pony valt aan als je hem iets vraagt

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rolex2312
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-05-24

pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 15:17

hallo, ik heb een 7 jarige ruin sinds kort ben ik die gaan verzorgen.
hij is heel lief tijdens het poetsen en je kan er ook gewoon opzitten, maar zodra je iets gaat vragen van hem dan valt hij aan.
voorbeeld: je wilt hem longeren, ik ga verder weg staan maar zodra ik klik of met de zweep in de buurt kom gaan de oren al in zijn nek. zodra ik meer vraag (harder klikken of echt tikken) dan komt ie stijgerent op je af en kan die zo bijten, kortom een hele gevaarlijke situatie..
als ik hem uit de wij pak dan loopt ie al met zijn oren in zijn nek mee, ik loop altijd ver voor hem uit vanuit angst.
de vorige eigenaar zei dat die ooit mishandeld is, misschien dat het hier vandaan komt? ik heb geen idee, maar ik heb echt hulp nodig. hoe kan ik dit oplossen?? de 31ste komt er een gedrags therapeut.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:24

Sinds kort en gelijk al angstig zijn is niet zo'n goede combinatie. Ik zou behalve poetsen niets doen, en hem eerst maar beter leren kennen, zonder wat van hem te vragen.

Longeren met zweep is niet nodig, en aantikken al helemaal niet als je niet weet hoe je moet longeren, dan niet meer doen. Goed longeren moet je leren; lichaamstaal is erg belangrijk, dan is er geen zweep nodig, behalve om richting aan te geven of te sturen.
Een gedragstherapeut is wellicht helemaal niet nodig; echter iemand die kan helpen en die lessen geeft in grondwerk, hoe je dat doet, wat wel en niet moet, hoe je met je eigen energie omgaat, hoe je een paard correct iets vraagt; dat is misschien veel beter.

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:30

Ik zou lekker verder zoeken :o
Een paard dat je al niet normaal uit de wei kan halen zou ik niet eens aan beginnen. Dat mag de eigenaar lekker oplossen.

windsor14
Berichten: 191
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:50

Direct mee stoppen, voordat er iets ernstigs gebeurd..
Het klinkt meschien bot, maar heb je zelf genoeg ervaring ?
Er zijn zat brave paarden die graag verzorgd willen worden.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:57

Is dit jouw pony of verzorgpony?

Verder zou ik (in geval van eigen pony) eerst pijn uitsluiten. Heb je er al mee gereden? Of alleen longeren?

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:20

Welkom op bokt TS. Ik lees dat je de ruin verzorgt. Heel eerlijk ik zou er meteen mee stoppen, want of dit beest is gewoon gevaarlijk, of jij hebt te weinig ervaring immer dit paard om te kunnen gaan.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:26

Hartstikke goed dat er een gedragstherapeut komt!

Ik zou tot die komt eigenlijk niks doen met het dier want het gedrag nu is idd link!

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:34

Draag in elk geval altijd een cap, paarden die steigeren zijn gevaarlijk voor je. Als je toch iets met hem wilt doen, doe dan dingen die hij leuk vind en geen stress geven, wandelen, spelen, poetsen etc, wat hij maar wil. Hij gaat jou dan associëren met leuke dingen.

Wij hadden een pony die mishandeld was geweest, die vertoonde hetzelfde gedrag, ze viel gericht aan als ze je zag, steigerde, beet en trapte. Met veel geduld, leuke dingen doen en heel veel leidoefeningen (grondwerk) is ze uiteindelijk over haar angst (de aanval was bij haar de beste verdediging) heen gekomen. Het was voor ons daarna een schat van een dier, maar bij vreemden bleef ze wantrouwig en op haar hoede.

Vooral niet longeren als je niet heel goed weet hoe je lichaamstaal moet gebruiken. Verdiep je ook eens in de lichaamstaal van een paard, er gaat een wereld voor je open!

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:51

Is het paardje uit zichzelf wel actief of staat het op de wei ook stil?
Want als hij altijd stress heeft bij bewegen kan het ook pijn zijn.

Hutcherson

Berichten: 7506
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:10

Waarschijnlijk heeft hij ergens pijn of ongemak zitten in zijn lijf. Paarden doen zelden iets omdat ze dat wel geinig vinden om te doen.

pateeke
Berichten: 2298
Geregistreerd: 12-05-06

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 03:02

Het is voor mij niet zo duidelijk of het nu jouw eigen pony of jouw verzorgpony is: in het geval het jouw verzorging is, zou ik persoonlijk stoppen en op zoek gaan naar een andere, betrouwbaardere verzorgpony. Als het je eigen pony is, zou ik hem medisch laten nakijken om uit te sluiten dat hij pijn heeft en dan het bezoek van de gedragstherapeut afwachten vooraleer je met hem verder gaat: ik begrijp dat je angstig bent en je daarom verder voor hem uitloopt bij het uit de weide halen, maar eerlijk gezegd vind ik het een behoorlijk gevaarlijke situatie. Ik heb het vroeger ook meegemaakt; pony heeft uiteindelijk iemand die hem uit de wei haalde het ziekenhuis in getrapt (dit was echt gericht trappen om te raken).

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 04:48

Hutcherson schreef:
Waarschijnlijk heeft hij ergens pijn of ongemak zitten in zijn lijf. Paarden doen zelden iets omdat ze dat wel geinig vinden om te doen.


Hoeft niet.
Kan prima een communicatie probleem zijn.
Door onbegrip kan een paard ook boos worden.

Ts, hoe oud ben je en hoeveel hulp krijg je van de eigenaren?

Gitana

Berichten: 2722
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:33

Als hij ooit mishandeld is zoals je zegt vind ik het gedrag erg herkenbaar. Imo niet een paard waar je direct van alles van moet gaan vragen. Hij vertrouwd je (nog) niet, heeft het gevoel dat hij zichzelf moet beschermen. Als je daar angst van hebt lijkt het me zeker niet de goede match!

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:33

Vraag maar even niks, en doe maar even niks zonder begeleiding.

De gedragstherapeut kan het gedrag waarschijnlijk wel duiden en je tips en tools geven.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:50

ja wachten tot de 31e en zelf niet van te voren allerlei tips gaan uitproberen hoor.

kennisje van me had een nieuwe pony,die kwam ook omhoog bij tikken op de grond met de zweep.
maar bleek dus dat die had geleerd te steigeren op commando.
je moet dat dan maar net weten natuurlijk.


dus wacht even af en laat je nog even weten hier hoe het ging?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:54

Ik zou eerst de gedragstherapeut afwachten.
Is de pony nagekeken op lichamelijk gebied? Dus helemaal gezond?
Ook zou ik niet voor hem uitlopen maar naast hem. Als hij dan wat wil doen ben je er sneller bij.
Wanneer je voor hem uitloopt kun je hem niet in de gaten houden.

DuoPenotti

Berichten: 30592
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:08

De kans dat hij mishandeld is en daarom zo doet is klein. Ook medische klachten niet bij uit de wei halen.
Is er gewoon 1 die heeft geleerd dat hij zo zijn zin krijgt bij iemand die minder stevig in de schoenen staat.
Denk dat er genoeg bokkers zijn die dat herkennen.

Niet verder mee gaan, gewoon een lieve minder dominante pony zoeken.

Flip

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-10-04

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:23

Inderdaad, dit kan ook gewoon een slimme pony zijn die misbruik maakt van een onzeker baasje. Mijn hele brave maar slimme merrie zou dit ook doen bij iemand die twijfelt. Zou nooit bijten of slaan, maar kan zeker dreigen, en als je dan onzeker bent en een stap achteruit zet is dat trucje snel geleerd natuurlijk.
Dus het is zeker verstandig om met een gedragstherapeut te kijken en (grondwerk) les te nemen. Maar meteen concluderen dat de pony mishandeld is geweest of pijn heeft lijkt me wat overdreven

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:51

Kan een slimme pony zijn. Maar kan ook lichamelijk ongemak zijn.
Mijn mening is dat voordat je slecht gedrag gaat bestraffen je eerst lichamelijk ongemak uit gaat sluiten.
Komt er nou uit dat dit dier niks mankeert kun je daarna alsnog met dit probleem aan de slag als in grenzen aangeven en corrigeren.
Een dier kan immers niet praten dus ook niet aangeven of hij pijn heeft.

DuoPenotti

Berichten: 30592
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:07

waar, maar bij longeren en uit de wei halen...mwah....
bij een angstig persoon.... hele kleine kans.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:16

Flip schreef:
Inderdaad, dit kan ook gewoon een slimme pony zijn die misbruik maakt van een onzeker baasje. Mijn hele brave maar slimme merrie zou dit ook doen bij iemand die twijfelt. Zou nooit bijten of slaan, maar kan zeker dreigen, en als je dan onzeker bent en een stap achteruit zet is dat trucje snel geleerd natuurlijk.
Dus het is zeker verstandig om met een gedragstherapeut te kijken en (grondwerk) les te nemen. Maar meteen concluderen dat de pony mishandeld is geweest of pijn heeft lijkt me wat overdreven


Ehm,
even over lichaamstaal en communicatie.

Mijn lieverd wil nog wel eens de oren terugleggen als in 'nu moet ik mij concentreren'.
(Dat hoeft geen dreigen te zijn en ik beloon er ook voor.)

Een stapje terug zetten is in lichaamstaal dat jij letterlijk wijkt als een ander iets doet.

Dus mijn braverd legt de oren terug 'hmmm, wat wil deze persoon...?'
Persoon stapt achteruit - kennelijk heeft het paard het initiatief.
Dwz: paard doet iets kleins,
de mens reageert met iets groters, wijken.

Nu mag iedereen van mijn Knollie zeggen dat ze slim is...
Maar met misbruik maken van de situatie heeft het NIETS te maken.

En 'dat de pony mishandeld is' wordt in de OP als gegeven gepresenteerd, verhaal van de eigenaar, niet als een conclusie "dáárom doet hij zo" van de topic starter.
(Al zou het kunnen zijn dat de eigenaar in dezelfde valkuilen getrapt is en dus dit verhaal verzon.)

xRaisin

Berichten: 1763
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:13

Dit klinkt erg veel als mijn eerste paard. Als je hem gewoon aaide of knuffelde was hij lief en gezellig en onder het zadel deed hij ook niks geks. Echter zodra je hem tijdens het grondwerken van je weg wilde sturen om bijvoorbeeld te longeren of gewoon even uit je persoonlijke ruimte, dan ging hij dreigen en nog meer je persoonlijke ruimte in. Hoe meer ik vroeg, hoe bozer hij werd. Voor mijn instructice ging hij wel aan de kant, maar ook zij moest stevig in haar schoenen staan. Ik heb een halfjaar lang wekelijks grondwerkles gehad, maar het mocht niet baten. Toen hij dit gedrag ook op de poetsplaats begon te vertonen zag ik het niet meer goedkomen tussen ons en heb ik hem verkocht. Hij was overigens klinisch en röntgenologisch helemaal goed gekeurd bij aankoop, dus ik geloof niet dat het pijn was. Zijn verleden was onbekend, behalve dat hij uit Spanje kwam, dus wie weet wat er allemaal met hem gebeurd is... Feit bleef in ieder geval dat ik hem niet aankon.

pateeke
Berichten: 2298
Geregistreerd: 12-05-06

Re: pony valt aan als je hem iets vraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:28

Concluderen dat het wel dominantie oid zal zijn, vind ik dan weer voorbarig. Een paard dat bovenaan de rangorde staat gaat doorgaans niet zulk gedrag vertonen. Het zijn eerder de paarden die lager in rang staan en/of onzeker zijn die zich zo gedragen indien het te maken heeft met rangorde.
Mijn paard die iemand het ziekenhuis in getrapt heeft, deed dit net bij iemand dir niet angstig was en week zelfverzekerd was. Angst van de persoon die met het paard werkt, kan zeker een invloed spelen, maar dat is zeker niet bij ieder paard dat ongewenst gedrag vertoont zo.
Daarnaast kan het imo wel degelijk pijn of ongemak zijn. Soms gaan paarden om een of andere reden, zoals pijn, ongewenst gedrag vertonen. Ook wanneer de uitlokkende factor verdwenen is, kan het gedrag blijven bestaan en/of terugkomen bij triggers. Een fysieke oorzaak uitsluiten kan in elk geval geen kwaad.