Té hengst!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Té hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:01

Hallo!

Ik heb een soort van probleem... Ik heb nl een shetland-hengstje van bijna 2 jaar. Eerst, nouja toen merkte je niet zo heel erg dat het een hengst is, maar nu! Hij is bijt, beklimt mij zo wat (doet ie ook bij mijn ruim), en met het lopen aan het touw is hij ontzettend druk. Het wordt echt een beetje raar en ik zit er ook wel mee... Vooral het bijten is irritant, want hij heeft al meerdere keren doorgebeten. Ik weet dat ik consequent moet zijn, en dat ben ik dan ook! Vandaag ging het al wel wat beter dan normaal, hij wist op dat moment even goed dat ik de baas ben. Maar toch, heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt!

P.S. Voor de mensen die denken dat ik overdreven doe, mijn ruin was eerst hengst. Hij wist dat heel goed (duh) en ben tijden lang bang voor hem geweest. We hebben hem toen laten castreren en het duurde meer dan een jaar voordat dat echte hengst er uit was. Nu is hij een superlieve schat, maar ik wil mijn shet niet castreren! Dat moest ik er nog even bij vertellen. (Vat mijn verhaal niet verkeerd op, ik ben consequent dus echt zal het niet aan mij liggen!)

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:41

Tja, wat kun je doen aan een buitend paard?
Nou, toen mn vz friese hengste veulen me een keer precies op een dun stukje vel beet (al denk ik dat het niet zo bedoeld was) heb ik heb even in zijn neus geknepen. Niet te hard zodat hij niet door zn neus kon ademen, maar net hard genoeg, dat hij overduidelijk voelt dat het stout was wat hij deed.
Overigens moet je niet lang wachten, als je ervoor kiest om te straffen, want anders snapt het paard niet meer wat hij nou fout deed.
Jistar heeft niet meer gebeten iig

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:09

waarom wil je hem ondanks alles hengst houden?? waarom begin je uberhaupt aan hengstjes als je weet dat je er bang voor bent

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:22

Een hengst kun je het beste benaderen met een zero tolerance beleid. Niet mee knuffelen al helemaal niet onnodig aan zijn hoofd zitten. Als je met je ruin al niet overweg kon, denk ik niet dat het aan het paard ligt, eerder aan jezelf. Te lief zijn helpt niet bij een hengst, je moet duidelijk grenzen stellen.

forgood
Berichten: 287
Geregistreerd: 05-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:23

Je zegt dat je de shet hengst wil laten. En je zegt dat je consuqent genoeg bent. En je zegt dat het aan jou niet zal liggen..Wat voor antwoord wil je dan op je vraag? Volgens mij kun je 2 dingen doen of toch laten ruinen of toch nog consuqenter zijn.

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:26

NeNo schreef:
Je zegt dat je de shet hengst wil laten. En je zegt dat je consuqent genoeg bent. En je zegt dat het aan jou niet zal liggen..Wat voor antwoord wil je dan op je vraag? Volgens mij kun je 2 dingen doen of toch laten ruinen of toch nog consequenter zijn.

Hier ben ik het mee eens.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:30

ben het ook helemaal met NeNo eens.. ik heb een keer mijn merrie teruggebete klinkt lomp.. maar ze blééf het doen en ik werd zoo boos, en heb haar toen bij haar oor gepakt en teruggebete.. het klinkt nogal kannibaal.. maar ze heeft het sindsdien nóóit meer gedaan..

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:02

Wat jij beschrijft is gewoon puur een opvoedkundig probleem, als je daar neit mee om kan gaan meot je hem zo snel mogelijk castereren want als dat gedrag er eenmaal inz it si dat echt neit zo even verdwenen na het castereren

EDIT: De pony weet neit dat jij de baas bent anders zou hij dit gedragneit vertonen.

kiekpjot

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Belgie

Re: Té hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:12

hee dat ken ik ik moet ook een shet van kennissen verzorgen en die denkt volgens mij dat die hengst is ..
Bij het bijten had ik hem allang een stoot verkocht en echt een keer hard zodat die weet dat hij het niet moet doen als hij nog door blijft gaan zou ik eerst met een harde stem waarschuwen gaat die toch door dan heeft die een mep zitten.

met dat onrustig aan de touw mijn vriendin en ik doen het als volgt wij laten hem echt even aan een longeerlijn héél hard lopen en dan pas gaan wij wandelen meestal doet hij nog druk we pakken hem kort en hij moet op ons tempo rustig lopen het lukt hem niet altijd maar het is eerst de stem van HO maar luisterd die dan nog niet dan is het een 'ruk' aan het touw.

Met dat klimmen betreft, weet ik niet echt de raad op..
Je moet hem echt eens straffen voor wat hij doet en niet opgeven consuquent blijven lukt het echt niet dan lijkt het me toch een idee om een afspraak te maken voor castrering

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:41

ga met Cassidy mee; bovendien kun je bij hengstjes zo rond die leeftijd de 'puberfase' verwachten; bij de een misschien wat meer en erger dan bij de ander, maar dat is nou eenmaal typisch hengsten gedrag! heb zelf een aantal hengstjes in de omgang gehad, ingereden en beleerd etc, maar inderdaad zero tolerance benadering werkt het beste. Hij bijt?! oké prima, dan knijp of schop ik terug hoor.......... paar x doen en de lol is er echt wel vanaf. Natuurlijk beul ik die dieren niet af, maar hoe denk je dat 't in een wilde kudde eraan toe gaat? paard a verkoopt paard b uit baldigheid een trap.... reken maar dat paard b dat echt niet over zijn kantje zal laten gaan hoor

verder moet ik wel zeggen, dat ik vind dat hengsten veel oprechter zijn, qua karakter etc. (spreek dan uit eigen ervaringen hoor, kan bij iedereen verschillend zijn) juist door al dat 'vechten' om wie de baas is, bouw ik met de meeste hengstjes wel een goeie band op

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Té hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:34

Mijn idee??? Je bent er niet aan toe om hengsten te houden. Heel simpel, een hengst die bijt kan van mij een rotknal verwachten. Doet ie het weer, dan nog eentje. Zero tolerance beleid, bij alles, ook bij lopen aan een touwtje. En wij hebben de liefste aanhankelijkste hengsten op stal staan, waar je echt alles mee kunt doen.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:01

Ik heb een hengst van 9,5 maand oud, die heeft mij precies 1 keer gebeten ( en hard ook ) en toen heeft hij dus echt wel een flinke tik tegen z'n edele mondje gehad en hij heeft het nooit meer gedaan. Als je hengst op je springt, lijkt het me dat je opvoeding niet geheel geslaagd is, hij ziet jou waarschijnlijk als speelmaatje en niet als leider. Mijn hengst is in de wei ook een echte hengst ( jagen, bijten, stijgeren enz. ) maar bij mij probeert hij dat niet eens, hij weet dat ik de leider ben en dat ik geen leuk speelmaatje ben.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:55

Castreren. Je bent consequent zeg je, maar hij beklimt je zelfs! Het is ook erg sneu voor je ruin dat ie daar ook telkens op klimt. Dit is beter voor jou en jou veiligheid.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:06

Ik heb dat ook gehad met een shetlander hengst die constant dacht dat hij de baas was.
Hij beet gelukkig neit maar liep niet netjes mee en was gewoon totaal neit gehoorzaam. Vond het moeilijk om hem goed opte voeden. Ik kon ook geen band met hem te krijgen door met hem te gaan rijden (ben ik te groot voor).

Maar je zegt zelf al dat je consequent bent, dus het enige wat ik zou zeggen: toch wel castreren. Voordat het nog erger word.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

tis tegenover het hengstje ook nog eens niet fair om hem hengst te laten als hij zn lusten nooit zal mogen botvieren, zeker niet als hij nu al dit gedrag vertoont. Het wordt alleen maar erger naarmate hij ouder wordt als je er nu niks aan doet.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

@ Cissy dat si onzin 'lusten' hebben er niks mee te maken, je merrie is toch ook neit zielig.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:56

ik snap Cissy wel. Waarom hengst houden als hij toch nooit mag springen. Wat moet hij doen met hormonen waar hij niet naar mag luisteren maar wel worden aangemaakt omdat hij nog ballen heeft. Dus wel degelijk 'lusten' in mijn ogen, het is maar hoe je het leest.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:59

Merries hebben ook lusten

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:38

maar niet de hormonen van een hengst

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:39

Nee nog erger soms

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:18

als je nietmet hengsten om kunt gaan dan zijn de hormonen van een hengst erger . En laat een hengst nou ballen hebben die je kunt verwijderen zoals je weet, kan je mooi die overtollige -onnutige- hormonen laten verwijderen. Als ze er toch niet mee gaat dekken. Maar daarbij komt wel dat er aan de opvoeding gewerkt moet worden anders is er geen beginnen aan.

Alleen vraag ik me af waar de TS nou blijft...vraag me nog steeds af waarom je een hengst koopt als je er bang voor bent.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:22

Hormonen horen bij een hengste dus dat is samen waar je mee om moet kunnen gaan.

Hengstjes zijn helaas lekker goedkoop en iedereen denkt dat is mooi goedkoop en de pony si de klein dus dat kan ik wel, helaas belanden er zo heel veel pony's verkeerd, omdat ze neit goed opgevoed worden en onhandelbaar worden.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:28

Daarom vraag ik me af waarom...

Hormonen kunnen wel bij een hengst horen maar als hij toch niet mag dekken waarom zou je hem dan 'kwellen' en een ander leven moeten geven dan de andere geslachten die wel lekker kunnen genieten. Weet niet hoe het bij de shetlanders zit maar veel hengsten worden apart van alles gehouden waardoor zij vaak minder paard kunnen zijn dan andere.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:32

Je kwelt een hengst niet, dat is echt onzin, mijn oudste is heel gelukkig en gaat dit jaar pas voor het eerst dekken, haha. Hiervoor was hij echt niet gekweld hoor of ongelukkig.

Hengsten kunnen hetzelfde leven hebben als ruinen of merries dus die vleiger gaat ook niet op.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:38

nou das mijn mening en ervaring juist weer wel, is niet erg dat mag geloof ik

Jouwe gaat dekken maar ik heb het over hengsten die niet gaan dekken.