Mijn shet blijft vechten in de kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne2023
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-23

Mijn shet blijft vechten in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 22:43

Misschien hebben jullie een idee.

Onze shet hebben wij al 10 jaar, we kennen hem al een lieve en rustige shet die leuk met alle paarden om ging waarmee hij samen stond. Dit waren altijd ruinen.

Sinds een paar weken hebben we een leuke kudde gevonden voor hem, nouja dat dachten wij. Hij stond er nog geen uur en is al onder het draadje door geschoten en stond te vechten met een andere ruin. Rustig laten wennen in een aparte wei naast de kudde, Hierbij een merrie van de kudde gezet en dat gaat goed. Alleen bij de verschillende pogingen hem in de kudde te zetten blijft hij vechten, het lijkt vooral om de merries te gaan, dat hij hun allemaal voor hem wilt hebben.

Hij is 13 jaar, gecastreerd in de kliniek toen hij een jaar of 5/6 was. Vanuit de kliniek nooit iets gehoord over dat hij een klophengst zou zijn.

Waar kan dit vandaan komen, het is echt een geval van "doet hij anders nooit" maar eerlijk dit gedrag heb ik nog nooit bij hem gezien.

Overigens staat hij met de ruin waarmee hij gevochten heeft op stal, staan naast elkaar en dit gaat goed. Ook samen naast elkaar naar buiten lopen gaat goed. Tot ze bij de rest zijn

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn shet blijft vechten in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:58

Hoe lang staat hij al in die kudde en hoe ‘erg’ is het vechten? Als in anderen niet bij de groep laten komen of echt tot het einde van het land jagen en blijven trappen?

Sanne2023
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 23:02

Poekkie schreef:
Hoe lang staat hij al in die kudde en hoe ‘erg’ is het vechten? Als in anderen niet bij de groep laten komen of echt tot het einde van het land jagen en blijven trappen?



Ze hebben hem er steeds weer uit gehaald omdat hij maar door blijft gaan. Echt erachteraan, bokken, stijgeren, bijten.
Ernaast staan gaat goed, zolang de merrie maar bij hem staat. Ze kunnen neuzen en dan gaat er wel wat oren plat maar dat is logisch.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn shet blijft vechten in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:29

Ja, sommige ruinen zijn zo, heeft niks met klophengst te maken, niet al het instinct qua wie heeft/mag wat is hormonaal. En ook zonder ballen worden er hormonen aangemaakt.
Kudde splitsen dus, hij met de merries of hij in vrijgezellengroep met de ruinen, maar niet alles bij elkaar. Is probleem waar je bij eigenlijk elke gemengde kudde vroeg of laat tegen aan loopt. Nieuw dier gooit altijd de hierarchie wel wat overhoop, maar soms is dat permanent.
Er is niks vreemds dus aan dit gedrag, maar onhandig is het wel als je er geen rekening mee (kan) houden.

Sanne2023
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 23:35

tamary schreef:
Ja, sommige ruinen zijn zo, heeft niks met klophengst te maken, niet al het instinct qua wie heeft/mag wat is hormonaal. En ook zonder ballen worden er hormonen aangemaakt.
Kudde splitsen dus, hij met de merries of hij in vrijgezellengroep met de ruinen, maar niet alles bij elkaar. Is probleem waar je bij eigenlijk elke gemengde kudde vroeg of laat tegen aan loopt. Nieuw dier gooit altijd de hierarchie wel wat overhoop, maar soms is dat permanent.
Er is niks vreemds dus aan dit gedrag, maar onhandig is het wel als je er geen rekening mee (kan) houden.



Bedankt voor je antwoord, klinkt heel logisch hoe je het zegt. Hij heeft vaker met andere gestaan en dit gedrag is nooit geweest, herken hem bijna niet terug vandaar mijn vraag. Afgelopen zaterdag is er een merrie bij gekomen en die loopt al in de kudde, dus ik ging heel erg twijfelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:26

Mijn ruin vloog z'n beste kameraad aan oen ze samen in de nieuwe kudde kwamen. Ging ook om merries. Herkende hem ook niet meer terug. Hij gaat nooit meer bij merries.

Sanne2023
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 06:58

Humpiedumpie schreef:
Mijn ruin vloog z'n beste kameraad aan oen ze samen in de nieuwe kudde kwamen. Ging ook om merries. Herkende hem ook niet meer terug. Hij gaat nooit meer bij merries.


Wat rot zeg, dan moeten we voor hem ook wat gaan bedenken. Ik kan hem niet weer gaan verhuizen, zoveel plekken zijn er hier niet in de buurt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:11

Hoe is de samenstelling van de groep (aantal merries, aantal ruinen en hun stokmaat)?
Ik dacht dat mijn ruin ook niet in een gemengde groep kon. Op zijn vorige plek stond hij met alleen merries, dat ging uitstekend, maar als er een nieuw paard kwam, duurde het erg lang voordat hij doorhad dat dit een merrie was die werd toegevoegd aan zijn groepje, en niet een indringer die zijn merries kwam ‘afpakken’.
Maar… hij staat nu in een gemengde groep met stokmaten tussen 80 cm en 155 cm (hij is zelf 1.50m) met meerdere ruinen (waarvan 2 in de D/E-maat en de rest kleiner) en meerdere merries (3 in de A-maat en de rest groter) en dat gaat eigenlijk hartstikke goed. Het terrein is groot genoeg om elkaar op te zoeken, maar ook uit de weg te gaan, er is altijd ruim voldoende hooi en ook de schuilplaatsen zijn voldoende om iedereen een plekje te geven.
Hij heeft wellicht wel mazzel: de leidmerrie heeft hem geclaimd :D

NB: in een vorige gemengde groep dolf hij juist regelmatig het onderspit. Net op het verkeerde moment op de verkeerde plek enzo. De voerruimte en hoeveelheid hooi was daar niet voldoende voor het aantal paarden.

Sanne2023
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 07:27

Hilary schreef:
Hoe is de samenstelling van de groep (aantal merries, aantal ruinen en hun stokmaat)?
Ik dacht dat mijn ruin ook niet in een gemengde groep kon. Op zijn vorige plek stond hij met alleen merries, dat ging uitstekend, maar als er een nieuw paard kwam, duurde het erg lang voordat hij doorhad dat dit een merrie was die werd toegevoegd aan zijn groepje, en niet een indringer die zijn merries kwam ‘afpakken’.
Maar… hij staat nu in een gemengde groep met stokmaten tussen 80 cm en 155 cm (hij is zelf 1.50m) met meerdere ruinen (waarvan 2 in de D/E-maat en de rest kleiner) en meerdere merries (3 in de A-maat en de rest groter) en dat gaat eigenlijk hartstikke goed. Het terrein is groot genoeg om elkaar op te zoeken, maar ook uit de weg te gaan, er is altijd ruim voldoende hooi en ook de schuilplaatsen zijn voldoende om iedereen een plekje te geven.
Hij heeft wellicht wel mazzel: de leidmerrie heeft hem geclaimd :D

NB: in een vorige gemengde groep dolf hij juist regelmatig het onderspit. Net op het verkeerde moment op de verkeerde plek enzo. De voerruimte en hoeveelheid hooi was daar niet voldoende voor het aantal paarden.


4 ruinen en nu met die nieuwe 5 merries. Die van mij is de kleinste, 80cm en de rest is tussen de 100 en 150 cm.
Hier hebben we ook een groot paddock paradise, meerdere voer/drinkplekken. Kunnen goed weg als het moet.

Zitten 2 30+ paarden bij, rest is tussen de 13 en 20 jaar