Paard kopen: welke vragen stel je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 12:15

We zijn ons aan het oriënteren voor een eigen paard. We hebben inmiddels het 'zoekgebied' (grootte, disciplines, etc.) redelijk getrechterd en zien nu wat kandidaten op de verkoopsites. Natuurlijk gaan we deskundigen meenemen in het koopproces, maar moeten ook ons eigen beeld goed vormen.

Ik kan wel duizend vragen stellen aan een verkoper, maar welke zijn echt essentieel en/of zijn zeker interessant?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:20

Gezondheid/(stal-)gebreken. Als de koper verklaart dat het dier gezond is, heb je tenminste een poot om op te staan als er na aankoop iets boven water komt wat de verkoper had moeten/kunnen weten.

Voerregime. Als jij heel anders voert kun je een verandering tenminste geleidelijk doorvoeren.

Stal-/weideregime. Als een paard 24/7 buiten staat en jij meer op stal moet/wilt zetten, kan dat verschil in temperament geven. Of omgekeerd. Paard kan lekker pittig zijn omdat-ie veel binnen staat, en met 24/7 buiten niet meer vooruit te branden zijn.

Karakter.
Huidige manier van rijden.
Geschiktheid voor het doel en jou als ruiter.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:38

Gedrag met andere paarden, is het sociaal paard in een kudde?
Dat is wel handig om te weten als je je paard met andere paarden buiten wilt zetten.

Heeft het paard blessures gehad, wat wel genezen is.
Bv ooit peesblessure gehad, gevoelig voor hoefzweren etc (ik noem maar wat)

Gedrag aan de hand, bv met poetsen, zadelen, hoefsmid, tandarts, trailerladen, vaststaan aan een touw.
Geen paniekzaaier of staker?

Verkeersmak?

Stalgebreken, zoals weven, luchtzuigen, trappen.
Ik heb bv een paard gehad wat veel tegen de muur trapte in stal en daarom rubber matten aan de muur gehangen. Maar het is toch ongewenst gedrag en best schadelijk voor de benen van het paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-01-24 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:41

Medische geschiedenis, hoe met trailerladen, verlatingangst (kan je er alleen mee op pad).

En wie de dierenarts is, en dan door een andere laten keuren.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:44

Denk dat die vragen ook afhankelijk zijn van je doel. Zoek je een boscrosspaard of een springpaard met voldoende ervaring die met zijn vingers in de neus een 1.20m parcour springt…

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:47

Begin eens met de naam, dat maakt het een stuk persoonlijker ;)

Dan inderdaad zou voor mij karakter en omgang met mensen en andere dieren het belangrijkste zijn.
En uiteraard het medische verleden.
Laat het eventueel keuren door je eigen dierenarts.

Past het paard bij jouw doel?
Bij de kudde waarin het komt te staan?

Vraag of je het zelf uit de stal mag halen, poetsen en opzadelen (indien gewenst ;) )
Vraag of je een paar keer mag komen kijken en laat je vooral niks opdringen!
Mensen die er snel vanaf moeten, hebben niet het beste voor met het paard en ook niet met jou!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:53

reden van verkoop.
verleden voor zover bekend

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:01

naast alle tips die er al gegeven zijn: kijk b.v. naar

bouw, overbouwd geeft vaak overbelasting van de voorbenen en is de (juiste) oprichting moeilijker te realiseren,

hals / nek zijn deze in verhouding, ivm nageven

beenstanden - onderstandig, fransstandig o-benen, ect.
hoeven, zijn de hoeven correct, geen koker/stijle hoeven (ook niet aan en voet, dat geeft al disbalans)

altijd eigen dierenarts laten keuren inclusief bloed onder zoek, zodat je weet dat er geen ongeoorloofde middelen gebruikt zijn ( makke paarden die later minder mak blijken te zijn b.v.)
overbeet - paarden die geen goed gebit heben geven meer zorg
ogen, zijn de ogen goed, zonder afwijkingen

paspoort, kijk wat er gemeld staat aan medicijnen ect., basis entingen optijd, entingen optijd



veel succes,

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:32

En vergeet vooral niet om een aankoopcontract te maken en paard te laten keuren voordat je geld overmaakt. Maar dat zal die deskundige die je meeneemt je hopelijk vertellen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:38

Goede tips al! Vergeet ook niet hoe en of het paard alleen kan staan

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:41

Veel vragen zijn hier al genoemd maar of je overal een duidelijk antwoord op krijgt is ook maar even afhankelijk van hoe lang ze het paard zelf al hebben. Ga je naar een handelaar dan hebben zij de paarden vaak maar kort maar zelfs bij particulieren komt dit ook voor dat ze het paard nog maar kort zelf hebben gehad.

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk informatie krijgen. Zoveel als ze je kunnen geven en vooral vragen stellen die jij zelf van belang vindt. Zelf vind ik het ook wel interessant om sommige vragen later in het gesprek op een andere manier nog eens te stellen. Dit om te zien of ze eerlijk zijn en wees vooral ook eens stil, laat ze maar praten, hierdoor heb ik een verkoper zich wel eens helemaal vast zien praten toen ik mee was bij een ander. Was geen zuivere koffie.

Je zegt al dat je iemand mee wilt nemen met kennis van zaken. Die zou ik dan ook de vrijheid geven om vragen te stellen en aan het paard te zitten etcetera.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:22

Ben je ook bewust dat jij óók vragen krijgt. Een verkoper wil de juiste match voor zijn/haar paard als je prive aanschaft wil iemand graag een 5* huisje voor zijn paard. Ze hebben hier wellicht wat eisen aan, ik zou zelf enkel aan iemand verkopen die het paard 24/7 buiten wil houden (om maar wat te noemen).

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:28

Gevoeligheid aanwezig voor zomereczeem…

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:50

Maartje1990 schreef:
Ben je ook bewust dat jij óók vragen krijgt. Een verkoper wil de juiste match voor zijn/haar paard als je prive aanschaft wil iemand graag een 5* huisje voor zijn paard. Ze hebben hier wellicht wat eisen aan, ik zou zelf enkel aan iemand verkopen die het paard 24/7 buiten wil houden (om maar wat te noemen).

Ik neem aan dat je die eisen dan ook in de advertentie zet.
Zo weet de (potentiële) koper welke eisen er gesteld worden.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:58

Wanneer je een paard wilt kopen dat in de sport heeft gelopen dan resultaten opzoeken. Zit er ergens een langere periode dat het niet is uitgebracht dan alert zijn. Het kan ( hoeft natuurlijk niet) dat het toen een blessure had.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:01

Cholwell schreef:
We zijn ons aan het oriënteren voor een eigen paard. We hebben inmiddels het 'zoekgebied' (grootte, disciplines, etc.) redelijk getrechterd en zien nu wat kandidaten op de verkoopsites. Natuurlijk gaan we deskundigen meenemen in het koopproces, maar moeten ook ons eigen beeld goed vormen.

Ik kan wel duizend vragen stellen aan een verkoper, maar welke zijn echt essentieel en/of zijn zeker interessant?


wat zoek je, b.v. doel, opleiding, stokmaat, kleur, ras, in welk gebied!!

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:02

BigOne schreef:
Wanneer je een paard wilt kopen dat in de sport heeft gelopen dan resultaten opzoeken. Zit er ergens een langere periode dat het niet is uitgebracht dan alert zijn. Het kan ( hoeft natuurlijk niet) dat het toen een blessure had.


veulen gefokt is dan -vaak- een mooi excuus

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 10:40

Allen dank voor de prima suggesties *\o/* . Ik heb er al gebruik van kunnen maken.

Via een werkgerelateerde situatie maakte ik vanmorgen kennis met ChatGPT, die 'kletsrobot' die door kunstmatige intelligentie wordt gevoed. Ik dacht, laten we simpel beginnen en mijn vraag uit de openingspost stellen aan ChatGPT, wie weet. Binnen één (!) seconde kwam de volgende respons :oo :

"Bij het kopen van een paard is het van cruciaal belang om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen. Hier volgen enkele vragen die u aan de verkoper kunt stellen:

Basis informatie:
    Wat is de naam, leeftijd, ras en geslacht van het paard?
    Kunt u documentatie verstrekken over de registratie, de stamboom en eventuele relevante gezondheidsgegevens van het paard?

Gezondheids- en medische geschiedenis:
    Heeft het paard ernstige ziektes, verwondingen of operaties gehad?
    Heeft het paard chronische aandoeningen of voortdurende medische behoeften?
    Kunt u gegevens overleggen van vaccinaties, ontworming, tandheelkundige zorg en hoefsmidbezoeken?
    Heeft het paard ooit tekenen van kreupelheid of gezondheidsproblemen vertoond?

Gedrag en temperament:
    Hoe zou je het temperament en de persoonlijkheid van het paard omschrijven?
    Is het paard geschikt voor mijn rijniveau en beoogde discipline?
    Heeft het paard gedragsproblemen, ondeugden of eigenaardigheden?
    Hoe gedraagt het paard zich tijdens het verzorgen, overstag gaan en rijden?

Opleiding en ervaring:
    Welke training heeft het paard gekregen (bijvoorbeeld disciplines, niveaus, trainers)?
    Wat is het ervaringsniveau van het paard tijdens wedstrijden, trailrijden of andere activiteiten?
    Kunt u video's of demonstraties geven van het paard onder het zadel?
    Is het paard blootgesteld aan verschillende omgevingen, obstakels en prikkels?

Routinematige verzorging en onderhoud:
    Wat is het huidige voedingsregime van het paard, inclusief type en hoeveelheid voer en ruwvoer?
    Hoeveel opkomsttijd krijgt het paard doorgaans per dag?
    Tot welke schuilplaats heeft het paard toegang?
    Zijn er specifieke dieetwensen of voorkeuren?

Vorig eigendom:
    Hoe lang heb je het paard in bezit en waarom verkoop je het?
    Kunt u ter referentie de contactgegevens van vorige eigenaren of trainers verstrekken?
    Is het paard eerder verhuurd of uitgeleend?
    Zijn er wettelijke of contractuele verplichtingen met betrekking tot de verkoop?

Aanvullende overwegingen:
    Zijn er bekende beperkingen of overwegingen voor het toekomstige gebruik van het paard (bijvoorbeeld fysieke beperkingen, blessures uit het verleden)?
    Kunt u een proefperiode aanbieden of een veterinair examen regelen vóór de aankoop?
    Zijn er accessoires of uitrusting inbegrepen bij de verkoop (bijvoorbeeld tuig, dekens, verzorgingsbenodigdheden)?
    Wat is uw vraagprijs en staat u open voor onderhandeling of betalingsplannen?

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:45

"Is er nog iets wat ik van dit paard moet weten"?

Voor al die zaken die niet onder de gebruikelijke vragen/overwegingen vallen.

Hoe gedraagt het paard zich tijdens het verzorgen, overstag gaan en rijden?
Overstag gaan? >;)
Je zoekt een paard, geen boot.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 10:55

Dat is dan weer een foutje van Google Translate, dat 'voorrang' geeft aan "overstag gaan" bij het vertalen van "tacking up".
Voor iedere tool geldt: je moet het wel zelf controleren en zelf blijven nadenken. Het zijn hulpmiddelen, meer niet. Het antwoord / de lijst is nooit compleet en nooit 100% waar. Alsof dat voor mensen wel geldt...

[Niet alles wat staat geschreven is waar. Je vader] :D
Laatst bijgewerkt door Cholwell op 15-02-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:57

'Opkomststijd' is ook een mooie. Turning out?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 11:01

idd: Turnout time.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard kopen: welke vragen stel je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:05

Je kan gewoon in het NL je vraag stellen aan chatGPT hè, dan hoef je ook niet via google translate het antwoord hier te zetten.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:11

Je kunt met ChatGPT gewoon Nederlands praten hoor, dat hoeft niet ook nog door Google translate ;)

Verder zijn het wel goede vragen. Het e.e.a. is nogal afhankelijk van je doel en prijsklasse.
Bijv. Ik kocht een tweejarige met name als weidemaatje. Wist dat er qua gezondheid niet zoveel van te zeggen was / bekend van was, behalve wat ik zelf kon zien (dichte stal met koeienkuil, vieze benen, etc.) Dus daar had ik weinig vragen over, maar ik wilde vooral checken dat hij koel in zijn hoofd en braaf was. En dat hij gezond kon bewegen. Maar dat zijn dingen die je ook zelf kan zien / checken. Want vragen zijn goed, maar weet dat de verkoper een ander belang kan hebben dan jij, dus zelf ontdekken is altijd meer waard dan wat de verkoper wil vertellen.

Oh ja, en als je een officiële naam hebt en bijv. een stamboek of fokker, dan wil het nog wel eens zinvol zijn die te googelen. Voor je het weet staat er iets over op Bokt, bijvoorbeeld. Of leuke filmpjes van de veulenkeuring die ik op Facebook vond :-)

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 11:13

De verwachting was dat er meer content in het Engels beschikbaar is. Ga ik nog ontdekken.

Het ging me even om de hoofdlijnen van de eerste respons van deze tool. Ik ben ervan onder de indruk. Dat er punten en komma's op aan te merken zijn vind ik minder indrukwekkend.