Zeer wisselend gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 19:15

Dag lieve bokkers!

Ik hoop dat jullie mij wat denkpistes kunnen meegeven, want ik zit wat met mijn handen in het haar.

Ik heb mijn PRE merrie nu iets meer dan 4jaar.
Ik heb haar altijd gekend als een superbraaf en vooral chill paard. Ze is niet snel bang, kijkt van weinig op en over het algemeen liever lui dan moe, maar met wat actievere training krijg je haar wel wakker.

Elk jaar heeft ze aan het begin van de lente wel een soort lentekriebels en staat ze even heel gek, maar elk jaar was dat op 2-3 weken weer voorbij.

Daarnaast slaagt ze wel enorm om als ze echt stress heeft. Gebeurt zelden, maar als ze dagdagelijks in een stressvolle situatie zit (alleen staan, te veel op stal, …) dan is ze een vredelijke stresskip en uit dat in bokken, springen, steigeren, rondrennen, … dan kan ik er niet veel mee. Telkens ik de oorzaak van de stress vond, werd ze meteen weer het lieve, chille, nuchtere paard dat ik ken.

Dit jaar begrijp ik er niet veel van. Het begon weer ergens in maart, gek doen en te veel energie. Ok, ken ik. Maar ondertussen zijn we mei en ze blijft met momenten zo vreselijk nerveus en druk. Het is ook niet constant, de ene dag is ze terug super chill en rustig en de andere dag weer superkijkerig, druk en nerveus.

Eerst dacht ik dat het misschien aan het weer lag, maar zelfs nu het beter is, blijft het voortduren.

Ze staat 24/7 buiten in groep, met voldoende ruwvoer. Ze krijgt 2x per dag een beetje green balance van equifyt. Sinds een kleine week gaan ze een uurtje per dag op gras. Haar huisvesting is niet onlangs veranderd.

Paar dingen waar ik zelf aan denk:
- er staat een dekkende ruin in de groep waar ze extreem aan gehecht is. Begin juni komt de ostheopaat, als daaruit blijkt dat ze vastzit door het dekken, ga ik onze stal-eigenaresse hierop aanspreken.
Dus kan dat ze ofwel last heeft hierdoor en daardoor zich anders gedraagt?
Of is het hormonaal door de dekkende ruin?

Verder krijgt ze sinds februari behoorlijk meer van de equifyt, maar in principe zit daar niets van energie in?

We zijn sinds november zoiets ook aan het omscholen naar parelli, dat wordt bij ons op stal gegeven en ik wou het wel graag proberen. Tijdens de lessen gaat het bijna altijd goed, buiten de lessen soms ook. Op zich heb ik bij de manier van omgaan wel een fijn gevoel, maar vraag me af of dit ook weer een invloed kan hebben?
Ze werkt tussen de 4-5x per week

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele opstel!
Moesten jullie nog ergens aan denken, ik hoor het graag! Ik begin te merken dat ik het steeds vaker niet leuk meer vind om te gaan en dat vind ik echt heel spijtig.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:46

Omdat het in de lente begint: is het niet iets hormonaals?

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:50

Dekt die ruin jouw merrie? En met welke frequentie dan?

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 19:56

@Ballard_L, dat zou dus zeker kunnen ... ben vrij zeker dat het de andere jaren hormonaal is, evt in combinatie met wat opgekropte energie.

@ruitje, ja helaas wel ... ik vind het zelf erg vervelend, maar ik wil er maar een punt van maken als het effectief nadelig blijkt voor mijn merrie. En toch wel met enige regelmaat, als ze erg hengstig staat, een paar keer per dag toch wel.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:14

Staat de ruin net zo lang in de groep als zij? Ik zou eerst de hoeveelheid Equifyt weer terugbrengen naar de vorige hoeveelheid en dan kijken of dat wat uitmaakt.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:15

Daar hoef je dan niet over te twijfelen, dat is nadelig voor je merrie. Een Osteo kan niet met zekerheid beoordelen of er schade zit in de rug, die heeft geen röntgen ogen :) .

Of het ook dit gedrag veroorzaakt zou ik niet 1 op 1 durven zeggen, maar als mijn merrie constant gedekt werd haalde ik haar uit die kudde.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:26

Buiten rugklachten kan je merrie ook vuil worden van binnen van de dekkende ruin. Dat is nog een reden om dit niet te willen.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 20:56

Lindsey_99 schreef:
Staat de ruin net zo lang in de groep als zij? Ik zou eerst de hoeveelheid Equifyt weer terugbrengen naar de vorige hoeveelheid en dan kijken of dat wat uitmaakt.


Nee, hij is er maar in februari bij gekomen ... en ging eerst maar een maand blijven. Het is nog steeds de bedoeling dat hij maar tijdelijk in training staat, maar het duurt steeds langer :/
Probleem met de equifyt is dus dat de voerregeling op stal veranderd is, ik ben daarmee akkoord gegaan omdat ik er niet meteen een probleem in zag... En onze stalhoudster is op dat vlak nogal eigenzinnig dat ze nu volgens haar systeem 2x per dag eten moeten krijgen. Ik ga vragen of ze nog wat minder geeft ... of ik moet echt een ruwvoervervanger (wat de equifyt normaal gezien wel is) geven, waar niets extra in zit t.o.v. hooi.

@ruitje, Ja dat weet ik, maar "dit hoort nu eenmaal bij paardengedrag in kudde" is al geopperd geweest op de eerste commentaren op het dekken (hij bijt trouwens ook de dekens van een andere ruin echt in stukken, daar kwam dezelfde commentaar op), dus ik wil graag iets tastbaar hebben voor ik ga doorvragen om hem uit de kudde te halen of mijn merrie dan van kudde te veranderen. Aangezien hij er in theorie maar tijdelijk staat, zou ik het ook echt stom vinden om mijn merrie uit de kudde te halen, waar ze verder ook goede vriendjes heeft, als de ruin toch weg gaat (wanneer is wel de vraag), dus ik wil eerder vragen of de ruin niet apart kan gezet worden, of in een andere kudde.

@Ineke2, ik wil het dus ook echt niet ... maar ben wel blij met de commentaren hier, geeft me toch wat meer moed om er effectief over te gaan doorspreken.

Anoniem

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:59

Wat vervelend zeg! Ik zou aan de hand van jouw beschrijving ook denken aan iets hormonaals of last van de dekkende ruin.
Vind het wel lekker makkelijk van de stal eigenaar, sloopt dekens, dekt merries.
Zou daar ook echt een beetje pissig van worden!

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:19

Ben je het gesprek al aangegaan? Ik zou er niet mee akkoord gaan dat er een dekkend paard in de kudde stond.

Mijn merrie werd anderhalf jaar geleden ook langzaamaan heel zenuwachtig en bokkerig, ik had geen idee waar het aan lag. Rugproblemen had ik nooit aan gedacht, ik had een zadel gekocht van een (als zeer kundig bekend staande) zadelmaker en er was niets veranderd qua voer of ander management. Ik kon op een gegeven moment zelfs geen fietser meer passeren op straat, dan ging ze al bijna de sloot in van de zenuwen.
Bleek uiteindelijk dat mijn zadel veel te krap was :\

Kortom, ik zou idd die rug even na laten kijken ivm die dekkende ruin. In mijn geval een heel andere oorzaak, maar wel vergelijkbaar gedrag. Pijn zou heel goed het gedrag kunnen verklaren.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 13:17

lies schreef:
Ben je het gesprek al aangegaan? Ik zou er niet mee akkoord gaan dat er een dekkend paard in de kudde stond.

Mijn merrie werd anderhalf jaar geleden ook langzaamaan heel zenuwachtig en bokkerig, ik had geen idee waar het aan lag. Rugproblemen had ik nooit aan gedacht, ik had een zadel gekocht van een (als zeer kundig bekend staande) zadelmaker en er was niets veranderd qua voer of ander management. Ik kon op een gegeven moment zelfs geen fietser meer passeren op straat, dan ging ze al bijna de sloot in van de zenuwen.
Bleek uiteindelijk dat mijn zadel veel te krap was :

Kortom, ik zou idd die rug even na laten kijken ivm die dekkende ruin. In mijn geval een heel andere oorzaak, maar wel vergelijkbaar gedrag. Pijn zou heel goed het gedrag kunnen verklaren.


We zijn het in de gaten aan het houden, voorlopig wordt er niet gedekt.
Begin juni komt de fysio, dus ik volg het zeker op of het geen pijn is!
Afgelopen weekend was ze weer doodbraaf en kalm, dus ik vermoed zelf, na wat gesprekken, toch flink fluctuaties in de hormonen en wat verlatingsangst, maar ik volg het nauw op!

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Zeer wisselend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:05

Ok, fijn dat het beter gaat! Benieuwd wat de fysio zegt. Laat je het weten? :)

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 21:18

lies schreef:
Ok, fijn dat het beter gaat! Benieuwd wat de fysio zegt. Laat je het weten? :)


K zal eraan proberen te denken!