niet elk paard is geschikt als rijpaard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marilu
Berichten: 1257
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

niet elk paard is geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 13:50

Dat is wat mijn lesgeefster zegt.
Ik kan me voorstellen dat dat ook daadwerkelijk zo is.

Heeft iemand hier een paard (gehad) waarvoor je de beslissing genomen hebt om er niet meer mee te rijden en er misschien zelfs geen grondwerk meer mee te doen ? En wat heeft je die beslissing doen nemen ?

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:54


DuoPenotti

Berichten: 30597
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:57

Yontheke schreef:
Ik heb letterlijk een paar dagen geleden een topic hierover geopend: [TVG] 4 jarige voor enkel grondwerk :+

Maar jou paard is wel geschikt :)

Ik denk dat elk gezond paard geschikt is als rijpaard.
Dus goed gebouwd en geen medische problemen.

Is dit iets wat je ook perse moet doen met een paard.
Nee zeker niet.
En daar is jou topic het mooie voorbeeld van yonteke.

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: niet elk paard is geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:59

Het hangt van je definitie af van 'geschikt'. Mijn paard heeft er niet veel schik ín om dagelijks gereden te worden. Dus wij wisselen af met mennen, grondwerk, kinderpony spelen, longeren, rijden. Maar als je 7 dagen zou wíllen rijden kan dat technisch gezien prima.

JudithGigi

Berichten: 4344
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:59

Ik denk ook dat elk gezond paard geschikt is als rijpaard. Of je het moet willen of als ruiter handig genoeg bent om er een succes van te maken is een ander verhaal :D

Yessy

Berichten: 23055
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:01

Ik wilde hetzelfde zeggen als Ryder. Technisch gezien is een gezond paard wel geschikt als rijpaard maar sommige dieren vinden er geen klap aan. En aangezien ik graag samen met m'n paard iets doe waar we beide plezier aan beleven, zou ik zo'n paard geen geschikt rijpaard vinden.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:04

Je hebt natuurlijk de voor de hand liggende gevallen als kleine pony is ongeschikt als rijdier voor iemand van 90 kilo, of hoogdrachtige merrie die staat te puffen en zweten is ongeschikt als rijdier voor wie dan ook.

Maar ik ben het met je lesgever eens. Er zijn paarden die een lijf en/of hoofd hebben waarmee rijden een minder goed idee is.

Ik ben niet zo geschikt als ruiter. Niet omdat ik niet wíl rijden, en ook niet omdat ik ontzettend talentloos of ruw ben. Maar omdat ik wanneer ik rijd iemand anders ben dan wanneer ik naast een paard sta. Degene die ik op de grond ben vind ik een fijner paardenmens dan degene die ik ben in het zadel. Dus als ik in de toekomst nog eens een paard zal hebben wordt dat vermoedelijk een kleine pony of, inderdaad, een paard wat niet geschikt is als rijdier. Voor mij is dat ook niet het belangrijkste, heb ik gemerkt. Als ik voor een paard val dan is het voor zijn karakter. En niet voor zijn functie als vervoermiddel of sportattribuut ;)

Marilu
Berichten: 1257
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 14:08

Oh, Yontheke, ik ben naar je topic gaan kijken ... dat is niet min wat jij meegemaakt hebt !!
Nog veel beterschap gewenst !!

Mijn insteek is dan inderdaad wel net andersom ... dus het gaat over een paard dat niet geschikt lijkt om te berijden.
Maar ik ga de reacties op jouw topic ook eens goed lezen :)

Verder ook al aan de anderen bedankt voor de reacties.
Interessant om alles eens op een rijtje te zetten.

anjali
Berichten: 15428
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:12

Yessy schreef:
Ik wilde hetzelfde zeggen als Ryder. Technisch gezien is een gezond paard wel geschikt als rijpaard maar sommige dieren vinden er geen klap aan. En aangezien ik graag samen met m'n paard iets doe waar we beide plezier aan beleven, zou ik zo'n paard geen geschikt rijpaard vinden.

Er zijn ook paarden die het echt graag doen (mits het werk bij hen past).Die gewoon graag actief bezig zijn. Die zijn dan ook geschikt om er verder mee te komen. Sommige andere paarden doen het liever niet, als je ze dwingt dan is het tegen heug en meug. Net zoals bij mensen zijn ze allemaal verschillend. Mijn persoonlijke ervaring (ook maar beperkt) is dat paarden|ponies met veel bloed graag actief zijn, terwijl koudbloeden luier zijn en meer geinteresseerd in eten. Voor de kar doen ze dan weer wel goed, ze zijn sterk en rustig en niet schrikachtig. (Dit is erg generaliserend!)

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:16

Ik ken (gezonde) paarden die ongeschikt zijn om onder het zadel gereden te worden maar het super doen in de mensport en omgekeerd.
Medisch kan er natuurlijk altijd een reden zijn waarom ze niet geschikt zijn maar dit betreft gezonde paarden.
Laatst bijgewerkt door Albert op 23-05-24 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:17

DuoPenotti schreef:
Yontheke schreef:
Ik heb letterlijk een paar dagen geleden een topic hierover geopend: [TVG] 4 jarige voor enkel grondwerk :+

Maar jou paard is wel geschikt :)

Ik denk dat elk gezond paard geschikt is als rijpaard.
Dus goed gebouwd en geen medische problemen.

Is dit iets wat je ook perse moet doen met een paard.
Nee zeker niet.
En daar is jou topic het mooie voorbeeld van yonteke.


Ik had de titel even gemist :+

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:19

Marilu schreef:
Oh, Yontheke, ik ben naar je topic gaan kijken ... dat is niet min wat jij meegemaakt hebt !!
Nog veel beterschap gewenst !!

Mijn insteek is dan inderdaad wel net andersom ... dus het gaat over een paard dat niet geschikt lijkt om te berijden.
Maar ik ga de reacties op jouw topic ook eens goed lezen :)

Verder ook al aan de anderen bedankt voor de reacties.
Interessant om alles eens op een rijtje te zetten.


Dankjewel.

Ik heb ook de andere kant meegemaakt. Een paard met HKO dat daardoor niet meer geschikt was om te rijden. Die heb ik ook zelf aangehouden en 10 jaar gehad voor hij ging hemelen. Dat paard was echt mijn soulmate.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:22

Ik denk dat elk gezond paard "geschikt" is om mee te rijden. Ik denk ook dat er paarden zijn die meer flexibiliteit vereisen dan veel ruiters kunnen bieden om te zorgen dat ze het kunnen waarderen.

Dat gezegd zijnde zie ik geen enkele reden waarom elk paard gereden móet worden. Degene die betaald bepaalt. Elk paard dat buiten kan en sociaal contact heeft (en geen pijn heeft) heeft gewoon een volwaardig leven. Gereden worden is daar IMO geen factor in.

Jacksie
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:31

Albert schreef:
Ik ken (gezonde) paarden die ongeschikt zijn om onder het zadel gereden te worden maar het super doen in de mensport en omgekeerd.
Medisch kan er natuurlijk altijd een reden zijn waarom ze niet geschikt zijn maar dit betreft gezonde paarden.


Waarom zijn die paarden niet geschikt volgens jou?

Ik denk ook dat elk gezond paard geschikt kan zijn om te rijden, maar dat niet elke ruiter geschikt is om alle gezonde paarden te kunnen rijden. Sommige paarden zijn echt gewoon ruiters nodig met wat meer gevoel en geduld. Kun je dat het paard niet bieden, is het beter om niet te rijden.

DuoPenotti

Berichten: 30597
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: niet elk paard is geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:35

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Albert.

Het is wel aan de ruiter om te kijken waar het paard lol in heeft.
Niet elk paard wil alleen maar dressuur rondjes in de bak. De ander word juist gestrest bij het zien van een balk.
Aan de ruiter dan te kijken wat een paard past.
Maar imo staat dit niet gelijk aan dat een gezond paard niet gereden kan worden.
Wel aan niet elke ruiter kan het paard rijden.

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:45

Mijn pony is niet geschikt als rijpony.
Door haar grootte, 1.20m, en haar slanke bouw is ze alleen geschikt voor kinderen.
Welsh a x Hackney.

Maar bij druk komt ze omhoog en laat zich omklappen, en stress uit zich meteen in blinde paniek.
Ze is nu 7, en wel iets normaler geworden dan een aantal jaar terug, heeeeeeel langzaam leert ze steeds beter afvloeien.
En ze leert ook langzaam dat ze me kan vertrouwen, ook al is iets een beetje eng.

Allicht zou ze ooit voor de wagen kunnen leren lopen, maar dat is voordat ze bij mij kwam al geprobeerd en was geen succes.
Ik zou niet het verkeer in durven met haar.

Van mij mag ze lekker paddockversiering zijn.
Ze staat samen met de meest brutale bijdehante pony ooit, en dat helpt haar ook.

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:48

Ik heb een paard (een haflinger) meegemaakt die bij een boerderij op het land stond, en niemand kon / mocht van de boer bij dat paard komen. Het werd zo nu en dan naar een nieuw perceel gedaan door het draad los te doen en weer dicht als het paard in het gewenste stuk liep.
Die kwam dus nooit in de hand, werd ook niet bekapt, niks.
Dus ook zéker niet geschikt om op te rijden.
Er bij in het land komen was al teveel risico.
Het paard was niet schuw, want joeg mensen een andere dieren uit het land weg, maar liet zich niet benaderen of hanteren.
Ik vraag me nog wel eens af hoe dat is afgelopen, of dat die er nog steeds loopt al kan ik me dat moeilijk voorstellen sowieso ivm de hoeven.
Een ‘voor menselijke doeleinden ongeschikt paard’ bestaat dus wel, maar wenselijk is dat , zeker op deze manier, natuurlijk niet..

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:16

Jacksie schreef:
Albert schreef:
Ik ken (gezonde) paarden die ongeschikt zijn om onder het zadel gereden te worden maar het super doen in de mensport en omgekeerd.
Medisch kan er natuurlijk altijd een reden zijn waarom ze niet geschikt zijn maar dit betreft gezonde paarden.


Waarom zijn die paarden niet geschikt volgens jou?

Ik denk ook dat elk gezond paard geschikt kan zijn om te rijden, maar dat niet elke ruiter geschikt is om alle gezonde paarden te kunnen rijden. Sommige paarden zijn echt gewoon ruiters nodig met wat meer gevoel en geduld. Kun je dat het paard niet bieden, is het beter om niet te rijden.

Ja, was er zo een dik 30 jaar geleden op de manege, voorbeen stond te ver naar achter en ruitergewicht belemmerd dan.
Opzadelen was zuur kijken, die is toen betuigd en dan had je een joepie meewerkend dier staan plotseling.

Buuk
Berichten: 233
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:24

nou..jongens...ik ken er wel 1, gezond en niet te rijden.
Gaat om een super lieve merrie. Ernaast kun je er werkelijkwaar alles mee. kroelkontje, super lief.
Leg er een zadel op en vraag iets, en je mag een rodeo uitzitten.
Is compleet op de foto gezet om lichamelijk ongemak uit te sluiten...daar was echter niets op te vinden wat het gedrag kan verklaren.
Lichamelijk lijkt er dus niets mis en toch gaat ze volledig uit haar plaat onder het zadel. Zal vast iets zijn, we denken dat ze het echt om een reden doet, maar nogmaals fotos zijn gemaakt..en verdere onderzoeks kosten willen ze niet meer maken.

Longeren en alles aan de hand doet ze perfect. Eigenaar vind het helemaal prima zo..

prompter

Berichten: 11499
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:26

Ik heb een draver gehad die veel liever voor de kar liep dan onder het zadel. Was 100% gezond, maar dat dragen lag hem gewoon niet. Daar hebben wij naar geluisterd :)

Cchanny

Berichten: 8894
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: niet elk paard is geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:33

Er was hier toch iemand op bokt die een fries had. Gezond, maar wilde niet gereden worden.

Ik denk ook echt wel dat niet alle paarden geschikt zijn als rijpaard. Lichamelijk en/of geestelijk niet.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: niet elk paard is geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:49

Hier ooit een pony (C-maatje) gekocht, 3 jaar. Pony stond in de wei en vanuit het niets kwam die je aanvliegen met oren in de nek, terwijl je andere keren gewoon kon gaan kroelen. Was toen gehoorlijk bezig met horsemanship en ook met grondwerk even onstabiel. Ene moment een heel leuke en respectvolle pony en plots sloeg dat om, zonder enige oorzaak. Pony is uiteinlijk vertrokken naar een grote kudde paarden in Frankrijk op 37ha, in de hoop dat hij daar stabiliteit zou vinden in zijn hoofd, maar na een jaar in de kudde daar, was alles nog exact hetzelfde, ook met rijden leek me dit geen goed plan. Uiteindelijk is hij na dat jaar in Frankrijk ingeslapen…

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:29

prompter schreef:
Ik heb een draver gehad die veel liever voor de kar liep dan onder het zadel. Was 100% gezond, maar dat dragen lag hem gewoon niet. Daar hebben wij naar geluisterd :)

Dit is denk ik het belangrijkste. Je kunt wel willen dat een paard een rijpaard wordt maar moet je nou echt tegen alles wat een paard aangeeft in het willen proberen te bereiken... nee, wat mij betreft niet.

Overigens lijkt mij de meest logische verklaring voor een gezond paard wat niet geschikt is als rijpaard dat het éígenlijk een eenhoorn in aardse camouflage is :P Iedereen weet natuurlijk wel dat eenhoorns niet te berijden zijn. Dus eigenlijk best bijzonder als je zo'n paard hebt :P

Marilu
Berichten: 1257
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 16:41

Koper schreef:
Overigens lijkt mij de meest logische verklaring voor een gezond paard wat niet geschikt is als rijpaard dat het éígenlijk een eenhoorn in aardse camouflage is :P Iedereen weet natuurlijk wel dat eenhoorns niet te berijden zijn. Dus eigenlijk best bijzonder als je zo'n paard hebt :P



Haha, dat is wel een mooie insteek, eigenlijk :D

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:48

Hier ooit gehad met een menpony , was gezond en kende haar hele geschiedenis.
Pony is netjes voor de wagen beleerd , ging super en ook doorrijden deed ze netjes.
Maar de knop kon ineens omgaan ook nadat je al een half uurtje , en zo mak als een lammetje aan het mennen was.
1ste keer in een diepe sloot heb ik het afgedaan als 'kan gebeuren' , maar toen het daarna nog een keer gebeurde en ze na een lekkere bosrit op de weg naar huis stuur en remloos in volle vaart tegen een boom aan liep heb ik besloten dat ze nooit meer voor de wagen moest. Uit veiligheid voor haar zelf en de menner.
Dus nee deze pony was absoluut niet geschikt als menpony.

Later is ze verkocht als gezelschapspony, want verder was het een lief dier.