Help mijn paard heeft deken angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Help mijn paard heeft deken angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 15:12

Hallo bokkers

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen of adviseren over het volgende:

Mijn 3.5 jarige Arabier is gisteren op hol geslagen door zijn deken. Zo erg op hol dat hij ook dood had kunnen zijn. Door draden, palen, meermaals keihard uitglijden. Uiteindelijk heb ik hem gelukkig kunnen vangen en op stal kwam hij weer een beetje tot rust.

De deken is een goed passende regendeken. Ik heb meermaals het deken op doen geoefend met hem.

Dus deken over hem aaien, wapperen op zijn rug, er op en er weer af. En zelfs wandelen met de deken op. Ik heb dit ongeveer 4 sessies geoefend. Hij was echt oke met de deken (in elk geval op die momenten qua lichaamstaal) en dus durfde ik het gisteren aan om hem op de wei te zetten met deken.

Wat er precies is gebeurd heb ik geen idee van. Maar zijn reactie is wel zo extreem dat ik me nu afvraag waar ik de fout in ben gegaan, omdat ik echt dacht dat hij klaar was hiervoor.

Paard heeft tot 3 jaar oud op de opfok gestaan, en is nu sinds dagelijks in de hand. Ik heb regelmatig grondwerk les en hij krijgt alle tijd. Er is nu een begin gemaakt met dekje en longeersingeltje. Ook allemaal rustig aan en hij pakt het goed op.

Wat kan ik doen om hem te helpen hiermee? Heeft iemand tips hoe een paard te wennen aan een deken?

(Discussie over wel of geen deken is hier niet op zijn plek, ook al zou ik besluiten het uiteindelijk te laten, wil ik dat het wel kán zonder deze extreme reactie)

Alvast bedankt allemaal!

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help mijn paard heeft deken angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:15

Weet je zeker dat de reactie kwam door het deken? Kan er niet iets anders aan de hand zijn geweest?

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Help mijn paard heeft deken angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:16

Het lijkt mij ook waarschijnlijker dat het door iets anders kwam, of reageert hij nu nog steeds angstig op de deken?

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Help mijn paard heeft deken angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:17

Zat er geen daas onder de deken?

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:18

Heb je tijdens het oefenen met de deken ook bewogen? Bijv wandelen of longeren met de deken op. Dit geeft toch andere reacties

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 15:22

Bowo: zover we weten, is er toen we even gingen opruimen op stal iets gebeurd waardoor hij door een draad was gegaan. Echter stond hij toen weer rustig met zijn maatje.
Dat maatje zag zijn kans schoon om naar het nu open geraakte stuk land te rennen. Mijn paard ging er achter aan en raakte toen totaal op hol. Alle andere paarden stonden rustig. Geen machines, rare geluiden of iets dergelijks. Mijn theorie is nu dat Odys de eerste keer is gaan rollen met de deken, daarvan schrok en daarna tijdens het rennen ineens weer schrok van het geluid/klapperen van de deken op zijn lijf. Maar precies begrijp ik zijn reactie niet.

Sintara: na dit ongeval moest hij vastgehouden in stal om de deken af te krijgen, zoveel paniek. Uiteindelijk wel gelukt dit enigszins rustig te doen, maar het verbaasde me omdat nog geen half uur daarvoor het op en af doen van de deken 0 paniek veroorzaakte.

Morganlefay: geen idee, maar door de hevige regenval waren en niet echt vliegen of dazen in de buurt.

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:36

Ik zou het weer opnieuw opbouwen en dan met de deken laten draven galopperen aan een longeerlijn of binnenbak zodat je de controle hebt als hij weer in paniek gaat.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:48

Is er een medische noodzaak om nu een deken op te doen? Anders eerst even aflaten en later opnieuw beginnen en dan met een deken even op stal. Een deken, zeker nieuwe dekens, maken in het begin geluid. Misschien dat het een en en en verhaal is geworden. Eerst vrolijk mee met de ander, tot de conclusie gekomen dat er een geluid mee ging en daarvan geschrokken is. Helaas kom je zoiets nooit te weten.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 15:51

troetjoek schreef:
Ik zou het weer opnieuw opbouwen en dan met de deken laten draven galopperen aan een longeerlijn of binnenbak zodat je de controle hebt als hij weer in paniek gaat.



Dit is een goede tip, dat ga ik proberen. Dan kan hij in elk geval niet door de draden.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:53

Klinkt inderdaad alsof de deken tijdens het lopen teveel geluid ging maken en / of wapperen waar paardje erg van schrok, en panisch werd dat deze "aanvaller" op zijn rug zat en niet losliet :(:)

Kan het niet zijn dat er bvb. door wind een staartflap opwaaide ofzo, die hij niet eerder gezien / gevoeld / gehoord had...?

Ik vind het nu geen tijd om een deken op te doen bij een gezond paard. Maar kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wel weer een deken op zou willen kunnen doen. Zou direct weer gaan wennen / opbouwen en dan ook vooral concentreren op geluid makende en wapperende dingen op en om het lijf.

En inderdaad dus ook gecontroleerd paardje er mee laten bewegen, tot aan een flinke galop en een paar bokken toe, met flinke windstoten en alles zodat alles wel een keer gebeurd is voordat je hem helemaal los laat zeg maar :)

Komt vast weer goed :)

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 15:57

Lithya schreef:
Is er een medische noodzaak om nu een deken op te doen? Anders eerst even aflaten en later opnieuw beginnen en dan met een deken even op stal. Een deken, zeker nieuwe dekens, maken in het begin geluid. Misschien dat het een en en en verhaal is geworden. Eerst vrolijk mee met de ander, tot de conclusie gekomen dat er een geluid mee ging en daarvan geschrokken is. Helaas kom je zoiets nooit te weten.



Medisch nee. Maar hij heeft het wel koud gehad vorig jaar, maakt geen goede wintervacht aan. Vind ook de regen heel naar, stalling heeft buiten geen schuilplek. Vandaar dat ik dacht, lekker voor hem een beetje bescherming voor de enorme buien.

Maar hij gaat inderdaad nu niet dood, dus voorlopig ga ik eerst aan de veiligheid werken

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:58

doe wat je paard dan wil..... geen deken
pfff paard moet paard zijn dus verplicht 24uur buiten nou als het te veel regent en hij wil geen deken, ging ie bij mij toch echt tijdelijk naar binnen om te drogen en bij te komen

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:06

Lymoncello schreef:
Sintara: na dit ongeval moest hij vastgehouden in stal om de deken af te krijgen, zoveel paniek. Uiteindelijk wel gelukt dit enigszins rustig te doen, maar het verbaasde me omdat nog geen half uur daarvoor het op en af doen van de deken 0 paniek veroorzaakte.


Ik denk niet dat dit iets over de deken zegt eigenlijk. De paarden die ik écht op hol heb zien slaan, waren allemaal nog minimaal een kwartier tot half uur compleet van de leg als ze weer op stal stonden. Die paniek blijft gewoon even in mijn ervaring. En soms slaan ze ook op hol als wij geen idee hebben wat er ooit aan de hand is geweest :')

Heb je de deken alweer bij hem gehad? Ik zou er eens langslopen met een deken (met vooral niet het idee dat het de deken is geweest) en als er geen reactie is, deken op en even in een goed afgezet iets als een bak of longeerton gooien "voor het geval dat".

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:18

speurneusc schreef:
doe wat je paard dan wil..... geen deken
pfff paard moet paard zijn dus verplicht 24uur buiten nou als het te veel regent en hij wil geen deken, ging ie bij mij toch echt tijdelijk naar binnen om te drogen en bij te komen


Zoals ik in mijn bericht al aangeef: het gaat me in die zin niet eens over wel of geen deken verplicht om. Het gaat om zijn reactie en ik wil daar echt wel aan werken. Het gedrag en zijn vermogen om zichzelf te reguleren in dit soort situaties (dus schrikken en dan weer kalmeren ipv zelfmoord pogingen)
Stel dat dit zou gebeuren met een zadel? Een ruiter? Dan ben ik hartstikke de klos.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:19

Bielsje schreef:
Lymoncello schreef:
Sintara: na dit ongeval moest hij vastgehouden in stal om de deken af te krijgen, zoveel paniek. Uiteindelijk wel gelukt dit enigszins rustig te doen, maar het verbaasde me omdat nog geen half uur daarvoor het op en af doen van de deken 0 paniek veroorzaakte.


Ik denk niet dat dit iets over de deken zegt eigenlijk. De paarden die ik écht op hol heb zien slaan, waren allemaal nog minimaal een kwartier tot half uur compleet van de leg als ze weer op stal stonden. Die paniek blijft gewoon even in mijn ervaring. En soms slaan ze ook op hol als wij geen idee hebben wat er ooit aan de hand is geweest :')

Heb je de deken alweer bij hem gehad? Ik zou er eens langslopen met een deken (met vooral niet het idee dat het de deken is geweest) en als er geen reactie is, deken op en even in een goed afgezet iets als een bak of longeerton gooien "voor het geval dat".


Zou goed kunnen hoor. Dat het vooral de paniek was en niet perse de deken. Ik heb nog een andere liggen en ga het weer heel rustig opbouwen. Inderdaad eerst maar aan de longe weer buiten, om te kijken of hij niet meer bang is voor ik hem weer los laat.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:22

pmarena schreef:
Klinkt inderdaad alsof de deken tijdens het lopen teveel geluid ging maken en / of wapperen waar paardje erg van schrok, en panisch werd dat deze "aanvaller" op zijn rug zat en niet losliet :(:)

Kan het niet zijn dat er bvb. door wind een staartflap opwaaide ofzo, die hij niet eerder gezien / gevoeld / gehoord had...?

Ik vind het nu geen tijd om een deken op te doen bij een gezond paard. Maar kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wel weer een deken op zou willen kunnen doen. Zou direct weer gaan wennen / opbouwen en dan ook vooral concentreren op geluid makende en wapperende dingen op en om het lijf.

En inderdaad dus ook gecontroleerd paardje er mee laten bewegen, tot aan een flinke galop en een paar bokken toe, met flinke windstoten en alles zodat alles wel een keer gebeurd is voordat je hem helemaal los laat zeg maar :)

Komt vast weer goed :)


Ja de vleesetende deken liet ineens niet meer los... Ik vind het ook wel sneu voor hem hoor, kon je het maar uitleggen.

Staartflap kan, die is niet heel groot maar goed zal vast geluid hebben gemaakt.

Het is inderdaad niet heel koud dus geen must, al ben ik nu wel blij dat ik dit weet voor het echt koud en guur weer wordt.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:26

Bedenk wel dat je het juist door rustig opbouwen, groter zou kunnen maken dan het is. Doen alsof het enorm normaal is helpt vaak het beste.

Ik "moest" laatst een zadeldek gebruiken met trainingsbanden en degene die het afstelde wilde dat in de longeerton doen want ze gingen er schijnbaar nogal van over de zeik... Ik heb het erop gegooid met opzadelen, alles vastgemaakt zoals het hoorde en we zijn naar de bak gelopen. Bij de 2de pas verschoot hij even maar dat kreeg ik zogenaamd niet mee, en we hebben heel normaal gelongeerd.

Een reactie verwachten is een reactie krijgen, want als je mens het spannend vindt dan zal daar wel een hele goede reden voor zijn :Y)

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:31

En zaten er bilkoorden aan die net wat te strak zitten en bij rollen zo in de bil komen?

Mijn Sjimpie is ooit door alle draden gevlogen incl de prikkeldraad van de buren toen zijn deken kapot ging.
Hij had een deken op met maar 1 borstsluiting (doe ik dus nooit meer) deze is kapot gegaan en zo is de deken gaan schuiven. En hij dus ook in volle paniek overal doorheen gegaan.

Opleggen is nooit een probleem geweest, maar oh wee als een deken 2 cm opzij schoof, dan was het dikke paniek.
En in die tijd had je minder keuze in dekens als nu. Ik reed wedstrijd met hem, dus vacht wat kort houden wel handig.

Hij heeft toen jaren met een canvas deken gestaan want die lagen als een huis.


Dus voor nu idd gaan kijken waar hij op gaat reageren.
Opleggen, geluid maken, schuiven, bewegen.
gelukkig heb je nog wel een tijdje voordat het kouder word.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:34

Bielsje schreef:
Bedenk wel dat je het juist door rustig opbouwen, groter zou kunnen maken dan het is. Doen alsof het enorm normaal is helpt vaak het beste.

Ik "moest" laatst een zadeldek gebruiken met trainingsbanden en degene die het afstelde wilde dat in de longeerton doen want ze gingen er schijnbaar nogal van over de zeik... Ik heb het erop gegooid met opzadelen, alles vastgemaakt zoals het hoorde en we zijn naar de bak gelopen. Bij de 2de pas verschoot hij even maar dat kreeg ik zogenaamd niet mee, en we hebben heel normaal gelongeerd.

Een reactie verwachten is een reactie krijgen, want als je mens het spannend vindt dan zal daar wel een hele goede reden voor zijn :Y)


Hmm, ik snap je punt. Maar realiseer je ook dat mijn aanpak met hem niet uit angst was, maar dat ik ondertussen weet dan hij erg sensitief kan reageren op geluid en zijn lijf. De deken er gewoon opgooien had ik een paar weken geleden kunnen proberen, was hij waarschijnlijk enorm in paniek geraakt en hadden we eenzelfde gevaarlijke situatie.

Daarnaast zou mijn eigen emotie volgens jouw theorie een rol moeten spelen. Echter toen ik hem in het land zette liet ik hem heel rustig achter en was er geen sprake van paniek. Pas nadat ik weer stal in was gegaan om op te ruimen is er blijkbaar een eerst voorval geweest. Daar had ik op dat moment dus geen enkele invloed op.

En bedenk ook: dit had heel slecht af kunnen lopen. Ik hield er tijdens zijn 10 minuten durende blinde paniek rekening mee dat hij zijn been kon breken en dit het was.
Ik voel mij daardoor totaal niet comfortabel om hem nu zomaar de wei weer op te gooien en het maar te zien, zonder dat ik weet waar dit mis is gegaan, of hem beter voor te bereiden.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:37

Bielsje: Goed punt, maar je kan natuurlijk prima even rustig opbouwen zonder uit te gaan van het krijgen van een grote reactie, wat je sowieso niet moet doen natuurlijk om geen onrust te veroorzaken :)

An sich kan je ook in 1 uurtje of een paar dagen rustig opbouwen. Het hoeft geen weken te duren. Maar het is natuurlijk wel zinvol om paard niet over de flos te laten gaan door direct met veel bombarie een deken er overheen te gooien.... even rustig opbouwen dus.

Tip van met een deken langslopen is wat mij betreft een goede :j
Dan kan je peilen of hier nu direct al schrik voor is of dat het wel meevalt.

Langslopen met deken, heel argeloos. Bij geen reactie nog een keer al opruimend heel argeloos langslopen met een deken die kraakt en wat beweegt. Gaat dat ook prima dan hang je de deken heel verstrooid even over de staldeur want je moet er even vanaf. Enz.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:39

DuoPenotti schreef:
En zaten er bilkoorden aan die net wat te strak zitten en bij rollen zo in de bil komen?

Mijn Sjimpie is ooit door alle draden gevlogen incl de prikkeldraad van de buren toen zijn deken kapot ging.
Hij had een deken op met maar 1 borstsluiting (doe ik dus nooit meer) deze is kapot gegaan en zo is de deken gaan schuiven. En hij dus ook in volle paniek overal doorheen gegaan.

Opleggen is nooit een probleem geweest, maar oh wee als een deken 2 cm opzij schoof, dan was het dikke paniek.
En in die tijd had je minder keuze in dekens als nu. Ik reed wedstrijd met hem, dus vacht wat kort houden wel handig.

Hij heeft toen jaren met een canvas deken gestaan want die lagen als een huis.


Dus voor nu idd gaan kijken waar hij op gaat reageren.
Opleggen, geluid maken, schuiven, bewegen.
gelukkig heb je nog wel een tijdje voordat het kouder word.



Tjonge, ook zo'n heftig voorval bij jou. Fijn dat ook dat goed af is gelopen.

De deken heeft enkel een koord onder de staart en dus langs de billen. Geen koorden om zijn achterbenen heen. Verder zat de deken zelfs na al deze toestand nog perfect, klittenband nog dicht (hoe dan) ik had alle gespen ook geoefend met hem, dus tegen de buik aan gooien etc.

Hier onder zie je hem bijkomen op stal, onder de modder van het uitglijden. Deken zit nog dicht.
Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:42

Ik zou een deken van niet al te ritselende materiaal kiezen, liever iets te klein dan te groot. Deze heel goed vast maken. Desnoods met een extra elastische dekensingel.

Opdoen in een goed afgesloten en veilige ruimte. Misschien wel eerst op stal, dan een longeerpenn met zeer degelijk hoog hek of een niet al te grote binnenbaan.

En dan je paard de kans geven zich te bewegen, stilstaan, rollen, eten met deken op. Geen uurtje, maar dagen, deken blijft op!

Hij zal al snel merken dat de deken geen pijn doet en niet afgaat bij (rare) bewegingen.

Lijkt mij de meest praktische kans om goed te desensibiliseren. Gaan prutten met doekjes, dekjes en grondwerk kost erg veel kunde en vaardigheid. Zoals iemand al zei; je maakt er dan al snel wel een 'ding' van.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:45

Lymoncello schreef:
Hier onder zie je hem bijkomen op stal, onder de modder van het uitglijden. Deken zit nog dicht.
[ [url=m/97ZS1h.jpg]Afbeelding[/url] ]



Zie nu je foto, staat er prima bij zo. Niet alsof hij op dat moment bang is van de deken.

Oplaten en voorlopig alleen even los laten lopen in goed afgesloten ruimtes.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:47

Sorry, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel te zeggen dat je er nu vanuit gaat dat het door de deken kwam, maar dat weet je niet.
Wat je wel weet is dat er een nare ervaring is geweest mét deken.

Stel dat het niet door de deken kwam en je doet nu niet alsof die deken mega normaal is, dan zou je die link wel kunnen creëren imo.

Daarom zeg ik, loop eens voor de stal langs met een deken in je armen. Krijg je geen overdreven reactie dan zou ik hem weer gewoon opdoen en in een goed omheind iets gooien "voor het geval dat" zodat het veilig blijft.

Niets over je initiële aanpak dus of een oordeel over wat er gisteren is gebeurd!

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:49

De deken is idd door de test gekomen dat hij goed blijft liggen :D

Ik moet zeggen dat wat kelly schrijft ook wel een optie is als dat veilig kan.
Liefst een binnenbak.

Maar dan moet je wel zo'n plek hebben.
Ik had toen en heb nog steeds alleen maar lint.
Dus ik ben wel begonnen aan de longeerlijn.
Bij elk paard dat voor het eerst een deken op krijgt longeer ik eerst, zodat ze alles voelen bewegen en flapperen.

Ja de kapotte die ik toen had, dat is pech en niet na te bootsen.