Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

kiekpjot schreef:En mam weet waarvan hij schrikt dus ze verwacht het wel ..

JoeyRosso schreef:Inderdaad, als jij al ruiter "weet" waarvan je paard schrikt, schrikt hij meestal ook wel.
Daarbij een tegenovergesteld idee wat bij mijn paard hielp in plaats van hem aan het werk houden: lang teugel. Een paard kan alleen goed zien als hij zijn hoofd kan bewegen. Misschien dat hij ook schrikt omdat hij niet alles goed kan zien, wanneer hij kort gehouden wordt.
)
)
Gewoon om onder het werk uit te komen, meestal negeerde ik het, maakte ze het echt te bont bestrafte ik het ook...
er hoefd maar een blaadje te ritselen en ik heb een wipkip onder mijn kont
Maar je raakt er wel aan gewend na een tijdje. 
Ilana_ schreef:als je paard iets eng vind gewoon even afstappen en naast hem gaan lopen... en zoiezo altyd zelf rustig blijven...
Winddancer schreef:Ilana_ schreef:als je paard iets eng vind gewoon even afstappen en naast hem gaan lopen... en zoiezo altyd zelf rustig blijven...
Nee, niet zo maar altijd afstappen omdat het paard iets "eng" vind.
Ze kunnen ook gewoon door lopen als jij erop zit.
Winddancer schreef:Als je er naast loopt is de kans dat ze los komen vele malen groter dan wanneer je erop zit.
Puur voor de veiligheid van het paard, jezelf en de omgeving
annebe schreef:Ik ga helemaal met mammaslamma mee.
Stoffel schok ook erg veel in het eerste jaar.
Op het moment dat hij schok, sprong ik eraf en nam ik de leiding vanaf de grond over.
Nu is het zelfs zo dat als hij ergens van schik of bang voor is, hij mij de gelegenheid heeft om af te stappen en hem te leiden door voor hem te gaan lopen.
Ik geef hem altijd wel de gelegenheid om het enge object te bestuderen. (ik gedraag me op dat moment ook als paard en neem het initatief om te gaan snuffelen)

dooszjj schreef:nog iets..
ik stap nooit af het paard gaat jou dan als leider zien bij alles wat eng is.. als dan een keer iemand anders erop zit en die stapt niet af kan het paard in de stress schieten want hij moet het nu 'zelf oplossen' en als je er wel afstapt en bijv.. als er rechts een vuilniszak ligt en het paard vindt het eng en loopt naar links en er zit daar een auto zal het paard waarschijnlijk een traumatje aan over houden..