Ik heb hulp nodig
Dit is er aan de hand. Onze dochter heeft een nieuwe pony (merrie 8 jaar). Het is niet haar eerste pony en dochter en ponny zijn voor elkaar gemaakt lijkt het wel. Het probleem is de hantering naar de pony toe.... We hebben haar nu 2½ week volgens de vorige eigenaren (een meisje van 15/16) is het een lieve makkelijk te hanteren pony. Bij ons is het af en toe een monster! Ze probeert ons tegen de muur te drukken bij het poetsen, ze schopt naar mijn man als hij met hooi door het weiland loopt, ze laat mijn paard niet uit de stalgang komen als ik hem daarheen breng (dan staat ze bij de uitgang buiten en draait dr kont naar hem toe en schopt hem terwijl ik hem vast heb aan zn halster), gisteren kwam de hoefsmid....die drukte ze ook een aantal keer tegen de muur, ze is sjagerijnig met poetsen (oren in dr nek) en onrustig (staat niet echt stil). Verder met rijden is het een heerlijk lieve pony...dan kan je dr wel aanraken overal zonder dat dr oren in dr nek gaan. Ze is liever voor onze dochter (die test ze niet zo heel erg) als voor ons (mijn man en mij). Ik snap dat ze nieuw is en dat ze moet wennen aan ons en aan onze routiner (wij hebben bv een 24uurs weidegang en boxen in het weiland waar ze in en uit kunnen wanneer ze zelf willen) Maar ik wil wel dat ze geen gevaarlijke dingen uithaalt met poetsen! Ik wil dat ze ons iig accepteerd en ze mag best sjagerijnig zijn.....maar niet ons in de muur drukken en proberen te schoppen.
Kunnen jullie me tips geven....ik hoor van verschillende mensen zoveel verschillende dingen...negeren...NH oplossingen....terug dreigen (hoe dan?) ....schoppen ......
Tips en raad wordt erg gewaardeerd zoals jullie wel snappen.
Derosa
..
negeren is soms de beste manier, maar ik denk in dit geval niet omdat ze dan eigenlijk haar zin krijgt, ze kan gewoon doorgaan met wat ze doet (is pletten/trappen) en dat moeten we niet hebben