Bit probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dimbo

Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 19:32

Hallo,

Bij een groot paard een bit indoen is normaal geen probleem, nu is er een paard wat dat bit echt NIET inwilt, dan gooit hij zijn hoofd hoog omhoog (en hij is al hoog,) zodat ik er niet bij kom.
Nu ben ik gewoon 20 minuten bezig zonder resultaat
Ik houd het elke keer gewoon vol, maar het lukt echt niet
Het paard is trouwens nieuw op stal.
Heeft er iemand tips?

Groetjes Dimbo,

_Dunja_

Re: Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:46

Probeer een snoepje op je hand te leggen waar je het bit ook hebt liggen, als het paard het snoepje aanneemt kan je gelijk het bit meenemen...

Is het bit misschien te klein waardoor het niet goed past en dat het paard het niet prettig vind zitten, of ben jij de enige waarbij het niet lukt?

Dimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:03

Hallo,
Bedankt voor je reactie en tip, het lukt bij niet alleen bij mij niet.

Groetjes Dimbo

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:08

Met je rechterhand zowel het hoofdstel als de neus vasthouden en met je linkerhand het bit in doen.Met je rechterhand kan je dan de neus en het hoofd sturen.
Probeer maar.

Dimbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:13

gootje12 schreef:
Met je rechterhand zowel het hoofdstel als de neus vasthouden en met je linkerhand het bit in doen.Met je rechterhand kan je dan de neus en het hoofd sturen.
Probeer maar.

Dit doen we ook al, maar met een groot & sterk paard heeft het blijkbaar geen nut.
Die trekt me gewoon mee de lucht in terwijl ik zelf behoorlijk lang ben.

Toch bedankt voor je reactie,
Groetjes Dimbo

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:48

Ik ben maar 1,53m en ik ken het probleem. Mijn merrie is nu 7 jaar en onbeleerd. Ze wil dus ook nog niet echt het bit in.

Ik heb daar een trucje voor bedacht. Ik maak het bit aan 1 kant los van het hoofdstel, het hoofdstel doe ik om, (bit hangt dus aan de linkerkant los) dan pak ik haar neusriem aan de onderkant vast met mijn linkerhand en het bit met mijn rechterhand. Zo kan ik haar hoofd iets omlaag houden en "trek" ik het bit haar mond in. Wel zachtjes uiteraard, maar wel dat het bit bij haar mond is, dan voelt ze hem op haar lippen, dan schuift hij er zo in. Dit werkt perfect en ze werkt nu haast niet meer tegen.

Het rare is, dat je het halster zo bij haar om kan doen en het hoofdstel dus niet. Volgens mij heeft ze daar een nare ervaring mee gehad (ik heb haar nu bijna een maand).

Veel succes ermee!

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:06

Vind ik nogal logisch dat het paard het niet wilt ik ziou zelf ook geen bit in willen hebben hoor. Als je nou gewoon over gaat op bitloos is het probleem opgelost.

Greetz Sioux

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:51

Daar wordt niet om gevraagd Sioux, TS wil graag een bit inkrijgen, geen meningen over al dan niet een bit gebruiken.
Sorry maar je hebt je vandaag pas aangemeld en ik irriteer me nu al dood aan je posts. Het is net alsof je iedereen wil bekeren tot 'jouw sekte' oid want in ieder topic kom jij aan met bitloos, natuurlijk bekappen en NH. Ik begrijp dat je dat doet omdat je ervan overtuigd bent dat jouw weg de juiste is, en met de beste bedoelingen, maar eerlijk gezegd is de weg die ik insla eerder rechtsomkeert dan jouw padje in, JUIST vanwege die posts (en dan wil ik nog wel gaan Parellien ).
Ter verduidelijking: deze post is niet verkeerd of agressief bedoeld, maar ik krijg het even niet anders verwoord. Ik hoop dat je met mijn feedback toch iets kunt.

LittleChief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:42

Misschien moet je eens proberen om een klein beetje stroop over het bit te doen.

Bij mij heeft dat ook gewerkt.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:56

Ik wil alleen een optie geven....voor mij hoeft niemand zich te bekeren naar mijn kant dat moet iedereen toch zelf weten.

Greetz Sioux

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:16

je kunt ook gebruik maken van de afleiding van een paard. als je je rechterhad over het hoofd van je paard slaat en dan met je linkerhad druk je het bit tegen zen lippen, dan krabbel je hem met je rechterhand over zijn voorhoofd en dan is de aandacht van het paard aan die kant. oop dat zelfde moment schuif je dan je duim tussen zen kaken en laat je het bit er in glijden. dit werkte bij mijn paard iniedergeval........je paard is dan met zen aandacht niet bij het bit en dat werkt!