Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:46

ruitje schreef:
Misschien is dit niet de discussie voor hier aangezien dit niet hier speelt.

Maargoed, ik sta er zo in dat je een kind ook mag leren dat bij paarden houden verantwoordelijk hoort, passend bij de leeftijd.

Betekend dat dat als mijn kind iets spannend of eng vind ik mijn kind huilend op een pony zet en zeg: jij moet op paardrijden? Nee.

Betekend dat dat je je kind ook kan uitleggen dat een pony wel eens een mindere dag heeft en dat we het later nog eens gaan proberen? Misschien na een paar dagen poetsen, of weer terug aan het longeerlijntje. Ja.

Ik zie oprecht kinderen in mijn omgeving waar pony's harder worden ingewisseld dan ik van onderbroek wissel.

We gaan toch niet meteen met een hobby stoppen als een pony 1 keer rechts af slaat? En dan je kind op Judo stoppen en ook meteen eraf laten gaan als ze uitglijden op de mat :+

En die mat maakt het niks uit als je 'm weer verkoopt. Je mag ook een kind best leren dat een pony geen inwisselbaar iets is op niks af. ( again, dat speelt hier niet en het verbaasd mij eigenlijk dat ik dit hier zeg want ik denk dat ik makkelijker afscheid neem dan de meesten hier :o )

Maar hey, nogmaals, deze pony had ik gisteren al weg gedaan en dit speelt hier niet. Daarnaast houd ik mij liever buiten opvoeddiscussies, dan ga ik wel naar het Vivaforum :') Dit is hoe ik er in sta en als een ander dat anders doet: dan vind ik dat helemaal prima!


Ik ben het met jou eens, en wbt deze pony zou ik toch echt eerst afwachten wat een deskundige zegt die er bij gehaald is. Kunnen wij niet zo beoordelen vanaf de PC.

Ik ben als kind ook vaak genoeg huilend van de pony afgekomen (eigenwijze fjord) die het leuk vond om dressuurwedstrijdjes in galop te doen en er in het bos regelmatig vandoor ging. Nu zou dat allemaal waarschijnlijk pedagogisch niet meer verantwoord zijn bla bla. Maar dat dier heeft mij zo enorm geleerd om door te zetten en wilskracht te gebruiken. Wat een enorm waardevolle les is geweest voor de rest van mijn leven. Bij paarden komt niets zo maar aanwaaien en hoe eerder mensen dat leren, hoe beter denk ik. :o (mits uiteraard dan wel binnen de grenzen van wat veilig genoeg is)

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:54

Ik lees een paar keer berichten in de trant van "als het niet vanzelf gaat dan leer je tenminste doorzetten". En dat is natuurlijk ook zo :j

Maar over het algemeen leren mensen alleen doorzetten als ze iets ècht HEEL GRAAG willen.
Dus je moet al een echt intens paardenmeisje zijn om door te willen zetten.
Daarvoor moet je dus wel eerst paarden héél erg leuk gaan vinden. En dat lukt wellicht niet zo best als je steeds vervelende ervaringen hebt....

Ik kan me dus best goed voorstellen dat kinderen afknappen op paarden door dingen als "pony gaat linksaf terwijl hij rechts moet" of "pony doet steeds stout tegen mij" want als je iets nog niet echt super leuk vindt, dan is er weinig voor nodig om af te knappen. Bij kinderen maar ook bij volwassenen.

Het moet vaak toch eerst leuk / aantrekkelijk zijn voordat het allemaal lastig wordt.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:00

Lekker weg doen die pony, straks haalt hij wel uit naar haar, sommige zijn gewoon dominanter in hun gedrag naar onzekere mensen, dat is gewoon geen match...

Zou wel de verkoper er van op de hoogte brengen trouwens...

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:14

Gewoon les nemen, leren ermee om te gaan als een paard rechtsaf gaat terwijl een kind links wilt. Zorgen voor goede begeleiding, goede begeleiding is echt het halve werk. Mensen verwachten dat pony's automaatjes zijn, maar het zijn geen fietsen. Zorgen voor goede ervaringen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:23

Ieder kind is ook anders natuurlijk.
Een 7 jarig dochtertje van een staleigenaar waar ik ooit stond zadelde in haar eentje haar pitbul welshpony op die gerust in de aanval ging als ze met het zadel aankwam en ging dan zelfstandig springen met dat monster terwijl haar moeder aan het rijden was.
Maar ja, die was dan ook in het zadel geboren en kon met haar 3 turven ook op een paard van 1.75 rondsturen.
Of je dat moet willen is weer een andere vraag want dat kleine meisje had al vroeg meegekregen dat je met geweld en een grote bek je pony wel de baas wordt.

Waar een 10-12 jarige heel veel kan leren van een strondeigewijze fjord is dat voor de gemiddelde 6 jarige gewoon 4 bruggen te ver.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:23

Elisa2 schreef:
Gewoon les nemen, leren ermee om te gaan als een paard rechtsaf gaat terwijl een kind links wilt. Zorgen voor goede begeleiding, goede begeleiding is echt het halve werk. Mensen verwachten dat pony's automaatjes zijn, maar het zijn geen fietsen. Zorgen voor goede ervaringen.


Als een kind er ongemakkelijk mee is ben ik van mening dat het dan beter is om Iig tijdelijk te stoppen en evt later als het kind aangeeft weer te willen paardrijden het opnieuw proberen.

Als een kind paarden eng vind of gewoon niet leuk dan houd het gewoon op.

Als een kind het wel enorm leuk vind en er iets gebeurd waardoor het kind bijv angstig is geworden dan kan daar wel idd geleerd worden om door te zetten. Of eerst met een rustiger paard. Als de liefde voor paarden erin zit is dat ook makkelijker.

Maar kleine kinderen horen op speelse wijze te leren en niet met vallen en opstaan en tranen met tuiten. Dan zijn het de ouders die het willen en dan wordt de angst en afkeer tegen paarden alleen maar groter. Want hij/zij moest op die poedersuiker ook al was hij/zij er bang voor en was er niks aan.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:38

Elisa2 schreef:
ruitje schreef:
Misschien is dit niet de discussie voor hier aangezien dit niet hier speelt.

Maargoed, ik sta er zo in dat je een kind ook mag leren dat bij paarden houden verantwoordelijk hoort, passend bij de leeftijd.

Betekend dat dat als mijn kind iets spannend of eng vind ik mijn kind huilend op een pony zet en zeg: jij moet op paardrijden? Nee.

Betekend dat dat je je kind ook kan uitleggen dat een pony wel eens een mindere dag heeft en dat we het later nog eens gaan proberen? Misschien na een paar dagen poetsen, of weer terug aan het longeerlijntje. Ja.

Ik zie oprecht kinderen in mijn omgeving waar pony's harder worden ingewisseld dan ik van onderbroek wissel.

We gaan toch niet meteen met een hobby stoppen als een pony 1 keer rechts af slaat? En dan je kind op Judo stoppen en ook meteen eraf laten gaan als ze uitglijden op de mat :+

En die mat maakt het niks uit als je 'm weer verkoopt. Je mag ook een kind best leren dat een pony geen inwisselbaar iets is op niks af. ( again, dat speelt hier niet en het verbaasd mij eigenlijk dat ik dit hier zeg want ik denk dat ik makkelijker afscheid neem dan de meesten hier :o )

Maar hey, nogmaals, deze pony had ik gisteren al weg gedaan en dit speelt hier niet. Daarnaast houd ik mij liever buiten opvoeddiscussies, dan ga ik wel naar het Vivaforum :') Dit is hoe ik er in sta en als een ander dat anders doet: dan vind ik dat helemaal prima!


Ik ben het met jou eens, en wbt deze pony zou ik toch echt eerst afwachten wat een deskundige zegt die er bij gehaald is. Kunnen wij niet zo beoordelen vanaf de PC.

Ik ben als kind ook vaak genoeg huilend van de pony afgekomen (eigenwijze fjord) die het leuk vond om dressuurwedstrijdjes in galop te doen en er in het bos regelmatig vandoor ging. Nu zou dat allemaal waarschijnlijk pedagogisch niet meer verantwoord zijn bla bla. Maar dat dier heeft mij zo enorm geleerd om door te zetten en wilskracht te gebruiken. Wat een enorm waardevolle les is geweest voor de rest van mijn leven. Bij paarden komt niets zo maar aanwaaien en hoe eerder mensen dat leren, hoe beter denk ik. :o (mits uiteraard dan wel binnen de grenzen van wat veilig genoeg is)


Maar ongetwijfeld was je ook iets ouder dan maar 6 jaar oud. Als je 12 bent weet je dingen een stuk beter te relativeren dan wanneer je 6 bent.
Ik persoonlijk vind ddat een beetje teveel gevraagd voor een 6 jarige.

Ik ben het op zich met je comment eens hoor....maar niet als het ruitertje nog maar 6 jaar oud is...

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:43

Ja oke, 6 is wellicht inderdaad nog te jong om vaardigheden te ontwikkelen. :-)

Op maneges hanteren ze ook vaak de leeftijd van 8 voordat een kind mag gaan rijden.

sasja0705
Berichten: 2023
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:54

Pony weg doen... betekend voor het arme dier dat ie in de handel beland.... of als wat wil je het verkopen TS ?

Zal je het ook als kinderpony verkopen ??


Ik zou eerst even de daadwerkelijke geschiedenis van de pony proberen uit te vissen.
En waarom het voor de verkopster niet mogelijk is om terug te nemen.
Dasr heb ik namelijk mijn vraagtekens bij.
Jammer van geen keuring - juist bij de "ach zo brave" kinderponies.
Maar zo of zo even de DA erbij.

Ik wil niemand iets onderstellen maar ook particulieren helpen af en toe een handje bij verkoop als nodig.
Lang niet altijd meer dubieuze handelaars, die paarden platspuiten.

Jouw dochter rijd op manege , dat is goed.
Jouw dochter kan de shet poetsen en vertroetelen, dat is ook goed.
In de tussentijd kan jij, TS, met de pony aan het werk en langzaam (dus afhankelijk, hoe het gaat,jouw dochter mee betrekken zonder gevaarlijke situaties te forceren .

Beiden met elkaar postitive ervaringen laten maken.

Dat vergt tijd,geduld en uiteraard knowhow - dus een ervaren persoon erbij, als je het zelf niet durft.

Een die op paardengebied EN kinderen ervaren is.

Geen paard of pony wordt boos geboren (uitzondering daargelaten ) dus er is altijd een reden voor een gedrag - ook als onzekerheid van de mens/kind het gedrag uitlokt.
Mischien eens getreiterd, geslagen, wat ook ever.

Success

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:00

Ik vind een pony die lekker zijn ding doet en rechts gaat als het links moet zijn.
Of met zijn kop het gras in duikt en echt niet meer mee komt bij een kindje wel van hele andere orde dan een die bewust de aanval in gaat.

Dat eerste vind ik ook vallen onder, ja je moet het maar leren, het zijn dieren met een eigen gedrag en geen fiets.
Dat laatste is voor een ukkie nog niet te leren en ronduit gevaarlijk!

Nadeel van de pony is zijn hoogte, want bij een kind van een jaar of 10 met wel wat ervaring zou het zomaar eens goed kunnen gaan. Maar dan word hij al snel weer klein.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:10

Ts heeft de pony als kinderpony gekocht en daar is hij niet geschikt voor. Dus nonconformiteit (zo heet dat volgens mij). Ze heeft hem nog maar pas en ook bij particuliere koop heb je toch een garantieperiode? De beste oplossing zou zijn dat de pony teruggaat naar de verkoper. Dat heb ik ook met veel moeite en financieel verlies voorelkaar gekregen toen ik doodsbang was geworden voor mijn net gekochte schoppende Tinker. Die kwam wel van een handelaar maar die had ook weinig zin om hem terug te krijgen.Hij wilde het zelfs op een rechtszaak laten uitdraaien. Maar dan moest ik het paard nog zeker een jaar op stal houden en ik was er zo bang voor dat ik hem niet kon verzorgen en ook de verantwoording om dat aan anderen over te laten niet kon nemen.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:16

De pony is nog niet eens medisch gekeurd.

Misschien heeft hij toch wel ergens pijn en misschien associeerd hij pijn met kinderen.

Weg doen is de makkelijkste weg.
En dan komt er een nieuwe pony en begint dit opnieuw ;)

Laat eerst maar kijken of er niks aan scheelt. En zorg dat er altijd iemand bij is. Dat is ook gewoon normaal bij een kind van 6. En begeleid dat goed.

Verwachten dat een tinker van 6 en een meisje van 6 meteen helemaal probleemloos verloopt is natuurlijk ook wat uhm hoog gegrepen. Daar is nog werk aan de winkel.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:29

Er is een heel verschil tussen "probleemloos" en een dier dat om welke reden dan ook je kind meermaals probeert te pakken te nemen...terwijl dat kind niet eens heel bijzondere dingen doet. Dat is gewoon geen match en een onveilig karakter.

Het is wel je kind waar je dan het risico mee neemt als je het bij zo'n grillig dier in de buurt laat zijn.... met paarden heb je sowieso al een behoorlijk risico natuurlijk. Het minste dat je dan kan doen is zorgen voor een in principe zeer zachtaardig, gemoedelijk karakter zodat de kans op ongelukken kleiner wordt.

Rena van mij is een hittepit, het gevaar zit er in dat ze snel angstig kan zijn, maar het is absoluut geen aanvallend type. De mini is een Shet, maar ook echt een schatje. Ik wil geen bijters / trappers rond mijn kind hebben :n

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 13:32

Ik heb de vorige eigenaar gesproken, zij gaf aan het gedrag niet te herkennen, dus of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Gedragstherapeut heeft pas over 4 weken tijd helaas. Ik vind het heel moeilijk. Als we hem verkopen kan ik niet zeggen dat het een leuke kinderpony is, of misschien vertoont hij dit gedrag bij iemand anders niet? Zoiezo als hij weg gaat komt er even geen andere!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:38

Misschien is hij gewoon echt nog niet helemaal aangekomen en uit zijn onzekerheid op de zwakste schakel (dochter).
In dat geval zou je best wel progressie kunnen boeken met een andere aanpak.
Wat je dan in feite doet is hetzelfde als met een paard dat honden moet leren tolereren. Aandacht bij jou houden en dan het „nieuwe element“ (je dochter dus) introduceren als iets wat hij moet tolereren.
Jouw houding geeft het dier dan zekerheid zodat hij niet zelf hoeft te bedenken hoe hij daarmee op reageren. Na verloop van tijd groeien ze dan hopelijk naar elkaar toe.
Daar moet je wel actief op inzetten zoals je ook doet als bijv. een hond voor het eerst met kinderen in contact brengt: leren dat het kind ook een mens is.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:49

BeFunny schreef:
Als de pony niet echt gevaarlijk is en verder naar iedereen braaf en leuk dan zou ik toch denken dat daar echt nog wel de kans is dat dit goed komt.

Als je nieuwe hond gromt naar je kind en die raakt daar getraumatiseerd door, ga je dan ook met de hond aan de gang terwijl je kind ondertussen levenslange angst voor honden kan krijgen en de kand loopt om op een onbewaakt ogenblik gebeten te worden

Ik ben heel erg van het dieren redden en bij mij kunnen ze een aardig potje breken, en ik schrik ook niet van een beetje dreiggedrag, maar je moet daar geen klein kind in de mix hebben die daar traumas door op kan lopen of moet zien hoe een ander op haar pony gaat.


Meegemaakt van dichtbij, jonge pony voor een jong kind, moest bij gereden worden door een ander, ik zag op filmpjes alleen een heel boze pony, met zwiepende staarten oren plat, dit was echt geen ruiter of werk voor een jonge pony (een uur les in meest draf is veel te veel voor een driejarige!) en op een gegeven moment draaide het op afwerpen uit en een angstig kind, die inmiddels wel weer een lief paardje heeft, maar die hele tijd van proberen en doorzetten, plus het verdriet van verkoop nadat er gehecht was, hadden ze over kunnen slaan door meteen voor een geschikter dier te gaan!

Dit kan verbeteren maar er is net zo´n grote kans dat het verergerd.
Het is geen aanvaardbaar risico als het om een kind gaat.
En zo´n pony kan prima terecht komen bij iemand die niet onzeker is en er nooit problemen mee zal
hebben.

Ik ben het trouwens met sizzle eens dat het voor een pony ook gewoon traumatisch is om ergens nieuw te zijn en de plek gezocht wordt en dat doen sommigen (ik heb er ook zo een) via bullying, en vaak is dat trouwens omdat ze zelf onzeker zijn. Maar ik ben niet voor proberen als er een klein kind in de mix zit.
Maar goed, je hoeft niet op mij af te gaan.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:51

Ik zou het persoonlijk ook niet doen, maar dat is een te eenzijdige mening. Vandaar dat ik toch de optie even noem.
Zo liep mijn kleuter zelfstandig nasr school een andervind dat mogenlijk onacceptabel.
We hebben allemaal zo onze grenzen :)

Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:30

Juudje81 schreef:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken, zij gaf aan het gedrag niet te herkennen, dus of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Gedragstherapeut heeft pas over 4 weken tijd helaas. Ik vind het heel moeilijk. Als we hem verkopen kan ik niet zeggen dat het een leuke kinderpony is, of misschien vertoont hij dit gedrag bij iemand anders niet? Zoiezo als hij weg gaat komt er even geen andere!

los van of de pony ''moet blijven''.

Hoe doet het dier tegen andere kinderen dan jouw dochter?

Een van mijn paarden heeft flink gejaagd op de verzorgster (8j) van mijn Fjord. En ik heb dat kind 1x net op tijd weggetrokken omdat de ander eraan gevlogen kwam om haar te bijten. De tandjes klapten.

Daarna dit paard apart gezet als de verzorgster kwam.

Ik dacht ''hij heeft een hekel aan kinderen''.
Nu blijkt intussen, hij had een grandioze hekel aan dát kind.
Meisje had een rugzak, was druk, oneerlijk en niet oprecht.
dát was hetgene waar het ingrijpende paard niks mee kon.

Dit weekend kwam hij achteruit de wei gewandeld, naar het achternichtje van mijn man toe. Meiske van 8 jaar.
Ze hebben samen een ronde gewandeld door de wei. Los. Dit kind was wel oké voor hem. (Dit paard jaagt ook op mijn broer. }:0 die doet namelijk net of hij niet bang is, en paardlief heeft een hekel aan nep :Y) )

Wat ik probeer te zeggen is, deze reactie op 1 kind hoeft ook nog niet te betekenen dat hij elk kind met huid en haar opvreet. Voor het toekomstperspectief van de pony dan he.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:50

Mijn mening.
Geen match.
Terug brengen.
Komen alleen maar traantjes van.
Als kind wil je gewoon een lief dier waar je een hoop mee gaat en van leren zonder dat je bang moet zijn om opgevreten te worden.
Als je wilt dat ze paardjes leuk blijft vinden zou ik op zoek gaan naar een ander goedzakje,waar ze wel een foutje bij mag maken.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:01

Lusitana schreef:
BeFunny schreef:
Als de pony niet echt gevaarlijk is en verder naar iedereen braaf en leuk dan zou ik toch denken dat daar echt nog wel de kans is dat dit goed komt.

Als je nieuwe hond gromt naar je kind en die raakt daar getraumatiseerd door, ga je dan ook met de hond aan de gang terwijl je kind ondertussen levenslange angst voor honden kan krijgen en de kand loopt om op een onbewaakt ogenblik gebeten te worden

Ik ben heel erg van het dieren redden en bij mij kunnen ze een aardig potje breken, en ik schrik ook niet van een beetje dreiggedrag, maar je moet daar geen klein kind in de mix hebben die daar traumas door op kan lopen of moet zien hoe een ander op haar pony gaat.


Meegemaakt van dichtbij, jonge pony voor een jong kind, moest bij gereden worden door een ander, ik zag op filmpjes alleen een heel boze pony, met zwiepende staarten oren plat, dit was echt geen ruiter of werk voor een jonge pony (een uur les in meest draf is veel te veel voor een driejarige!) en op een gegeven moment draaide het op afwerpen uit en een angstig kind, die inmiddels wel weer een lief paardje heeft, maar die hele tijd van proberen en doorzetten, plus het verdriet van verkoop nadat er gehecht was, hadden ze over kunnen slaan door meteen voor een geschikter dier te gaan!

Dit kan verbeteren maar er is net zo´n grote kans dat het verergerd.
Het is geen aanvaardbaar risico als het om een kind gaat.
En zo´n pony kan prima terecht komen bij iemand die niet onzeker is en er nooit problemen mee zal
hebben.

Ik ben het trouwens met sizzle eens dat het voor een pony ook gewoon traumatisch is om ergens nieuw te zijn en de plek gezocht wordt en dat doen sommigen (ik heb er ook zo een) via bullying, en vaak is dat trouwens omdat ze zelf onzeker zijn. Maar ik ben niet voor proberen als er een klein kind in de mix zit.
Maar goed, je hoeft niet op mij af te gaan.



Ik heb geen kind en zou nooit een pony kopen voor een kind. Hooguit zou ik een pony kopen (niet voor het kind) waar het kind dan lekker mee kan tutten en rijden maar dat moet wel geregiseerd want dat gaat niet vanzelf. En een paardje van 6 moet ook uitgedaagd worden anders kan die onder het rijden straks ook nog wel eens wat streken laten zien en daarvoor wil je toch dat er iemand met een beetje ervaring ermee aan de slag gaat lijkt me zo.

Dat is met honden ook zo. Ik ben niet zo van honden en kinderen ;) ik koop een hond voor mezelf en als ik een kind had dan zou dat in goede banen geleid moeten worden. Ik zou nooit dan maar een labrador kopen bijv omdat die bekend staan omdat ze zo braaf zijn. Kleine kinderen hebben sturing nodig en vaak is er dan heel veel mogelijk. Maar je moet als ouder wel zorgen dat het veilig blijft.

Ik zeg al de hele tijd dat de pony best veel heeft mee gemaakt. En ts weet weinig van het verleden en er medisch niet naar gekeken. Maar wel wordt een kind van 6 erbij gelaten en wordt er verwacht dat de pony meteen maar alles accepteerd ;)

Als je echt een kinderpony wil dan moet je m.i die pony al kennen en weten dat je kind er mee uit de voeten kan en dan nog kan een verhuizing roet in het eten gooien.

Als ze het echt niet vertrouwen dan is weg doen uiteraard de beste optie. Ik hoop dan wel dat er niet volgende maand al weer een nieuwe is aangeschaft. Maar pas als het meisje er groot en "mans" genoeg voor is.

sasja0705
Berichten: 2023
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:38

Juudje81 schreef:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken, zij gaf aan het gedrag niet te herkennen, dus of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Gedragstherapeut heeft pas over 4 weken tijd helaas. Ik vind het heel moeilijk. Als we hem verkopen kan ik niet zeggen dat het een leuke kinderpony is, of misschien vertoont hij dit gedrag bij iemand anders niet? Zoiezo als hij weg gaat komt er even geen andere!


En de verdere geschiedenis van de pony? Hoe lang hebben hun het pony dan gehad ?

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:45

Ik ben ook benieuwd naar de geschiedenis van de pony. Bij het horen van tinker denk ik gelijk aan export pony en de problemen die dat met zich mee kan brengen.

Mogelijk is het gedrag ook zuurder door de hoeveelheid suikers die hij binnen krijgt?

Ik zou ook niet staan te springen om 1 van mijn jonge dochters in de buurt te hebben bij een pony die dat gedrag vertoond.

De pony is 1.16 toch? Dat is ook nog eens een maat waar ze weer snel vanaf gegroeid is. Dus als je een lang traject in moet om deze pony om te turnen naar brave pony, kan het zo maar zijn dat wanneer de pony redelijk geschikt is ze er nog maar weinig tijd mee samen heeft (qua rijden).

Wat hebben jullie (dochter) bij het kijken met de pony gedaan en hoe vaak zijn jullie daar geweest?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:48

Juudje81 schreef:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken, zij gaf aan het gedrag niet te herkennen, dus of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Gedragstherapeut heeft pas over 4 weken tijd helaas. Ik vind het heel moeilijk. Als we hem verkopen kan ik niet zeggen dat het een leuke kinderpony is, of misschien vertoont hij dit gedrag bij iemand anders niet? Zoiezo als hij weg gaat komt er even geen andere!


wat een lastig probleem zeg. Veel succes voor jou en je dochter.
Als je de pony wil verkopen zou ik het eerlijke verhaal erbij zeggen, en bij voorkeur niet voor een heel jong kind verkopen. Wellicht is het voor een volwassene een fantastische menpony?

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:27

Er bestaan muilkorven voor paarden. Als je de pony wilt houden zou je die kunnen omdoen wanneer je kind bij de pony is. Want als je kind in het gezicht wordt gebeten kan dat ernstig uitpakken.En de toekomst van de pony zal er ook niet rooskleuriger van worden. Ik vind dat de verkoper hem moet terugnemen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:34

En wat doe je dan als hij haar in de aanval omver loopt?
Of stampt?
Ook maar kluisteren?

Maar waarom nemen de vorig mensen hem niet terug?

Ja ik begrijp dat ze daar niet op zitten te wachten, maar dit lijkt me behoorlijk een gebrek