jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:09

Hoi,

Heeft iemand ervaring met een jonge ruin van net geen 5, die merries dekt in de kudde.
Mijn ruin staat nu net een week in een kudde van 16 paarden, waarvan 5 merries. Na 2 dagen werd de eerste merrie hengstig en heeft hij deze gedekt. Vanmorgen zag ik een andere merrie pissend voor hem staan en heeft hij deze na stevig aandringen van de merrie ook gedekt. Met de ruinen gaat het redelijk goed. De meeste ruinen negeren hem en met sommigen staat hij zelfs te kroelen. Er is 1 andere ruin, die ook af en toe merries dekt, die jaagt hem weg. Mijn ruin is 7 maanden geleden gecastreerd, heeft nooit daadwerkelijk gedekt en heeft nog nooit met merries gestaan. Hij komt van een situatie van 24/7 op stal naar 24/7 in de wei.
Een van de merrie eigenaren wil nu mijn ruin weg hebben, zij is bang dat hij haar merrie kapot maakt. Zij heeft een kleiner paardje en die van mij is 163 en stevig.
Mijn ruin heeft ook al de nodige klappen gehad tot wonden aan toe, maar dat lijkt hem nog niet zoveel te doen.
Sommige mensen zeggen dat het wel over zal gaan en dat het te maken heeft met het proces van rangorde bepalen en sommigen zeggen, dat het nooit over zal gaan. Zelf vind ik het ook heel vervelend voor de merrie eigenaren, maar ik weet ook niet zo snel een oplossing. Het is geen klophengst, ik heb hem monnikspeper gegeven, dat doet niks. ( mee begonnen voor hij het land op ging)
Ik wil hem wel een kans geven zich te settelen in de groep, maar vraag me af of er mensen zijn, die hier ervaring mee hebben en wat ik eventueel nog zou kunnen geven of doen. Zit een beetje met mijn handen in het haar.

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:26

Ik heb een merrie gehad, en als er ruinen in de groep waren die echt dekten ging dit niet over.
Zo'n ruin moest dan echt wel uit de groep worden gehaald, tenminste bij ons gebeurde dat wel.
Te veel kans op blessures, of (baarmoeder)ontsteking bij de merrie.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:28

Vorig jaar had een dekkende ruin de hele schoft, van mijn vriendin haar paard, stuk gebeten

Dus zo een ruin moet imo de kudde uit

Marije112

Berichten: 3413
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:31

Echwel schreef:
Vorig jaar had een dekkende ruin de hele schoft, van mijn vriendin haar paard, stuk gebeten

Dus zo een ruin moet imo de kudde uit


Eens.

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:32

Ik sluit me aan, de groep uit. Dit gedrag is gevaarlijk voor de gezondheid van de dieren. Als merrie-eigenaar zou ik ook not amused zijn. Voor het dier is het ook relaxter om in een groep met alleen ruinen te staan.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:36

Weet je wat het nadeel van een ruin is: de merries worden er niet drachtig van. Dus bij elke hengstigheid begint het weer opnieuw. En is het elke keer weer een aanslag voor de rug van die merries, eventuele wonden aan rug/schoft nog niet meegerekend.

Ik zou als een gek die kudde gaan splitsen. Als het er 16 zijn zet je ze met bij voorbeeld 8 om 8, en dan de merries met een paar ruinen die zich weten te gedragen. En jouw ruin in een groep met alleen andere ruinen.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:42

Idd de ruin eruit zsm.. dat is het enige wat je kan doen.

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:44

Voor nu de groep uit, want dit is ongewenst gedrag.
Verder kan je kijken of chemisch castreren hem helpt.

Maar je zegt dat er nog een ruin staat die dekt. waarom die 2 dan niet apart zetten samen?

Ik kan me heel goed voorstellen dat de merrie eigenaar er niet blij van wordt..!

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:50

Het is niet alleen gevaarlijk voor de merries, maar ook voor jouw ruin. Als hij wel eens mis springt en valt etc. Zo elegant gaat het geheel nou ook weer niet.
Maar klinkt alsof met hengstige merries staan voor jouw ruin helaas geen optie is..
Er moet vast een leuk vrijgezellen mannen groepje te maken zijn toch? 2x een groep van 8 is ook hartstikke mooi, ipv 1 grote groep met 16.

Lienboon

Berichten: 479
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:20

Ja ervaring mee, en het is nooit goed gekomen. Met verschillende ruinen. Ze zijn allen uit de kudde geplaatst omdat het niet over ging.

Jester_

Berichten: 12295
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:26

Oh gek, ik heb meerdere ruinen gereden die het op jonge leeftijd deden maar later nooit meer

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:31

Voor nu eruit.
In oktober als er wat meer rust in de tent is weer eens proberen.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 23:24

Jester_ schreef:
Oh gek, ik heb meerdere ruinen gereden die het op jonge leeftijd deden maar later nooit meer


Die ervaring heb ik dus ook. Jonge ruinen die het even doen, maar er later mee stoppen.
Ik was benieuwd of dat vaker gebeurd.
De ruin die ook dekt doet het heel af en toe en deed het vorig jaar extreem.
Er zijn 3 gemengde kuddes en in beide andere kuddes zitten ook ruinen, die het soms doen.
Sommigen zeggen dat ze het de eerste zomer dat ze met merries staan doen en daarna niet meer.
Op dit moment is hem eruit halen nog geen optie en natuurlijk houdt ik het goed in de gaten. Ik zit dagelijks uren naast het land te observeren.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar ruinen eigenaren die dit hebben meegemaakt.
Wat zij hebben gedaan en ook benieuwd of het gedrag weg is gegaan of niet.

MissyNr1
Berichten: 151
Geregistreerd: 29-04-20

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:40

Ik snap de merrie eigenaren wel, voor mijn merrie zou het funest zijn geweest. Aan de andere kant is dat wel het risico misschien van een gemengde kudde. Mag ik vragen waarom het geen optie is om hem uit de kudde te halen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 01:21

Ik zou sowieso een bloedtest laten doen om zeker te weten dat er geen restje testikel zit. Dat produceert genoeg hormoon om hem te laten dekken.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 03:12

De merries zijn vaak ook niet heilig. Er zitten soms echte sl*tten bij die zich letterlijk onder de ruin drukken..

Dat gezegd hebbende moet je het inderdaad niet willen. De merries kunnen er erg vuil van worden met alle gevolgen van dien.
Mijn ervaring is inderdaad dat dit niet over gaat. Ik heb gehoord dat het vaak komt omdat de ruin "laat" (vaak rond 3 jaar) is gecastreerd terwijl ze al stevig hengsten gedrag hadden

Wij zijn momenteel ook aan het opbouwen onze 4 jarige bij de merries te laten. Maar zolang de ene merrie nog 24/7 bij hem loopt te g**len aan de andere kant van het draad doen we het niet. De ruin kan weinig aan het gedrag van de merrie doen en hij doet het juist zo braaf haar nu te negeren. Dus we wachten er nog even mee..

ApplePapple

Berichten: 2749
Geregistreerd: 12-02-13

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:37

Bij ons op stal staat een ruin, die 2 jaar na castratie nog steeds dekt.
Deze staat met een andere ruin apart van de merries. Na 1 dag bij mijn merries gelopen te hebben en meerdere keren op mijn 2 jarige gesprongen te hebben, heb ik duidelijk gemaakt dat ik dit echt niet wil.

Dus helaas voor jou, ik ben het eens met de anderen, eruit halen.

Marije112

Berichten: 3413
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:48

Martiflorjo schreef:
Jester_ schreef:
Oh gek, ik heb meerdere ruinen gereden die het op jonge leeftijd deden maar later nooit meer


Die ervaring heb ik dus ook. Jonge ruinen die het even doen, maar er later mee stoppen.
Ik was benieuwd of dat vaker gebeurd.
De ruin die ook dekt doet het heel af en toe en deed het vorig jaar extreem.
Er zijn 3 gemengde kuddes en in beide andere kuddes zitten ook ruinen, die het soms doen.
Sommigen zeggen dat ze het de eerste zomer dat ze met merries staan doen en daarna niet meer.
Op dit moment is hem eruit halen nog geen optie en natuurlijk houdt ik het goed in de gaten. Ik zit dagelijks uren naast het land te observeren.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar ruinen eigenaren die dit hebben meegemaakt.
Wat zij hebben gedaan en ook benieuwd of het gedrag weg is gegaan of niet.


Als ik jouw stalhouder was, zou ik uit die drie verschillende kuddes de ruinen halen die 'heel af en toe' dit doen en een vierde kudde maken.
Voor mij als merrie eigenaar zou dit onacceptabel zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom je zegt 'op dit moment is hem eruit halen nog geen optie'?

Overigens praat ik het gedrag van sommige merries ook niet goed :').

Duplo

Berichten: 1653
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:56

Het gaat meestal niet vanzelf over, is mijn ervaring.
Hier staan de merrie (van mij) die zich opdringt en de ruin die er op reageert op de monnikspeper.

Dat heeft hier geholpen, meestal is het ook iets wat oplaait bij nieuwe kuddegenoten.

Grappige is dat ze het ook alleen bij specifieke ruinen doet. De ruin die haar maatje is wordt ze niet hengstig van en dat hij dekt ook niet.

Het dus vaak een combinatie van ruin die blijkbaar wat meer macho/dwingend is waar de merrie op reageert.

In dit geval was dit nl wel een echt drijvende ruin ook, waardoor het iig lijkt alsof de merrie uit 'noodzaak' hengstig word om te laten zien dat ze dus vruchtbaar is en van waarde voor de kudde

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:13

Mijn ruin deed dit en het is nooit overgegaan. Enige wat goed werkte is hem in een ruinenkudde zetten.

Ook niet aangrenzend aan merries in een andere wei, anders ging hij jagen langs het hek.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:15

Mijn merrie is twee keer gedekt door een ruin uit verschillende kuddes. Bij beide is het over gegaan. 1 ruim was ook echt al jaren ruin en dekte nooit maar mijn merrie duwde zichzelf er gewoon onder. Andere was een jong dier wat een aantal maanden was gecastreerd, ze werden samen op een klein stuk gezet en toen was het raak, later toen ze weer alle ruimte hadden is het niet meer gebeurd

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:17

Mijn ruin deed het in zijn jonge jaren. Gecastreerd laat in zijn derde levensjaar en met zijn vijfde ging hij in de groep.
Onmogelijk, want hij kroop overal bovenop.

Er was maar een oplossing, uit de groep en dat hebben we natuurlijk ook gedaan. Gelukkig was er de oplossing dat hij apart kon en nu loopt hij apart met een draad er tussen.
Overigens staan ze op deze stal allemaal zo, bij elkaar, maar toch apart.

Inmiddels heeft hij nu twee jaar een oude c pony ruin als vriend en dat gaat prima.

Het gekke is dat hij helemaal geen dominant dier is verder en hij buiten het dekken super makkelijk is.

Hij moet alleen wel altijd even zijn nek er op zetten als er iemand langs komt op de wasplaats. In de wei of paddock kan er alles naast, merrie of ruin, dat doet hem niks.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:19

Hier is het andersom, mijn ruin wordt lastig gevallen door 2 opdringerige merrie's. Blijkbaar vindt hij ze niet interessant genoeg want hij reageert er niet op maar de merries blijven hem wel stalken.

Ook is er een andere ruin van 20 (niet van mij) in de kudde die wel dekt, het zijn 2 andere merries die zich bij hem aanbieden.
Stalhouder heeft tegen deze merrie eigenaren gezegd dat dat nou eenmaal het risico is van een gemengde kudde.
Nu sta ik al 25 jaar met mijn paarden in gemengde kuddes en dit is de eerste waar de merries mijn ruin die dus niet dekt echt lastig vallen

Skessa_
Berichten: 10732
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:20

Er zijn 3 gemengde kuddes? Waarom niet 1 ruinen kudde, 1 merrie kudde en evt een gemengde kudde?

Ik heb vroeger ook op een pension stal gestaan, daar was in t begin ook een gemengde kudde. Altijd onrust en gedoe. Toen heeft de pension eigenaresse besloten om de ruinen en merries te splitsen en er was gelijk rust.

Melvern
Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:48

Wij hadden 2 dekkende ruinen op stal ( niet tegelijk ). De eerste was levensgevaarlijk. Als ik mijn merrie uit de groep haalde vloog hij er meteen bovenop. Langs de weide lopen was niet te doen want dan vloog hij door de omheining. Bij de stal net zo. Deze moest weg en daar was de eigenaar niet happy mee. Paard was al iets ouder en doet het nog steeds en is nog steeds hyperfocus op merries.

Andere ruin was een jaar of 6. Dekte alles wat bewoog. Hij was ruim 1,70 en mijn pony's zijn 1,44 en 1,50. Ik was daar niet blij mee. Hij joeg ze soms ook lange tijd door de wei. Mijn merrie moest toen maar apart in het begin ( Hij dekte alleen haar). Daarna ging hij op de andere merries en moest ook hij de stal verlaten. Ook deze staat nu niet meer bij merries.

Beide ruinen bleven doorgaan. Ruin eigenaar zag in beide gevallen het probleem totaal niet in. Gelukkig de stalhouder en andere merrie eigenaren wel.