Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:35

Het Nederlandse klimaat, met veel wind en regen, is gewoon niet ideaal voor 24/7 buiten. Ook in de oertijd kwamen hier geen paarden voor, dus erg natuurlijk is het niet. Het kan natuurlijk wel, maar dan met voldoende ruime en droge rustplekken, maar dat is niet overal mogelijk jammer genoeg. Of het voor het paard van TS niet goed is, is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar als het paard zich onvoldoende veilig voelt om echt te rusten, dan zou ik toch uitkijken naar een andere vorm van stalling.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:38

Het is wel een beetje gek om dan meteen te concluderen dat 24/7 voor onze gedomesticeerde paarden niet past.
Misschien past deze specifieke groep/ plek gewoon niet zo goed voor dit paardje en zou het ergens anders prima gaan.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:52

prompter schreef:
Het Nederlandse klimaat, met veel wind en regen, is gewoon niet ideaal voor 24/7 buiten. Ook in de oertijd kwamen hier geen paarden voor, dus erg natuurlijk is het niet. Het kan natuurlijk wel, maar dan met voldoende ruime en droge rustplekken, maar dat is niet overal mogelijk jammer genoeg. Of het voor het paard van TS niet goed is, is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar als het paard zich onvoldoende veilig voelt om echt te rusten, dan zou ik toch uitkijken naar een andere vorm van stalling.

Ik denk dat een veel voorkomend probleem hier toch al gauw een gebrek aan ruimte is.

We zijn gewoon een erg vol land. En als je bvb hier in de omgeving kijkt: zoveel paarden, zo weinig ruimte.
Ik zou het voor onze paarden ook graag anders zien, maar daar hebben we nu (nog) geen mogelijkheid toe.
En of dat 24/7 buiten gaan zijn, weet ik eerlijk gezegd niet meer zo zeker.
Dit was altijd mijn droom/ wens, maar eerlijk gezegd ben ik daar een beetje van aan het terug komen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:55

SjonnieZ schreef:
Eigenlijk best wel bijzonder. We zetten onze paarden 24/7 buiten omdat natuurlijker is en beter voor ze zou zijn. Vervolgens hebben we wel allerlei technieken nodig om onze paarden zich op hun gemak te laten voelen.
Ik ben zeker niet tegen 24/7 maar vraag me dan bij dit soort vragen en antwoorden dan wel af of het echt zoveel beter is.
Mijn idee is dat onze paarden zo ver gedomesticeerd zijn dat het gewoon niet altijd meer de beste keuze is.
je goed naar het paard moet kijken.. sommige kunnen het aan, sommige gedijen gewoon beter met een aantal uren stal.


Deze technieken gelden niet in het bijzonder voor paarden die hun rust niet pakken omdat ze 24/7 buiten staan, dit geldt voor alle paarden. Een paard is een vluchtdier, dus fight/flight/freeze is juist een logische en natuurlijke reactie. Je paard leren om gaan met zo’n reactie is voor elk paard waardevol.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:59

Sintara schreef:
Het is wel een beetje gek om dan meteen te concluderen dat 24/7 voor onze gedomesticeerde paarden niet past.
Misschien past deze specifieke groep/ plek gewoon niet zo goed voor dit paardje en zou het ergens anders prima gaan.


Dat schrijf ik niet… ik geef aan dat het mogelijk niet meer voor alle paarden geschikt is. Das wel een essentiële nuance die jij er nu uit haalt.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:59

Het kan ook te maken hebben met haar plek in de rangorde, wanneer ze de baas is zal ze alert zijn maar ook wanneer ze niet de baas is , dan mist ze op buitenrit de veiligheid van de kudde.
En ze heeft misschien wel te weinig vertrouwen in jou om zich veilig te voelen.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:02

Slmt9 schreef:
SjonnieZ schreef:
Eigenlijk best wel bijzonder. We zetten onze paarden 24/7 buiten omdat natuurlijker is en beter voor ze zou zijn. Vervolgens hebben we wel allerlei technieken nodig om onze paarden zich op hun gemak te laten voelen.
Ik ben zeker niet tegen 24/7 maar vraag me dan bij dit soort vragen en antwoorden dan wel af of het echt zoveel beter is.
Mijn idee is dat onze paarden zo ver gedomesticeerd zijn dat het gewoon niet altijd meer de beste keuze is.
je goed naar het paard moet kijken.. sommige kunnen het aan, sommige gedijen gewoon beter met een aantal uren stal.


Deze technieken gelden niet in het bijzonder voor paarden die hun rust niet pakken omdat ze 24/7 buiten staan, dit geldt voor alle paarden. Een paard is een vluchtdier, dus fight/flight/freeze is juist een logische en natuurlijke reactie. Je paard leren om gaan met zo’n reactie is voor elk paard waardevol.


Eens als het gaat het werken met de paarden, maar als je dit moet doen omdat het paard z’n rust niet durft te pakken terwijl hij in “vrijheid” staat en dus juist op z’n instinct zou moeten vertrouwd is er toch iets goed mis.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:17

xYaartje schreef:
Ga inderdaad mee met de voorgaande bokkers. Hoe mooi 24/7 buiten ook klinkt het is niet voor ieder paard.
Mijn Shetlander ruin heeft 9.5 jaar lang in kudde verband 24/7 buiten geleefd op een wei. Pakte wel zijn rust momenten. Zeker in het voorjaar/zomer, maar de winter maanden vond die vaak vermoeiend en hij leefde helemaal op wanneer het voorjaar er weer was.
Door Chroninsch HB staat hij nu op een andere stal. Heeft wel 24/7 sociaal contact met zijn beste vriendje (mijn andere Shet), maar 's nachts staan ze op stal en overdag in de paddock.
Hij is energieker, doet het beter en is actiever. Nu ik zijn chronisch HB zo goed als onder controle heb voelt hij zich sowieso al beter natuurlijk, maar ook het nieuwe management doet hem duidelijk goed.
Ik weet nog goed dat toen ik hem begin september net verhuist had hij een dag na de verhuizing opgegeven moment plat ging liggen slapen in de stal. Alle stress, spanning etc. kwam er uit. Hij kwam letterlijk tot rust.
Mijn andere Shet (hengst veulen) is ook echt tot rust aan het komen nu hij 's nachts op stal staat. Heb hem al een paar keer zien liggen in de stal inmiddels. Komt uit dezelfde wei als mijn ruin. Ik weet dat mijn ruin ook vaak gewoon ligt 's nachts.

Tegelijkertijd is mijn ervaring inderdaad ook dat ze met dit soort weer zoals wind en regen of de combinatie daarvan actiever zijn en meer aan staan dan normaal. Mede door het alert zijn. Evt. Niet goed de rust kunnen pakken door de regen/wind etc.

Wat Sintara zegt is ook nog een optie inderdaad. Voelt ze zich wel vertrouwd genoeg in de kudde om de rust te pakken die ze hard nodig heeft.

Eigenlijk geef ik de meeste pony's zoals de kudde die 24/7 buiten staat in deze tijd van het jaar vaak ook gewoon vrij van samen dingen ondernemen zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze willen en ik hun natuurlijke ritme en evt de rust die ze op dat moment nodig hebben niet verstoor. Trainen komt van het voorjaar wel weer.

Mijn ruin heeft deze winter nog vrij, maar ik zou hem volgend jaar prima qua training op kunnen pakken in de winter omdat hij 's nachts op stal goed tot rust kan komen en de training wellicht daardoor wel aan kan, maar dat is iets wat ik volgend jaar uiteraard ga ondervinden en het is sowieso überhaupt nog bekijken wat hij kan en wilt doen.


Mooi verwoord. Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Door het extreem slechte weer deze winter merk ik dat ze sneller moe is dan normaal. Ze kan moeilijker echte rust pakken en staat idd ook meer aan door de wind etc.

Daarom vraag ik niet te veel van haar. Dat komt wel weer als het weer wat opknapt.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:24

Sherivey schreef:
prompter schreef:
Het Nederlandse klimaat, met veel wind en regen, is gewoon niet ideaal voor 24/7 buiten. Ook in de oertijd kwamen hier geen paarden voor, dus erg natuurlijk is het niet. Het kan natuurlijk wel, maar dan met voldoende ruime en droge rustplekken, maar dat is niet overal mogelijk jammer genoeg. Of het voor het paard van TS niet goed is, is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar als het paard zich onvoldoende veilig voelt om echt te rusten, dan zou ik toch uitkijken naar een andere vorm van stalling.

Ik denk dat een veel voorkomend probleem hier toch al gauw een gebrek aan ruimte is.

We zijn gewoon een erg vol land. En als je bvb hier in de omgeving kijkt: zoveel paarden, zo weinig ruimte.
Ik zou het voor onze paarden ook graag anders zien, maar daar hebben we nu (nog) geen mogelijkheid toe.
En of dat 24/7 buiten gaan zijn, weet ik eerlijk gezegd niet meer zo zeker.
Dit was altijd mijn droom/ wens, maar eerlijk gezegd ben ik daar een beetje van aan het terug komen.


Mij leek 24/7 buiten ook prachtig, maar door diverse factoren ook gezien dat het niet ideaal hoeft te zijn. En dan heb ik nog wel de ruimte.

Maar precies wat jij beschrijft, te weinig ruimte met teveel paarden is waarom er veel toch niet goed aarden op 24/7 buiten.
Natuurlijk zijn er een groep paarden die het daar fijn op doen, maar zeker de paarden die ouder zijn of wat onder aan rang staan dan is het toch vaak "aan" staan. Te weinig rust.

Kijk de paarden die maar een uurtje op een mini paddock komen, dat is net zo min wat. Gelukkig zit daar heel veel tussenin.

Daarnaast heb ik het idee dat vooral bokt elkaar "opnaait" dat 24/7 de heilige graal is....

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:45

O absoluut. En niet alleen op bokt. Op fb is het mss nog wel erger.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:46

Dat zou kunnen ja, die groepen als natuurlijk huppeldepup vermijd ik.
Maar daar zal het vast nog erger zijn omdat de tegenspraak, of beter gezegd andere ervaringen, daar ook niet eens zullen komen.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:11

Buiten het wellicht niet voor elk paard geschikt is 24/7 buiten te zijn denk ik dat dit paard toch echt zijn kudde mist alleen op buitenrit of aan de hand. Dat die daarom denkt extra allert te moeten zijn. Ook waakt over jou als ruiter/ begeleider.
De rol van een kudde op zich neemt zeg maar

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:22

Popstra schreef:
Buiten het wellicht niet voor elk paard geschikt is 24/7 buiten te zijn denk ik dat dit paard toch echt zijn kudde mist alleen op buitenrit of aan de hand. Dat die daarom denkt extra allert te moeten zijn. Ook waakt over jou als ruiter/ begeleider.
De rol van een kudde op zich neemt zeg maar


Dit is enorm makkelijk te testen door het paard een week of 2 snachts af te grenzen zodat het niet om een eventuele slaapplek moet concurreren.

Het is zo enorm individueel.
Een van mijn (zeer ranghoge) paarden moest bijv. per definitie in een groep, die brak een box schroef voor schroef af. Die had pas rust als ze zag dat alles onder controle was.
Een van mijn andere paarden vond het echt niet boeiend of ze nou 24/7 in een groep stond, of maar 4 uur per dag, die vond alles best zolang ze maar geen weitje alleen had. Stond ze op een weitje in haar eentje, dan viel ze nauwelijks nog te rijden, enorm schrikkerig.

Mijn huidige paard rust te weinig en krijgt zere voeten bij 24/7 groep en ik heb echt meerdere opties getest.
Daarnaast wordt haar humeur dan zo slecht dat ze dat op den duur op een ander paard uitleeft.
Ik heb 1 geschikt groepje gevonden wat super werkte, maar ja…..toen kwam er een wissel en was het weer over.
Slaapt ze te weinig plat (ook op stal) dan wordt ze schrikachtig.

Ik heb 1 paard gehad dat als veulen al niet goed in groepen lag. Dat was wel een uitzondering denk ik.

In het wild of een enorm gebied is geen vergelijk, daar zijn geen hekken en de groep is heel veel groter zodat je subgroepjes krijgt die zich niet met elkaar bemoeien.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:41

Het kan ook te maken hebben met een stukje ontbrekend leiderschap.
Tinkers hebben soms nogal een eigen wil, en het kan zomaar zijn dat ze zich, sinds ze buiten staat, zonder de kudde toch niet meer veilig voelt. En dat is ook al eerder aangegeven.
De kudde verlaten moet wellicht (weer) beter getraind worden. Vraag aan TS is dus of ze dat haar paard heeft geleerd, ook op de nieuwe plek.
Mijn paard is een aantal keren verhuisd en vond de nieuwe routes in het begin ook spannender. Door veel te belonen, altijd wat lekkers bij me te hebben en hem ook zelf te laten onderzoeken is hij op solo-buitenritten doorgaans relaxed. In een groep is hij altijd relaxed.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:23

Gini schreef:
Ik vraag me af of 24/7 het probleem is. Een paard dat niet kan aarden, toont dat niet alleen op buitenrit. Je zou dus juist kunnen stellen dat die spanning opbouwt wanneer die weg moet van zijn veilige kudde.


Ik denk eerder in deze richting inderdaad. Is het niet zo dat ze zich juist goed voelt in de groep en dus onrustig als ze ervan gescheiden is? Vertoont ze hetzelfde gedrag als je in groep op buitenrit gaat?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:34

Het kan simpelweg van alles zijn. Wat goed is voor de een, is heel erg nadelig voor de ander.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:25

Niet elk paard kan inderdaad 24/7 buiten staan, heel jammer maar het is wel zo. Gewoon doen wat voor jou en jouw paard het beste werkt.