oren plat in zijn nek!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

oren plat in zijn nek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:24

Hallo,

ik heb een vraag. Ik heb sinds oktober een paard. Het gaat allemaal niet vanzelf tussen ons. Hij is nogal schrikkerig en daar ben ik een periode erg angstig door geworden. Nu is het zo, dat ik nog niet helemaal vrij van angst met hem rijd, maar het gaat steeds beter.

Ik zit vooral nog met het volgende:
Zodra ik mijn paard aandrijf met mijn kuit, (ik schop hem dus niet) gooit hij zijn oren plat in zijn nek, doet dan wel wat ik van hem vraag, maar ik krijg het gevoel dat hij er ontzettend de pest over in heeft.
En dat bevordert mijn gevoel voor veiligheid niet echt.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Hij doet het trouwens niet alleen bij mij, ook bij mijn dochter, maar bij haar een stuk minder.

Hij heeft ook een ontzettende hekel aan aansingelen. Of hij probeert me uit denk ik, of hij mankeert iets. (om dat uit te sluiten, krijgt hij in mei een algehele keuring). Heeft iemand raad, want ik zit er echt mee.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:26

Ken nog een paard die dit doet, dit is denk ik gewoon duidelijk protest, misschien dat het wel over gaat als je gewoon altijd JOU wil doorzet... Niet wat hij wil.. het paard dat ik ken probeert te bijten bij het aansingelen en zo.. en tijdens het aansporen (wanneer je been geeft) dan gooit hij met zijn staart of doet een klein bokje (met zijn achterpoten gooien) en soms wel de oren achteruit ook.. is volgens mij gewoon protest..

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:35

Het klink misschien raar voor een buitenstaander maar dit kan heel goed worden veroorzaakt door het zadel. Doet je paard ook zo aan de longe?

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:40

Misschien heeft hij last van zijn buik?
Je kan hem even na laten kijken door de DA, voor de zekerheid..

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:42

harnessmaker schreef:
Het klink misschien raar voor een buitenstaander maar dit kan heel goed worden veroorzaakt door het zadel. Doet je paard ook zo aan de longe?

Ja zoals je zegt, het is heel moeilijk voor ons om te zeggen wat het precies is.. we zien jou paard ook niet.. zadel kan ook wel iets zijn maar denk dat hij dan eerder zou gaan rennen.. hij rent toch niet weg of zo? (dat vernoem je toch niet) dus denk niet dat je dan ook angstig moet zijn, en hoe rustiger jij op je paard zit, hoe rustiger je paard zal zijn, dus ontspan je zelf als je op zijn rug zit (hij voelt echter wel dat je angstig bent..) en vaak als je angstig bent, span je je helemaal op, en ga jou benen rond hem vast knijpen (ik ken dit gevoel.. heb ik vaak ook uit schrik dat hij er van door gaat.. ) maar ontspan je zoveel mogelijk, en spoor hem gewoon aan.. en ja kijk eens of hij aan de longe ook zo doet als je hem probeert in draf of galop te krijgen..

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:46

Paarden die last hebben van een niet passend zadel doen heel uitlopende dingen. Sommige staken, bokken, lopen scheef, stijgeren, lopen onder je uit,bijten, slaan! en ja sommige lopen door tot ze niet meer kunnen. Dierenarts erbij. Niets meer aan te doen, versleten en dan...... afgedankt naar de slacht of via spuitje.
Een zadel is na de hoeven het belangrijkste als je op je paard zit. Controle kan nooit kwaad!

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:52

Ja ik zou ook laten controleren hoor, beter dat je weet wat het is, het kan ook gewoon protest zijn maar je DA zal je dat wel kunnen zeggen...

Anoniem

Re: oren plat in zijn nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:34

"Gewoon protest" is ook protest dat je serieus moet nemen. Een paard protesteert niet om het protesteren, daar heeft ie een reden voor.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oren plat in zijn nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:55

lijkt me dat als ie:
en verzet toont met aansingelen en verzet toont met aansporen,dat ie behoorlijk gevoelig is op zijn buik.

kan gevoelig zijn omdat je singel te strak zit---dan een elastische singel nemen..

kan ook gevoelige maag/buik hebben door een maagzweer.
goed hooi voeren, veeel minder krachtvoer geven, en overleggen met je veearts wat te doen.

beau_diva
Berichten: 339
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:13

nouw bij mijne is het geen maagzweer of zoiets. hij heb een passend zadel. maar in de bak (maakt niet uit wie erop zit)
heb ie zn oren gewoon een uur naar achter (en als ie wat ziet of hoord, ff naar voren, en anders weer naar achter).
maar ik negeer het, ze is gewoon te lui om te werken.

kiekpjot

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:23

Misschien is hij heel gevoelig bij het aansingelen en dat kan dan ook gebeuren onder het rijden .. wanneer je hem aanspoort.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: oren plat in zijn nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:23

Clyde schreef:
Hallo,Ik zit vooral nog met het volgende:
Zodra ik mijn paard aandrijf met mijn kuit, (ik schop hem dus niet) gooit hij zijn oren plat in zijn nek, doet dan wel wat ik van hem vraag, maar ik krijg het gevoel dat hij er ontzettend de pest over in heeft.
En dat bevordert mijn gevoel voor veiligheid niet echt.


Ik ken het probleem. Nu heb ik er nauwelijks meer last van. Ten eerste ben ik overgestapt op een andere manier van rijden. Geen been meer geven, maar tempo bepalen door je zit. En ik ben daar vrij strikt in voor mezelf, ik mag ook niet even mijn been aanleggen als ze terug valt. (ik doe dan wat fout en dus is het logisch dat zij terug valt) Hierdoor werd het een stuk minder. Ze kwam ook niet meer in de overgang omhoog, maar juist in de overgang naar beneden. Ik rij nu bij http://www.netevenanders.nu Zij geeft dan eens in de 2 weken les en dat werkt voor zowel het paard als de ruiter. Bij een andere instructrice reed ze geweldig, maar was het de dag erna een ramp.

Daarna (paar weken) ben ik overgestapt op boomloos. Nu is de singeldwang ook bijna helemaal weg. Ze is rustiger en staat lekker stil. Ze loopt over het algemeen heel lekker. (al is het nu een periode wat minder door spierpijn, denk ik)

Het enige moment dat zij haar oren nog in der nek legt, is als er een paard wat zij niet mag, voorbij komt. Zowel van voor als van achter. En dan echt maar een stuk of 3 paarden. Bij de rest is ze wat minder erg met oren in der nek leggen.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 09:03

Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik denk als ik jullie reacties lees, dat het waarschijnlijk een combinatie is van dingen.
Mijn paard was altijd aan de magere kant. Toen ik hem ben gaan rijden is het wat minder intensief geworden. En hij ziet er nu ook wat voller uit. (mooier)Dus misschien past het zadel inderdaad minder goed of zit de singel te strak. het is ook een gevoelig paard met zijn darmen. 5 mei heb ik een afspraak met de dierenarts om hem helemaal na te laten kijken.
Het voeren doe ik al zoals wordt aangeraden, dus dat moet goed zijn.
Verder is angst van mijn kant ook niet bevorderlijk voor zijn en mijn ontspanning. Dus als ik erover nadenk heeft hij genoeg dingen om tegen te protesteren.

Een andere manier van rijden is natuurlijk hartstikke mooi, maar dan heb ik wel iemand nodig om mij te begeleiden.

Tijdens het longeren ga ik ook eens kijken of hij dat doet, zoals ik het nu bedenk niet, maar honderd procent weet ik het niet.
Hij luisterde in het begin helemaal niet naar me, maar dat is tijdens het longeren enorm verbeterd.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:06

nou dan ben je op de goede weg

ik zou zeker wel een zadelmaker laten kijken, en een goede instructeur zoeken.

Dit paard probeert je wat duidelijk te maken

Anoniem

Re: oren plat in zijn nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:35

VSW --> OMG.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 07:56

Hoi,

Nog even een update. Gisteren was ik even aan het rijden op Matloek. Toen kwam er iemand kijken, die al wat langer meegaat met het rijden. Zij zag direct wat eraan schortte.
Doordat ik zo gespannen ben, verkramp ik eigenlijk in mijn handen op het moment dat ik hem aandrijf. Tevens rijd ik door mijn gespannen benen, niet lekker licht. Ik kom te hard op zijn rug neer.
Gezien mijn paard, al last heeft van een stijve rug. Zijn we op dit moment niet de ideale combinatie.
Ik heb even met haar aanwijzingen geoefend. En direct gingen zijn oortjes weer naar voren.
Daar ga ik dus heel goed opletten.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:53

ok, wat leuk dat je ook echt verschil ziet!
Noujah, ga zo door zal ik zeggen !
En succes met je paardje! Ik hoop dat je hem ooit nog een keer helemaal kunt vertrouwen:)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:42

Als je uitgesloten hebt dat er niks mis is met het paard zelf of het zadel oid zou je kunnen concluderen dat je een sensibel paard hebt.
Ik herken je verhaal heel erg, heb ook sinds oktober een nieuw paard en die doet dus hetzelfde! En ook ik ben nog niet helemaal zeker van mezelf.
Ik was vroeger altijd van de hup been geven, deed mijn paard niks kreeg ie een schop. Nou, dat heeft bij deze al 2x tot een valpartij geleid!! Dat pikt ie dus echt niet! hij is altijd heel correct gereden door een Grand Prixamazone en ik ben soms gewoon te lomp! En dan gaan de oortjes keurig plat!
Ik ben nu als het ware opnieuw begonnen met dit paard omdat ik hem alles waard vindt om het te proberen en rij nu voorlopig alleen basis en op ontspanning en vooral HARMONIE! Heel belangrijk bij zo'n sensibel beestje. Soms moet je dan dus een compromis sluiten met zo'n dier. Eigenlijk ben ik daar niet zo van maar ik zorg wel dat als ik hem 1 vinger geef ik er minimaal in goede harmonie 3 terug neem voordat ik stop.
Ook ik zit door de spanning soms te verkrampt erop. En als ik been geef en ik hou hem onbedoeld voor teveel tegen wordt ie gewoon weg kwaad. Zelf een spraytje Bach rescue nemen voordat je gaat rijden heeft mij erg geholpen, werd ik heerlijk relaxt van en dan ging het beter. Ik ben nu wel op de goede weg, ik hoop dat dit voor jou/jullie ook gaat lukken! Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:48

Fijn dat je al een beetje doorhebt dat het door jezelf komt en niet aan het paard ligt.
Probeer zacht te zijn in je handen, en zacht te zijn bij het neerkomen in het zadel. Soms is doorzitten beter dan lichtrijden!