droes...

Unfaithful

Re: "Hallo lief klein ponytje..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:38

Als er een bordje staat dat de pony bijt, en mensen gaan de pony alsnog aaien, is het toch op hun eigen risico. Ze kunnen wel bij je komen klagen, maar ze zijn gewaarschuwd, dus is het hun eigen schuld. .

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:35

Inderdaad! zolang er een bordje hangt waar op staat dat de pony bijt is het op eigen risico als de mensen het dier alsnog willen aaien! Je hebt ze immers gewaarschuwd?!

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:25

erbij zetten: betreden op eigen risico, eigenaar niet aansprakelijk voor mogelijk letsel dan kijken ze wel uit

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:42

veraA schreef:
Als mensen die bordjes negeren is het toch hun eigen schuld dat ze worden gebeten ? Daar zou ik me niet druk over maken hoor.

daar moet je je wel degelijk druk over maken want als jou pony iemand letsel toebrengt en diegene stelt je aansprakelijk... ben je nog niet jarig daarin tegen zou ik tegen die mensen zeggen eigen schuld dikke bult mja de wet is achterlijk soms
er is namelijk een voorval geweest met een inbreker die op een bouwterein spullen wilde stelen en bordjes verboden toegang wet blablabla heeft genegeerd deze vent heeft een ongeluk gehad daarbij een been gebroken en een schadeclaim vanhier tot tokio neergelegd en hy heeft gelijk gekregen bij de rechtbank

hiermee wil ik dus zeggen, zorg dat niemand van buitenaf erbij kan... want je zal jezelf voor je kop slaan als zoiets zou gebeuren

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:46

dat verhaal van die inbeker vind ik nogal vreemd. ik zou denken dat als je een bordje ophangt dat je pony bijt jij niet aansprakelijk bent voor mensen die hem toch willen aaien.

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:49

het is serieus waar want k ga niet zo'n loos banketstaaf ophangen het is gewoon zo geregeld het bordje telt alleen als waarschuwing, mijn mond viel open bij het verhaal (ik vind het zelf ook achterlijk mja das nederland en ook de reden waarom ik hier weg wil)

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:50

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik dacht dat als ik waarschuwingsbordjes ophang, dat ik dan niet verantwoordelijk ben, maar aan de andere kant. Ik heb ook wel eens gehoord dat je hoe dan ook verantwoordelijk bent, ook al hangen die bordjes daar.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:57

misschien kan je dat uitzoeken. weet alleen niet wie je daarvoor moet benaderen....

menollyke

Re: "Hallo lief klein ponytje..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:49

Je moet die bordjes wel ophangen, ook al blijf je misschien aansprakelijk. Er zijn vast wel mensen die het wel lezen en die er wel naar luisteren, die waarschuw je door middel van een bordje. Bij de rest zou ik inderdaad ook zeggen: eigen schuld dikke bult, had je maar moeten luisteren, maar weet niet of het ook echt zo werkt.

Zorg er in elk geval voor dat die bordjes goed duidelijk zichtbaar zijn en goed te lezen. Dan heb je in elk geval je best gedaan om de mensen te waarschuwen.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:58

Stanley bijt ook graag

Heel simpel: mensen moeten van je pony afblijven als ze niets gevraagd hebben. Ik ben daar heel makkelijk in.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:08

In onze oude buurt had een man zijn paarden in een weitje op een plaats waar veel mensen langs kwamen. Zijn oplossing: een stukje binnen de hekken afzetten met draad zodat de paarden niet tot bij de mensen (en andersom!) kunnen komen. Een soort binnenste omheining dus. Als je er niet bij kunt, kun je de pony ook niet aaien...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:24

veraA schreef:
Wat betreft de staleigenaresse, ik zal haar als ik jou was op de hoogte stellen van zijn gedrag, en probeer dan samen een manier te verzinnen waarop jullie hem straffen als hij zich zo gedraagt. Want als jullie beide dezelfde straf gebruiken zal hij het denk ik sneller snappen dan als jullie het verschillend doen

Succes

idd.. ben ik het helemaal mee eens

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:42

Iranda schreef:
In onze oude buurt had een man zijn paarden in een weitje op een plaats waar veel mensen langs kwamen. Zijn oplossing: een stukje binnen de hekken afzetten met draad zodat de paarden niet tot bij de mensen (en andersom!) kunnen komen. Een soort binnenste omheining dus. Als je er niet bij kunt, kun je de pony ook niet aaien...

Kannet en Mainty staan ook aan een drukke weg, nu moet je eerst een stuk berm (en sloot?) over/door en nog een soort stukje zandweg tot je bij de omheining komt.. en dan is er binnen de omheining ook nog weer stuk afgezet.. Bij de andere weide (of kanten van die wei) kunnen ze niet komen dus daar is ook geen binnen omheinig Het werkt iig wel (niet dat dei paardjes bijten)

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:52

Bordje ophangen met; Pas op, deze pony heeft schurft! Misschien een idee?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:54

Zou het bordje zeker op hangen ( ook uit jutidisch oogpunt) maar of ze wat met de tekst doen?? Dat is hun probleem

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:33

Ik zou ook zeker weten het bordje ophangen, jammer voor hun dan als ze het negeren. Ik weet verder ook niet hoe het zit, of je dan wel of niet aansprakelijk bent, misschien kan je dat ergens navragen?

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:58

demi_eros schreef:
Ik zou ook zeker weten het bordje ophangen, jammer voor hun dan als ze het negeren. Ik weet verder ook niet hoe het zit, of je dan wel of niet aansprakelijk bent, misschien kan je dat ergens navragen?

Dát weet ik idd ook niet

Maar b.v. Stan staat nooit aan de weg en als mensen ongevraagd zijn stal binnengaan...

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 02:05

Iranda schreef:

Dit is precies het idee wat ik ook al aan wilde geven.
Op die manier neem je het zekere voor het onzekere en kunnen mensen er gewoon niet bij komen!!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:02

Heb persoonlijk de ervaring dat bordjes het alleen maar aantrekkelijk maken de pony te aaien. Zo van kijk mama deze pony bijt, 'aai aai', 'hap'. Maar zou het idd toch ophangen zodat duidelijk is dat je gewaarschuwd heb.
En zoals al geschreven is kan je misschien zorgen dat mensen van buitenaf de pony's niet kunnen aaien door een dubbele omheining oid.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:50

Alwiene schreef:
Iranda schreef:

Dit is precies het idee wat ik ook al aan wilde geven.
Op die manier neem je het zekere voor het onzekere en kunnen mensen er gewoon niet bij komen!!

Zo ga ik ook te werk, niet om de paarden erin te houden, maar om de mensen eruit te houden. Mijn paarden staan aan een fietspad, maar helaas zijn er altijd mensen die denken dat ze over het hek mogen stappen. Ja, en wie niet luisteren wil, die moet maar voelen!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:21

Bedankt voor alle reacties weer.
Ik ben nu bezig met het maken van bordjes voor aan het weiland.
De boerderij waar ik sta ligt vlakbij een camping, wat je vaak ziet zijn mensen met kinderen die een wandeltochtje of fietstochtje gaan maken. Langs de weg is er een sloot, dus zowieso kunnen ze er via die kant niet bij. Maar het terrein is waar de pony's staan is open (Mensen die dan de pony's willen aaien zullen dan op het terrein komen van de boerderij, eigen terrein).

Nog eens lint spannen is wel een idee om de mensenhanden buiten het hek te houden