Normale verzorging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mereltm

Normale verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 21:46

Hi!

Ik ben sinds kort begonnen met rijden op een nieuwe stal. Ik loop alleen ergens tegenaan en vroeg me af wat jullie vinden. De paarden komen de gehele winter niet buiten. Nu met dit warme weer komen ze heel soms een paar uur buiten maar dit heb ik nog niet een keer zien gebeuren tot nu toe. en staan ze voor de rest de hele dag op stal tenzij ze door ons gereden worden. Ik kwam gisteren aan en zag 3 paarden volop in de zon staan op stal met een (dun) deken op waarop ze compleet bezweet waren. Dit heb ik aangegeven en ik mocht de dekens even af doen maar ze zeiden dat er verder weinig aan te doen is. De andere meiden die daar rijden lijken hier allemaal geen problemen mee te hebben. Overdrijf ik? “Kan” dit gewoon? Verder zien ze er goed verzorgd en goed gevoerd uit.

Thanks alvast!

Anastasia24

Re: Normale verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:53

Nee, imo kan dat niet. Ieder dier hoort te kunnen bewegen (hond stop je ook niet 23 uur in een bench), paarden horen gewoon minimaal 8 uur buiten, dat is de basis. En dan inderdaad geen paddock van 5x5 waar ze midden in de zon staan te bakken. Ikzelf zou niet meer komen. Goed van je dat je dit inziet want zoals je merkt, de meeste denken er geen 2x bij na. En ja, of het kan, het gebeurt. Er zijn nog altijd bar weinig regels omtrent dierenwelzijn, of je eraan mee moet werken is een 2e.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Mereltm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 21:58

Thanks, dit gevoel had ik al. Ik was ergens opzoek naar meer regels en richtlijnen hierin. Verbaasde me dat alle andere meiden het normaal lijken te vinden dus ik begon te twijfelen aan mezelf maar hier kan ik wel wat mee dan stop gewoon

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:12

Mereltm schreef:
Thanks, dit gevoel had ik al. Ik was ergens opzoek naar meer regels en richtlijnen hierin. Verbaasde me dat alle andere meiden het normaal lijken te vinden dus ik begon te twijfelen aan mezelf maar hier kan ik wel wat mee dan stop gewoon

Helaas is het wettelijk nog steeds niet vastgelegd, dat een paard bv niet alleen mag staan of minimaal een x aantal uren per dag vrije beweging moet krijgen.

Goed dat je zelf dit opvalt, want hele dagen op stal is op sommige stallen helaas nog heel normaal, maar is in mijn ogen de slechtste manier van paarden houden.
Als je ze naast het rijden geen vrije beweging kan bieden met een vriendje, moet je wat mij betreft geen paard houden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Mereltm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 22:09

Even een update, ik heb het net besproken dat ik me niet comfortabel voel dat ze nauwelijks buiten komen en zo bezweet op stal staan in de zon. Ze gaf aan dat dit normaal is voor top sport paarden en ze anders een te groot risico lopen met blessures. Ook zei ze dat ze genoeg te eten krijgen en daarom niet perse de wei op hoeven. Ze blijft dus bij der standpunt. Uiteindelijk heb ik toch aangegeven me als nog niet comfortabel erbij te voelen…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:15

Wat sneu zeg. Zeker ‘s zomers moeten ze gewoon overdag lekker buiten kunnen lopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:34

Mereltm schreef:
Even een update, ik heb het net besproken dat ik me niet comfortabel voel dat ze nauwelijks buiten komen en zo bezweet op stal staan in de zon. Ze gaf aan dat dit normaal is voor top sport paarden en ze anders een te groot risico lopen met blessures. Ook zei ze dat ze genoeg te eten krijgen en daarom niet perse de wei op hoeven. Ze blijft dus bij der standpunt. Uiteindelijk heb ik toch aangegeven me als nog niet comfortabel erbij te voelen…

Goed dat je dit hebt uitgesproken. Hier een stal vol met subtoppaarden en die staan in de winter op de paddock (in 2 tallen) en in de zomer gewoon op het land. En nee, ze staan zeker niet rondom ingepakt met bubbeltjesplastic om blessures te voorkomen. Een enkele staat met springschoenen, maar meer ook niet. Een paard moet lekker paard kunnen zijn.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
KNHS BLM jury

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:15

Er zijn niet echt richtlijnen hierin. Maar helaas is dit echt richting mishandeling. Volgens mij heeft de KNHS wel richtlijnen. Misschien de NVWA ook? Wat heeft een dier aan de hele dag met een deken op stal van 9 m2 staan met 30+ graden. Uberhaupt het gros van de dag op stal vind ik geestdodend en ongezond. Wat een leven heeft zoon dier dan.
Helaas gebeurt het tevaak.

Een paard kan vrij snel oververhitten. 15 graden is de optimale temperatuur voor een paard. Alles boven de 25 graden is eigenlijk al too much.

Hoe ik het doe (en het meest diervriendelijk vind) is: ze hebben hier een paddock van 21*17m die ze altijd kunnen betreden. Die zit naast hun inloopstal van 5*5,5m. Er is dus vrije keuze binnen of buiten.
Er staan binnen een vlotterbak van 120liter water en buiten hangt een kleine vlotteebak van 4 liter die verwarmd water geeft bij kou.
Ze hebben hier altijd goed hooi en als het land niet te nat is hebben ze tot de nacht toegang tot hun track waar ze kunnen rennen met een geïntegreerde rijbak.
Er zijn twee snackweides waar ze paar uur per dag op kunnen (dit mag ook in de herfst en winter).

Met deze hitte staan ze veel binnen in de schaduw te eten. Vanmorgen heb ik ze al lekker gedoucht met de tuinslang zodat ze even konden koelen en vanmiddag/begin avond nogmaals en dan is er ook veel schaduw op het perceel.
Lijkt mij een veel fijner leven dan dat van de paarden zoals jij dat beschrijft.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:39

Ja hoor er zijn nog steeds pensionstallen waar de paarden ook in deze zomer dagelijks Max 1-3 uur op de paddock komen, recreatie paarden of sport geen verschil. Geen hooi of water op de paddock, paarden appart van elkaar, dus ja langer kan dan ook niet. Zolang de eigenaren van deze paarden nog een voorkeur geven aan faciliteiten voor zichzelf, zullen deze stallen blijven bestaan.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z2+10
Milente’s Belle Amie -Ster Sport M2+2
Milente’s Past & Present

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:46

Er zijn meerdere manieren van paarden houden. Wei of paddock, van 24 7 buiten tot enkele uren, in een kudde of apart..

Maar een paard hoort met deze temperaturen geen deken meer op te hebben. Dat is wel heel bijzonder. Of was het een vliegen deken?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 00:21

Cioccolato schreef:
Er zijn meerdere manieren van paarden houden. Wei of paddock, van 24 7 buiten tot enkele uren, in een kudde of apart..

Maar een paard hoort met deze temperaturen geen deken meer op te hebben. Dat is wel heel bijzonder. Of was het een vliegen deken?

Nou de mijne staat anders het hele jaar door onder een deken hoor. Ook in de zomer. Mijn zwarte paard bloot in de zon of mijn zwarte paard met een witte vliegendeken in de zon. Ik kan je wel vertellen wanneer mijn paard het het meest warm geeft op dit moment.. ze staan wel het hele jaar door de hele dag buiten overigens.

Helaas komt het nog best vaak voor de paarden zoveel op te hokken. Het is niet meer van deze tijd en dat ze anders meer blessures zouden hebben is dikke onzin. Juist door veel te bewegen wordt het lijf sterker en worden ze minder explosief dus de kas daalt uiteindelijk juist.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 06:52

Ik denk terwijl je dat typt dat je weet dat het een hele andere situatie is dan de ts schetst.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 07:08

Is dat zo? Ik vind de informatie van ts te summier om conclusies te trekken. Ze staan onder een dunne deken. Nou de amigo aussie en Rambo hoody bijvoorbeeld zien er niet uit als een vliegendeken maar worden massaal gebruikt in de zomer. Ze zweten onder de deken. Dat zal wel. Zonder deken doen ze dat ook. Ik zelf zweet ook. Het is gewoon ineens heel warm en we zijn nog niks gewend. Dat je nooit ziet dat er iets buiten staat wil ook niet zeggen dat ze niet buiten komen. De meeste stallen met personeel doen dit overdag wanneer wij met z’n allen op het werk/school zitten. Stel je werkt van 8 tot 5 en altijd als je er langs komt staat er niks buiten. Technisch gezien kunnen er dan gewoon van 8:10 tot 16:55 paarden buiten hebben gestaan. Het hoeft niet zo te zijn, maar kan ook zomaar van wel. Zoals gezegd is naar mijn mening op veel stallen het beleid niet echt van deze tijd maar deze info is te summier om conclusies uit te trekken.

En daarbij, het ligt buiten je invloedssfeer. Je kunt er niks aan veranderen. Je kunt alleen je zorgen uitspreken en dat heeft ts netjes gedaan..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:16

Ik reageer enkel op je vanwege de deken kwestie. Ik vind het te sneu voor woorden. Ook een dunne, vliegen etc. Maar soms is het kiezen tussen twee kwaden.

Maar als ts zegt deken, ga ik uit van een deken. Anders zet je er vliegendeken neer.
Dus inderdaad voor ts, zorg dat je info compleet en correct is want het word al op meerdere manieren opgevat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:00

Cioccolato schreef:
Ik reageer enkel op je vanwege de deken kwestie. Ik vind het te sneu voor woorden. Ook een dunne, vliegen etc. Maar soms is het kiezen tussen twee kwaden.

Maar als ts zegt deken, ga ik uit van een deken. Anders zet je er vliegendeken neer.
Dus inderdaad voor ts, zorg dat je info compleet en correct is want het word al op meerdere manieren opgevat.

Als ik de post van ts lees krijg ik niet het gevoel van veel paarden ervaring. In dat geval moet je ook maar net weten wat het verschil is natuurlijk. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:10

pluisje88 schreef:
Cioccolato schreef:

Als ik de post van ts lees krijg ik niet het gevoel van veel paarden ervaring. In dat geval moet je ook maar net weten wat het verschil is natuurlijk. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ja eens.. nou misschien horen we dat nog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie