Noodkreet hulp probleemgedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaniSento
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 13:31

DuoPenotti schreef:
En hoe staat hij dan gestald, wat is het verschil in die tijd?
Nu in de wintermaanden weinig buiten en toch veel voer bijvoorbeeld?


In de winter staat hij paar maandjes in stal maar komt wel elke dag buiten
En krijgt in de winter klein handje biks en hooi

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:40

Hoe veel hooi? Hoe lang komt hij buiten? Is dat met andere paarden in een paddock? Hoe veel zijn het er, en wat voor contact heeft hij daarmee?

En aangezien het nu geen winter meer is: hoe is hij nu gehuisvest, en wat eet hij nu?

Rijd je in de winter even veel als in andere seizoenen, en merk je verschil in zijn gedrag?

MarliesV

Berichten: 15215
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:41

En is er verschil te merken tussen de zomer en de winter qua stijgeren?

Elke dag naar buiten, is niet minimaal 4 uur los in de paddock of wei neem ik aan. Dus het kan prima zijn dat je paard door het ophokken in de winter overtollige energie heeft en dat jij niet capabel (nog) bent om dit in goede banen te leiden.

Jong paard, veel energie, weinig beweging. En dan in het voorjaar lekker jolig en op het gras (hoop ik), zorgt voor een nog frisser paard.

Hoe oud ben je, hoe lang rij je al?
Heb je instructie?
Welke regio zoek je hulp?

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:43

Ayasha schreef:
steefvicky schreef:
Weet je zeker dat je je paard niet blokkeert met je zit als je rijdt?

Zelfs als ze dat deed zou een normaal functionerend gezond paard normaal niet steigeren. Dan speelt er toch echt meer als ze voor zo iets steigeren.
Je zegt hier al een jaar mee bezig te zijn TS. Steigert hij zodra je op stapt of bij bepaalde oefeningen/gangen?


Dat is zeker waar, niet altijd in ieder geval. Mijn paard met karakter kon dat namelijk op sommige momenten wel en dat heb ik kunnen oplossen door onder andere mijn zit te veranderen en te laten merken dat ik haar in haar waarde laat.

DuoPenotti

Berichten: 29798
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:49

DaniSento schreef:
DuoPenotti schreef:
En hoe staat hij dan gestald, wat is het verschil in die tijd?
Nu in de wintermaanden weinig buiten en toch veel voer bijvoorbeeld?


In de winter staat hij paar maandjes in stal maar komt wel elke dag buiten
En krijgt in de winter klein handje biks en hooi

Hoe lang komt hij dan buiten?
Is dat elke dag een uurtje of 6 uur of...?
Is dat in een paddock waar hij echt kan rennen of is het niet zo groot?
Staat hij alleen in die paddock of samen met een andere? Speelt hij daar dan mee of staat hij vooral stil.

Wij hebben geen filmpjes, we moeten het doen met de tekst die jij schrijft.
Dus ben zo volledig mogelijk in je antwoorden.
Helpen in tekst is bijna onmogelijk, maar met te weinig informatie gewoon niet te doen. :)

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:56

Wat doe je als hij gaat steigeren? Stap je af, rij je door, zo ja, wat ga je dan met hem doen?
Wordt je boos, blijf je rustig?

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:04

weet je zeker dat ie zadelmak was toen je hem kreeg, en ook alle oefeningen beheerste?

je zal de eerste niet zijn die niets vermoedend op een niet ingereden paard gaat rijden in de veronderstelling dat ie goed en juist is ingereden, en dan kun je dit soort dingen wel verwachten.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:22

Wat een ellendig probleem ts!

Ik kan me heel voorstellen dat je er flink doorheen zit maar de mensen hier proberen je alleen maar te helpen met hun vragen. Probeer terug te lezen en ieders vraag uitgebreid te beantwoorden. Hier zitten best wat mensen met verstand van zaken namelijk.

Als je puur gaat om begeleiding dan kan je ook in een lokale fb groepje een advertentie zetten. dan lezen mensen uit jouw omgeving het

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:04

Koper schreef:
Snapt je pony wat je bedoelt wanneer je rijdt? Wat en hoeveel krijgt hij te eten? Hoe leeft hij, hoe veel uur per dag staat hij op stal, hoe veel uur per dag komt hij op de wei of paddock met andere paarden, hoe oud is hij? Hoe vaak rijd je, en heb je dan les? Steigert hij overal (binnenbak, buitenbak, buitenrit), en altijd (met andere paarden er bij, zonder andere paarden er bij, met en zonder instructeur)?



Voor iemand die een noodkreet uit geef je niet echt antwoord ik belangrijke vragen. Waardoor mensen makkelijker met je mee kunnen denken.

Er staat gewoon texweinig info in je eerste bericht om er ook maar iers zinnigs over te zeggen helaas.

DaniSento
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 16:16

monsera schreef:
Koper schreef:
Snapt je pony wat je bedoelt wanneer je rijdt? Wat en hoeveel krijgt hij te eten? Hoe leeft hij, hoe veel uur per dag staat hij op stal, hoe veel uur per dag komt hij op de wei of paddock met andere paarden, hoe oud is hij? Hoe vaak rijd je, en heb je dan les? Steigert hij overal (binnenbak, buitenbak, buitenrit), en altijd (met andere paarden er bij, zonder andere paarden er bij, met en zonder instructeur)?



Voor iemand die een noodkreet uit geef je niet echt antwoord ik belangrijke vragen. Waardoor mensen makkelijker met je mee kunnen denken.

Er staat gewoon texweinig info in je eerste bericht om er ook maar iers zinnigs over te zeggen helaas.


Ja sorry hoor heb nog meer te doen dan 100 vragen te beantwoorden tegelijk
Ik zal later even kijken en reageren

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:43

DaniSento schreef:
Ja sorry hoor heb nog meer te doen dan 100 vragen te beantwoorden tegelijk
Ik zal later even kijken en reageren

Dus je wil hulp maar je wil niet de informatie geven die nodig is om die hulp te krijgen? :)
Succes er mee TS. Komt vast goed dan! :)

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:44

Is dat de pony met verlatingsangst?

DaniSento
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 16:47

Ayasha schreef:
DaniSento schreef:
Ja sorry hoor heb nog meer te doen dan 100 vragen te beantwoorden tegelijk
Ik zal later even kijken en reageren

Dus je wil hulp maar je wil niet de informatie geven die nodig is om die hulp te krijgen? :)
Succes er mee TS. Komt vast goed dan! :)


Uh je moet even beter lezen ik zal later antwoord geven alleen nu even niet zoveel tijd volgens mij is dat normaal hoor

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:33

Ja sorry hoor heb nog meer te doen dan 100 vragen te beantwoorden tegelijk
Ik zal later even kijken en reageren[/quote]

Wow! Het kost veel tijd, energie en geduld om een team te worden met je paard/ pony. Ik hoop dat je jouw pony met meer geduld en respect behandelt dan de mensen die je proberen te helpen. Ik zou om minder al gaan steigeren...

Ik heb hier al veel hulpvragen gesteld en heb echt stappen gemaakt met de antwoorden. Hopelijk lukt jou dat ook.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:49

Steigeren door een verkeerde houding van de ruiter kan wel degelijk.

Toen we onze tinkerkruising net hadden ging hij steeds meer steigeren onder het zadel. De instructrice die ons uit de brand hielp kon het paard goed 'lezen' en gaf aan dat hij steigerde doordat de ruiter de teugels te kort nam (steeds korter als reactie op het steigeren) en gespannen op het paard zat (door de ervaring met een steigerend paard en een paard wat niet deed wat we verwachtten).

De les bestond toen uit: Ontspannen, adem uit, handen naar voren en dat een halfuur lang herhalen! En echt, ruiter ontspande, paard ontspande, paard steigerde niet meer en de oortjes gingen naar voren en het vertrouwen tussen ruiter en paard begon terug te komen.

Door het steigeren voelde het heel onlogisch en eng om te ontspannen en handen naar voren te doen met wat langere teugel, maar het werkte bij ons paard 100%.

Ons paard bleek heel gevoelig te zijn. Hij luisterde naar de kleinste hulpen, ook naar de onbedoelde hulpen als scheef zitten en handen per ongeluk ongelijk houden. Onze instructrice kon altijd goed verklaren waarom paard deed wat hij deed. Het deed gewoon wat wij (per ongeluk) van hem vroegen.
Hij leerde heel snel en wilde graag complimentjes verdienen. En als hij die kreeg was hij supertrots op zichzelf.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:54

Ts ik heb hier meegelezen en adhv van jouw reacties op de vragen van aardige bokkers die je gemeend willen helpen heb ik besloten om niet te reageren op je hulpvraag.
Ik denk nl dat niet je pony maar jijzelf hulp nodig hebt- je bent je heel duidelijk niet bewust van je manier van communiceren- niet hier in je topic en dat is een weergave van hoe je energie is en hoe je handelt. De laatste paar posts van de bokkers raad ik je aan goed op je in te laten werken en probeer iets te doen aan je geduld en zelf reflectie.
Als laatste ben je echt 36?? Ik vermoed dat je veel jonger bent en nog veel te leren hebt

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:01

Ik sluit me aan bij bovenstaand. Hoe jij omgaat met de reacties hier ( als je geen tijd hebt kijk je als het goed is ook niet toch? En als je wel tijd hebt antwoord je compleet) denk ik dat jouw communicatie stijl verbaal en non verbaal totaal niet verstaanbaar is voor jouw paard. Ik zou een loeigoeie instructrice zoeken die vooral aan en met jou gaat werken

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:46

Ik denk dat menig bokker ook wel meer te doen heeft dan een hulpvraag van een onbekende te beantwoorden. Feit dat ze dat proberen en van jou wat aanvullende info nodig hebben, is geen reden om in de verdediging te schieten toch?
Jij wil geholpen worden, dan moet jij soms even doorbijten en je best doen, niet alle andere toch?

Op welke momenten komt je pony omhoog en heb je hem/haar dat vaker zien doen als jij er niet bij betrokken was? Dus bij een ander of als ze bij andere ponies staat?

Wintu

Berichten: 3026
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:03

Ik zou zo zeggen, nav je reacties op vragen van goedbedoelende bokkers, zoek het uit en succes ermee.

Nyaleti

Berichten: 6258
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:50

En TS, heb je al tijd gevonden om de vragen te beantwoorden? Er zijn al een paar Bokkers die je willen helpen als ze meer info hebben :)

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:42

Inmiddels drie dagen later. De term "noodkreet" deed mij enige urgentie vermoeden. Maar TS heeft blijkbaar nog niet de tijd gehad om de vragen te beantwoorden.

DaniSento
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-05-22

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:50

Vind je het gek als je zon reactie neerzet dan heb ik niet echt de behoefte meer om te reageren sorry
Ik los het op een ander manier op

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:18

DaniSento schreef:
Vind je het gek als je zon reactie neerzet dan heb ik niet echt de behoefte meer om te reageren sorry
Ik los het op een ander manier op

Dan zal het probleem ook wel meevallen. Sowieso denk ik dat niet veel bokkers nog veel interesse hadden in helpen.

DuoPenotti

Berichten: 29798
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:24

DaniSento schreef:
Vind je het gek als je zon reactie neerzet dan heb ik niet echt de behoefte meer om te reageren sorry
Ik los het op een ander manier op

Als je zo reageert tegen iedereen in je omgeving zoals je hier op bokt doet voorspel ik dat je probleem nooit opgelost word.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Noodkreet hulp probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:01

Uit welke omgeving kom je?

Heb je een goede instructeur?

Heb je evt filmpjes?