Paard ineens veel te veel Energie (hormonaal?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lizenlotte

Paard ineens veel te veel Energie (hormonaal?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 09:49

Mijn merrie is momenteel bijna niet te houden door de energie/power die ze sinds kort heeft, iets wat we niet van haar kennen. Als mijn stalvriendin haar longeert galoppeert ze zo hard en onbenullig dat we bang zijn dat ze nog struikelt en valt, hierdoor wil mijn bijrijdster er momenteel niet meer op omdat ze bang is dat ze aan de kletter gaat en niet te stoppen is.
Aan het voer is niks veranderd, wel heeft haar grootste vriendin een veulen gekregen op het moment dat mijn merrie hengstig was en die hengstigheid duurde absurd lang (3 weken) en was veel heftiger dan normaal. (Ze plaste bij elk paard wat in de buurt kwam, ook bij een merrie) Kan het zijn dat mijn merrie in hormonale disbalans is geraakt door de geboorte van dat veulen en dat ze daardoor zo heftig is geworden of zeg ik nu iets geks?
Haar vriendinnetje en het veulen staan nu op de koppel naast mijn merrie, dus niet meer samen maar ze kunnen wel over het draad krouwen met elkaar.

Tot slot is het handig dat jullie weten dat ik zelf momenteel niks met haar kan doen en haar weinig kan bezoeken omdat ik een ruggewervel gebroken heb. Ms dat dat ook een oorzaak kan zijn? Al hoewel ze dus door 2 anderen die ze heel goed kent word verzorgd en bewogen en dit helaas ook niet de eerste keer is dat ik langer uitval, vorig jaar was ik er ook 5 maanden niet door een auto ongeluk.

Chickyy

Re: Paard ineens veel te veel Energie (hormonaal?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:41

Ik denk dat je hiervoor het beste de dierenarts kan bellen en meteen een afspraak maken voor bloedonderzoek indien die dat nodig acht :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:31

Ja dat kan zeker komen door hormonen heb weleens merries gezien die het veulen af probeerde te pakken van de echte moeder. Sommige merries hebben in het voorjaar ook heftige hengstigheid periodes..dan komt alles weer heftig op gang na de winter. Ik zou het gewoon even aankijken en anders de DA laten komen. Er kan ook een ei zijn blijven hangen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:35

Het kan zelfs zo zijn dat er een stressfactor bij is gekomen die inderdaad zorgt dat de hormonen niet in balans zijn of dat ze wel voldoende gemaakt worden vanuit de hersenen maar strandden en niet bij het targetorgaan aankomen. Kan zoveel redenen hebben.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie