gezelschap onrustig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

gezelschap onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:28

mijn paard Fluego is nogal onrustig in de omgang met andere paarden, hij loopt ze constant achterna, op te jagen, niet op een wilde manier, maar het zorgt wel voor heel veel onrust.
Dit is voor mijn haflinger die er bijstaat ook niet echt leuk, hij bijt wel van zich af, daagt hem af en toe zelfs uit wat het erger maakt, met een andere merrie die er eerder bijstond was vrij onderdanig en daar bij vertoonde hij hetzelfde gedrag.

Mijn paarden zijn beide ruinen. Als ik Fluego alleen zet raakt hij in paniek, na een kwartiertje is hij kletsnat van het zweet en de wei zwart van het heen en weer rennen.

Ik wil graag wat meer rust creeëren, wie heeft ideeën?

(ik heb de haflinger te koop gezet omdat ik vrij weinig op hem rij en dit heel vervelend voor hem is, Fluego gaat qua rijden erg goed en heeft verder een prima karakter naar mensen toe)

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:32

Ik herken dit ook van mijn merrie.IK heb even doorgezet nu staat ze dus helemaal alleen.Ik heb er een super paard aan over gehouden ze is nu veel liever aanhankelijker.IK denk dat die van mij vreselijk jaloers was.Nu is ze alleen nog wat vervelend als ze hengstig is.Maar ze staat alleen in de en op stal en dat gaalt super goed.Ook boven onze verwachting hoor.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:02

Ik herken dit ook..
Ik houd het even in de gaten

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:34

op zich is mijn paard wel heel aanhankelijk naar mij toe maar "a pain in the ass" voor andere paarden die bij hem staan. Ik heb ook het idee dat hij jaloers is op de haflinger, zowel op stal als in de bak, hij gaat gewoon tussen ons in lopen. als ik naar de haflinger loop stuur ik hem wel weg, dit helpt wel, hij weet zijn plaats ook wel, hij is baas over de haflinger en ik ben baas over hem, misschien heeft hij juist wel een dominant paard nodig of is het beter dat hij alleen staat, maar dit is zo tegen mijn principes in....

ik weet gewoon niet goed waarom hij zo onrustig is met andere paarden, ben benieuwd naar andere ervaringen en oplossingen

Sily

Re: gezelschap onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:28

Ik heb dus zo'n haflinger.

We staan sinds zondag op een andere stal en nu valt het dus extra op.
De bonte heeft ze nooit veel mee opgehad, maar als ik de bak in kwam jaagde ze hem constant we, ging tussen ons in staan, zoals jij al zegt was het alleen maar goed als ik haar wegstuurde of nee riep als ze naar hem wou uitvallen als hij bij ons kwam staan.

Nu op de nieuwe stal jaagt ze alles uit de buurt van Beer, hij krijgt geen kans om vriendjes te maken met andere want dat laat ze niet toe.

Nu ben ik begonnen met Beer lekker samen met andere naar buiten laten en zij komt naar buiten met de dominantere en grotere paarden zodat ze wat onder de indruk komt.
Alleen buiten zetten is een crime, ze rent heen en weer en blijft gillen.
Alleen achterlaten in de stal of in het land was ook altijd al ellende, maar in de paddock blijf ik het proberen.

Dus nu etik haar per keer een kwartier apart (oid) ik kna de paddock vrij ongemerkt in de gaten houden en als ik merk dat ze kalmeert, even stilstaat en niet gilt ga ik meteen naar haar toe, beloon haar en haal haar naar binnen of zet een ander erbij.
Of dit positief gaat uitwerken weet ik nog niet, bij de hond iig wel

RakkerWonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:14

hee je pony is gewoon speels je moet vaak naar hem toegaan en meer aandacht geven ook al doe je dat heel vaak! veel succes!! ( lijkt me een leuke haflinger!!! )

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 17:41

RakkerWonder schreef:
hee je pony is gewoon speels je moet vaak naar hem toegaan en meer aandacht geven ook al doe je dat heel vaak! veel succes!! ( lijkt me een leuke haflinger!!! )

verder nergens om hoor maar lees je eerst mijn vraag even voor je antwoord:p De haflinger is idd een superpaardje!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:06

het gaat de hele dag door, paard sloft eerst een tijd achter de haflinger aan, die loopt rechtsvoor hem, en blijft voor hem weglopen, op een gegeven moment is de haf het zat, draaft aan, draait om en kijkt daarbij het paard recht aan, paard vliegt achter haf aan, haf bokt een keer flink, en dan begint het spelletje overnieuw, de hele dag door....

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:34

Rustig laten wennen aan alleen staan. Aan het opjagen kun je weinig doen denk ik, misschien verbetert dit wel als je paard in de omgang ook rustiger wordt.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:58

miss_penny schreef:
Rustig laten wennen aan alleen staan. Aan het opjagen kun je weinig doen denk ik, misschien verbetert dit wel als je paard in de omgang ook rustiger wordt.

sorry, hier kan ik niet zoveel mee...wil je uitleggen wat je bedoelt en waarom je dat denkt?

Afbeelding