Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:53

Ik kan natuurlijk alleen maar afgaan op datgene wat ik hier lees.
Maar ik zou er dan ook minder vertrouwen in hebben.

Ik kende vroeger iemand met een haflinger, we hadden een aantal keren in de week samen les, dat was echt een rotzak, die bokte het (jonge) baasje er met regelmaat af, en als ik of iemand anders erop zat dan was ie braaf. Ik ruilde wel eens met het kind (met mijn jonge appaloosa, die ook pas 3 maanden onder het zadel was, maar doodbraaf, zodat het kind ook een keer een leuke ervaring had met rijden).

Niks fout gegaan met inrijden, maar die keek echt wie er opstapte en die wist precies dat zijn jonge ruitertje hem niet de baas kon. Ook aan de hand niet, dus uiteindelijk had ie zich de onhebbelijkheid aangeleerd zich los te trekken, dat soort dingen.

Kijk, erbij blijven en corrigeren/bijsturen werkte dus op lange termijn niet, want hij keek echt wie er stond of op stapte.
Bij mij of bij een andere volwassene probeerde die niet eens (meer) wat rottigs uit te halen.
Die corrigeerde je een keer, en dan wist dat hij bij jou niks mis kon doen.
Maar een kind van 11 heeft die handigheid en ervaring niet, dat had die pony heel snel door.
Verkopen was uiteindelijk de enige oplossing.

Dus zou ik met een pony die ik voor mijn kind had gekocht, en dit gedrag vertoonde doorgaan?
Afgaand op eerdere ervaringen met dit soort dingen eerder niet.

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 09:57

Ze heeft er weleens op gezeten, kleine stukjes buiten en dan heb ik hem nog aan een touw en dan is hij echt heel braaf. Ik had een privéles op de manege gepland staan voor hun samen maar toen ik dat aan dochter was het gelijk huilen want dat durfde ze niet.. Ik weet nu even niet of ik dat wel door moet laten gaan. Onze bak is over 2 weken klaar, dan komt er nieuw zand en kunnen we er zelf in. Heb inmiddels wel contact gelegd met gedragstherapeut, benieuwd wat zij zegt. Ik wil het ook niet zomaar opgeven! Zal de vorige eigenaar ook even een berichtje sturen.
Ik laat haar uiteraard nooit alleen met hem, ben er altijd bij.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:58

Het hoort bij de uitprobeerfase, maar een kind van zes is denk ik niet in staat om superioriteit uit te stralen als dat niet in haar zit.
Sommige ponies zijn er stelliger mee dan andere, maar ik kan je wel zeggen dat dit van kwaad tot erger wordt en niet vanzelf over gaat als er geen actie vanut het kind komt. en nogmaals dat moet van nature komen, je kunt niet een kind zeggen van doe maar dit of dat want als het niet gemeend wordt, voelt een pony dat feilloos aan. Zelf zou ik zo´n pony echt niet alleen durven laten met dat kind.
Dat de pony lief met andere kinderen is zegt niks, er kan altijd een kind zijn waar het niet mee gaat omdat het kind onzekerheid uitstraalt of juist agressie, om maar wat te noemen.Ze gaan heel erg uit van hoe een mens aanvoelt.

BeFunny

Berichten: 10843
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:59

Maar moet je het willen. Een pony voor een kind van 6? En dan bedoel ik om dat te doen zonder die volledige toezicht? Ik ben van mening van niet.

Het is het leuk voor het lekker bezig te kunnen met een paardje en dat moet ook gewoon kunnen. Maar daar moet je als volwassene wel de leiding nemen anders doet het paard dat.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:01

Wat wil je? Wil je de pony houden, hulp inschakelen. Of wil je de pony liever verkopen?

2 jaar terug had een vriendin van ons voor haar en haar dochter een pony gekocht (ook een tinker, al klinkt 1.16 eerder als een gewone pony). De pony was eigenlijk eeg groen. Het is toen ook mis gegaan pony hebben ze te koop gezegd. Wij zagen echter wel potentie in die pony voor hen mits ze hulp zouden krijgen.

Wij hebben toen hen geholpen om de pony te trainen/dochter lief kreeg les van ons etc. Nu 2 jaar later hebben ze ee een hele lieve pony aan wel nog met dr streken, maar een braaf dier.

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:29

Ik heb mijn eigen gefokte rijpaard een paar jaar geleden verkocht omdat ze geen echte intrinsieke tolerantie had naar kinderen. Zolang ze met de focus bij mij was, was alles goed en super braaf, maar 1 onachtzaam momentje had fout kunnen gaan. Dat was me gewoon te link.
Als je dan foto‘s en filmpjes terug ziet zie je een doodgemoedelijk paard dat oerbraaf lijkt, maar dat was enkel omdat ze voor mij aan het werk was op dat moment, mijn kind was voor dat paard niet meer waard dan een lappenpop.

Mijn huidige paard zit geen kwaad in en vind alles gezellig. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat als ik even te weinig op let er spontaan een hoef op de voet kan staan.

Ik vermoed dat jullie veel meer actief de aandacht van de pony moeten opeisen.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:44

En wat sizzle beschrijft daar zou ik dus geen zin in hebben mocht ik een kindje hebben.
Op die manier zal het vast kunnen werken.
Maar dan moet je altijd 100 % opletten en dat kan niemand.
Kijk eens net wat lomp zijn, ja hoort ook niet maar dat is inderdaad heel wat anders dan bewust de aanval in gaan.
Dus ik snap verkoop dan zeker.

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:47

Ik heb je een pbtje gestuurd :)

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:47

Eerlijk denk ik ook niet dat dit nog goed komt… je dochter is pas 6, dan hoort pony leuk en braaf te zijn, en niet iets om maanden aan te sleutelen alvoor het mss weer leuk wordt….

Zo’n jong kind heeft een oudere, doodbrave pony nodig… mijn idee….
(Hoe rijdt de dochter van 8 nog op haar grote shet, er kan een grotere pony krijgen, maar is vlug onzeker en blijft haar brave, vertrouwde pony kiezen. Niets mis mee, ze is licht, dus kan nog wel een tijdje!

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:48

Juudje81 schreef:
Hallo allemaal!

Wij hebben 6 weken geleden een pony gekocht voor onze dochter van 6. Het is een mini tinker van 6 jaar oud, kleine pony. De verkoopster had allemaal leuke filmpjes (met kinderen) zag er uit als een ideale kinderpony. Ook toen we zijn wezen kijken ging alles goed, leuke brave pony. Maar eigenlijk sinds we hem opgehaald hebben doet hij lelijk naar mijn dochter. Hij wil haar bijten en altijd oren plat. Ik dacht eerst die moet even wennen maar ik zie nu echt dat hij het alleen bij haar doet, naar mij vertoont hij dit gedrag niet. Hij wordt echt boos als zij in de buurt komt.. Er is niks gebeurd met die 2, ik ben er altijd bij en mijn dochter is heel lief en rustig naar hem. Kan ik dit gedrag nog afleren? HELP!


hoi ik breek even in , als ik jou bericht lees dan worden er bij mij toch echt wat vragen opgewekt...
- hoe vaak zijn jullie bij de pony wezen kijken voor de verkoop? Ik heb nl de indruk dat de verkoop snel gegaan is. leuke filmpjes is echt een verkoop truuk
-Is deze onafhankelijk gekeurd bij een veearts? want paard of pony kopen is bij een handelaar zo gedaan ze zijn allemaal zogenaamd gekeurd
-hoe benaderd je dochter de pony? gezien de leeftijd van beide lijkt het dat beide onervaren zijn heel lief en rustig is natuurlijk goed maar heb het idee dat ze op een verkeerde manier benaderd word door je dochter.

Dit soort pony's die bij handelaren vandaan komen komen vaak net van de wei of pas in Nederland en zijn nog erg groen zijn verder braaf maar als je niet genoeg ervaring hebt met groene paarden kan dat een probleem worden omdat ze opgevoed moeten worden. De pony laat duidelijk zien dat je dochter in zijn/haar ruimte komt op een manier dat hij/zij niet prettig vind.
ik zou er iemand bij halen die kan helpen met gedragstraining en grondwerk zodat er een goede communicatie ontstaat en beide daarmee geholpen zijn.
Een pony van die leeftijd moet aan het werk dus als jezelf kan rijden of iemand kent die genoeg ervaring heeft aan het werk zetten want niks doen is nadenken.

Dan heb je nog een optie , de verkoper verzoeken om de pony terug te nemen (ik neem aan dat je een contract hebt getekend?)
want hoe leuk en lief hij/zij ook is kan het ook zo zijn dat het echt geen match is en dan blijf je tobben en dat heb je met 6weken dus al eigenlijk te lang gedaan. verkopen kan ook of door laten trainen met iemand die veel ervaring heeft

EDIT: Ik zie dat je de pony niet terug zou kunnen brengen? maar de verkoper heeft wel de plicht om de Nederlandse wet na te leven je hebt meer recht dan je denkt

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:20

[quote="tengeltje11"]Eerlijk zijn tinkers eerder zelden geschikt als kinderpony’s. Het zijn veel te vaak sterke karakters die stronteigenwijs zijn….

Precies dit! Brave ponys zijn goud waard drm komen deze eigenlijk nooit te koop en worden bij de pony club al gereserveerd en op deze manier gaan ze naar het volgende ruitertje.

Heel eerlijk ik zou deze pony verkopen er is duidelijk geen klik zolang ze nog op de manege rijdt en een shet heeft om te tutten zou ik wachten tot ze iets ouder is en op een C pony kan. De A en B ponys zijn over het algemeen wat lastig.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:23

Hoi TS,

Waar ik me zorgen om maak is dat je pony je kind wil bijten. Dat zou bij mij een absolute no-go zijn.
Er zat vroeger een meisje bij mij op school, die door een paard in het gezicht was gebeten. Door het litteken werd zij steeds gepest en uitgemaakt, en dat in haar tienerjaren, waar je sowieso al onzeker bent. Echt heel erg voor dat meisje.

Je kunt er wel een gedragstherapeut bij halen, en de pony opvoeden, maar als dit er zo duidelijk inzit (dus niet sporadisch dreigen om te bijten), zou ik zo'n dier nooit 100% vertrouwen en dus ook niet in het bijzijn van mijn kind. Een paard dat naar mensen een bijter is, is gewoon een rotzak, sorry voor het woord. Als volwassene kun je dat nog afblokken, maar een kind ziet het soms gewoon niet aankomen. Je geeft zelf ook aan dat het kind steeds banger wordt. Waarom dan nog vol willen houden...

Ik begrijp je wel hoor. Wij hebben enkele jaren geleden ook een pony gekocht die niet geschikt is als kinder-rijpony. De dierenarts verklaarde ons voor gek, vond haar ook totaal ongeschikt. Ik wist waar ik aan begon, het was me eerlijk verteld bij de verkoop, en zag dit als een project voor lange termijn. De eerste 2 jaar mocht mijn dochter er dan ook helemaal niets mee. Inmiddels doet ze er héél veel grondwerk mee, en dat is prachtig om te zien, ze is nog maar 7.
Rijden staat voorlopig nog niet op de planning, ze moet eerst nog heel wat kilometers maken op de manege voor we daarmee aan de slag gaan.

Maar: het grote verschil met jouw pony, is dat ik weet dat deze pony ondanks dat ze heel druk en sterk is in de omgang, ze wel gewoon lief is met kinderen. Ze zal nooit bijten of agressie tonen. Ze kunnen bij haar in de stal en ze kunnen haar veilig poetsen. En dat is voor mij echt de allerbelangrijkste voorwaarde. Dat is met de combinatie kinderen x honden precies hetzelfde. Bijten = absoluut verboden met kinderen wat ons betreft.

Dus maak voor jezelf even de afweging hoe groot dit probleem is bij deze pony, en maak dan de beste keuze. Je hoeft jezelf nergens voor te schamen, het heeft ook niet met falen te maken, je wist dit gewoon niet.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:23

Hoe was de pony bij de vorige eigenaar, sommige zijn niet altijd eerlijk. Dus wat ze zeggen hoeft niet waar te zijn.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:29

Je koopt een jonge pony voor een jong onervaren kind. De Amerikanen hebben daar een spreekwoord voor: green+green = black&blue
Ofterwijl: deze combinatie is gevaarlijk en als ik je dochter zou zijn was ik ook bang geworden. Voor zo’n jong kind koop je een ouder ervaren dier dat het allemaal wel eens gezien heeft, geduldig is met een onervaren kind en de grenzen niet opzoekt.

Deze pony is bezig jouw dochter te vertellen dat zij lager in rang staat en dus uit de buurt moet blijven. En het lukt ook want een 6 jarige gaat terecht opzij voor een beet en een boze blik. Dus elke interactie die zo loopt bevestigd de pony dat die het voor het zeggen heeft.
Niet omdat het een gemene pony is maar omdat dit nu eenmaal is wat een jong dier doet. Testen waar de grens ligt. Voor jou heeft ze duidelijk wel respect en dus heb je een andere verhouding met haar. En je dochter is hier simpelweg nog helemaal niet aan toe om zelf af te dwingen.

anjali
Berichten: 15203
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:48

Ik zou de pony terugbrengen .Zelf heb ik ook ooit een jonge Tinker gekocht die bij de bezichtigingen heel braaf was maar na 3 weken trapte hij me zonder reden of waarschuwing ineens gericht keihard raak. Stalpersoneel bleek ook al door hem bedreigd te zijn, daar hadden ze me niets over verteld. Het rijden deed hij wel goed maar ik was in de omgang doodsbang van hem geworden, ik durfde hem niet eens meer te poetsen.En ik ben volwassen en had decennia lange ervaring met paarden en er zelf al verschillende in eigendom gehad. Maar zo'n portret nog nooit meegemaakt. Dat was een Ierse import. Als die daar uit een natuurgebied komen dan hebben ze geen manieren geleerd hoe met mensen om te gaan. Wat was ik blij toen ik van hem af was! En superblij toen ik daarna weer een hele lieve pony vond!

Koper

Berichten: 30366
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:52

Mars schreef:
Je koopt een jonge pony voor een jong onervaren kind. De Amerikanen hebben daar een spreekwoord voor: green+green = black&blue

Dat is een Engelse uitdrukking die in het VK gewoon gebezigd wordt: green on green makes black and blue. Is niks Amerikaans aan, behalve dan dat de Amerikanen de Engelse taal, inclusief dit spreekwoord, hebben overgenomen ;)

Elisa2

Berichten: 37639
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:55

In het Nederlands is het ook bekend als: groen + groen = blauw.

Lindsey_99
Berichten: 2522
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:08

Juudje81 schreef:
Ze heeft er weleens op gezeten, kleine stukjes buiten en dan heb ik hem nog aan een touw en dan is hij echt heel braaf. Ik had een privéles op de manege gepland staan voor hun samen maar toen ik dat aan dochter was het gelijk huilen want dat durfde ze niet.. Ik weet nu even niet of ik dat wel door moet laten gaan. Onze bak is over 2 weken klaar, dan komt er nieuw zand en kunnen we er zelf in. Heb inmiddels wel contact gelegd met gedragstherapeut, benieuwd wat zij zegt. Ik wil het ook niet zomaar opgeven! Zal de vorige eigenaar ook even een berichtje sturen.
Ik laat haar uiteraard nooit alleen met hem, ben er altijd bij.


Tinkers, groot en klein, zijn ondanks hun meest stoere uiterlijk vaak onzekere watjes, en velen zijn onzeker wat zich uit in koppigheid (en dit in gradaties... ;) ). Als je dochter onzeker is, wat voor een meisje van 6 na 1 onaangename ervaring al het geval kan zijn, dan kan de pony van haar onzeker worden en kan lelijk gaan doen.

Jij biedt wél voldoende zekerheid en duideljkheid (=veiligheid) en dan is ie dus gewoon braaf. Er zijn 2 opties; deze weer verkopen en een oudere brave pony kopen, of samen investeren en de tijd nemen om pony+dochter aan elkaar te laten wennen, afspraken te maken en over een jaar of zo plezier met elkaar te hebben.

Tinkers kunnen eigenwijs en eenkennig zijn; maar zijn ze eenmaal je vriendje dan zijn ze super. Het kost echter vaak wel doorzettingsvermogen (en tijd) ze voor je te 'winnen'.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:15

Maar TS waarom voor een kind van 6 een pony kopen? Je legt de druk voor zo’n kind gelijk zo hoog.
1 keer per week een mangepony is toch ook goed?

Meestal is het kopen van een pony voor een kind onder de 10 het ideaal van de ouders niet van van het kind.
Ik heb het nooit gedaan ondanks dat we plek genoeg hebben aan huis. Had het ook goed ingeschat want op dinsdag vonden ze pony’s nog leuk en op woensdag was het ineens over.

Zeer betrouwbare kinderpony’s zijn met een lantaarntje te zoeken. Indien jezelf heel handig bent met het opleren van dit soort pony’s is het geen probleem. Maar ben je dat zelf niet dan zou ik zeggen exit pony en terug naar de manege.

Succes

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:28

Koper schreef:
Mars schreef:
Je koopt een jonge pony voor een jong onervaren kind. De Amerikanen hebben daar een spreekwoord voor: green+green = black&blue

Dat is een Engelse uitdrukking die in het VK gewoon gebezigd wordt: green on green makes black and blue. Is niks Amerikaans aan, behalve dan dat de Amerikanen de Engelse taal, inclusief dit spreekwoord, hebben overgenomen ;)


Het punt blijft hetzelfde maar bedankt voor de les.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:49

Al zal het hier om een 26-jarige gaan en niet om een 6-jarige: ben je constant bang voor je eigen pony/paard, dan is het tijd om een ander huisje te vinden. Onze sport is prachtig, maar je moet jezelf er wel voor beschermen dat het prachtig blijft. Paardrijden is voor de meeste van ons een mogen en geen moeten, dus waarom met angst bezig gaan met je eigen pony?

Ik ben het dan ook met het grootste gros van de mensen hier mee eens. De pony heeft dondersgoed in de gaten dat je dochter hem niet de baas kan zijn en dus gaat hij op de loop met haar. Heeft zij geen schuld aan, ze is immers nog maar 6 en onervaren, maar de pony ook niet. Die is ook nog jong en onervaren.
Mits je dochtertje een protégé is, zou ik nooit een jonge pony weer kopen voor haar totdat ze wat ouder is en veeel meer kennis en kunde heeft. Koop een leuke pony, desnoods een grotere shet of een leuke welsh a, die al aardig wat gezien heeft en weet hoe het allemaal reilt en zeilt. Maak dat ze daar weer vertrouwen mee op kan doen en dat ze het plezier terug vindt in de sport. En misschien ook even pauze en gewoon even verder spelen met de kleine shet. Misschien begint ze over een tijdje wel zelf over een andere pony. Zie deze pony dan niet als een mislukking, maar als een ervaring rijker. Je weet nu dat je dochter een pony nodig heeft die doodbraaf is, omdat ze anders haar vertrouwen kwijt raakt. Heeft niks te maken met hoe goed ze kan rijden, maar met haar gevoel. Ik weet zeker dat jullie er samen wel uitkomen :o

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:50

Als je dochter een jaar of 13 was, zou ik zeggen; toch nog proberen en kijken of er toch een band kan worden opgebouwd met veel begeleiding en goed les
Maar je dochter is 6 en is al zo bang voor het dier dat ze al begint te huilen als je over een priveles begint.

Verkopen dat dier en van het geld een lieve, liefst oudere, pony weer kopen waar je dochter wel veilig bij kan. Voordat ze straks zo bang is dat ze bij geen enkele pony meer durft.
Een 6 jarige is nooit snel genoeg als het dier een keer vol in de aanval gaat en bovendien is ze blijkbaar al zo bang voor dit dier; dat gaat niet meer goed komen, want je dochter is nog maar 6. Als daar de angst goed in zit, krijg je dat er niet zomaar meer uit.

Dus mijn mening; verkoop dat dier en kijk voor een andere pony weer. Misschien iemand die eenn pony te koop heeft die je dochter al kent en vertrouwd? Dat zou namelijk het meest ideale zijn om haar het vertrouwen weer terug te geven.

Maar deze pony? Nee, niet aanmodderen, want je dochter is nog maar een ukkepuk van 6, die gaat dit gewoon nooit kunnen handelen en ze zal alleen maar angstiger en onzeker worden zo....ze is geen tiener van 12-13.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:54

Zo te lezen is het een leuke tinker voor een kleine volwassene. Ik denk dat je het diertje beter kunt verkopen. Dit is een onveilige situatie voor je dochtertje... Dit moet je niet op willen oplossen. Je dochter staat gewoon nog niet sterk genoeg in haar schoentjes voor deze tinker. Hier kan ze niets aan doen. Ze is maar 6 jaar. Ik zou geen risico nemen omdat de pony duidelijke signalen geeft. 1 gerichte trap en... Houd haar a.u.b. ver van deze pony...

Laat haar nog een tijdje rijden op de manege en haar shetlander vertroetelen. Als ze wat ouder is kan je een geschikte pony voor haar kopen. Dit lijkt mij in deze situatie de beste optie. Als je persé een pony voor haar wilt, zou ik voor een oudere (manege)pony gaan. Het liefst eentje dat al bijna op pensioen mag gaan.

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:56

xxCYNNxx schreef:
Als je dochter een jaar of 13 was, zou ik zeggen; toch nog proberen en kijken of er toch een band kan worden opgebouwd met veel begeleiding en goed les
Maar je dochter is 6 en is al zo bang voor het dier dat ze al begint te huilen als je over een priveles begint.

Verkopen dat dier en van het geld een lieve, liefst oudere, pony weer kopen waar je dochter wel veilig bij kan. Voordat ze straks zo bang is dat ze bij geen enkele pony meer durft.
Een 6 jarige is nooit snel genoeg als het dier een keer vol in de aanval gaat en bovendien is ze blijkbaar al zo bang voor dit dier; dat gaat niet meer goed komen, want je dochter is nog maar 6. Als daar de angst goed in zit, krijg je dat er niet zomaar meer uit.

Dus mijn mening; verkoop dat dier en kijk voor een andere pony weer. Misschien iemand die eenn pony te koop heeft die je dochter al kent en vertrouwd? Dat zou namelijk het meest ideale zijn om haar het vertrouwen weer terug te geven.

Maar deze pony? Nee, niet aanmodderen, want je dochter is nog maar een ukkepuk van 6, die gaat dit gewoon nooit kunnen handelen en ze zal alleen maar angstiger en onzeker worden zo....ze is geen tiener van 12-13.

Mee eens.
Maar zelfs als de dochter 12-13 zou zijn weet deze pony volgens mij nu al donders goed bij wie ze wat kan doen, en bij wie niet...

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:02

true....als een pony eenmaal weet bij wie ze wel wat kunnen flikken en wie niet...dan is het lastig dat om te keren, vooral omdat het menselijke slachtoffer alleen maar onzekerder wordt, wat het gedrag van de pony alleen maar erger maakt.

En dan is een kwestie van dat bij jezelf toegeven dat je niet mans genoeg bent en verkopen dat dier aan iemand die wel zeer zelfverzekerd is. Of je dan een kind bent of volwassen; als ze eenmaal weten dat jij te lief of onzeker bent, dan zijn er helaas paarden en pony's die daar misbruik van maken. Maar gelukkig ook genoeg die dat niet doen en daar juist op hele positieve manier mee om kunnen gaan.

De pony van ts valt helaas in het groepje; ik maak er flink misbruik van.......dus verkopen die pony aan iemand die hem wel aan kan.

En op zoek gaan naar een dier die daar wel prima mee om kan gaan.