Alleen naar buiten verlatingsangst LBI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Lomax123

Alleen naar buiten verlatingsangst LBI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 09:18

Hoi,

Ik heb sinds bijna 3 jaar een fantastische cruzado merrie van 15 jaar waar ik het verleden niet van weet.

Al die tijd ben ik samen met mijn instructice aan het puzzelen en we hebben al veel mogen bereiken.

Ik rijd haar recreatief en zou graag vaker met haar naar buiten willen. Zowel wandelend als erop.

Ze is een Left Brain Introvert paard met verlatingsangst. Als we met een ander paard naar buiten gaan is er niets aan de hand, ze geniet er echt van. Alleen naar buiten betekent staken als we zo'n 100 meter van het erf zijn. Ze staat in een grote kudde, maar er zijn maar weinig mensen die naar buten gaan, dus ik wil niet altijd afhankelijk van anderen zijn.

Heeft er iemand dé tip om hiermee om te gaan, als het een LBI paard betreft?

Steppe

Re: Alleen naar buiten verlatingsangst LBI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:25

Zou eens kijken bij 2Moons Petra Vlasblom zij en haar instructeurs/studenten hebben mijn paard erg geholpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:25

Doet ze dat ook als je aan de hand gaat?

Ik zou in ieder geval eerst aan de hand gaan, zweepje er bij aan de buitenkant en bijtikken als ze wilt stoppen. Dan de rondjes steeds meer gaan uitbreiden zodat ze jou en als leider gaat zien en wat zelfverzekerder wordt in haar eentje. Het moet normaal worden zeg maar. Als dat goed gaat zou ik er op gaan zitten en met iemand er naast die haar vasthoudt en doe je hetzelfde. Als dat goed gaat alleen iemand er naast die haar niet meer vasthoudt en steeds meer zelf oplossen als ruiter met degene er naast als back up. En uiteindelijk gewoon alleen gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:36

Ik zou dit geen verlatingsangst noemen maar gebrek aan vertrouwen in de ruiter.
Verlatingsangst is meer een ding voor paarden die alleen achterblijven zonder mens of dier in de buurt.

Zodra een paard met zijn concentratie bij de ruiter is en ook het vertrouwen heeft dat zijn mens de juiste beslissingen neemt dan komt dat goed.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 09:37

Steppe schreef:
Zou eens kijken bij 2Moons Petra Vlasblom zij en haar instructeurs/studenten hebben mijn paard erg geholpen.

Dankjewel voor de tip. Zij zit in Bleiswijk zie ik, we staan in Someren-Heide... Zou je kunnen aangeven wat jou en je paard geholpen heeft?

Elisa, aan de hand staakt ze ook als ik alleen met haar wegga. Ongeveer 6 weken geleden wel met haar alleen op pad geweest. Wat spannende momentjes gehad, zelf aan mijn ademhaling gewerkt en ontspannen en met veel geduld kunnen oplossen en we hebben 5 km gewandeld. Daarna is het niet meer gelukt helaas.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 09:39

Sizzle schreef:
Ik zou dit geen verlatingsangst noemen maar gebrek aan vertrouwen in de ruiter.
Verlatingsangst is meer een ding voor paarden die alleen achterblijven zonder mens of dier in de buurt.

Zodra een paard met zijn concentratie bij de ruiter is en ook het vertrouwen heeft dat zijn mens de juiste beslissingen neemt dan komt dat goed.

Ik begreep dat paarden ook hun vertrouwde vriendje/kudde niet graag alleen achter laten, en je dan ook over verlatingsangst kunt spreken.

Maar je hebt gelijk, er is bij mijzelf ook veel te winnen, ik besta immers uit 50% van de combinatie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:41

Als ze aan de hand ook al staakt zou ik eerst in de bak alvast wat aan het grondwerken doen, zodat ze daar altijd op welk moment dan ook luistert, voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts gaat op lichte hulpen.
(lijkt me dat je hier het beste les voor kunt nemen)
Vervolgens buiten gaan oefenen aan de hand met hetzelfde onder begeleiding van lesgever/lesgeefster.
Daarna onder het zadel etc.

Ik heb het idee dat er in je basis al een hoop mis is waardoor je hier tegen aan loopt. Want als je zelfs aan de hand al niet ver komt.......

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:44

Natural horse mo heeft dit probleem opgelost bij een stalgenoot van mij.
Denk dat zij wel in jou omgeving komt.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 09:46

Sky_As schreef:
Als ze aan de hand ook al staakt zou ik eerst in de bak alvast wat aan het grondwerken doen, zodat ze daar altijd op welk moment dan ook luistert, voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts gaat op lichte hulpen.
Vervolgens buiten gaan oefenen aan de hand met hetzelfde onder begeleiding van lesgever/lesgeefster.

Ik heb het idee dat er in je basis al een hoop mis is waardoor je hier tegen aan loopt. Want als je zelfs aan de hand al niet ver komt.......

Grondwerken en les doe ik ook al sinds ik haar heb. Die basis zit er wel goed in (denk ik), vandaar dat ik niet begrijp dat het buiten niet werkt. Maar misschien toch weer eens met de les de basis beginselen meer finetunen...puntjes op de i zetten.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 09:50

magicmist schreef:
Natural horse mo heeft dit probleem opgelost bij een stalgenoot van mij.
Denk dat zij wel in jou omgeving komt.

Deze noemde mijn instructrice ook. Is wel nog steeds 140km rijden. Maar ik kan altijd polsen of er meer mensen op stal interesse hebben en dan de reiskosten delen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:55

Jij bent geen 50% maar 100% in dit geval.

In de kudde die jullie samen vormen buiten het eigen terrein heeft je paard een betrouwbare leider nodig.

Het ontbreekt dus aan vertrouwen en/of leiderschap.

Ga terug naar je grondwerk en het rijden in de bak en werk aan deze twee dingen. Creëer vertrouwen en zorg dat jij leiding kan geven in nieuwe of andere situaties. Zorg dat ze aan de hulpen staat en de focus op jou heeft.

Ga kleine stukjes van het terrein af en draai altijd om als je paard ontspannen met je meeloopt. Misschien is dat eerst 5 meter.... Ergens op YouTube staat nog wel een video van de 10feet trailride oid. Volgens mij van Warwick Schiller.

Vertoont ze staakgedrag, krijg dan eerst de focus terug en ga dan pas terug naar huis. Maar liever al daarvoor.
Begin desnoods aan de hand, zorg voor een goed touw, draag handschoenen en werk niet aan een stal halster maar gebruik iets waarmee je echt kan werken. Breng een stokje mee om het lijf te kunnen besturen.

Oefen vaak, creëer routines. Van eens per 3 weken oefenen worden ze niet beter. Grijp iedere kans aan om met iemand samen of met iemand op de fiets mee te gaan.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:04

Tip 1: pin je paard niet vast op een horsenality. Als ze thuis LBi is, maar buiten in freeze gaat, is ze op dát moment RBi.

Tip 2: zoek op waar een RBi behoefte aan heeft en welke strategieën jij kunt toepassen om haar in die situatie te helpen.

Tip 3: It' not about... de buitenrit/wandeling.
Er zit nog een hoop tussen thuis en de weg.
En er zijn ook verschillende stadia te bedenken tussen alleen en samen met een ander paard.

Edit: kelly_ann geeft een hoop goede praktische tips!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:11

Lomax123 schreef:
Sky_As schreef:

Grondwerken en les doe ik ook al sinds ik haar heb. Die basis zit er wel goed in (denk ik), vandaar dat ik niet begrijp dat het buiten niet werkt. Maar misschien toch weer eens met de les de basis beginselen meer finetunen...puntjes op de i zetten.

maar wat gebeurt er als je ineens een paraplu in de bak legt?
Kun je dan aan de hand ook nog steeds alle richtingen op? Of is de focus dan enkel op de paraplu en wil ze graag met al het geweld weg?
Zo zijn er wel meer dingen die je in de bak kunt oefenen, want ik vind aan de hand niet mee willen lopen wel echt een gebrek aan vertrouwen en leiderschap :) . Dus ik zou eerst daar op focussen voordat je er op gaat zitten buiten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:25

Kelly_ann schreef:

In de kudde die jullie samen vormen buiten het eigen terrein heeft je paard een betrouwbare leider nodig.

Ga terug naar je grondwerk en het rijden in de bak en werk aan deze twee dingen. Creëer vertrouwen en zorg dat jij leiding kan geven in nieuwe of andere situaties. Zorg dat ze aan de hulpen staat en de focus op jou heeft.

Ga kleine stukjes van het terrein af en draai altijd om als je paard ontspannen met je meeloopt. Misschien is dat eerst 5 meter.... Ergens op YouTube staat nog wel een video van de 10feet trailride oid. Volgens mij van Warwick Schiller.

Vertoont ze staakgedrag, krijg dan eerst de focus terug en ga dan pas terug naar huis. Maar liever al daarvoor.
Begin desnoods aan de hand, zorg voor een goed touw, draag handschoenen en werk niet aan een stal halster maar gebruik iets waarmee je echt kan werken. Breng een stokje mee om het lijf te kunnen besturen.

Oefen vaak, creëer routines. Van eens per 3 weken oefenen worden ze niet beter. Grijp iedere kans aan om met iemand samen of met iemand op de fiets mee te gaan.

Dit!
Wat mij ook geholpen heeft met de eerste keren is mijn vriend mee laten lopen. Dan hadden zowel paard als ik wat extra steun :=

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 10:30

Kelly_ann schreef:

Video van Warwick Schiller heb ik net bekeken, en is inderdaad een fijne training om te doen, en inderdaad heel regelmatig.
Belangrijke daarbij inderdaad om nog om te draaien voordat ze spanning krijgt. Bedankt voor de tip.

callippo schreef:
Tip 1: pin je paard niet vast op een horsenality. Als ze thuis LBi is, maar buiten in freeze gaat, is ze op dát moment RBi.

Tip 2: zoek op waar een RBi behoefte aan heeft en welke strategieën jij kunt toepassen om haar in die situatie te helpen.

Tip 3: It' not about... de buitenrit/wandeling.
Er zit nog een hoop tussen thuis en de weg.
En er zijn ook verschillende stadia te bedenken tussen alleen en samen met een ander paard.

Edit: kelly_ann geeft een hoop goede praktische tips!

RBI is in zo'n situatie erg herkenbaar inderdaad. Daar ga ik me ook verder op inlezen.

Als ik een paraplu of iets anders vreemds in de bak leg is ze niet onder de indruk, ze is dan meer nieuwsgierig. Ziet ze in de verte echter ineens iemand lopen of fietsen, dan kan ze wel weer met een lange nek staan met ogen op steeltjes. Dan laat ik haar ook rustig tot ze zelf beslist dat het goed is en vraag haar pas als ze ontspannen staat, verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:17

Een paard heeft uit zichzelf geen benul van erfgrens, dat is aangeleerd.
Als je vandaag 1 meter buiten het erf 5 minuten laat grazen, morgen 2 metet etc. dan is komende week je erf uit het oog van het paard gewoon 10m groter geworden.
Je moet je buitenrit zien als vergroting van je erf, dan veranderd vanzelf ook je eigen mindset.
Zorg dat even op de weg in of uitstappen je dagelijkse routine wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:51

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat staken aan de hand niet op te lossen is met gewoon een zweepje er bij. De kunst is om er voor te zorgen dat ze naast je blijven, schouder aan schouder zodat er niet geremd kan worden.

Maar goed, ik begrijp ook wel dat dit enige handigheid vraagt dus ik denk eigenlijk dat je er beter iemand bij kunt vragen die echt goed is in dit soort dingen. John Erb is hier ook super mee.

Voor de rest worden er ook al hele goede tips gegeven. Het kan zeker wel een vorm van verlatingsangst zijn om bij de kudde weg te moeten. Des te belangrijker dat ze jou als sterke leider gaat zien waar ze zich veilig bij voelt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:02

Lomax123 schreef:
Steppe schreef:

Dankjewel voor de tip. Zij zit in Bleiswijk zie ik, we staan in Someren-Heide... Zou je kunnen aangeven wat jou en je paard geholpen heeft?

Elisa, aan de hand staakt ze ook als ik alleen met haar wegga. Ongeveer 6 weken geleden wel met haar alleen op pad geweest. Wat spannende momentjes gehad, zelf aan mijn ademhaling gewerkt en ontspannen en met veel geduld kunnen oplossen en we hebben 5 km gewandeld. Daarna is het niet meer gelukt helaas.

Petra werkt door heel Nederland en ze heeft mensen opgeleid, door heel Nederland, die je ook kunnen helpen.
Het begint met vertrouwen aan de hand en dan verder.
Kijk eens op haar FB 2moons/Petra Vlasblom daar staat onderstaande op:

PAARD MET VERLATINGSANGST
Ook hebben we een paard met extreme verlatingsangst geholpen om niet (meer) in paniek te raken als hij in z'n eentje in de binnenbak is. Hij heeft vandaag ervaren dat hij zich wél veilig en ontspannen kan voelen zonder een ander paard in de buurt.
MAAK COMBINATIES VOOR EEN SUCCESVOLLE TRAINING!
Ook voor problemen met verlatingsangst kun je de 2Moons technieken van het grond- en loswerken inzetten. Het was zo'n prachtige en bijzondere training, niet alleen voor de studenten, maar uiteraard nóg meer voor de eigenaresse. Morgen en overmorgen gaan we weer verder !

Mijn probleem was bijna hetzelfde als die van jou, geen paniek maar niet alleen van stal willen. Dit eerst aan de hand en daarna uitgebouwd.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 15:33

Sizzle schreef:
Een paard heeft uit zichzelf geen benul van erfgrens, dat is aangeleerd.
Als je vandaag 1 meter buiten het erf 5 minuten laat grazen, morgen 2 metet etc. dan is komende week je erf uit het oog van het paard gewoon 10m groter geworden.
Je moet je buitenrit zien als vergroting van je erf, dan veranderd vanzelf ook je eigen mindset.
Zorg dat even op de weg in of uitstappen je dagelijkse routine wordt.

Buiten uitstappen doe ik idd heel regelmatig, maar dan komt ze tot een bepaalde boom, en daar zet ze dan geen stap meer verder. Vraag me af of die geen aangeleerd gedrag kan zijn.

Steppe schreef:
Petra werkt door heel Nederland en ze heeft mensen opgeleid, door heel Nederland, die je ook kunnen helpen.
Het begint met vertrouwen aan de hand en dan verder.
Kijk eens op haar FB 2moons/Petra Vlasblom daar staat onderstaande op:

PAARD MET VERLATINGSANGST
Ook hebben we een paard met extreme verlatingsangst geholpen om niet (meer) in paniek te raken als hij in z'n eentje in de binnenbak is. Hij heeft vandaag ervaren dat hij zich wél veilig en ontspannen kan voelen zonder een ander paard in de buurt.
MAAK COMBINATIES VOOR EEN SUCCESVOLLE TRAINING!
Ook voor problemen met verlatingsangst kun je de 2Moons technieken van het grond- en loswerken inzetten. Het was zo'n prachtige en bijzondere training, niet alleen voor de studenten, maar uiteraard nóg meer voor de eigenaresse. Morgen en overmorgen gaan we weer verder !

Mijn probleem was bijna hetzelfde als die van jou, geen paniek maar niet alleen van stal willen. Dit eerst aan de hand en daarna uitgebouwd.

Fijn dat jouw probleem opgelost is, ik ga eens zoeken op FB en onderzoeken in hoeverre iemand die door
Petra is opgeleid mij eventueel zou kunnen helpen.

Elisa2 schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat staken aan de hand niet op te lossen is met gewoon een zweepje er bij. De kunst is om er voor te zorgen dat ze naast je blijven, schouder aan schouder zodat er niet geremd kan worden.

Maar goed, ik begrijp ook wel dat dit enige handigheid vraagt dus ik denk eigenlijk dat je er beter iemand bij kunt vragen die echt goed is in dit soort dingen. John Erb is hier ook super mee.

Voor de rest worden er ook al hele goede tips gegeven. Het kan zeker wel een vorm van verlatingsangst zijn om bij de kudde weg te moeten. Des te belangrijker dat ze jou als sterke leider gaat zien waar ze zich veilig bij voelt.

John ERb heb ik nog nooit van gehoord, ook hier ga ik me op inlezen, dankjewel. Mij is ook geleerd om haar neus ter hoogte van mijn heup proberen te houden maar dan kan ze wel eens mij achterlangs voorbij en in het gras duiken. En dan krijg ik haar wel uit het gras maar niet meer naar voren, ook niet met een zweepje (moet ik zeggen dat ik niet echt mep met de zweep, meer zwaai of een zacht tikje omdat ik denk dat een mep ook niet de oplossing is. Maar misschien ben ik daar wel te soft in, kweetnie)
Ik heb inderdaad veel goede tips gekregen, ik ben er erg blij mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:42

Klinkt eigenlijk gewoon alsof je paard een loopje met je neemt en je niet serieus neemt.
Probeer bij hulpen altijd te denken:
Zo zacht als kan, maar zo hard als nodig.

Want als je een zacht tikje geeft, en daar reageert ze niet op, zul je iets moeten doen om haar wel te laten luisteren (niet dat harder slaan altijd de oplossing daarin is, maar wel het feit dat je iets aan je hulp moet veranderen om haar wel te laten luisteren, waarschijnlijk sta je er ook veel te onzeker bij, en ziet ze jou dus niet als serieuze leider).

Nu ben ik daar nooit zo flauw in, en heb idd dan een zweepje in mijn handen waarmee ik van achteren aantik, maar hierbij is het wel heel belangrijk dat je zelf "goed" staat, en dus mee bent op het moment dat je een goede reactie krijgt. Ik hou niet zo van dat gemurmel wat ik af en toe zie. Ik zie dat een beetje als een discussie met een kleuter. Soms is iets gewoon "omdat ik het zeg" , en hoeft er niet altijd een discussie aangegaan te worden als ik iets vraag. Zo zie ik dat met een paard ook.

En ja, er zijn heel veel manieren om in Rome te komen, maar belangrijk is dus wel, dat datgene wat je doet (de weg die je pakt) wel in Rome uit komt. Dus of je dat met snoepjes doet, of met een kleine aanmoediging, daar moet iedereen in doen waar hij zich fijn bij voelt. Als het resultaat maar wel is hoe het moet zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:56

Lomax123 schreef:
Mij is ook geleerd om haar neus ter hoogte van mijn heup proberen te houden maar dan kan ze wel eens mij achterlangs voorbij en in het gras duiken. En dan krijg ik haar wel uit het gras maar niet meer naar voren, ook niet met een zweepje (moet ik zeggen dat ik niet echt mep met de zweep, meer zwaai of een zacht tikje omdat ik denk dat een mep ook niet de oplossing is. Maar misschien ben ik daar wel te soft in, kweetnie)
Ik heb inderdaad veel goede tips gekregen, ik ben er erg blij mee.

Hihi, slim paard! Gras is natuurlijk lekkerder dan gewoon meelopen.

Misschien moet je op zo'n moment denken. "Stel dat we nu bijna worden overreden door een vrachtwagen?"
Dan wil je wel dat ze met je meeloopt hoor!

Inderdaad, zo beleefd en zacht als kan, maar zo duidelijk als nodig.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:35

Misschien erg onaardig om te zeggen, maar ligt het probleem niet meer bij jou dan bij het paard? Geef jij je paard buiten wel genoeg vertrouwen, neem jij wel leiderschap op je of ben je te nerveus, je hebt het over je ademhaling onder controle krijgen en proberen te ontspannen. Maw misschien is je paard wel het probleem niet?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 18:52

[/quote]

Hihi, slim paard! Gras is natuurlijk lekkerder dan gewoon meelopen.

Misschien moet je op zo'n moment denken. "Stel dat we nu bijna worden overreden door een vrachtwagen?"
Dan wil je wel dat ze met je meeloopt hoor!

Inderdaad, zo beleefd en zacht als kan, maar zo duidelijk als nodig.[/quote]

Ze is inderdaad slimmer, handiger en uiteraard sterker dan ik.

Wintu schreef:
Misschien erg onaardig om te zeggen, maar ligt het probleem niet meer bij jou dan bij het paard? Geef jij je paard buiten wel genoeg vertrouwen, neem jij wel leiderschap op je of ben je te nerveus, je hebt het over je ademhaling onder controle krijgen en proberen te ontspannen. Maw misschien is je paard wel het probleem niet?

Is niet onaardig van je, ik begrijp waar het vandaan komt. Het is iets waar ik zelf ook bij nadenk. Misschien een combinatie van factoren maar veel zal zeker bij mij liggen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:45

De 50ft trail vind ik heel fijn om met de paarden te oefenen. Je houdt rekening met de stressemmer van je paard en voorkomt dat hij overloopt. Daarnaast luister je naar je paard die nee zegt in plaats van hem over zn grens heen te pushen.
Ik vind dat voor beide een win-win situatie. Zo is het wandelen niet alleen leuk voor jou, maar ook voor je paard.

Tristan Tucker heeft ook een fijne oefening met leiden, dat je paard zich moet focussen op de afstand tussen jou en hem (samengevat) waardoor hij niet bezig is met zn omgeving (of het afstand nemen van de kudde), maar let op jou waardoor de stress emmer ook niet overloopt.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 21:27

Slmt9 schreef:
De 50ft trail vind ik heel fijn om met de paarden te oefenen. Je houdt rekening met de stressemmer van je paard en voorkomt dat hij overloopt. Daarnaast luister je naar je paard die nee zegt in plaats van hem over zn grens heen te pushen.
Ik vind dat voor beide een win-win situatie. Zo is het wandelen niet alleen leuk voor jou, maar ook voor je paard.

Tristan Tucker heeft ook een fijne oefening met leiden, dat je paard zich moet focussen op de afstand tussen jou en hem (samengevat) waardoor hij niet bezig is met zn omgeving (of het afstand nemen van de kudde), maar let op jou waardoor de stress emmer ook niet overloopt.

Is er video materiaal beschikbaar van de oefening van Tristan Tucker?

Wat ik overigens ook wel eens doe, is targettraining onderweg. Dan krijg ik haar ook wel eens over een drempel heen, tot de volgende zich voordoet. Op een gegeven ogenblik werkt dat niet meer/trapt ze er niet meer in.