3jarige paard bijt -niet menis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

3jarige paard bijt -niet menis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:17

hallo, ik heb een verzorgpaardje van 2jaar en 11 maanden

ik ben hem vanalles aan leren zoals VD (hij gaat pas onder zadel bij 4)
maar nu is hij zo gulzig met het aannemen van snoepjes (die ik overigens niet zo veel geeft alleen als beloning na werk) dat hij vaak m'n vinger meeneemt, en dus te menis tussen zijn tanden komt te zitten! (momenteel typ ik met blauw vinger)

nu doet hij het wel NIET!! om te bijten, maar meer perongeluk als gulzigheid

om dat ik op dat moment serieus kwaad was heb ik hem tegen zijn snuit gemept... dit wil ik echter niet doen vanwege kopschuw kunnen worden!
en omdat ik weet dat hij het niet meent, maar hij zou toch voorzichtig moeten zijn

toen heb ik een snoepje op m'n hand gelegt en gezegt NEE!
als hij in de buurt kwam "nee!"
enzo

tot een moment dat hij het niet probeerde heb ik een KLIK (gezegt gebruik ik ook als klickertraining) en toen mocht hij het pakken..

is dit een goede aanpak?
of hoe kan ik leren dat m'n paard de beloning rustig moet aannemen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:56

In jouw geval zou ik overgaan op Clickertraining.Van belonen met alleen maar snoepjes worden meeste paarden drammerig van en dan is het niet meer leuk.

Ik vind het trouwens erg verwarrend voor het paard overkomen wat je gedaan hebt.Eerst mag hij het snoepje eten maar daarna niet meer.

Bovendien,als hij je vinger kan te pakken krijgen is het teken dat je het niet goed geeft:je moet je hand echt plat maken en een beetje schuin houden als je het snoepje geeft.

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:59

Geen snoepjes meer uit de hand voeren maar gewoon op de grond leggen of in zijn voerbak.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:58

Niet meer belonen met snoepjes, je kan hem ook met je stem belonen of een aai geven ( weet niet hoe dat werkt bij vd )

Woest

Re: 3jarige paard bijt -niet menis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:58

blue_star: ik hou me hand wel goed maar hij is zo snel en "happerig" dat hij dat doet

ik gebruik snoepjes om het klikkertraining aan te leren

en klik ook, maar nog doet hij zo
ik leer hem op commando het snoepje nemen als ik zeg NEE, mag hij het neit pakken, als ik KLIK = beloning = hij mag het snoepje nemen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:32

Je hoeft niet perse eerst te beginnen met snoepjes vooraleer je het clickertraining kan aanleren.

Als hij iets goed doet beloon je hem met rust en daar koppel je en CLICK aan vast

Sily

Re: 3jarige paard bijt -niet menis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:37

Ik hou mijn hand met het snoepje erin gewoon dicht, dan ruiken ze eraan en als ze te druk doen zeg ik gwoon rustig of kalm als ze dan rustig boven mijn hand hangen(even gek gezegd) doe ik mijn hand open en pakken ze over het algemeen allemaal rustig het snoepje aan.

Diddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:26

Onze vorige pony werd ook bijterig van snoepjes. Daar moesten we de vakantieverzorgers altijd voor waarschuwen. Dus stoppen met die snoep en laten weten dat bijten niet mag (ons huidige paard hapt ook, maar gelukkig op een halve meter afstand).

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:01

Paardenkoekljes zijn leuk en lekker, maar niet altijd goed.

Je kan je paard beter belonen met een aai en belonen met je stem. Eten geven uit je hand, betekend meestal dat je lager bent in rang. Je kan er dus een nog vervelender paard krijgen daardoor.

Als je het paard dan toch een paardenkoekje wilt geven, zorg dan dat het in zijn stal ligt en dat jij het dus niet geeft. Dat werkt meestal het beste...