Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 07:39

Hallo allemaal ,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw paard. Een merrie. Toen ik bij haar kwam kijken was ze zo rustig en kalm ze straalde zoveel vriendelijkheid uit. Ze stond daar in een vrij donkere stal en kwam af en toe eens buiten.

Gister stond er een paard naast haar op de poetsplaats en ze begon gewoon te meppen naar dat paard terwijl er geen aanleiding voor was. Toen had ik haar op de wei gezet (apart maar wel naast andere paarden) en ze was alleen maar aan het rennen en boos aan het doen naar de andere paarden met als gevolg een stuk getrapt hek. Ik ben zo geschrokken van dit gedrag, ze was zo kalm. Op stal is ze ook vrij onrustig. Ik snap dat ze moet wennen maar ik vind dit wel extreem? Iemand ervaring hiermee of tips?

Ze is overigens 3 jaar en net 4 maanden in NL in die vrij donkere stal en nu dus bij mij.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:43

Hoe reageerde ze bij haar vorige adres op andere paarden?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:48

Is het je eerste paard? Heb je iemand met veel verstand van paarden die met je mee kan kijken?

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:09

Wat voor paard heb je? Waar komt ze vandaan? Hoe vaak ben je gaan kijken van tevoren? Is ze gewend aan andere paarden? Heb je haar laten keuren/ nakijken?

Ik word al niet heel blij van het stukje "stond in een donkere stal en kwam af en toe eens buiten", plus dat je zegt dat ze daar zo kalm was.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:10

Dus ze heeft nu twee keer een ingrijpende verhuizing achter de rug op korte termijn, is tweemaal in een compleet andere omgeving terecht gekomen, tel daarbij op dat ze nog heel erg jong is en de levenservaring mist om er op een rustige manier mee om te gaan...Ik denk echt dat je de impact onderschat. Zorg dat ze haar rust kan pakken, op een manier die voor haar werkt. Wij kunnen vinden dat het fijn is voor paarden op de wei naast anderen, maar als zij dat niet kent is dat voor haar vooral stressvol. Probeer kleinere stappen te maken, misschien kan ze op meer afstand van de rest of op een kleinere paddock. Mogelijk is dat meer herkenbaar en voelt ze zich daarbij nu even veiliger. Laat los wat jij denkt, wil, hoe jij vind dat het hoort en ga echt kijken naar wat zij nodig heeft en vooral, hoe ze zich voelt. Op welke manier voelt ze zich veilig en komt ze tot rust? Van daaruit kan je veranderingen in kleine stapjes gaan introduceren zodat ze niet overprikkeld en oververmoeid raakt.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:13

Sammert schreef:
Hallo allemaal ,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw paard. Een merrie. Toen ik bij haar kwam kijken was ze zo rustig en kalm ze straalde zoveel vriendelijkheid uit. Ze stond daar in een vrij donkere stal en kwam af en toe eens buiten.

Gister stond er een paard naast haar op de poetsplaats en ze begon gewoon te meppen naar dat paard terwijl er geen aanleiding voor was. Toen had ik haar op de wei gezet (apart maar wel naast andere paarden) en ze was alleen maar aan het rennen en boos aan het doen naar de andere paarden met als gevolg een stuk getrapt hek. Ik ben zo geschrokken van dit gedrag, ze was zo kalm. Op stal is ze ook vrij onrustig. Ik snap dat ze moet wennen maar ik vind dit wel extreem? Iemand ervaring hiermee of tips?

Ze is overigens 3 jaar en net 4 maanden in NL in die vrij donkere stal en nu dus bij mij.


Tja, dit kan van alles zijn..paard is net verhuisd en van slag. Moet haar nieuwe plek zijn te vinden, is wellicht dominant in de kudde.

Wat weet je verder van haar verleden? Ik zou het in ieder geval direct corrigeren. Trappen naar een ander paard mag niet. PUNT. Wat de reden ook is.

Haar gedrag klinkt wel wat extreem inderdaad, maar wellicht is het een dominante alpha merrie. Kun je een stuk lint maken met stroom er op naast het hek als je haar weer buiten zet? En hoe groot is de stal waar ze staat? Staan er veel (wisselende) paarden? of vaste en kleine groepjes?

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:21

Ik verplaats dit topic van [VVDD] Verslag van de dag naar [OPG] Omgang en PaardenGedrag.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:30

Waarom stond ze in het donker en kwam ze af en toe buiten?

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:46

Ik sluit me bij bovenstaand aan. Ik denk dat dit mega grote veranderingen zijn, en ook al klinkt dit beter, veel naar buiten, veel licht, dat ze dit nog niet aan kan omdat het helaas onbekend voor haar is. Denk dat haar een mooie toekomst in het verschiet ligt maar ze eerst moet wennen aan een beter bestaan. Ik heb een Spaanse dame en toen ik haar kocht zat ze totaal niet lekker in haar vel en was gemeen/van zich afbijtend naar andere paarden, langzaam maar zeker begon ze beter in haar vel te zitten en nu kroelt ze met Jan en alleman en heeft ze allerlei vriendjes.

Inderdaad even benieuwd naar de voorgeschiedenis.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:01

Waarschijnlijk een gevalletje: „aanval is de beste verdediging.“

Ik zou haar eerst even tijd geven om aan te komen.
Klinkt juist niet als een alpha-dier maar eerder als een onzeker paard.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:19

Sammert schreef:
Hallo allemaal ,
Toen ik bij haar kwam kijken was ze zo rustig en kalm ze straalde zoveel vriendelijkheid uit. [...] Gister stond er een paard naast haar op de poetsplaats en ze begon gewoon te meppen naar dat paard terwijl er geen aanleiding voor was. Toen had ik haar op de wei gezet (apart maar wel naast andere paarden) en ze was alleen maar aan het rennen en boos aan het doen naar de andere paarden met als gevolg een stuk getrapt hek. Ik ben zo geschrokken van dit gedrag, ze was zo kalm. Op stal is ze ook vrij onrustig.
Ik ben geen expert dus zou zo niet kunnen zeggen wat het is, maar wat ik nog mis in de comments zo ver is de vraag of bloed gecontroleerd is om uit te sluiten dat ze niet gedrogeerd was toen je ging kijken? Ik lees iig regelmatig op bokt maar hoor het ook op de stal nog wel om me heen dat dat soms gebeurd als men gaat kijken. En dan kan ik me indenken dat een niet zo lief paardje opeens heel rustig lijkt. En zodra dat uitwerkt meteen weer niet zo lief is.

Wellicht (en hopenlijk) is het een van de andere dingen die men hier noemt hoor, maar het is toch iets dat in mijn hoofd schiet.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:35

Heb je haar enkel in die stal gezien of ook buiten, bij andere paarden? Dat is namelijk best belangrijk om te weten.

Wat voor ras is ze? Hoe heb je haar gekocht (had je iemand met ervaring mee, keuring gedaan, etc)?

Verhuizen is behoorlijk traumatisch voor paarden. Geef haar eerst de tijd om te landen, te wennen. Hoe staat ze er nu bij? Even nog niet bij de andere paarden, maar wel dat ze ze kan zien bijvoorbeeld.
Wat weet je van haar verleden? Zo te horen is ze niet erg sociaal opgevoed. Een paard van drie hoort niet in een donkere stal (al vind ik dat niet één paard daarin hoort, eerlijk gezegd), maar lekker buiten in een kudde.

Het lijkt, zoals jij het vertelt, dat ze niet gewend is om tussen paarden te staan? Zou dat kunnen? Dat hoop ik niet voor je, want dan heb je wel een pittige uitdaging.

Corrigeren, wat ik hier ergens las, dat is onzin. Als een paard zo getraumatiseerd is of gewoon nooit heeft geleerd om 'paard' te zijn in een kudde, dan mag de mens alle moeite doen om die schade te verhelpen.

En verder is het interessant of het beestje gedrogeerd was, maar of dat nog te achterhalen is. Ik vrees dat je een probleem hebt en dat is heel vervelend. Dan is de keuze vaak, ga je er héél veel tijd, geduld en liefde in stoppen om dit gedrag te verbeteren (en dat kan) of niet....

Kan ook zijn dat ze héél onzeker is, blijkbaar gaat haar vlucht en vechtmodus als eerste aan. Dat zegt wat over haar karakter. Hoe is ze met jou, met mensen?

Geef het even tijd en overvrasg gaar niet.... Verder is het lastig vanaf internet. Sterkte met haar!!

Lomax123
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:58

Mijn merrie reageerde toen ik haar net had, ook erg druk en pittig op andere paarden. Ze mocht er van de stalhouder niet bij gezet worden. Op een andere stal werd ze alleen bij een ruin gezet, de andere paarden mocht ze ook niet bij.

Daarna een plek gezocht waar ze 24/7 in een kudde mocht, inmiddels staat ze op een plek in een kudde van 35. Achteraf gezien was ze zo druk en pittig, juist omdat ze niet bij de andere paarden mocht.

Een verhuizing is ook heftig voor zo'n dier, ik zou haar de tijd geven te landen, en daarna rustig gaan oppakken. Het kan best een tijd duren, maar nogmaals, die van mij werd pas relaxed toen ze juist in een kudde terecht kwam.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:06

Als ze niet gewend zijn buiten te kunnen rennen, kunnen ze flink debiel doen de eerste periode dat ze dat wel mogen. Die van ons kwam constant met wondjes uit de weide en was niet te houden de seconde dat hij ook maar vermoed dat ze naar buiten gaan.

Het is wel logisch dat ze anders reageren op een andere plek. Kans is groot dat ze gewoon moet wennen.


Heb je haar laten keuren?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:18

Verhuizen is erg ingrijpend voor paarden. Ik zou haar eerst eens de kans geven om te wennen. En dat kan echt wel even duren hoor.
Geef jezelf en haar de kans om aan elkaar te wennen.

Grote kans dat het dan helemaal goed komt met jullie.

Ymijnpaardju
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:20

Ik weet niet heb je het paard net?
ik heb namelijk soort van het zelfde mee gemaakt. paard was super rustig. en toen we van stal verhuisden ineens helemaal gek. geloof me, het komt goed. geef het tijd. :) ik duim voor je :) :)

Anoniem

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:30

Ze is nog heel jong en net uit het buitenland over gekomen. Dat heeft alleen al tijd nodig. Wat wil je met dit paard gaan doen?

Rudet

Berichten: 78
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:14

Ik heb eens iets soortgelijks meegemaakt, paard bleek gedrogeerd te zijn, gelukkig had ik tijdens de klinische keuring bloed af laten nemen. Wellicht het onderzoeken waard!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:11

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk een gevalletje: „aanval is de beste verdediging.“

Ik zou haar eerst even tijd geven om aan te komen.
Klinkt juist niet als een alpha-dier maar eerder als een onzeker paard.

Echt helemaal dit. Paard is overdonderd, als het een sensibel paard is zijn alle prikkels en nieuwe indrukken gewoon te veel.

Geef haar tijd. Heel veel tijd. Niet de hele dag naar buiten als ze dat niet kent, maar een paar uurtjes in de ochtend of middag, en bouw dat uit. Zet 'r niet met andere paarden. Wanneer ze over een tijdje went en rustiger wordt zet je haar op een stuk waar ze de RUIMTE heeft met een heel rustig paard. Als dat goed gaat zet je het volgende paard er bij.

En nog wat. Een paard trapt niet zonder aanleiding. Voor HAAR was er een aanleiding. Ook als jij die niet ziet. Ik vermoed dat ze bang of gespannen was. Wat ik met zo'n paard zou doen is naast haar gaan staan (met je zijkant naar het paard gericht, niet met je voorkant) en tegen haar praten, uitademen zodat zij ook de spanning uit kan ademen, tot ze rustig wordt. Schreeuwen of andere vormen van geweld maken een bang paard alleen maar banger.

Zomaar een gokje: paardje komt uit Ierland?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:02

Hier een heel braaf, stabiel, relaxed paard.
Ik heb haar nu twee keer meegemaakt na een verhuizing: dat paard herkende ik totaal niet!
Druk, onrustig, niet voor reden vatbaar. Eerste keer schrok ik me wild, dacht even dat ze misschien wel gesedeerd was toen ik haar kocht bij bezichtigen. Tweede keer wist ik wat er kon komen, dus was ik er zelf op voorbereid. Heb haar toen alle tijd gegeven en niet al teveel van haar gevraagd (rijden enzo).

De verhuizing had echt tijd nodig. Duurde zo’n 2 A drie weken en toen kwam weer de leuke kalme relaxte paardje weer te voorschijn.

Ken jouw paard niet, kan van alles zijn waarom ze dit zo doet. Maar kan ook “simpel” zijn; kwestie van wennen en vertrouwen krijgen.

Ik zou haar meer tijd geven. Niet teveel erop uit met haar. Gewoon eerst laten wennen aan haar nieuwe plek en routines.

Mocht je nou geen enkele verbetering zien na 2 weken, dan weer verder kijken.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:55

Gedrogeerd hoeft ze echt niet te zijn geweest. Paarden kunnen zo ontzettend goed in zichzelf keren... en dan met bepaalde triggers opeens uit hun schulp komen en ontploffen. Dat lijkt mij in dit geval ook het geval. Mensen vergeten vaak dat een verhuizing voor een paard enorm aangrijpend is en je dan een heel ander paard kan krijgen dan waar je naar was gaan kijken.. .dat maakt het ook zo moeilijk. In denk dat in dit geval dit paard een heel hoop voor haar kiezen heeft gehad en overdonderd is door alles wat afgelopen maanden is gebeurd. Ik zou haar vooral veel tijd geven, eerst de rust krijgen in het ritme van de stal, en verder wat grondwerk met haar doen om vertrouwen en rust te krijgen, met hulp. En zoveel mogelijk rust en regelmaat geven, zodat ze aan het nieuwe ritme, leefomgeving en baasje gaat wennen.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:54

Nou ben ik toch wel heel benieuwd hoe het nu gaat met je paard TS?

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 10:08

ChantalAM schreef:
Nou ben ik toch wel heel benieuwd hoe het nu gaat met je paard TS?


Ze staan inmiddels op de paddock. Ze staat naast een ander paard zonder te trappen ( kijkt wel af en toe zuur) op de poetsplaats naast andere paarden is nog een no go. En alleen achterblijven raakt ze in paniek. Dus er zit verbetering in :)