Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Steppe schreef:Zou eens kijken bij 2Moons Petra Vlasblom zij en haar instructeurs/studenten hebben mijn paard erg geholpen.
Sizzle schreef:Ik zou dit geen verlatingsangst noemen maar gebrek aan vertrouwen in de ruiter.
Verlatingsangst is meer een ding voor paarden die alleen achterblijven zonder mens of dier in de buurt.
Zodra een paard met zijn concentratie bij de ruiter is en ook het vertrouwen heeft dat zijn mens de juiste beslissingen neemt dan komt dat goed.
Sky_As schreef:Als ze aan de hand ook al staakt zou ik eerst in de bak alvast wat aan het grondwerken doen, zodat ze daar altijd op welk moment dan ook luistert, voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts gaat op lichte hulpen.
(lijkt me dat je hier het beste les voor kunt nemen)
Vervolgens buiten gaan oefenen aan de hand met hetzelfde onder begeleiding van lesgever/lesgeefster.
Daarna onder het zadel etc.
Ik heb het idee dat er in je basis al een hoop mis is waardoor je hier tegen aan loopt. Want als je zelfs aan de hand al niet ver komt.......
Lomax123 schreef:Sky_As schreef:Als ze aan de hand ook al staakt zou ik eerst in de bak alvast wat aan het grondwerken doen, zodat ze daar altijd op welk moment dan ook luistert, voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts gaat op lichte hulpen.
(lijkt me dat je hier het beste les voor kunt nemen)
Vervolgens buiten gaan oefenen aan de hand met hetzelfde onder begeleiding van lesgever/lesgeefster.
Daarna onder het zadel etc.
Ik heb het idee dat er in je basis al een hoop mis is waardoor je hier tegen aan loopt. Want als je zelfs aan de hand al niet ver komt.......
Grondwerken en les doe ik ook al sinds ik haar heb. Die basis zit er wel goed in (denk ik), vandaar dat ik niet begrijp dat het buiten niet werkt. Maar misschien toch weer eens met de les de basis beginselen meer finetunen...puntjes op de i zetten.
Kelly_ann schreef:Jij bent geen 50% maar 100% in dit geval.
In de kudde die jullie samen vormen buiten het eigen terrein heeft je paard een betrouwbare leider nodig.
Het ontbreekt dus aan vertrouwen en/of leiderschap.
Ga terug naar je grondwerk en het rijden in de bak en werk aan deze twee dingen. Creëer vertrouwen en zorg dat jij leiding kan geven in nieuwe of andere situaties. Zorg dat ze aan de hulpen staat en de focus op jou heeft.
Ga kleine stukjes van het terrein af en draai altijd om als je paard ontspannen met je meeloopt. Misschien is dat eerst 5 meter.... Ergens op YouTube staat nog wel een video van de 10feet trailride oid. Volgens mij van Warwick Schiller.
Vertoont ze staakgedrag, krijg dan eerst de focus terug en ga dan pas terug naar huis. Maar liever al daarvoor.
Begin desnoods aan de hand, zorg voor een goed touw, draag handschoenen en werk niet aan een stal halster maar gebruik iets waarmee je echt kan werken. Breng een stokje mee om het lijf te kunnen besturen.
Oefen vaak, creëer routines. Van eens per 3 weken oefenen worden ze niet beter. Grijp iedere kans aan om met iemand samen of met iemand op de fiets mee te gaan.
Kelly_ann schreef:Jij bent geen 50% maar 100% in dit geval.
In de kudde die jullie samen vormen buiten het eigen terrein heeft je paard een betrouwbare leider nodig.
Het ontbreekt dus aan vertrouwen en/of leiderschap.
Ga terug naar je grondwerk en het rijden in de bak en werk aan deze twee dingen. Creëer vertrouwen en zorg dat jij leiding kan geven in nieuwe of andere situaties. Zorg dat ze aan de hulpen staat en de focus op jou heeft.
Ga kleine stukjes van het terrein af en draai altijd om als je paard ontspannen met je meeloopt. Misschien is dat eerst 5 meter.... Ergens op YouTube staat nog wel een video van de 10feet trailride oid. Volgens mij van Warwick Schiller.
Vertoont ze staakgedrag, krijg dan eerst de focus terug en ga dan pas terug naar huis. Maar liever al daarvoor.
Begin desnoods aan de hand, zorg voor een goed touw, draag handschoenen en werk niet aan een stal halster maar gebruik iets waarmee je echt kan werken. Breng een stokje mee om het lijf te kunnen besturen.
Oefen vaak, creëer routines. Van eens per 3 weken oefenen worden ze niet beter. Grijp iedere kans aan om met iemand samen of met iemand op de fiets mee te gaan.
callippo schreef:Tip 1: pin je paard niet vast op een horsenality. Als ze thuis LBi is, maar buiten in freeze gaat, is ze op dát moment RBi.
Tip 2: zoek op waar een RBi behoefte aan heeft en welke strategieën jij kunt toepassen om haar in die situatie te helpen.
Tip 3: It' not about... de buitenrit/wandeling.
Er zit nog een hoop tussen thuis en de weg.
En er zijn ook verschillende stadia te bedenken tussen alleen en samen met een ander paard.
Edit: kelly_ann geeft een hoop goede praktische tips!
Lomax123 schreef:Steppe schreef:Zou eens kijken bij 2Moons Petra Vlasblom zij en haar instructeurs/studenten hebben mijn paard erg geholpen.
Dankjewel voor de tip. Zij zit in Bleiswijk zie ik, we staan in Someren-Heide... Zou je kunnen aangeven wat jou en je paard geholpen heeft?
Elisa, aan de hand staakt ze ook als ik alleen met haar wegga. Ongeveer 6 weken geleden wel met haar alleen op pad geweest. Wat spannende momentjes gehad, zelf aan mijn ademhaling gewerkt en ontspannen en met veel geduld kunnen oplossen en we hebben 5 km gewandeld. Daarna is het niet meer gelukt helaas.
Sizzle schreef:Een paard heeft uit zichzelf geen benul van erfgrens, dat is aangeleerd.
Als je vandaag 1 meter buiten het erf 5 minuten laat grazen, morgen 2 metet etc. dan is komende week je erf uit het oog van het paard gewoon 10m groter geworden.
Je moet je buitenrit zien als vergroting van je erf, dan veranderd vanzelf ook je eigen mindset.
Zorg dat even op de weg in of uitstappen je dagelijkse routine wordt.
Steppe schreef:Petra werkt door heel Nederland en ze heeft mensen opgeleid, door heel Nederland, die je ook kunnen helpen.
Het begint met vertrouwen aan de hand en dan verder.
Kijk eens op haar FB 2moons/Petra Vlasblom daar staat onderstaande op:
PAARD MET VERLATINGSANGST
Ook hebben we een paard met extreme verlatingsangst geholpen om niet (meer) in paniek te raken als hij in z'n eentje in de binnenbak is. Hij heeft vandaag ervaren dat hij zich wél veilig en ontspannen kan voelen zonder een ander paard in de buurt.
MAAK COMBINATIES VOOR EEN SUCCESVOLLE TRAINING!
Ook voor problemen met verlatingsangst kun je de 2Moons technieken van het grond- en loswerken inzetten. Het was zo'n prachtige en bijzondere training, niet alleen voor de studenten, maar uiteraard nóg meer voor de eigenaresse. Morgen en overmorgen gaan we weer verder !
Mijn probleem was bijna hetzelfde als die van jou, geen paniek maar niet alleen van stal willen. Dit eerst aan de hand en daarna uitgebouwd.
Elisa2 schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat staken aan de hand niet op te lossen is met gewoon een zweepje er bij. De kunst is om er voor te zorgen dat ze naast je blijven, schouder aan schouder zodat er niet geremd kan worden.
Maar goed, ik begrijp ook wel dat dit enige handigheid vraagt dus ik denk eigenlijk dat je er beter iemand bij kunt vragen die echt goed is in dit soort dingen. John Erb is hier ook super mee.
Voor de rest worden er ook al hele goede tips gegeven. Het kan zeker wel een vorm van verlatingsangst zijn om bij de kudde weg te moeten. Des te belangrijker dat ze jou als sterke leider gaat zien waar ze zich veilig bij voelt.
Lomax123 schreef:Mij is ook geleerd om haar neus ter hoogte van mijn heup proberen te houden maar dan kan ze wel eens mij achterlangs voorbij en in het gras duiken. En dan krijg ik haar wel uit het gras maar niet meer naar voren, ook niet met een zweepje (moet ik zeggen dat ik niet echt mep met de zweep, meer zwaai of een zacht tikje omdat ik denk dat een mep ook niet de oplossing is. Maar misschien ben ik daar wel te soft in, kweetnie)
Ik heb inderdaad veel goede tips gekregen, ik ben er erg blij mee.
Wintu schreef:Misschien erg onaardig om te zeggen, maar ligt het probleem niet meer bij jou dan bij het paard? Geef jij je paard buiten wel genoeg vertrouwen, neem jij wel leiderschap op je of ben je te nerveus, je hebt het over je ademhaling onder controle krijgen en proberen te ontspannen. Maw misschien is je paard wel het probleem niet?
Slmt9 schreef:De 50ft trail vind ik heel fijn om met de paarden te oefenen. Je houdt rekening met de stressemmer van je paard en voorkomt dat hij overloopt. Daarnaast luister je naar je paard die nee zegt in plaats van hem over zn grens heen te pushen.
Ik vind dat voor beide een win-win situatie. Zo is het wandelen niet alleen leuk voor jou, maar ook voor je paard.
Tristan Tucker heeft ook een fijne oefening met leiden, dat je paard zich moet focussen op de afstand tussen jou en hem (samengevat) waardoor hij niet bezig is met zn omgeving (of het afstand nemen van de kudde), maar let op jou waardoor de stress emmer ook niet overloopt.
Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 1 bezoeker