Twijfelgeval ivm trailerladen, jullie raad gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Twijfelgeval ivm trailerladen, jullie raad gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:42

Aangezien we onze 3 jarige hengst op de kliniek willen laten castreren zal hij de trailer op moeten.
een half jaar geleden was hij met geen mogenlijkheid de trailer op te krijgen. het ging van goedsschiks tot kwaadschiks.
Sinds gisteren ben ik weer bezig met het oefenen met de trailer en het gaat ontzettend goed! Vandaag stond hij er bijna helemaal in!
De reis naar de kliniek zal zo'n half uurtje/uurtje duren schat ik.
Meestal maken wij met de paarden altijd een aantal gewenings ritje, zodat de paarden aan de bewegingen enz wennen.
Maar ik ben bang dat als we dat bij deze doen dat hij er dan de volgende keer niet meer op gaat.
Misschien doet hij het wel gewoon, maarja als hij niet doet zitten we weer bij het begin. En is hij nog niet gecastreerd...
Uiteraard kunnen we ook in een keer naar de kliniek rijden en word dat zijn 1e rit.
Maar pikt hij dat? Raakt hij volkomen in paniek en springt over de stang?
Ik zit echt even in dubio en vraag jullie dus om raad.
Als jullie nog vragen hebben over het paard mbt het trailerladen enz. Vraag gerust!

Alvast bedankt!

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:29

hoi, moeilijk hoor...... ik denk dat ik persoonlijk er in 1 keer naar toe zou rijden.....hij staat er dan toch in, enne je weet niet of hij van een keer een gewennings ritje het de volgende keer wel leuk zal vinden......als hij al zo moeilijk doet met de trailer......
succes met de beslissing

amice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:03

probeer het eens met een kleine dosering tranquilgel (verkrijgbaar oa bij de boerenbond en ruitersportzaken).
hij wordt daar een beetje rustiger van en je voorkomt dat hij in paniek raakt en ongelukken krijgt, waardoor alles voorgoed verpest is.
Vertel wel aan de dierenarts dat je hem dat gegeven hebt ivm de narcose bij de castratie.
Succes !

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:14

Je kunt hem idd iets geven zo dattie rustiger wordt.
Je kunt hem ook met twee touwen vast zetten zodattie zeker niet over de stang kan springen!

Imker

Re: Twijfelgeval ivm trailerladen, jullie raad gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:20

Er is maar één manier om daar achter te komen: proberen.

Persoonlijk zou ik eerst een gewenningsritje maken, zodat hij niet meteen naar de kliniek hoeft.
Gewoon aan 2 zijden, niet te lang vastzetten, rustig rijden, zeiltje dicht en raampjes open.

Rust en kalmte bewaren doen vaak wonderen.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:28

als je de eerste keer niet meteen wil rijden, kun je hem misschien ook een keer wat voeren en borstelen in de trailer (wel dicht) en dan er weer uit, en de volgende dag een stukje rijden.. hij moet eerst op zn gemak zijn in de trailer, en er moet hem zeker niks engs gebeuren als hij de eerste keer er weer op staat..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:30

Ik zou ook een gewenningsritje maken, en daarbij zorgen dat je extreeeem rustig rijdt; veel paarden durven er niet meer op nadat ze van de ene naar de andere kant zijn geslingerd.

Stang er goed dicht achter, en ik persoonlijk zou hem aan 1 kant onder de voorstang door vastzetten. Dan kan hij wel omkijken, iets wat paarden op een of andere manier graag doen, maar niet zijn hoofd omhoog brengen en zijn been over de stang gooien...

En voordat je hem uitlaad zou ik hem wat voer geven op de trailer, dan moet het vast wel goed gaan!

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:55

Ik zou zeker eerst een gewenningsritje maken. Je zal je paard waarschijnlijk toch vaker moeten vervoeren dan die ene keer naar de kliniek.
Dus ik zou het grondig aanpakken, veel oefenen, eerst kleine stukjes rijden en dan pas naar de kliniek.

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:38

Ik zou zelf kiezen om toch een gewenningsritje te maken.
Wel heel kort en heel langzaam.
En dan wat opbouwen, dus daarna een wat langer ritje maken.
Met het eerste ritje zou ik (als dat kan) op je eigen terrein blijven.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:39

Ik zou ook kiezen voor een gewenningsritje.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:51

Een kalmeringsmiddel geven helpt niet, hij reageerd daar absoluut niet op.
wij hebben voor in de trailer van die rubbere (?) vastzet lijnen die flink wat gewicht kunnen hebben.
ritje op eigen terrein gaat niet lukken.
Ik zal er nog eens goed over nadenken. Want als hij na het gewenningsritje de trailer niet op wil zitten we wel met een probleem.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:00

marina schreef:
Ik zou zeker eerst een gewenningsritje maken. Je zal je paard waarschijnlijk toch vaker moeten vervoeren dan die ene keer naar de kliniek.
Dus ik zou het grondig aanpakken, veel oefenen, eerst kleine stukjes rijden en dan pas naar de kliniek.

idd klopt, je zal ook weer van de kliniek naar huis moeten, en als je dan met een paard zit die de trailer niet meer op wil is dat ook niet fijn..