Nieuwe dominante ponny

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derosa

Nieuwe dominante ponny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:55

Hoi allemaal,

Ik heb hulp nodig Dit is er aan de hand. Onze dochter heeft een nieuwe pony (merrie 8 jaar). Het is niet haar eerste pony en dochter en ponny zijn voor elkaar gemaakt lijkt het wel. Het probleem is de hantering naar de pony toe.... We hebben haar nu 2½ week volgens de vorige eigenaren (een meisje van 15/16) is het een lieve makkelijk te hanteren pony. Bij ons is het af en toe een monster! Ze probeert ons tegen de muur te drukken bij het poetsen, ze schopt naar mijn man als hij met hooi door het weiland loopt, ze laat mijn paard niet uit de stalgang komen als ik hem daarheen breng (dan staat ze bij de uitgang buiten en draait dr kont naar hem toe en schopt hem terwijl ik hem vast heb aan zn halster), gisteren kwam de hoefsmid....die drukte ze ook een aantal keer tegen de muur, ze is sjagerijnig met poetsen (oren in dr nek) en onrustig (staat niet echt stil). Verder met rijden is het een heerlijk lieve pony...dan kan je dr wel aanraken overal zonder dat dr oren in dr nek gaan. Ze is liever voor onze dochter (die test ze niet zo heel erg) als voor ons (mijn man en mij). Ik snap dat ze nieuw is en dat ze moet wennen aan ons en aan onze routiner (wij hebben bv een 24uurs weidegang en boxen in het weiland waar ze in en uit kunnen wanneer ze zelf willen)
Maar ik wil wel dat ze geen gevaarlijke dingen uithaalt met poetsen! Ik wil dat ze ons iig accepteerd en ze mag best sjagerijnig zijn.....maar niet ons in de muur drukken en proberen te schoppen.

Kunnen jullie me tips geven....ik hoor van verschillende mensen zoveel verschillende dingen...negeren...NH oplossingen....terug dreigen (hoe dan?) ....schoppen ......

Tips en raad wordt erg gewaardeerd zoals jullie wel snappen.

Derosa

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:53

ik heb geen idee, maar hoop dat je een oplossing vind.

Rachel_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:07

In iedergeval niet schoppen,, dat si zielig..

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:12

hmm dit is idd dominantie, dat denk ik ook ..

Ik verzorg zelf een dominante merrie, is 14, en daarmee ga ik beginnen/ben begonnen met NH om een band op te bouwen, dat ze vertrouwen krijgt en respect voor je krijgt.. dit is echter héél veel werk, er gaat veel tijd in zitten!!

met afstraffen vererger je het volgens mij alleen maar.. omdat zij dan - hoogstwaarschijnlijk - in protest gaat tegen de straf.. mmh oke, een tik als ze bijt ofzo kan wel denk ik, maar wat ik heb ervaren met mijn verzorgpony is dat ze als ze op d'r donder krijgt dan beledigd is en dus helemaal niet meer te genieten, dan valt er helemaal niets meer mee te beginnen.

met terugdreigen bedoelen ze volgens mij dat je - bijvoorbeeld met lopen/uit stal halen, als ze door je heen wil rennen - je been optilt van 'pas op, ik trap'. Ik heb hier zelf verder geen ervaring mee... Ik laat mijn verzorgpony wel altijd achter me lopen, ik ben de leider dus ik loop voorop. Dit gaat steeds beter en ze begint nu ook al in m'n nek te blazen als ze achter me loopt, of ze zoekt mijn handen op

uhm.. schoppen is eigenlijk straffen, zie bovenstaand verhaal hoe ik denk dat ze zal reageren negeren is soms de beste manier, maar ik denk in dit geval niet omdat ze dan eigenlijk haar zin krijgt, ze kan gewoon doorgaan met wat ze doet (is pletten/trappen) en dat moeten we niet hebben

uhm.. Tsja, valt ze ook aan als je het land in komt? anders halstertouw meenemen en haar wegjagen als ze je wat wil doen. Hou haar buiten je persoonlijke cirkel (weet niet of je weet wat dat is?) als ze op een negatieve manier naar je toe komt, komt ze vriendelijk naar je toe om te knuffelen ofzo laat haar dan toe, dan is het goed.

@ Karaat_Lover: waarom vind je trappen zielig dan? Als je nu gaat zeggen dat je dan geen respect voor je paard hebt, heb je het (naar mijn idee) hartstikke verkeerd, heeft je paard dan wel respect voor jou als die je plet/trapt/naar je steigert/aanvalt/bijt ?? Nee hè Ik trap mijn andere verzorgpony ook terug als ze mij trapt hoor, en dat weet ze dondersgoed.. En als een manegepony me trapt krijgt ie óf een mep, óf een trap.. misschien heel tegenstrijdig met wat ik hierboven heb gezegd, maar het komt nu nog maar zelden voor dat ik trap of sla, gewoon omdat de paarden me vertrouwen en respect voor me hebben dus het is niet nodig

@ TS: Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en als je nog vragen hoor ik het wel

Kaatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:13

no offence, maar... wat nou zielig? dat zij veilig kunnen poetsen komt toch wel voorop zeker?

Ik zou deze pony eens goed laten voelen wie de baas is. Net zoals je zelf zei, hij is er pas en is volop bezig om jullie te testen. Ik zou dit gauw in de kiem smoren voor het volledig uit de hand loopt.
Dus eens goed, maar wel terecht aanpakken als ik jou was. Consequent straffen als hij ongewenst gedrag vertoont.

Derosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:31

Hoi allemaal ...
Dank jullie wel voor jullie reakties! Ik heb mezelf gisteren in de kraag gepakt en zei tegen mezelf: En NU ga je haar op dr plek zetten en laten zien wie er de baas is! Nou ik naar beneden (weiland..we wonen ernaast) ik haar uit het weiland gehaald (nee dan komt ze gewoon naar je toe en doet niks en is makkelijk te pakken...zolang er maar geen eten in de buurt is). Ik zet dr in de stalgang en ga dr resoluut poetsen....ze legt dr oren in dr nek....ik druk met mn vinger in dr buik en haal de druk pas weg als dr oren weer omhoog zijn (meteen ...als beloning zeg maar). Dat herhaalde zich ongeveer 4 keer daarna was ze vrolijk en dr oren gewoon omhoog. Daarna andere kant (de kant waar ze ons de muur induwt)...ik ga borstelen.....kom bij dr flank en ja hoor...ze gaat duwen....ik blijf staan en geef druk op dr flank en geef niet toe...dat duurde een paar seconden en toen verschoof ze zichzelf de ANDERE kant op ( dus niet naar de muur maar van me af) YES!! dat deed ze nog 1 keer en daarna niet meer!! Daarna onder de buik poetsen....ja hoor....dreigen met been....ik mn hand daar net zo lang laten liggen tot ze dr been neer zette en meteen mn hand weg gehaald (beloning).....weer herhaald...zelfde ritueel...daarna weer poetsen op dezelfde plek...en wat denk je....GEEN reaktie meer!!! Heerlijk:) Daarna hoeven schoongemaakt en express langer omhoog gehouden...GEEN reaktie!! Daarna haar een kwartier laten staan terwijl ik andere dingen deed...elke keer als ze té onrustig werd mn stem verheft.....na 5 minuten stond ze stil de rest van de tijd!

Daarna naar de buitenbak....longeren....perfekt! Luisterde super en was heel erg op mij gericht. Daanra "spelletje" volgen gedaan...jeetje...ze deed exakt wat ik deed. Achteruit laten lopen deed ze na 3 keer oefenen zonder dat ik dr hoefde aan te raken...hoefde alleen het commando te geven en ze deed het al.

Daarna aan halstertouw het weiland in....mn man gaf hooi en zij moest achter mij blijven lopen en mocht dus NIET voorbij en NIET dr kont naar mn man keren...elke keer als ze té onrustig werd trok ik snel en kort aan het touw en moest ze als straf 10 seconden blijven staan.

Vandaag was het een andere pony! Ontzettend makkelijk met poetsen...mn man kan nu eten geven zonder dat ze op hem af komt rennen. Hij maakt zich groot en als zij dr kont naar hem keert dan stampt hij op de grond als teken: " als je niet weg gaat dan krijg je een trap" (wat hij denk ik niet echt zou doen maar we proberen "paardentaal" te gebruiken) en wat denken jullie....HET WERKT!!! Zodra hij dat doet dan gaat ze bij hem en dr eten (wat hij dan heeft) vandaan en gaat 5-6 meter achter hem staan. Ongelooflijk.
Het heeft ook zn effekt op het transport laden De vorige keren ging ze er wel in maar wel met heel veel overredingkracht van onze kant en veeel geduld. Vandaag was het hup derin lopen!

Ik begrijp dat we heel konsekvent moeten blijven met haar maar het ziet er prima uit nu. En wat ons ook opvalt is dat het lijkt alsof ze opgelucht is dat we die leiderrol hebben overgenomen...ze is veel ontspannender en oortjes staan heel de tijd omhoog. Wij zijn natuurlijk ook ontspannender nu we weten dat ze niet gevaarlijk is als wij maar duidelijk zijn.

Nu weten we het zeker....we hebben een toppony erbij!:)

Groetjes Jacqueline

Derosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:40

Karaat_Lover schreef:
In iedergeval niet schoppen,, dat si zielig..

Hoi:) Karaat_lover,

Ik begrijp je reaktie wel....maar is het dan niet zielig als zij ons schopt? Als ik kijk naar mn paarden in de wei dan gaan ze ook niet echt zachtzinnig met elkaar om en de leider deelt ook schoppen uit. Dus liever (alleen als het echt moet dat wel) 1 keer flinke schop zodat er geen ongeukken gebeuren met ons (mn man en mij) of onze dochter. Als je dit gedrag laat gaan dan is er op een gegeven moment geen houden meer aan en wordt zij de baas over ons allemaal en dat geeft zeer gevaarlijke situaties.

Maar zoals je in mn "opstel" antwoord hebt kunnen lezen....we hebben niet hoeven schoppen maar gebruiken wel "schopdreiging in paardentaal"

Groetjes Jacqueline

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:44

Jeetje wat goed!!

gefeliciteerd en heel veel plezier met dit supertje

Derosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:55

Dank je wel Ilsiie voor je onzettend goede antwoord eerder in dit topic! En deze leuke reaktie! Ja...ik (wij) zijn echt heel blij en inderdaad is NH denk ik de juiste manier meestal. Ze heeft nu iig door dat ik/wij een cirkel hebben waar ze niet zomaar ongevraagd en/of aanvallend in mag komen. Ik was best een beetje nerveus gisteren toen ik naar beneden ging naar haar....maar ik ben zoooo blij dat ik het gedaan heb

Vandaag hebben we haar los laten springen (hoe heet dat in het nederlands?) in de binnenbak...en dan 2 hinders zonder ruiter. Het is een c pony (138 cm) en ze sprong met gemak 125 cm! met ruimte onder de buik van minstens 20 cm. Een kanjer dus.....en aangezien onze dochter wedstrijden springen doet is het voor ons een toppertje Wat ook zo leuk was.....als ze daneen ronde gesprongen had en daarna weer gepakt moest worden omdat we de hinders verhoogden....kwam ze rustig naar mn dochter toe en dat terwijl er 6 anderen in de bak aanwezig waren...ze pikte mooi dr "baasje" eruit Ik ben trots en super blij!

Groetjes