Help,paard gooit hoofd tegen de muur om bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Help,paard gooit hoofd tegen de muur om bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:51

Jeetje
ik dacht dat het wel overging omdat mijn 3 jarige hengst nog nooit een bit heeft gedragen...
maar nu na een week proberen gaat het van kwaad tot erger.
Het begon zo:
ik wou eens een bitje proberen aangezien ik hem binnenkort in wil rijden...
Alle tijd genomen,zacht lederen bit genomen,voorzichtig ingedaan...
Tuurlijk vond hij dit gek,stak zijn hoofd tussen zijn benen en trok bokkend van me weg (aan de longe).
Geen gekke reactie dacht ik,voor de eerste keer kan dat gebeuren.
In ieder geval is het sinds deze week zó erg geworden dat hij compleet blind met zijn hoofd tegen de muur of bakrand begint te bonken.met zijn hoeven klauwt hij naar het hoofdstel en hij ziet gewoon niet meer waar hij loopt.
kan bijna geen halster meer omdoen omdat hij bang is dat er een bit aanzit.
uiteraard ging er een lampje branden,maar zowel DA en tandarts vonden niks.
is mijn paard gewoon hysterisch voor een bit?
ga zowieso de eerste tijd met een neusriem aan de gang,daar reageert hij heel goed op.
wat kan dit zijn,en wat zijn mijn alternatieven..??
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 10-04-06 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:53

Uhm... Castreren? Dan zal hij zich sneller neerleggen bij een middel om macht over je te krijgen. T klinkt mij als een erg dominant pardje dat niet wil dat jij hem iets te zegge krijgt...

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:57

Hmm, dat denk ik niet hoor, als hij echt hysterisch (bang) doet is het geen dominantie, zeker niet omdat er verder geen problemen zijn (vermoed ik?). Als DA en tandarts niets vinden vindt hij het gevoel van een bit in zijn mond misschien gewoon eng en kan je het hem aangenamer maken door een lekker smaakje aan het bit te smeren ofzo? In ieder geval veel succes ermee! Ga dit topic blijven volgen

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:00

Misschien bitloos proberen?
Probeer is een touwhalster of een andere bitloze oplossing!
Er zijn zat bitloze hoofdstellen op de markt, zelf in maat shet!

Succes er mee!

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:02

Bitloos is inderdaad een oplossing, zeker als je recreatie wil rijden met je hengst! Maar ik denk als je verder wil in de dressuur dat hij toch aan een bit zal moeten wennen

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:03

het dominante kan eht niet zijn,ik kan alles met hem uitvoeren...dat boeit hem niks.
het is puur dat bit dat hij zo vreselijk vindt!

bitloos wil ik zeker gaan proberen,ik vind dat ik het moet accepteren als hij absoluut geen bit verdraagt.
touwhalster lijkt me griezelig..kan ik genoeg druk uitoefenen als ik met mijn dekhengst buiten langs een groepje merries kom???
Heb namelijk geen ervaring met bitloos rijden.
en wie weet voor mij het verschil tussen een bosal en een hackamore?

Anoniem

Re: Help,paard gooit hoofd tegen de muur om bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:30

Ik zou kiezen voor castreren en wegbrengen naar een prof die hem vervolgens zadelmak maakt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:28

Heeft de tandarts de wolfstanden verwijdert?
Hoe lang heb jij dit paard in je bezit? Is er vroeger iets gebeurd waardoor hij er een rare associatie aan heeft overgehouden?
Is het echt de paniek voor het bit, of voor het wat strakker zittende hoofdstel? Heeft de DA ook weleens naar de oren gekeken? Kun jij aan de oren zitten bij je paard?

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:19

Hayhay,
Ik ben mijn pony nu ook aan het leren wennen aan bit/hoofdstel
en een beetje het zelfde verhaal als jij.

de eerste keer het bitje in was prima.. hij was er een beetje op
aan het kauwen, en hij vond het vreemd , maar het ging.
De 2e keer bitje in , wilde hij niet meer. (Dat was een paar dagen
later) hij stribbelde heel erg tegen.. maar uiteindelijk zat het wel..

3de keer bitje in... was een ramp!
Hij stijgerde elke keer als ik met het bitje in de buurt kwam,
en bijten naar me.. , maar na 23 minuten Had hij het bit toch
eindelijk in Ik helemaal trots door m'n doorzettings vermogen
haha ik wilde het al bijna opgeven....

(er is niks mis met zijn tanden of mond.. is al naar gekeken)

En nou heb ik het gister weer geprobeert.. en hij was al minder
dwars en het ging al binne een paar minuten. Ik heb de techniek
bij hem eindelijk gevonden:)
Ik hou zijn voorpluk vast zodat hij niet omhoog kan springen,
en ik doen heel voorzichtig het bitje tegen zijn mond aan.
En dan neemt hij hem in
Hij kan dan niet terug omdat ik zijn hoofd tegen hou... michien wel
sneu voor hem. Maar hij moet er eens aan wennen.

In iedergeval veel succes!

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:09

kan prima aan de oren zitten..een strak hoofstel vind hij ook niet erg...het is echt dat bit.
en het is niet meer een beetje tegenstribbelen,het is echt in blinde paniek met zijn hoofd tegen de muur slaan(niet wrijven om het bit uit te krijgen).
ik heb hem nu een jaar,en ik weetb via zijn fokker dat hij als 1 jarige het slachtoffer is geworden van een paardenmishandelaar.
(ja,zo een die stokken in de schede steekt.)
voor zover bekent uit de d.a computer was zijn borstkas en bovenbeen opengesneden met een scherp mes.
of er iets met zijn mond is gebeurt toen weet ik niet.

ben nu in ieder geval beetje rustig op sites aan het rondkijken die alternatieven bieden..
(bosal,hackamore,bitloos hoofdstel-uit de Bit- en touwhoofdstellen.)

wie nog een goed adres weet...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:15

probeer eens zo'n halsterhoofdstel (als dat de goede naam) daar kan je het bit van los klikken, weet niet of dat in geval van nood ook makkelijk gaat maar hij heeft in ieder geval iets om zn hoofd waarbij je steeds een stukje langer het bit in kan doen.
Smeer het eens in met iets lekkers, bv in wat gesmolten suiker kan zijn dat ie overdonderd word door de smaak en het accepteert en hopelijk zo door gaat krijgen dat er niks ergs aan de hand is.
Ook geen optie om hem bv met hoofdstel (zonder teugels uiteraard) hem zelf los in de bak te laten lopen waar ie gewoon gek kan doen? En zo hopelijk door gaat krijgen dat ie niet bang hoeft te zijn en het hem niks doet.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:06

Quarterh0rse schreef:
Ook geen optie om hem bv met hoofdstel (zonder teugels uiteraard) hem zelf los in de bak te laten lopen waar ie gewoon gek kan doen? En zo hopelijk door gaat krijgen dat ie niet bang hoeft te zijn en het hem niks doet.

Dit is dus waarbij hij blind door de bak rent en met zijn hoofd tegen het hek slaat,zelf zó hard gaat rennen dat hij op zijn buik ligt als hij de hoek doorgaat.Waarbij mijn ene neusriem met sperriempje gesneuvelt is omdat hij met zo'n kracht zijn mond opendoet
Langzaam wennen werkt niet,het wordt alleen maar erger.
Heb nujuist een artikel gevonden in de hoefslag van paarden met bitpaniek.Kort samengevat staat erin dat deze paarden zó angstig voor het bit zijn,dat ze proberen dmv zichzelf pijn te doen het bit vergeten.(dat verklaart voor mij het slaan met zijn hoofd)
Het zegt ook dat de oorzaak vaak een slechte behandeling met bit is geweest of een soort instinctief ingebakken reuze-angst.
Aangezien connor nooi een bit in heeft gehad (hoop ik niet,toen hij 1 was.. ) lijkt me dat hij écht angst heeft voor een bit.
ik vind het veel te gevaarlijk om nu nog eens te proberen.
en zo'n halsterhoofdstel lijkt me niet veilig om mee buiten te rijden op een drukke jonge hengst.

en CCCorine: ben zelf prof inrijder dus daar hoef ik hem niet heen te brengen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:14

ik wil voor de rest niet alles erger maken dan het is, maar misschien hebben die mishandelaars hem wel een bit in zijn mond gedaan om hem daaraan vast te houden! De mensen die dat soort dingen doen hebben namelijk geen hersens, dus zie ik ze daar wel voor aan.

Met mijn pony heb ik nooit zulke erge problemen gehad, wel eens dwarsheid. Ik smeerde appelstroop en appelmoes aan het bit. ook gaf ik haar zachte lekker dingen zoals suiker in korrelvorm (geen klontjes) zodat ze kon likken en het bit asocieerde met iets lekkers.

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

Heeft het niet verdragen van een bit iets met de oren te maken?? Deze vraag omdat mijn paardje ondertussen toch wel aan het bit gewend is maar er een vreselijk drama van maakt om het hoofdstel over zijn oren te trekken. Hij begint dan hee hard met zijn hoofd te slaan, de laatste keer zo erg dat ik met hoofdstel en al bijna in de grond vloog!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:25

turbotinker schreef:

Ow... sorry . En castreren zal ook niet erg handig zijn, want ik zag in je profiel dat het een dekhengst is....

Klinkt trouwens als een verrekt lastig probleem dit.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:10

is inderdaad lastig...
zijn oren zijn het ook niet...daar kan ik zo met de scherrmachine in,dubbelvouwen en dat soort fratsen
heb nu een training-hackamore uit duitsland besteld..om te proberen dan maar.
Dus binnekort kunnen jullie een [tk] topic verwachten van mijn bitten en hoofdstellen (als de hackamore bevalt..)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:53

turbotinker schreef:

Dus jij hoeft niets meer bij te leren? Vind ik een erg gedurfde uitspraak...

IK weet trouwens nog wel een adres voor je....als je echt niet verder meer weet.

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:11

Cassidy schreef:
turbotinker schreef:

Dus jij hoeft niets meer bij te leren? Vind ik een erg gedurfde uitspraak...

IK weet trouwens nog wel een adres voor je....als je echt niet verder meer weet.

uhhmm sorry, maar dat was niet wat ze zei!
ze zei dat ze hem niet naar een ander hoefde te brengen omdat ze zelf een prof inrijdster is. Ze heeft nooit gezegt dat ze alles weet en dus niks meer hoefde te leren. Als dat zo was had ze ook geen topic op Bokt gezet

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:58

no-bit hoofdstel heeft een vriendin van me goede ervaringen mee.
Haar paard pakte soms het bit vast en scheurde weg als een bezetene.
Met nobit nergens last van gehad, en paard ging gewoon om en reageerde dus wel.

http://www.paardenservice.nl/gebruiksaanwijzing%20hoofdstel.htm
misschien heb je er wat aan.
Touwhalster rij ik zelf ook mee buiten, nooit probleem van gehad, zelf uit galop makkelijk terug te krijgen

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:53

dankje RDZlover
bovendien ging het erom dat mijn paard een angst heeft voor bitten,en niet of ik hem wel of niet zelf in mag en kan rijden.

ma-rie-tje bedankt! zoiets had ik inderdaad ook al in gedachten,mooie en duidelijke beschrijving van hoe het werkt!

ravado

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:34

_Tivoli_ schreef:
Heb namelijk geen ervaring met bitloos rijden.
en wie weet voor mij het verschil tussen een bosal en een hackamore?

Een hackamore heeft nog wel een soort bit, maar dat zijn een soort scharen die druk uitoefenen op de kaak, een bosla is compleet bitloos

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:02

Ik denk dat het toch een kwestie van doorzetten is [als je het medische gedeelte uit hebt gesloten]. Misschien kan je het wel wat aangenamer maken door het bit door de appelmoes of stroop te halen en hem weer uit te doen als hij rustig is geworden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:46

Ik zou dus niet doorzetten met een bit, maar voor een bitloos alternatief kiezen. Als de hengst werkelijk zo in paniek raakt van een bit (je weet uiteindelijk niet zeker of er niets gebeurd is met zijn mond wat die angst veroorzaakt) is begrip op zijn plek. Welk bitloos hoofdstel wel werkt is toch een kwestie van uitproberen. Er zijn zeker mensen die dekhengsten bitloos rijden en perfect onder controle hebben, Dat werkt dan vooral als het paard respekt heeft voor de ruiter en goed reageert op minimale hulpen, wat met grondwerk wordt bereikt. En daar zou ik dan voor kiezen... grondwerk en dan bitloos in een bak, evt met iemand die helpt/ingrijpt, bv door het paard aan een doorhangend koord vast te houden. Een bosal is bekend vanwege de zuivere werking, mits het paard geleerd heeft om te wijken voor druk en de ruiter weet hoe het werkt. Persoonlijk zou ik dat eerder proberen dan een hackamore, maar uiteraard is het de ruiterhand die het verschil uitmaakt, En natuurlijk het paard zelf. Ook die zal duidelijk op het een beter reageren dan op het ander en dat is echt een kwestie van uitproberen. Misschien hoofdstel lenen/testen? Succes. Ik vind het prettig te horen dat je rekening houdt met zijn angst en mogelijk trauma.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:50

Bejaard topic dus heb getemt!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:20

Topic is inmiddels 2 maand oud, slotje dus.