Jong paard negeren of straffen in deze situatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Jong paard negeren of straffen in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:31

Mijn jong puberende man wil nog wel is om aandacht vragen (heb ik zo een gevoel).
Als ik sta uit te mesten en hij staat tussen 2 kettingen in het gangenpad, wanneer hij niet naar buiten kan, begint hij een aantal keren flink te schrapen met zijn hoeven (meer schoppen zo hoog) en probeert hij de ketting te pakken, links rechts, maakt niet uit. Als je dan naar hem toe loopt en zet een zware stem op stopt hij, doet hij niks. Zodra je weg loopt beging hij , niet onmiddelijk, weer.

Toch beging ik nu te twijfelen, zouden jullie dit gedrag negeren of hem toch straffen?

Sioux15

Re: Jong paard negeren of straffen in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:35

Waarom zet je hem dan niet buiten? In de bak/paddock of wei?

Greetz Sioux

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:43

ik zou het negeren als je komt houd hij op en zodra je weg loopt begint hij weer gewoon aandacht denk ik, misschien als je wat kuil/hooi voor hem neer legt.
succes groetjes linda

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:57

Sioux15 schreef:
Waarom zet je hem dan niet buiten? In de bak/paddock of wei?

Greetz Sioux

Als er een merrie en veulen staat oid...

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:59

Ik zou het eerst een tijdje negeren.. Sommige paarden hebben snel genoeg door dat ze door dat gedrag dus geen aandacht krijgen. Later kun je hem alsnog corrigeren mocht het negeren niet helpen.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 06:37

bedankt

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:16

Mijn nieuwe paard begon dan ook te schoppen en schrapen met zijn voorbenen, ik heb het genegeerd en als ik met hem bezig was ben ik gewoon doorgegaan met wat ik deed, dat schoppen doet hij nu niet meer, hij weet dat het niet helpt.
Als je hem straft heeft hij (wel op een andere manier, maar toch) aandacht gekregen waar hij het (waarschijnlijk) voor deed.

Succes!
Groetjes Petrarca,

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:28

Negatieve aandacht is ook aandacht. Probleem is dat hij zo wel zijn hoeven naar zijn grootje helpt, helemaal als hij het langer gaat doen. Heeft hij ijzers onder? Blijft het bij een paar keer? Dan gewoon negeren.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:07

Het is niet echt schapen maar meer schoppen, hij tilt hem ook ontzettend hoor op.. gewoon schoppen lijkt het wel .
In ieder geval bedankt, dan was ik toch al op de goede weg !

MissStynk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:10

ken dit probleem! ik heb ook een hengst die dus ook maar met zijn voorbenen aan het maaien is om aandacht te krijgen. Ik het begin strafte ik hem maar nu negeer ik het toch maar want het is gewoon een spelletje wat hij speelt. Heel irritant vind ik het in ieder geval!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:11

Onze hengst doet dat ook als hij even op de poetsplaats moet staan.
Ik heb het eerst ook de hele tijd afgestraft door er heen te gaan en hem even boos toe te spreken.
Aangezien het gewoon door ging ben ik hem gaan negeren.
Anders kan ik heen en weer blijven lopen!

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:08

Mijn hengstje doet het ook. Zodra hij vast staat of het ergens niet mee eens is. Het is indd erg irritant. Bij de een zal straffen helpen en bij de ander negeren. Gewoon uitproberen

AH_scim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:02

Ik heb een een verzorg pony,, een haflinger,, die schopt tegen de staldeur dan verwacht ie eten. Maarjah ze heeft dan wel ijzers. Als je er naar toe loopt dan weet ze het wel dan loopt ze een rondje in de stal en als je weer weg bent gewoon op nieuw beginnen he

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:05

Is ongeduld.... zware lage stem zeggen dat je het niet wild, ga je echt straffen kijkt het paard raar op, hij bedoelt het niet vervelend..

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:13

ik zou het negeren en misschien vaker oefenen met vaststaan. Toen ik mijn huidige Fjord net kocht had hij niet veel vast gestaan en deed hij dit ook weleens(met zijn been omhoog en naar voren slaan als het waren). Dit is erg gevaarlijk als je er een keer voor staan oid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:20

Mijn merrie doet dit wanneer haar veulen hem gesmeerd is..
Dus het is of onrust, of gewoonte..
gewoon negeren is het beste denk ik.

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:34

Cassidy schreef:
Negatieve aandacht is ook aandacht.

Inderdaad.
Gewoon negeren

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:27

Zoals iedereen al zegt:
Gewoon negeren.

Hij merkt dan zelf wel dat het geen effect geeft dus dan stopt hij er vanzelf wel mee.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:17

aandacht is aandacht idd, of dat nu posi of nega is
niet op letten, negeren...beeld je in dat hij daar staat als een engeltje, gedudlig aan het wachten lol

maar dat werkt naar mijn ervaribng nog het beste

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:16

Hay,

Ik denk dat als je het hebt geprobeerd met een zware stem en naar hem toe lopen, je genoeg hebt 'gestraft'.
Je moet hem misschien gewoon negeren. Aan de andere kant, onze hengst is ook een monster en als je die een keer flink op zijn borst mept is het over.
Dat is maar net hoe gevoelig je paard is, mijn eigen paardje zou het niet aankunnen dat je d'r slaat, en die hengst kijkt een keertje op en die heeft zoiets 'wat ben jij aan het doen'?

Succes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:02

ik heb dit ook gehad met mijn 3 jarige...ik had haar net en het begon..
bij het mesten vlak naast me gezet..bij het schrapen contineu met een zware stem nee gezegd
bij doorgaan een kleine zachte tik maar met doeltreffende "schrik" reactie gegeven(pas op voor hangen)
nu 1 maand later schraapt ze niet meer..de enkele keer dat ze het doet zeg ik alleen maar nee en dan is het over...
ik kon het niet negeren omdat madam haar benen echt wel 1 meter de lucht in maaide en er zodoende gevaarlijke situaties voor deden..

gelukkig is het over nu,helaas is ieder paard verschillend en werkt deze methode niet altijd en is negeren misschien toch de beste oplossing

succes!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:40

De puber bij ons op stal doet dat ook. Tis niet dat ze niet genoeg buiten komt, ze doet het ook nadat ze een hele dag buiten heeft gestaan. Straffen heb ik al geprobeerd, dat helpt niet. Ik negeer het nu en naar mijn idee wordt het nu wel wat minder.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:08

Ik denk dat negeren beter werkt. Met straffen krijgt het paard toch de aandacht die het wilde ...

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:47

Tijdje negeren ja en/of een plak hooi neer leggen zodat ie wat te doen heeft

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:23

Bij jou is het volgens mij het probleem dat hij het echt alleen doet als je zelf niet helemaal in de buurt bent. Dat is heel vervelend, want dan kun je hem niet eens straffen. De beste oplossing is volgens mij, zoals de meesten hier zeggen, ook gewoon negeren. In principe kan het geen kwaad en komt hij er vanzelf achter dat schoppen toch niet helpt om naar buiten te mogen. Het wordt alleen minder als hij zijn hoeven ermee naar de maan helpt. Iemand hierboven vroeg waarom je hem dan niet gewoon in de bak ofzo zet, maar meestal zullen daar wel andere paarden in staan en ik vind dan dat je het probleem niet oplost, maar hem eigenlijk laat winnen..
Succes met je paardje verder!