Paard druk aan de hand revalidatietraject

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 08:16

Ik loop tegen het volgende probleem aan waar ik ondanks al mijn ervaring niet goed weet wat ik met onderstaande aan moet.

Ik heb een jong paard gekocht (zeker niet mijn eerste, en ik ben erg bekend met opleiden etc.) wat direct na aanschaf geopereerd is aan zijn been en een aantal maanden een stapprotocol moet volgen voor het revalideren.
Nu heb ik hierom niet de mogelijkheid gehad om een join up met hem te doen wat natuurlijk erg onpraktisch is met een jonge hengst. Hij staat op een mini paddock daar hij nog niet mag draven en volledig uit zijn plaat mag gaan. Hij krijgt Veti calm korrels om een beetje de scherpe randen eraf te halen.

Nu loop ik sinds een aantal dagen tegen het probleem dat hij zich weer lekker fit voelt, lentekriebels, zijn energie niet kwijt kan en natuurlijk mij aan het testen is daar het niet tussen ons bevestigd is. Hij steigert aan de hand, dit negeer ik en wanneer hij tijdens het wandelen te dicht bij me komt stuur ik hem naar achteren. Ik blok hem met mijn lichaam, draai mijn lichaam niet naar hem toe. Gisteren was meneer zo explosief waardoor het gevaarlijk voor me was. Hij steigerde continue, was aan het bokken en deed een aantal keer een capriole. Heel begrijpelijk gedrag van hem maar zo niet gewenst. Ik loop met een cap op en heb een hengstenketting. Ik weet nu niet meer wat ik met dit gedrag kan. Steigeren is bij mij negeren en proberen gelijk voorwaarts te gaan. Bokken en andere uitspattingen is een correctie en of achteruit zetten . Door zijn revalidatie kan ik hem niet naar voren jagen of wat dan ook. Dus in mijn optiek erg beperkt. Dierenarts heeft een tijd geleden gezegd dat ik een paar streepjes Tranquigel kan geven maar dat genoot mijn voorkeur niet. Nu denk ik er serieus wel aan. Heeft iemand nog tips voor mij hoe dit verder aan te pakken? Zijn uitspattingen hebben toch lichte indruk op mij gemaakt wat ik normaal nooit heb, wat hij ook zal voelen. Mijn veiligheid en zijn herstel komt nu in het geding en ik ben altijd alleen op het terrein.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:20

Die zou ik tijdelijk ergens zetten met een hengst proof trainingsmolen.

Ik ga er vanuit dat hij geen krachtvoer krijgt.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:23

Wat is de reden dat je denkt dat dit ligt aan het niet kunnen doen van een join up? Legio mensen die dat nooit in hun leven toepassen op een paard. Ook met hengsten, jonge paarden of paarden in revalidatie.

Ik zou stoppen met het steigeren negeren, dat werkt heel duidelijk niet. Waarom bokken en andere uitspattingen wel corrigeren en steigeren negeren?
Daarnaast is het vrij normaal, helemaal voor een jong paard, om zo fris te zijn in een revalidatie traject waarbij ze geen energie kwijt kunnen. Zowel niet in vrijheid en natuurlijk ook geen training. Ik zou voor de veiligheid van jullie beide kiezen en toch wat tranquigel geven. Of een revalidatie stal zoeken om hem neer te zetten.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 08:44

Sizzle schreef:
Die zou ik tijdelijk ergens zetten met een hengst proof trainingsmolen.

Ik ga er vanuit dat hij geen krachtvoer krijgt.


Dank je wel voor jouw reactie. Dat is wel iets waar ik idd aan denk, alleen staan de kosten hiervan me tegen. Maar gezien mijn veiligheid wellicht beter.

Hij krijgt iets meer dan een handje brok vanwege zijn korrels en supplementen.

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:51

Heb je een mogelijkheid om op harde ondergrond te stappen?
Dan heb je vaak al iets minder uitspattingen. Daarbij gebruik ik in zulke gevallen de Concord leader. Worden ze echt een stuk rustiger van!

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:55

Ik heb bij een revalidatie met stapprotocol ook veel baat gehad bij het gebruik van een concord leader.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 08:58

MyWishMax schreef:
Wat is de reden dat je denkt dat dit ligt aan het niet kunnen doen van een join up? Legio mensen die dat nooit in hun leven toepassen op een paard. Ook met hengsten, jonge paarden of paarden in revalidatie.

Ik zou stoppen met het steigeren negeren, dat werkt heel duidelijk niet. Waarom bokken en andere uitspattingen wel corrigeren en steigeren negeren?
Daarnaast is het vrij normaal, helemaal voor een jong paard, om zo fris te zijn in een revalidatie traject waarbij ze geen energie kwijt kunnen. Zowel niet in vrijheid en natuurlijk ook geen training. Ik zou voor de veiligheid van jullie beide kiezen en toch wat tranquigel geven. Of een revalidatie stal zoeken om hem neer te zetten.


Dank je wel voor het reageren. Ik begrijp jouw vraag mbt join up. Ik heb dit altijd al gedaan met paarden en sterkt mij in mijn gevoel in de positie als leider. Ik ben een enorm rustig persoon maar ook een binnenvetter. Ben niet groot in persoonlijkheid of fysiek. Met een join up kan ik wel altijd mijzelf neerzetten dus een techniek wat mij goed past en werkt voor mijn paarden.

Ik heb er voor gekozen om steigeren te negeren omdat dit gedrag als eerste naar voren kwam sinds afgelopen week. Ik ben naar voren denkend en een correctie hierop is dan op dat moment in de lucht. Het lukt me niet om op dat moment een touw achter mij langs naar bijv. zijn buik te tikken om hem naar voren te krijgen. En idd zoals ik al aangaf, begrijp ik zijn uitspattingen en is het heel normaal maar voor mij niet wenselijk.

Ik ga in ieder geval tranquigel bestellen!

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:01

_bloempje01_ schreef:
Heb je een mogelijkheid om op harde ondergrond te stappen?
Dan heb je vaak al iets minder uitspattingen. Daarbij gebruik ik in zulke gevallen de Concord leader. Worden ze echt een stuk rustiger van!


Dank je wel voor de tip! De Concord leader ken ik niet, ga ik gelijk opzoeken!
Op het harde stappen is helaas geen optie, te veel verkeer.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:02

Marije_jiplover schreef:
Ik heb bij een revalidatie met stapprotocol ook veel baat gehad bij het gebruik van een concord leader.


Dan ga ik dat eens uitzoeken. Dank je wel!

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:13

Ik heb de concord leader ook gebruikt bij het stappen van een geblesseerd paard. Die werd staatsgevaarlijk van de druk van dat ding. Die presteerde het om mij de onderkant van haar achterhoeven te tonen.
Dat was een jonge merrie en daarbij hielp het om een tweede paard te laten mee lopen.

Voor een hengst zou ik voor tranquigel gaan.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:19

Zo logisch gedrag.. maar zo vervelend (en gevaarlijk) voor jou.. een dichte stapmolen is echt een uitkomst als hij daarin zich kan gedragen. Maar ook net even dst scherpe randje er af met een verdoving is helemaal prima. Uiteindelijk is het ook voor zijn bestwil.
Ik zou steigeren ook corrigeren. Ik denk dat je zelfs met stem al kan corrigeren als hij dat kent van de andere correxties.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:21

Waarom is hij nog hengst? Ruinen kan ook al veel helpen

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:22

Hoe oud is de hengst? het kan ook zijn dat de hormonen een rol gaan spelen hier bij in het voorjaar. Wellicht als je geen hengstenkeuringsambities hebt kan castreren ook helpen.

Als een paard steigert en je hebt de hengstenketting om zou ik deze direct corrigeren met de hengstenketting. Zweepje er bij aan de andere kant om hem voorwaarts te houden.

De concord leader is ook zeker iets om uit te proberen, wordt omhoog komen al een stuk lastiger. In ieder geval, wel opvoeden en ingrijpen nu. Ondanks dat zijn gedrag begrijpelijk is, anders wordt het alleen maar erger.

Hoelang moet hij nog stappen?

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 10:06

tiwi1969 schreef:
Ik heb de concord leader ook gebruikt bij het stappen van een geblesseerd paard. Die werd staatsgevaarlijk van de druk van dat ding. Die presteerde het om mij de onderkant van haar achterhoeven te tonen.
Dat was een jonge merrie en daarbij hielp het om een tweede paard te laten mee lopen.

Voor een hengst zou ik voor tranquigel gaan.


Dank je wel voor jouw ervaring te delen met de Concord leader, ik ga me er goed over inlezen.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 10:09

Kabayo schreef:
Waarom is hij nog hengst? Ruinen kan ook al veel helpen


Ik ben vergeten te melden in mijn openingstekst dat ik hem tegelijkertijd heb laten castreren samen met zijn beenoperatie. Hij is een erg braaf paard, ook als hengst, maar nu door al lange tijd beperkt in het bewegen, krijgt hij juist met wandelen de uitspattingen.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 10:22

Elisa2 schreef:
Hoe oud is de hengst? het kan ook zijn dat de hormonen een rol gaan spelen hier bij in het voorjaar. Wellicht als je geen hengstenkeuringsambities hebt kan castreren ook helpen.

Als een paard steigert en je hebt de hengstenketting om zou ik deze direct corrigeren met de hengstenketting. Zweepje er bij aan de andere kant om hem voorwaarts te houden.

De concord leader is ook zeker iets om uit te proberen, wordt omhoog komen al een stuk lastiger. In ieder geval, wel opvoeden en ingrijpen nu. Ondanks dat zijn gedrag begrijpelijk is, anders wordt het alleen maar erger.

Hoelang moet hij nog stappen?


Hij is 3,5 dus hormonen spelen zeker parten. Ik was vergeten om in mijn tekst te vermelden dat ik hem ook gelijk gecastreerd heb. Ik heb al meerdere hengsten gehad en ben bekend met allerlei gedragingen. Maar zo in een revalidatieproces ben ik toch voorzichtiger opgesteld omdat ik "bang" ben dat bepaalde bewegingen gevolgen hebben voor zijn herstel. Dus waarschijnlijk voelt hij ook mijn voorzichtigheid. Hij moet nog 3 weken stappen.

Jij geeft aan om hem te corrigeren met steigeren en een zweepje erbij om vooruit te zetten. Paard in je rechterhand en met de zweep in je linkerhand achterlangs zwaaien? Of doe jij het op een andere manier?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:08

Ik weet niet of hij nog helemaal niet kent of wel al beleerd is, maar een beleerde kun je eventuel ook bijzetten met stappen.
Hengstenketting kan ook veel doen, maar sommige paarden reageren precies omgekeerd, dus dat maakt het niet makkelijker als je hem nog niet goed kent.

Soms is het zinvol om alleen in het donker te stappen, savonds dus en als het verder rustig is.

Mijn veiligheid zou me wel voorgaan voor het financiele.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:27

CanCanAld schreef:
MyWishMax schreef:
Wat is de reden dat je denkt dat dit ligt aan het niet kunnen doen van een join up? Legio mensen die dat nooit in hun leven toepassen op een paard. Ook met hengsten, jonge paarden of paarden in revalidatie.

Ik zou stoppen met het steigeren negeren, dat werkt heel duidelijk niet. Waarom bokken en andere uitspattingen wel corrigeren en steigeren negeren?
Daarnaast is het vrij normaal, helemaal voor een jong paard, om zo fris te zijn in een revalidatie traject waarbij ze geen energie kwijt kunnen. Zowel niet in vrijheid en natuurlijk ook geen training. Ik zou voor de veiligheid van jullie beide kiezen en toch wat tranquigel geven. Of een revalidatie stal zoeken om hem neer te zetten.


Dank je wel voor het reageren. Ik begrijp jouw vraag mbt join up. Ik heb dit altijd al gedaan met paarden en sterkt mij in mijn gevoel in de positie als leider. Ik ben een enorm rustig persoon maar ook een binnenvetter. Ben niet groot in persoonlijkheid of fysiek. Met een join up kan ik wel altijd mijzelf neerzetten dus een techniek wat mij goed past en werkt voor mijn paarden.

Het zijn allemaal leuke ideeën, maar te theoretisch. Volgens mij heb ik van mijn leven nog nooit een join up gedaan, maar er is geen paard dat ooit aan mijn rol als leider heeft getwijfeld. Of ja, er waren er wel bij heel even dachten dat ze grapjes konden maken met mij, maar dat zet je dan gelijk even recht. Het moet in je zitten, als je een stappenplan uit boekjes/video's/internet moet gaan afwerken dan lukt het nooit.
Het genoemde paard zou ik een hoofdstel in doen met lang touw aan 1 bitring, mezelf een cap, handschoenen, laarzen en bodyprotector aan doen, zweep mee en even een korte cursus geven over normaal beschaafd gedrag. Belonen door stem en eventueel een klopje als hij braaf is. Je moet ervoor zorgen dat je weet wat je wilt en dat je alleen dat gedrag toelaat, de rest levert hem een probleem op. Het genoemde bijzetten kan ook goed helpen, maar is hij al mak op een singeltje?

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:36

CanCanAld schreef:
MyWishMax schreef:
Wat is de reden dat je denkt dat dit ligt aan het niet kunnen doen van een join up? Legio mensen die dat nooit in hun leven toepassen op een paard. Ook met hengsten, jonge paarden of paarden in revalidatie.

Ik zou stoppen met het steigeren negeren, dat werkt heel duidelijk niet. Waarom bokken en andere uitspattingen wel corrigeren en steigeren negeren?
Daarnaast is het vrij normaal, helemaal voor een jong paard, om zo fris te zijn in een revalidatie traject waarbij ze geen energie kwijt kunnen. Zowel niet in vrijheid en natuurlijk ook geen training. Ik zou voor de veiligheid van jullie beide kiezen en toch wat tranquigel geven. Of een revalidatie stal zoeken om hem neer te zetten.


Dank je wel voor het reageren. Ik begrijp jouw vraag mbt join up. Ik heb dit altijd al gedaan met paarden en sterkt mij in mijn gevoel in de positie als leider. Ik ben een enorm rustig persoon maar ook een binnenvetter. Ben niet groot in persoonlijkheid of fysiek. Met een join up kan ik wel altijd mijzelf neerzetten dus een techniek wat mij goed past en werkt voor mijn paarden.

Ik heb er voor gekozen om steigeren te negeren omdat dit gedrag als eerste naar voren kwam sinds afgelopen week. Ik ben naar voren denkend en een correctie hierop is dan op dat moment in de lucht. Het lukt me niet om op dat moment een touw achter mij langs naar bijv. zijn buik te tikken om hem naar voren te krijgen. En idd zoals ik al aangaf, begrijp ik zijn uitspattingen en is het heel normaal maar voor mij niet wenselijk.

Ik ga in ieder geval tranquigel bestellen!


Je geeft aan dat je het zelf zou kunnen oplossen als je hem beter voorwaarts kunt zetten en dat je dat lastig vind als je met je rug naar hem toe loopt. Er is niets mis mee om zelf deels gedraaid of zelfs achterwaarts te lopen zodat je goed kunt zien wat hij doet en daar makkelijker en directer op kunt reageren.

Loop je linksom dan houd je de leadrope met je linkerhand vast, je draait je gezicht naar zijn hals en hebt je rechterhand vrij om in geval van beginnend steigeren met het einde van het touw een voorwaartse hulp te geven.

Mijn paard is prima opgevoed en loopt schuin achter mij. Maar de eerste dagen het weiland op draai ik me weer meer naar hem toe zodat ik sneller en directer kan ingrijpen als hij iets te mans wil doen. :+ Bij vreemde hele heftige paarden loop ik vrolijk zelf het hele stuk achterwaarts. Ik kan dan goed zien wat ze doen en duidelijk mijn ruimte afbakenen, stukken veiliger dan nét te laat achter een verrassing komen.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 11:51

Veronica2 schreef:


Het zijn allemaal leuke ideeën, maar te theoretisch. Volgens mij heb ik van mijn leven nog nooit een join up gedaan, maar er is geen paard dat ooit aan mijn rol als leider heeft getwijfeld. Of ja, er waren er wel bij heel even dachten dat ze grapjes konden maken met mij, maar dat zet je dan gelijk even recht. Het moet in je zitten, als je een stappenplan uit boekjes/video's/internet moet gaan afwerken dan lukt het nooit.
Het genoemde paard zou ik een hoofdstel in doen met lang touw aan 1 bitring, mezelf een cap, handschoenen, laarzen en bodyprotector aan doen, zweep mee en even een korte cursus geven over normaal beschaafd gedrag. Belonen door stem en eventueel een klopje als hij braaf is. Je moet ervoor zorgen dat je weet wat je wilt en dat je alleen dat gedrag toelaat, de rest levert hem een probleem op. Het genoemde bijzetten kan ook goed helpen, maar is hij al mak op een singeltje?[/quote]

Juist ik ben een persoon die op gevoel met paarden werkt en weinig theoretisch. Zijn niet alleen ideeën maar heb het bij alle paarden met succes volbracht. Werk er inmiddels 40 jaar mee en klassiek geschoold. Heb zeer strenge training genoten. Dus dat moet ik toch even rechtzetten. Ik ben altijd van het belonen bij goed doen en zorg voor mijn nodige veiligheid. Mijn punt is gewoon dat ik wat voorzichtig ben omdat hij een revalidatietraject doorloopt en ik hem een goed herstel wens. Dit gedrag zou bij een paard wat niet in revalidatie zit, zero tolerance bij me zijn. Maar wellicht moet ik dit voor de goede orde idd even loslaten en een korte cursus geven
Hij heeft bij de vorige eigenaresse weleens een singel om gehad maar niet vaak.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 12:08

boris_rakker schreef:
Je geeft aan dat je het zelf zou kunnen oplossen als je hem beter voorwaarts kunt zetten en dat je dat lastig vind als je met je rug naar hem toe loopt. Er is niets mis mee om zelf deels gedraaid of zelfs achterwaarts te lopen zodat je goed kunt zien wat hij doet en daar makkelijker en directer op kunt reageren.

Loop je linksom dan houd je de leadrope met je linkerhand vast, je draait je gezicht naar zijn hals en hebt je rechterhand vrij om in geval van beginnend steigeren met het einde van het touw een voorwaartse hulp te geven.

Mijn paard is prima opgevoed en loopt schuin achter mij. Maar de eerste dagen het weiland op draai ik me weer meer naar hem toe zodat ik sneller en directer kan ingrijpen als hij iets te mans wil doen. :+ Bij vreemde hele heftige paarden loop ik vrolijk zelf het hele stuk achterwaarts. Ik kan dan goed zien wat ze doen en duidelijk mijn ruimte afbakenen, stukken veiliger dan nét te laat achter een verrassing komen.


Hahaha ja dat begrijp ik wel.
Hier ging het ook allemaal goed, tot een paar dagen geleden. Ik ga mijn positie eens veranderen zoals je aangeeft. Dank je wel!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:45

Wellicht uitzonderlijk, maar dit is ook geen normale situatie:
Kun je geen helper mee laten lopen?
Kun jij je beter concentreren op de voortekenen van mogelijke uitspattingen en je hebt wat extra "contragewicht" ;)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:49

CanCanAld schreef:
Elisa2 schreef:
Hoe oud is de hengst? het kan ook zijn dat de hormonen een rol gaan spelen hier bij in het voorjaar. Wellicht als je geen hengstenkeuringsambities hebt kan castreren ook helpen.

Als een paard steigert en je hebt de hengstenketting om zou ik deze direct corrigeren met de hengstenketting. Zweepje er bij aan de andere kant om hem voorwaarts te houden.

De concord leader is ook zeker iets om uit te proberen, wordt omhoog komen al een stuk lastiger. In ieder geval, wel opvoeden en ingrijpen nu. Ondanks dat zijn gedrag begrijpelijk is, anders wordt het alleen maar erger.

Hoelang moet hij nog stappen?


Hij is 3,5 dus hormonen spelen zeker parten. Ik was vergeten om in mijn tekst te vermelden dat ik hem ook gelijk gecastreerd heb. Ik heb al meerdere hengsten gehad en ben bekend met allerlei gedragingen. Maar zo in een revalidatieproces ben ik toch voorzichtiger opgesteld omdat ik "bang" ben dat bepaalde bewegingen gevolgen hebben voor zijn herstel. Dus waarschijnlijk voelt hij ook mijn voorzichtigheid. Hij moet nog 3 weken stappen.

Jij geeft aan om hem te corrigeren met steigeren en een zweepje erbij om vooruit te zetten. Paard in je rechterhand en met de zweep in je linkerhand achterlangs zwaaien? Of doe jij het op een andere manier?


Ah verstandig dat hij al gecastreerd is.

Ik zou doen hengstenketting om, zweepje inderdaad in de linkerhand. Zorgen dat hij doorstapt, zolang hij doorstapt kan hij niet omhoog of bokken oid. Zweep moet lang genoeg zijn dat je zijn achterhand kan raken zonder dat je positie veranderd. Zelf gewoon schouder aan schouder lopen. Zodra hij iets omhoog wilt komen even een rukje geven aan de hengstenketting. Zodra ze die een keer gevoeld hebben is deze vaak even aanhalen daarna voldoende. Het is niet leuk om te doen, maar wel nodig om te corrigeren en te voorzichtig zijn helpt niet inderdaad.

Andere optie is hem aan de bijzet of concord leader doen, zonder hengstenketting. Maar wel met de zweep in de linkerhand zodat je hem voorwaarts kan houden.

CanCanAld
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-24

Re: Paard druk aan de hand revalidatietraject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 16:31

Bedankt allemaal! Ik ga het e.e.a uitzoeken en kijken wat werkt.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:24

CanCanAld schreef:
Veronica2 schreef:
Het zijn allemaal leuke ideeën, maar te theoretisch. Volgens mij heb ik van mijn leven nog nooit een join up gedaan, maar er is geen paard dat ooit aan mijn rol als leider heeft getwijfeld. Of ja, er waren er wel bij heel even dachten dat ze grapjes konden maken met mij, maar dat zet je dan gelijk even recht. Het moet in je zitten, als je een stappenplan uit boekjes/video's/internet moet gaan afwerken dan lukt het nooit.
Het genoemde paard zou ik een hoofdstel in doen met lang touw aan 1 bitring, mezelf een cap, handschoenen, laarzen en bodyprotector aan doen, zweep mee en even een korte cursus geven over normaal beschaafd gedrag. Belonen door stem en eventueel een klopje als hij braaf is. Je moet ervoor zorgen dat je weet wat je wilt en dat je alleen dat gedrag toelaat, de rest levert hem een probleem op. Het genoemde bijzetten kan ook goed helpen, maar is hij al mak op een singeltje?


Juist ik ben een persoon die op gevoel met paarden werkt en weinig theoretisch. Zijn niet alleen ideeën maar heb het bij alle paarden met succes volbracht. Werk er inmiddels 40 jaar mee en klassiek geschoold. Heb zeer strenge training genoten. Dus dat moet ik toch even rechtzetten. Ik ben altijd van het belonen bij goed doen en zorg voor mijn nodige veiligheid. Mijn punt is gewoon dat ik wat voorzichtig ben omdat hij een revalidatietraject doorloopt en ik hem een goed herstel wens. Dit gedrag zou bij een paard wat niet in revalidatie zit, zero tolerance bij me zijn. Maar wellicht moet ik dit voor de goede orde idd even loslaten en een korte cursus geven
Hij heeft bij de vorige eigenaresse weleens een singel om gehad maar niet vaak.

Goed idee om toch even orde op zaken te stellen met hem. Hij moet echt weten waar hij aan toe is en dat maakt de revalidatie uiteindelijk makkelijker. Succes ermee, ik hoop dat het vanaf hier allemaal voorspoedig gaat.