Ze wordt helemaal gek..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Ze wordt helemaal gek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:58

Ik heb een shetland merrie, altijd hartstikke lief » je moet echt je best doen om er een bokje uit te krijgen. Ik ga altijd met haar wandelen in het bos. Vind ze altijd hartstikke leuk enzo, maar sinds kort gaat het de hele tijd mis... Altijd rond dezelfde plek wordt ze helemaal gek..
Ze begint te bokken, steigeren, probeert zich los te rukken, gaat liggen rollen. Ik durf dan niet meer verder, dus ga ik terug. Dan is ze nog steeds helemaal wild en wil ze er de hele tijd vandoor. Maar als ik iets verder ben in de richting waar ik vandaan kwam is ze weer rustig.
(altijd op dezelfde plek) Ik snap niet waarom ze zo doet en het kan zo niet door gaan... Ik weiger nog het bos in te gaan op deze manier...
Iemand verklaringen of een oplossing?

Ik weet niet of het hier goed staat trouwens

Sily

Re: Ze wordt helemaal gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:16

Ben je ooit weleens doorgelopen toen ze zo gek deed?

Of ze er nou echt iets eng vind aan die plek, of dat ze gewoon weet ik doe dit en we draaien om maakt niet uit, je zal er toch een keer voorbij moeten om haar of te laten zien dat er niets aan de hand is of te laten zien dat jij gewoon de baas bent en zij mag volgen.

Gewoon negeren en stug doorlopen, als ze te erg wordt een korte harde nee en doorlopen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:54

Ik vraag me af of je haar voor de wandeling aan het werk hebt gezet? Longeer haar een keertje flink voordat je gaat wandelen, zodat de ergste frisheid er een beetje uit is. Het is nu lente, je kunt het haar niet kwalijk nemen als ze wil springen en rennen en even uit haar bol wil gaan. Als je haar dat voor je wandeling even laat doen, heeft ze er op dat punt geen reden meer toe.

Wat ik me verder afvraag is, of er op de plek waar ze gek kan gaan doen ook de mogelijkheid is om haar aan het werk te zetten. Aan het werk zetten betekend in dit geval dat je haar een klein rondje om je heen laat lopen, laat haar haar benen bewegen, laat haar haar energie er maar uitlopen, en zorg jij er dan voor dat jij zo min mogelijk je benen beweegt. Degenen die namelijk zijn voeten beweegt is onderdanig.

En vooral: niet bang worden voor je paard. Springen mag, maar er vandoors schieten niet. Doe handschoenen aan, doe desnoods een hoofdstel in, en neem het paard mee aan de longelijn zodat ze niet weg kan als ze het halstertouw uit je handen rukt.

Wat ik me afvraag is: hoe oud ben jij, en hoe oud is je shetlandmerrie?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:57

mijn ene shet heeft dat ook, zij liep al een geruime tijd in het enkelspan, daarna met pientje in het 2span gekomen, maar pien was nogal vervelend en op die plekken dat pien op ´hol´ sloeg doet Otje daar in haar eentje nog steeds moeilijk... ze heeft dat gewoon onthouden denk ik ...

Ik weet niet wat je eraan kan doen, probeer haar misschien af te lijden... ga het iig niet ontwijken daar wordt het zeker niet beter van!

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:03

Misschien dat ze ergens schrik voor heeft en er niet langs, en daardoor gaat protesteren. maar jij draait elke keer weer om en dat heeft ze dan op een gegeven moment door en flikt ze het elke keer weer ..
Volgende nog eens proberen,rustig doen en op die plaats rustig tegen haar praten beetje afleiden en als ze gaat steigeren haar op haar gemak stellen en consequent blijven en er hoe dan ook langs gaan of ze nu wil of niet anders blijft ze je de baas.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:47

Je hebt een shetlander,ik neem aan dat je zulke beestjes toch gemakkelijker onder controle kan houden??Of vergis ik me?

De oorzaak van het vervelend doen ben JIJ.Zodra dit paard de lucht in gaat,een bokje maakt etc ga jij terug huiswaarts.Een paard denkt zo:

Ik ga staan-->baasje gaat met me weer naar huis

Ik heb dus helaas slecht nieuws voor jou:
Je moet de confrontatie met haar aangaan,pas dan kan je het probleem oplossen en dat kan toch wel een aantal weken in beslag nemen.

Probeer ook de oorzaak te vinden van haar gedrag,misschien is er wel iets gebeurt?Vind ze iets eng?Paarden willen je altijd iets duidelijk maken,probeer het te begrijpen.Weet je de oorzaak,pas dan kan je het probleem oplossen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:59

Eh..vergis je niet in een shet...die hou je echt niet in bedwang als hij beslist om de benen te nemen. Je kunt het ook met een Shet zelden van kracht winnen!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:02

Cassidy schreef:
Eh..vergis je niet in een shet...die hou je echt niet in bedwang als hij beslist om de benen te nemen. Je kunt het ook met een Shet zelden van kracht winnen!

Ok Ik heb geen ervaring met Shets,dus ik zou het niet weten

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:08

Ik ben wel eens gewoon doorgelopen, maar dan wordt ze alleen maar vervelender. Ze doet dan heel hyper en dat houdt maar niet op. Ik ben in principe niet bang voor háár, maar meer voor wat er gebeurt als ze een keer weg sprint.

Het lijkt me niet dat ze te veel energie heeft, ik train haar elke dag een uur. En dan bedoel ik niet alleen maar rondjes stappen. Ik longeer haar, draaf met haar over het pad. En als afsluiting loop ik dan nog een stukje door het bos. En dan gaat het dus mis..

@ Cassidy: ik ben 12 en mijn pony 6.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:24

als ik jou was zou ik een keertje samen met iemand en je pony gaan wandelen en gewoon doorlopen en kijken hoe ze reageert, samen heb je een shetje toch wel...