Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adje1604
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-03-24

Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 12:00

Even een situatieschets:
We hebben bij onze stalling (soort vereniging van eigenaren) een gemengde kudde met zo'n 15-18 pony's. In de reglementen staat dat we een gemengde kudde hebben. Hier is een jaartje geleden nogmaals over gestemd of we hiervan afwijken of dat we dit houden i.v.m. een jagende ruin. Op dat moment is door de meerderheid gestemd om het bij een gemengde kudde te houden en heeft de desbetreffende eigenaar van de jagende/dekkende ruin een ander plekje moeten zoeken. Bij ons is de regel dat een nieuwe pony eerst een 2-tal weken in een kleine paddock naast de grote paddock staat, zodat deze rustig kunnen wennen/snuffelen enz. Dan gaan we langzaam over om de nieuwe pony met een aantal pony's bij elkaar te zetten tot we na een week of 2 à 3 overgaan tot het volledig integreren in de kudde. Op dit moment hebben we 5 ruinen in de kudde en 10 merries.

Het afgelopen half jaar hebben we een hoop wisselingen gehad met komende en gaande pony's. Onze eigen nieuwe ruin is half oktober gekomen en begin november in de kudde gekomen. Na een week of 3 à 4 op de kudde begon hij te dekken (hij heeft het zo'n 4 à 5 x gedaan). Op zich niet gek want het aantal hengstige merries dat zich aan hem opdrong was niet mis. Uiteraard vonden wij dit zelf niet prettig en ook een aantal merrie eigenaren waren hier niet van gediend. We hebben onze ruin aan de Oestress gezet en ook een aantal erg hengstige merries waarna het gedrag met een week of 2 à 3 gestopt is. Het gaat nu al een ruime 2 maanden goed zonder dekkend gedrag. Hij heeft nog steeds een grote schare merries achter zich aan, maar gedraagt zich netjes! Overigens ging het dekken er rustig aan toe. Oortjes naar voren en geen bijtgedrag.

Half november zijn er 2 nieuwe pony's op de club gekomen (een merrie en Spaanse pre ruin) die wat langer apart hebben gestaan dan gebruikelijk. Dit i.v.m. een wat lastige merrie die eind januari uit de kudde zou gaan vertrekken, waarbij de eigenaar vroeg te wachten met integreren totdat zij weg was. Op dat moment vertrok ook een ruin. De 2 nieuwe pony's hebben dikwijls samen gestaan en uiteraard hebben we de nieuwe pony's laten snuffelen aan de andere pony's, samen aan de paal gezet enz. enz.

Op de dag dat de lastige merrie en de ruin vertrokken (eind januari), hebben we de nieuwe 2 pony's geïntegreerd. Eigenlijk vertoont de ruin sinds dat hij op de kudde staat een soort van jagend gedrag. Het betreft een Spaanse PRE ruin van 5 jaar die het vooral op mijn ruin (new forest 16 jaar) en een oude ruin (26 jaar) heeft "gemunt". De andere 2 ruinen (een wat kleinere fries/shet mix en een tinker) laat hij met rust. Onze ruin heeft nog steeds graag een horde merries achter zich aan, hij doet er verder niets mee, maar op het moment dat de merrie waar hij in het begin samen mee heeft gestaan zich tot onze ruin wend, neemt hij een run (hoofd naar beneden en oren in de nek) en gaat hij achter hem aan. Onze ruin rent weg, gaat de confrontatie niet aan. Hij blijft ook gerust een rondje achter hem aanrennen, en dit blijft zich een aantal keren herhalen. Ook de oudere ruin benadert hij op deze manier. Hij heeft echter geen grote schare merries achter zich aan.
Een merrie eigenaresse heeft haar zorgen geuit en vind het gedrag van de Spaanse ruin niet OK, haar pony heeft last van maagzweren en merkt een verandering in het gedrag sinds de nieuwe ruin in de kudde staat.

We hebben vorige week de 2 "opgejaagde" ruinen een dagje uit de kudde gehaald en dan gaat het prima met de nieuwe ruin op de kudde. Dan vertoont de nieuwe ruin dit gedrag niet. Omdat we het ook andersom wilden zien hebben we daarna besloten de nieuwe ruin weer even op de kleine paddock naast de grote paddock te zetten. De kudde is nu ook weer helemaal rustig.

Ook als we onze ruin en de oude ruin samen in de paddock zetten met de Spaanse ruin, is er niets aan de hand. Het ligt echt aan de combinatie met de "vrouwtjes".

Nu komen er de komende week een 2-tal nieuwe ruinen bij. Eén ruin is een bekende (die is een maand weg geweest, ook al wat ouder) en een nieuwe ruin (Arabier van 6 jaar). Uiteraard ben ik heel benieuwd wat dit met de kudde gaat doen, wat de reactie dan zal zijn van onze Spaanse ruin.

Ze staan nu maar 2 uurtjes buiten omdat langer eigenlijk niet gaat, dan wordt het onveilig op de kudde. Het is een niet al te grote paddock, denk 50 x 40 meter? Gisteren hebben ze zonder de Spaanse ruin voor het eerst weer wat langer op de kudde gestaan dan de gebruikelijke 2 uurtjes, dat ging prima.

Misschien is de beste en snelste oplossing om de ruinen en merries uit elkaar te halen, maar zie boven dat dat eigenlijk niet de opzet is van onze stal.

Een aantal eigenaren geven aan dat we het te kort hebben geprobeerd (bijna 5 weken) en dat het integreren wel 6 tot 8 maanden duurt. Dat doordat we hem nu apart hebben gezet, hij alleen maar nog onrustiger wordt en we weer vanaf begin af aan moeten beginnen. Hij is inderdaad redelijk onrustig in de kleine paddock en kan soms steigeren. Hij krijgt nu wat supplementen om hem wat rustiger te krijgen, zodat hij hopelijk weer terug de kudde op kan! We hebben ook geopperd om hem te laten testen op testosteron, maar het voordeel hiervan ziet de eigenaresse niet. Mocht hij namelijk negatief testen zal hij waarschijnlijk toch weg moeten is haar veronderstelling, dus dan is het weggegooid geld.

De oude eigenaresse is ook geraadpleegd en deze herkent de situatieschets van haar Spaanse ruin niet. Zij is van mening dat het niet alleen aan hem ligt en meerdere oorzaken kunnen zijn. Hij zou juist erg sociaal zijn. Ook geeft ze aan dat het gedrag wat hij vertoont door anderen kan worden uitgelokt. In de advertentie heeft gestaan: Omdat hij niet in mijn kudde past met andere paarden gun ik hem een plekje waar hij samen met andere vriendjes komt te staan. Dit zou alleen niet duiden op dat hij in het algemeen niet zou passen in een gemengde kudde.

We zouden heel graag tot een goede oplossing komen waarin alle pony het fijn hebben in de kudde. Dat de rust terugkeert. Heeft iemand een idee hoe we hem op een goede manier straks terug kunnen laten integreren? Dan eerst de nieuwe 2 ruinen erin of hij juist eerst en daarna de andere 2 nieuwe ruinen? Andere tips? Het is zo ontzettend lastig, want als je het over iemand zijn pony hebt, heb je het over zijn/haar kindje en dan lopen de spanningen opeens heel hoog op!

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:46

Lees ik goed dat jullie nu 15-18 pony's op een ruimte van 50x40 meter (twee grote rijbakken) hebben? Want dan snap ik wel dat het mis gaat.
Ik ken namelijk genoeg ruinen (en merries) die goed gaan in een kudde samen, mits er voldoende ruimte is om weg te gaan. Ik ben ook heel erg voorzichtig met die van mij op zo'n kleine ruimte. Heb echt nare dingen gezien toen een vaste kudde ineens in een veel kleinere paddock werd gezet.
Er steeds in en uit zal ook niet helpen, maar ik denk dat de weinige ruimte (en ehbben ze eten op de paddock?) echt niet helpt.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:22

Dat is 110-130 m2 per paard... oftewel 10x11 m
Ik denk dat dat gewoon wat weinig is om elkaar uit de weg te kunnen gaan, die paarden worden heel de dag met elkaar geconfronteerd (of Naja, 2 uur max dus).
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als mijn paarden 2 uur per dag buiten staat op zo'n kleine ruimte gaan ze ook gedrag vertonen waar je niet blij van wordt... en tel daar de wisselingen in de groep ook nog bij op...

Ik weet niet hoe je dit op zou kunnen lossen zonder meer ruimte. Normaliter zou het met 5 weken toch wel goed moeten gaan.

Overigens wel een leuk concept hoe jullie het doen, en echt stemmen etc!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:32

De ruimte lijkt mij 1 te klein en 2 al helemaal met een gemengde kudde.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:44

Even los van de buitenzet mogelijkheden.

Weet je hoelang de Spaanse ruin hengst is geweest? want dit gedrag zie ik wel vaker bij wat later gecastreerde Spanjaarden. Het feit dat hij bij de vorige eigenaar ook weg moest omdat hij niet in de kudde past zeg eigenlijk ook wel genoeg.

Overigens vind ik dat als er zoveel wisselingen zijn dat merries en ruinen apart echt wel veel kan schelen qua onrust. Ben op zich wel voor een gemengde kudde, maar dan moeten er niet teveel wisselingen zijn dat is eigenlijk vragen om problemen.

Adje1604
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 13:55

LoveBodin schreef:
Lees ik goed dat jullie nu 15-18 pony's op een ruimte van 50x40 meter (twee grote rijbakken) hebben? Want dan snap ik wel dat het mis gaat.
Ik ken namelijk genoeg ruinen (en merries) die goed gaan in een kudde samen, mits er voldoende ruimte is om weg te gaan. Ik ben ook heel erg voorzichtig met die van mij op zo'n kleine ruimte. Heb echt nare dingen gezien toen een vaste kudde ineens in een veel kleinere paddock werd gezet.
Er steeds in en uit zal ook niet helpen, maar ik denk dat de weinige ruimte (en ehbben ze eten op de paddock?) echt niet helpt.


Weet zo de exacte maat niet, maar dat het niet heel ruim is daar zijn we ons helaas van bewust. Voorheen ging het altijd prima, dus tja dan heb je er misschien geen erg in dat het eigenlijk aan de kleine kant is |(

Adje1604
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 13:58

Bernoe schreef:
Dat is 110-130 m2 per paard... oftewel 10x11 m
Ik denk dat dat gewoon wat weinig is om elkaar uit de weg te kunnen gaan, die paarden worden heel de dag met elkaar geconfronteerd (of Naja, 2 uur max dus).
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als mijn paarden 2 uur per dag buiten staat op zo'n kleine ruimte gaan ze ook gedrag vertonen waar je niet blij van wordt... en tel daar de wisselingen in de groep ook nog bij op...

Ik weet niet hoe je dit op zou kunnen lossen zonder meer ruimte. Normaliter zou het met 5 weken toch wel goed moeten gaan.

Overigens wel een leuk concept hoe jullie het doen, en echt stemmen etc!



Ja het heeft wel wat om zo met elkaar de boel te bestieren, maar maakt het soms ook lastig :o . Je wil het iedereen naar het zin maken maar soms lukt dat even niet... Meer ruimte lees ik inderdaad vaker, helaas is dat niet zo te realiseren of we moeten een stukje weiland erbij betrekken maar met die natheid wordt dat een grote glijpartij... dus ook geen optie... Of we moeten gaan splitsen maar ja, daar is ook weer niet iedereen van gediend.. Blijft lastig |(

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:59

Ik denk dat er een probleem ligt in wat jullie “ op papier “ willen en wat in de praktijk daadwerkelijk werkt.
Op het moment dat er zo vaak wisselingen in een kudde plaatsvinden komt er vaker wel dan niet gedonder van.

De kudde is te groot, het oppervlak te klein. De kudde is onstabiel door steeds weer wisselingen. Steeds weer gedoe om de rangorde. Geluk dat er nog geen serieuze ongelukken zijn gebeurd.
Ruinen die dekken behoren altijd bij de merries worden weg gehaald. Mochten de merrieshouders ooit eens willen fokken kunnen de merries al besmet zijn met het een of ander. Of beschadigingen hebben opgelopen.
Voor mij is dit op meerdere fronten een “ no go “ situatie.

Grote kuddes funktioneren uitstekend als zij lang samen staan, er natuurlijke aanwas komt die meegroeien in de regels van de betreffende kudde. Ik denk dat zolang jullie op deze manier met de kudde omgaan ( onstabiliteit binnen brengen) je altijd gedonder in de groep gaat houden.

Splits de ruinen die onrust veroorzaken. Zet ze in een aparte groep en waarschijnlijk funktioneert alles dan beter. Beperk het aantal wisselingen in de kudde. Gaat dat niet door een groot verloop ( zegt ook iets) dan opsplisten in kleine kuddes van stuk of 4/5 en laat deze intakt. Breng nieuwelingen onder in nieuwe groepen. Laat oude en bestaande relaties van paarden intakt. Ga daar geen onrust tussen brengen. Dan is er minder gedoe, minder blessures en bovenal RUST voor iedereen.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:06

Adje1604 schreef:
Bernoe schreef:
Dat is 110-130 m2 per paard... oftewel 10x11 m
Ik denk dat dat gewoon wat weinig is om elkaar uit de weg te kunnen gaan, die paarden worden heel de dag met elkaar geconfronteerd (of Naja, 2 uur max dus).
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als mijn paarden 2 uur per dag buiten staat op zo'n kleine ruimte gaan ze ook gedrag vertonen waar je niet blij van wordt... en tel daar de wisselingen in de groep ook nog bij op...

Ik weet niet hoe je dit op zou kunnen lossen zonder meer ruimte. Normaliter zou het met 5 weken toch wel goed moeten gaan.

Overigens wel een leuk concept hoe jullie het doen, en echt stemmen etc!



Ja het heeft wel wat om zo met elkaar de boel te bestieren, maar maakt het soms ook lastig :o . Je wil het iedereen naar het zin maken maar soms lukt dat even niet... Meer ruimte lees ik inderdaad vaker, helaas is dat niet zo te realiseren of we moeten een stukje weiland erbij betrekken maar met die natheid wordt dat een grote glijpartij... dus ook geen optie... Of we moeten gaan splitsen maar ja, daar is ook weer niet iedereen van gediend.. Blijft lastig |(


Even kort door de bocht,

Zo werkt het ook niet. Jullie verdeeldheid draagt niet bij aan de oplossing. Leuk om alles met iedereen democratisch in overleg te willen doen maar soms is 1 goede leider een betere oplossing. Net zoals voor de kudde. Een duidelijk beleid dat blijft staan en niet steeds veranderd. Het probleem van de eigenaren weerspiegeld zich hier prachtig in de kudde….

Adje1604
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 14:11

Pareltjes schreef:
Ik denk dat er een probleem ligt in wat jullie “ op papier “ willen en wat in de praktijk daadwerkelijk werkt.
Op het moment dat er zo vaak wisselingen in een kudde plaatsvinden komt er vaker wel dan niet gedonder van.

De kudde is te groot, het oppervlak te klein. De kudde is onstabiel door steeds weer wisselingen. Steeds weer gedoe om de rangorde. Geluk dat er nog geen serieuze ongelukken zijn gebeurd.
Ruinen die dekken behoren altijd bij de merries worden weg gehaald. Mochten de merrieshouders ooit eens willen fokken kunnen de merries al besmet zijn met het een of ander. Of beschadigingen hebben opgelopen.
Voor mij is dit op meerdere fronten een “ no go “ situatie.

Grote kuddes funktioneren uitstekend als zij lang samen staan, er natuurlijke aanwas komt die meegroeien in de regels van de betreffende kudde. Ik denk dat zolang jullie op deze manier met de kudde omgaan ( onstabiliteit binnen brengen) je altijd gedonder in de groep gaat houden.

Splits de ruinen die onrust veroorzaken. Zet ze in een aparte groep en waarschijnlijk funktioneert alles dan beter. Beperk het aantal wisselingen in de kudde. Gaat dat niet door een groot verloop ( zegt ook iets) dan opsplisten in kleine kuddes van stuk of 4/5 en laat deze intakt. Breng nieuwelingen onder in nieuwe groepen. Laat oude en bestaande relaties van paarden intakt. Ga daar geen onrust tussen brengen. Dan is er minder gedoe, minder blessures en bovenal RUST voor iedereen.


Denk dat de meningen zeer verdeeld zijn over dekkende ruinen, daar is vast een boek over te schrijven, maar gelukkig gebeurt dit niet meer.

Verder vindt ik het opsplitsen een goed idee, probleem is echter dat de meerderheid hier achter moet staan aangezien dit niet de filosofie van onze vereniging is. Overigens hebben we geen groot/snel verloop, de meerderheid staat hier al vele jaren, sommigen al meer dan 30 jaar. We hebben nu toevallig een aantal wisselingen doordat een pony is overleden aan het einde van de zomer, onze dochter was uit haar pony gegroeid, een staleigenaresse kon al het werk niet meer bij haar full time job doen (na 10 jaar bij ons gestaan te hebben), een pony was ongeschikt om mee te lopen in de lessen (heeft hier wel ook 3 jaar gestaan) dus tja het is even een groot verloop maar niet om vervelende redenen... Snap dat het allemaal tijd nodig heeft om te wennen en wij willen misschien ook gewoon een wonder wat niet gaat |(

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:15

Waarom gaan de paarden momenteel maar 2 uur naar buiten? Je kunt de paarden toch ook in groepen meerdere uren naar buiten laten gaan

Je hebt nu een recipe for disaster. Te veel paarden op een te klein stuk, paarden die nog geen goede kudde hebben gevormd en dan ook nog paarden met veel energie omdat ze te veel op stal staan

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:18

Als ze toch maar 2 uur buiten staan is er nog héél veel tijd over om ze te splitsen.

Pareltjes verwoord het prima :j

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Spaanse PRE inscharen in een gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:58

Gemengde kuddes , dat blijft lastig op het oppervlak wat jullie hebben.
Zeker als er wat echte merries lopen en ruinen die zichzelf toch nog heel wat vinden .
Voor de veiligheid van de paarden zou ik toch splitsen een merrie en een ruinengroep .
Je kan later als de weides weer begaanbaar zijn nog zien of je er weer een grote kudde van kunt maken .
Maar je oppervlak nu is gewoon te klein, ze zijn verplicht met zijn allen 1 groep te vormen wat ze eigenlijk niet willen !

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:56

DuoPenotti schreef:
Als ze toch maar 2 uur buiten staan is er nog héél veel tijd over om ze te splitsen.

Pareltjes verwoord het prima :j



Loopt er wel iemand heel de dag paarden binnen en buiten te zetten. Ik heb dat hier aan huis met hengsten om de beurt naar buiten. Dat is een aardige aanslag op je tijd. Laat staan als ze niet aan huis zijn.

Eigenlijk is het simpel, niet voldoende land, dan aantal paarden minderen, of land toevoegen.