stelling: Topdressuurpaarden - geboren of gemaakt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duppie_

stelling: Topdressuurpaarden - geboren of gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:10

ik weet niet als dit goed staat maar ik kwam deze vraag tegen en ik vroeg het me eigenlijk wel af.
ik zou het niet weten.

dus nog een keer.

Topdressuurpaarden - geboren of gemaakt?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:12

hmmm.. wel moeilijk..
het is allebei wel zo, een goed dressuurpaard moet er wel wat aanleg voor hebben. Maar een goede training is ook superbelangrijk...
Dus ik zeg » geboren en gemaakt

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:13

ik denk dat een topdressuurpaard van zichzelf al voldoende aanleg moet hebben, niet alleen qua beweging, maar ook qua instelling, het moet een paard zijn dat graag werkt en leergierig is.

Wanneer dit paard dan ook nog eens bereden wordt door iemand die "het gevoel" heeft, kan dit dan uiteindelijk een "toppaard" worden.

Een combinatie van beiden dus.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:16

Je moet idd aanleg hebben,

Maar ze moeten ook de juiste training hebben,

beide dus!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:18

Een beetje van allebei, het moet er wel inz itten, een toppaard moet dan ook een top karakter hebben! Dus leergierig en werkwillig! Voor de rest kan je er natuurlijk zelf een topper van maken of juist niet, maar ik denk wel dat hij het karakter in zich moet hebben om ver te kunnen komen. Ze moeten er ook plezier in hebben!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:22

Allebei, met de nadruk op gemaakt. Een slecht paard gaat bij een goede ruiter beter lopen dan een goed paard bij een slechte ruiter. Voor de absolute top komt een gemiddeld of slecht paard er ook niet met een briljante ruiter natuurlijk.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:26

Een paard bij mij opstal heeft echt geweldige papieren en echt gefokt op de dressuur, alleen die vrouw waarvan die is kan t absoluut niet. het paard heeft de bewegingen wel maar kan niks. ja een btje buigen maar dat is t wel. Dus t moet van bijde kante komen je moet goed trainen en wel het juiste type paard hebben (ik met mijn haffie zou nooit grand prix kunnen rijden) dus idd van allebij een btje

Duppie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:07

ik denk ook wel een beetje van allebei

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:59

Een toppaard moet zijn bouw en zijn character meehebben, en dan het geluk hebben om in de goede handen te belanden.
Ik heb matige paarden bijzonder goed zien presteren, en paarden met goed exterieur en character, of een wat eigengereider character waar niet iedereen mee om kan gaan, niet uit de verf zien komen.

Dus toppaarden worden gemaakt.

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:02

Ik ga mee in wat de meeste hier al zeggen, ik denk dat ze talent moeten hebben maar ook zeker gemaakt moeten worden.
Ik zou bijvoorbeeld met Salinero zeker niet zo kunnen rijden als Anky Maar ik weet ook zeker dat Anky met Odette niet zo ver zou komen als ze nu met Salinero is!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:18

..eerst geboren en dan ligt het aan de ruiter...denk dat met name niet alleen de bouw maar ook de geest van een dressuurpaard erin moet zitten, de wil om te willen werken en om zn best te doen...en dat moet er toch al inzitten...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:40

Geboren....als de bouw en karakter niet mee zit wordt het moeilijk.
Maar een ruiter zorgt er ook voor...een beetje.
Heb genoeg jonge paarden gezien die al zo ontzettend goed kunnen lopen. Denk dat iedere ruiter met doorzettingvermogen, geduld en goede begeleiding ver kan komen met zo'n paard.

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:55

Ik denk geboren..
Maar natuurlijk wel met goede begeleiding

Margo

Re: stelling: Topdressuurpaarden - geboren of gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:08

Een echt top dressuur paard heeft toch aanleg, de bouw en het karakter nodig maar zonder fijne ruiter waarmee het paard een goede combinatie vormt komt het paard er ook niet.
Het is dus een combinatie van.
Vaak zijn het wel karakterpaarden, paarden die zichzelf graag in de aandacht zetten en op willen vallen. Het zijn ook vaak niet de makkelijkste paarden maar juist dat karakter hebben ze nodig om ver in de sport te komen.

Hinata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:28

Ik denk dat een topdressuurpaard geboren mooie gangen moet hebben, en aanleg, ook karakter en bouw. Voorderest ligt het aan de ruiter.. De ruiter en het paard moeten een combinatie zijn, en trainen is heel belangrijk, elk paard kan DENK ik wel een beetje dressuur( dmv training', maar je paard moet er dus ook de aanleg voor hebben die ze geboren mee moeten krijgen

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:08

Een talent wordt geboren, een topper gemaakt!

Villa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:44

Remember schreef:
Een talent wordt geboren, een topper gemaakt!

Helemaal mee eens

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:11

Idd, je kan nog zo`n talentvol geboren veulen hebben, bij een ruiter die recreatief rijd zal hij nooit tot zijn recht komen wat sportprestaties aangaat. En volgens mij kan elk gezond paard met een goede ruiter en begeleiding echt wel hogerop komen. Maar goed, wanneer is je paard een topdressuur paard? Is dat niveau gebonden?

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:27

Een top dresuurpaard word geboren en gemaakt.
Niet iedere ruiter heeft talent of genoeg begleiding om grand prix te rijden, dus als het paard bij die ruiter zal komen daar zal het nooit een top dresuurpaard worden.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:58

ik denk dat het wel een betje in een paard moet zitten dat ie aanleg moet hebben voor dressur. maar het gaat er ook wel om hoe de iegennaar met het paard om gaat en wat ie vanaf jongs afaan leert enz. mijn paard is ook dressuur gefokt en heeft vroeger ook nooit iets anders gedan. ze heeft wel een goede vader dus daar anhet ook aan liggen dat ze daar goed in is. maar ook omdat er nooit wat aners me is gedaan kan ze dat. Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:04

Oud topic Lachen