Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20688
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:29

Voor exposure training kan je ook in de zomer bij ons op stal komen staan :')
De voetbal en hockey verenigingen op het zelfde sport terrein hebben dan elk weekend wel een reden om hard vuurwerk de lucht in te knallen.
Sommige waarschuwen ons netjes wanneer ze gaan afsteken, de meeste niet. Maar je merkt wel dat bijna alle paarden nu veel meer gewend zijn aan de onverwachts knalpartijen :')
Maar met de jonge beesten ben je er nog steeds niet bij mee als je net in de buitenbaan zit.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:48

Oriotti schreef:
Even een aanvulling..
Ik krijg heel veel tips met licht aan en muziek aan, maar dit werkt niet voor hem. Zijn reactie is met en zonder licht hetzelfde. Muziek uit een box vindt hij ook super spannend, dus dit gaat zijn spanning niet ten goede komen.

Trainingen met geluid doen we al een beetje, hij vond muziek eerst mega eng en inmiddels gaat dit al stukken beter. Ik denk niet dat we al op een punt zijn om hier vuurwerk aan toe te voegen, dan zijn we weer terug bij af vrees ik.


En ik denk dat daar een oplossing zit. Bij een paard dat zo'n heftig probleem heeft, is een beetje trainen niet genoeg. Herhaling is waar een dier (of een mens) van leert. Als hij al niet tegen muziek kan, moet je daar in ieder geval beginnen. Dat is ook op de lange termijn veel prettiger voor je paard, want geluiden ga je toch niet aan ontkomen.

Ik zou elke dag wanneer je bij hem bent en hij ontspannen is en met leuke dingen bezig, 5 minuutjes de radio aan zetten en dat verder opbouwen in duur en volume en uiteindelijke type geluid (muziek/knallen).
Als je het elke dag op de juiste manier meeneemt, zou je echt verschil moeten zien.

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 09:49

c_alsemgeest schreef:
Voor exposure training kan je ook in de zomer bij ons op stal komen staan :')
De voetbal en hockey verenigingen op het zelfde sport terrein hebben dan elk weekend wel een reden om hard vuurwerk de lucht in te knallen.
Sommige waarschuwen ons netjes wanneer ze gaan afsteken, de meeste niet. Maar je merkt wel dat bijna alle paarden nu veel meer gewend zijn aan de onverwachts knalpartijen :')
Maar met de jonge beesten ben je er nog steeds niet bij mee als je net in de buitenbaan zit.


Ze knallen hier ook het hele jaar door en meestal is het vanaf oktober elke avond raak met flinke series vuurwerkbommen. Zijn reactie is er nog niet minder om geworden helaas :(
Hij is 19, dus hij heeft het inmiddels ook al genoeg jaren meegemaakt om te zeggen dat hij er niet zomaar gewend aan gaat raken

Dit was afgelopen oudjaar, even naar rechts sliden voor de video van rond middernacht.
https://www.instagram.com/p/Cm3zA6OoW6Y/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Het is bij ons vanaf 31/12 17:00 tot 01/01 02:00 zo erg met knallen. Hij staat dan ook bijna 10 uur non stop zo te panikeren in zijn stal.. zo zielig..
Maar het is dus vanaf oktober bijna dagelijks dat er van die series bommen zijn, vaak 10-15 min lang.. hij krijgt dus in de aanloop naar oudjaar regelmatig zijn rust niet snachts dus je kan je misschien wel voorstellen wat dit doet met zijn mentale en fysieke gezondheid.. ik heb gewoon 3 a 4 maanden een paard dat niet zichzelf is, slecht eet, overdag vaak suf is etc.

Kijk was het alleen oudjaarsdag, dan is het heel zielig voor hem maar je kan er mee leven want het is een dagje.. maar 4 maanden lang….

We gaan in ieder geval proberen ermee te trainen, maar ik zit nu te denken dat de man van de schriktraining ook zei dat zijn problemen met geluid zo diep zitten was dat het heel lastig ging worden. (Tijdens de schriktraining was niks hem te gek, hij was alleen echt onder de indruk van het muziekboxje in de hoek met wat rustige achtergrondmuziek)
Laatst bijgewerkt door Oriotti op 21-09-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 09:54

Bowo schreef:
Oriotti schreef:
Even een aanvulling..
Ik krijg heel veel tips met licht aan en muziek aan, maar dit werkt niet voor hem. Zijn reactie is met en zonder licht hetzelfde. Muziek uit een box vindt hij ook super spannend, dus dit gaat zijn spanning niet ten goede komen.

Trainingen met geluid doen we al een beetje, hij vond muziek eerst mega eng en inmiddels gaat dit al stukken beter. Ik denk niet dat we al op een punt zijn om hier vuurwerk aan toe te voegen, dan zijn we weer terug bij af vrees ik.


En ik denk dat daar een oplossing zit. Bij een paard dat zo'n heftig probleem heeft, is een beetje trainen niet genoeg. Herhaling is waar een dier (of een mens) van leert. Als hij al niet tegen muziek kan, moet je daar in ieder geval beginnen. Dat is ook op de lange termijn veel prettiger voor je paard, want geluiden ga je toch niet aan ontkomen.

Ik zou elke dag wanneer je bij hem bent en hij ontspannen is en met leuke dingen bezig, 5 minuutjes de radio aan zetten en dat verder opbouwen in duur en volume en uiteindelijke type geluid (muziek/knallen).
Als je het elke dag op de juiste manier meeneemt, zou je echt verschil moeten zien.


Ja ik denk ook dat daar zeker een oplossing in zit. Eigenlijk gewoon stom dat ik daar niet meer mee doe. We zijn er zeker wel mee bezig geweest en hij is met heel veel geluiden al zo veel stoerder geworden! Denk niet dat het er ooit helemaal uit gaat, maar alles wat de stress verlicht is mooi meegenomen!

Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:03

Mogelijk een onzinnige klinkende opmerking van mijn kant, maar kun je hem niet buiten laten? Die van mij zou in een stal ook volledig uit haar panty gaan denk ik. Maar als ze buiten staat kan ze zien dat er geen monster is, ze kan een veilige schrik reactie hebben (wegrennen, en er achter komen dat ze niet achterna gezeten wordt).

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:27

Heel stom misschien he. Als hij altijd zo gevoelig is voor geluiden, zit er dan niets iets verkeerd in zijn oren. Misschien ontstekingen, vergroeiingen, vocht. Weet ik het… maar zou het medisch kunnen zijn? Omdat ie de radio eigenlijk ook al niet echt ‘verdraagt’, hij vind het oke, maar niet chill geef je aan.

Of is het hoofdpijn? Misschien dat er iets vast zit en dat hem dat pijn opleverd bij geluid?
Heel erg out of the box hoor… maar spanning ben mensen kan zorgen voor hoofdpijn bij geluiden. Waarom niet bij paarden?

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 10:51

Qimm schreef:
Mogelijk een onzinnige klinkende opmerking van mijn kant, maar kun je hem niet buiten laten? Die van mij zou in een stal ook volledig uit haar panty gaan denk ik. Maar als ze buiten staat kan ze zien dat er geen monster is, ze kan een veilige schrik reactie hebben (wegrennen, en er achter komen dat ze niet achterna gezeten wordt).


Wij hebben op stal geen plek waar ik dit veilig genoeg vind. Onze paddocks zijn afgezet met palen en schrikdraad. Op stal is zijn reactie wel heftig, maar is de beweging wel enigzins gecontroleerd. Het probleem is dat de knallen blijven komen, dus het is schrik op schrik op schrik en ga zo maar door.

Het is normaal gewoon het meest chille, lieve en brave dier. Hij is 183 en zo'n 750 kilo dus een echte GVR, maar áls hij paniek heeft, gaat hij overal doorheen en hou je hem gewoon niet.

Montgri schreef:
Heel stom misschien he. Als hij altijd zo gevoelig is voor geluiden, zit er dan niets iets verkeerd in zijn oren. Misschien ontstekingen, vergroeiingen, vocht. Weet ik het… maar zou het medisch kunnen zijn? Omdat ie de radio eigenlijk ook al niet echt ‘verdraagt’, hij vind het oke, maar niet chill geef je aan.

Of is het hoofdpijn? Misschien dat er iets vast zit en dat hem dat pijn opleverd bij geluid?
Heel erg out of the box hoor… maar spanning ben mensen kan zorgen voor hoofdpijn bij geluiden. Waarom niet bij paarden?

Helemaal geen stom idee, juist goed om alle kanten te bekijken! Ik heb hier zeker ook aan gedacht en iets medisch in zijn oren is het in ieder geval niet, overgevoelig voor geluid is hij duidelijk wel.
Hoofdpijn zou bij zoiets ook een optie kunnen zijn, maar hij wordt sinds ik hem heb (3,5 jaar) van voor tot achter gecheckt elke 8 weken door Ellen kral en de afgelopen 7 maanden is hij vanwege meerdere blessures een aantal keren van top tot teen nagekeken door de dierenarts, dus ik acht de kans klein dat dit het probleem is.

Toevallig is Ellen er vandaag voor hem, dus ik ga het voor de zekerheid navragen maar zijn nek/hals bovenin heeft nog nooit een probleem gehad. Het speelt ook echt al jaren, dus dan zou ik (denk ik) meer problemen moeten ervaren. Maar vragen staat vrij, ik ben benieuwd!

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:13