Paard kopen: welke vragen stel je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:41

juval schreef:
reden van verkoop.
verleden voor zover bekend

Reden van verkoop zal in heel veel gevallen niet eerlijk vermeld worden.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:20

Ibbel schreef:
Gezondheid/(stal-)gebreken. Als de koper verklaart dat het dier gezond is, heb je tenminste een poot om op te staan als er na aankoop iets boven water komt wat de verkoper had moeten/kunnen weten.

Voerregime. Als jij heel anders voert kun je een verandering tenminste geleidelijk doorvoeren.

Stal-/weideregime. Als een paard 24/7 buiten staat en jij meer op stal moet/wilt zetten, kan dat verschil in temperament geven. Of omgekeerd. Paard kan lekker pittig zijn omdat-ie veel binnen staat, en met 24/7 buiten niet meer vooruit te branden zijn.

Karakter.
Huidige manier van rijden.
Geschiktheid voor het doel en jou als ruiter.


Dit en bij karakter ook nog; als het paard schrikt, wat is dan de reactie?
Die vond ik altijd fijn om te weten, er is geen paard dat nooit schrikt. Er zijn wel paarden die meteen enorm gaan bokken tijdens het wegrennen, paarden die gaan stil staan en noem maar op.

Daarnaast wil ik en zou ik elk paard laten keuren. Dus dat geef ik aam, niet eens zou zeer als vraag maar wel de opmerking en afwachten of ze dat geen probleem vinden.

Verder zijn er wel een heel aantal vragen die ik lees die je gewoon zelf kan zien bij de bezichtiging en dat is waardevoller als de antwoorden van een verkoper.
Je moet ook luisteren naar wat er niet gezegd wordt en op welke manier iets gezegd wordt. Niet iedereen is eerlijk

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:15

Misschien nog een tip: probeer je niet oneindig voor te bereiden en kijk én luister vooral goed. Ja/nee vragen zijn ok maar met open vragen kom je verder. Ga het gesprek aan en luister actief. Veel succes :)

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:57

De vragen hangen heel erg af ook van wat je precies zoekt.

Zoek je braaf en bereden, vraag dan goed door idd naar gedrag ohz en ervaringen van het paard. Hoe is het paard in een binnen, buitenbak en in het bos bijvoorbeeld. Alleen en met andere paarden.

Als het paard voor meerdere ruiters is, vraag of deze daar ook geschikt voor is..of het vergevingsgezind is of niet. Geschikt voor beginners of niet, dominant of niet, snel bang etc.

Manier van houden is belangrijk, koliekgevoelig bijv. is ook fijn om te weten plus idd de medische voorgeschiedenis.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:06

Ik denk dat de meeste goede vragen al gegeven zijn. Belangrijkste is echt ;ga een paar keer kijken. Ben je bang dat hij verkocht gaat worden bied dan vast handgeld dan weten ze dat je serieus bent. Kom 1 van de keren dat je gaat een half uur vroeger opdagen ( t verkeer zat lekker mee) dan weet je in elk geval dat ze m niet elke keer dood longeren van tevoren. De reden van verkoop vind ik altijd zo’n stomme vraag als fokker en handelaar.
Als ik alles aan houd heb ik er straks 400. En waar denk je dat een handelaar zijn inkomen uit haalt.
T gaat je niets aan als om persoonlijke redenen een paard verkocht moet worden. Dus ik snap wel dat mensen er niet altijd eerlijk over zijn.
Daarnaast maakt t voor mij niets uit. Ik heb paarden overgenomen die zo lastig waren en schaapmak bij mij waren. Soms is t geen match en dan is t tof dat iemand het paard het beste gunt en iemand zoekt die wel bij t paard past.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 10:29

Nimber schreef:
Ik denk dat de meeste goede vragen al gegeven zijn.

Nou, ik denk het ook. +:)+

Ik stel mijn opdrachtgevers vaak de vraag:"Op basis waarvan neem je jouw beslissingen?", en veel moeten, tot hun eigen verbazing, toegeven dat onderbuikgevoel een grote factor is. En dat voor zaken die heel goed meetbaar zijn. Voor een 'emotieproduct' als een paard speelt gevoel een nog véél grotere rol en dat is goed, maar de ratio is ook belangrijk. Een probleemgeval kopen als je dat makkelijk had kunnen verkomen is minder handig (tenzij je daarvan houd natuurlijk).

Kalea schreef:
probeer je niet oneindig voor te bereiden en kijk én luister vooral goed.

Touché #2. Over-voorbereiden werkt averechts en verlies je mogelijk de verbinding.

Welnu! Op safari dan maar! :wave:

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:08

Ik heb een hele andere insteek, vooral luisteren naar wat de verkoper (tussen de regels) zegt of niet zegt. Je intuïtie / onderbuikgevoel gebruiken. Is dit iemand die ik vertrouw? Is het iemand met allerlei mooie praatjes, dan gaan bij mij alle antennes uit staan. Paard kan nog zo leuk zijn, als ik een niet pluis gevoel heb over de verkoper, vooral bij de gladde praatjes makers, laat ik heb paard staan.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:16

Ik ben gaan kijken en ervaren. De eigenaar gaf zelf al hoop uitleg over het leven en manier van inrijden. Ook de onhandige punten, zoals nog nooit bij tandarts geweest. Ik durfde dus wel te vertrouwen op een eerlijk verhaal. Ik heb de pony thuis gezien, op leslocatie, en heb een buitenrit met haar gereden. Ik had de eigenaar ook direct verteld welk doel ik had met de pony (fanatiek buitenrijden, trektochten) Dierenarts laten keuren, en dat was het.

Wat ik specifiek heb gevraagd:
- hoe reageert ze op tractors (ik was bang, met oude pony ongeluk gehad)
- welk maat bit heeft ze
- wat krijgt ze gevoerd (lag mooi op 1 lijn met hoe ik wilde voeren)
Het zadel was niet passend, dus ik hoefde niet naar boommaat te vragen. :')

Het is inderdaad de match die het verder maakt of breekt. Daarom heb ik niet bijzonder doorgevraagd op karakter en gedrag, maar vooral zelf gaan ervaren.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:24

Kijk vooral ook heel goed naar het paard en voel. Ga overal aanzitten, alle benen, rug hoofd, hoe is zijn reactie. Kijk goed of de hoeven gelijk zijn en goed eruit zien, of het beenwerk glad en gelijkmatig is, lidtekens, bulten. Als die er zitten, vragen. Verder ook alle benen even optillen en kijk naar zijn reactie.

Als er rasspecifieke issues zijn (CPL bij paarden met veel behang, PSSM, Maagproblemen bij Friezen etc etc) vraag naar of het paard dit heeft of in het verleden issues mee heeft gehad (hoeft nlet zich altijd op het moment van verkoop te manifesteren).

En check in het paspoort of daar bepaalde medicijnen in staan of een dat het paard niet meer gebruikt mag worden voor menselijke consumptie, dan heeft hij ook medicijnen gehad. Als dat er staat, vraag wat hij heeft gehad en waarvoor.

En kijk vooral of het paard bij jou past, zijn energie niveau bij jou past, hoe jullie op elkaar reageren en of je ook zonder roze bril, gewoon heel blij wordt van het paard.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:35

Soms juist even stil zijn en niets zeggen werkt ook goed. Veel gaan dan juist van alles vertellen en dan krijg je vaak pas de echte informatie die je wilt.