Pony jaagt/kan niet samen staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 14:30

Onze pony staat alleen, wel naast andere paarden en kan ook contact maken.
We hebben ‘m al in diverse combi’s geprobeerd samen te zetten.
Samen met een shet merrie, die joeg hij op, beestje kreeg nul rust. Beet haar in haar achterwerk.
Samen met tweejarige merrie daar sprong hij steeds bovenop.
Samen met een hengstje van een jaar, deze joeg hij ook op.
Hoe graag ik mijn pony met andere paarden samen wil hebben staan (en mijn stalhoudster denkt ook steeds mee) moet het wel voor alle partijen leuk blijven.
Heeft iemand van jullie ervaring met zulk een situatie?

hannelot
Berichten: 988
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:32

Ik heb geen idee! Ik hoop dat iemand je kan helpen! Succes ermee!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:34

Zo te horen allemaal jonge dieren die niet in staat zijn jouw pony tot een halt te roepen. Zou eens een dominante merrie proberen waarbij nee ook nee is. Mijn merrie is super makkelijk en sociaal, en iedereen mag met haar mee eten, maar nee is nee. Inmiddels voor de derde keer een (voormalig) (dek)hengst die jarenlang alleen heeft geleefd, die door haar nu prima sociaal kunnen staan :)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:39

Staat hij steeds met 1 ander paard of heeft hij ook al met meerderen gestaan?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:43

Wat is het voor pony. Hoe oud, hoe groot, hengst of ruin, wordt er iets mee gedaan, wat krijgt hij te eten, komt hij ook op de wei en in stal.?

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 15:01

ruitje schreef:
Staat hij steeds met 1 ander paard of heeft hij ook al met meerderen gestaan?


Hij heeft ook met meerdere gestaan. Met hierboven genoemde shet en tweejarige merrie, dus met zijn 3-tjes.
Bij de vorige stalling heeft hij in de kudde gestaan maar ook dat was geen succes hij beukte de pony’s gewoon omver

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 15:03

pillow schreef:
Wat is het voor pony. Hoe oud, hoe groot, hengst of ruin, wordt er iets mee gedaan, wat krijgt hij te eten, komt hij ook op de wei en in stal.?


7-jarige d-pony ruin. Op dit moment wordt er, na blessureleed, weinig mee gedaan maar dit wordt weer opgepakt.
Staat gehele dag buiten met hooi, avond gaat hij op stal en qua voer krijgt hij lucerne beetje muesli en zijn supplementen/vitamines

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:06

Hoe lang proberen jullie het?

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:09

Zet hem eens bij een doorgewinterde grotere merrie. Hij leert natuurlijk nooit manieren van kleiner/jonger tenslotte...

DuoPenotti

Berichten: 29708
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:11

Mijn ruin doet dit als hij te klein staat.
Bij vreemde paarden heb ik echt een hectare nodig voor rust.
Bij mijn merrie waar hij al 5 jaar mee samen staat heb ik een stuk van 20x30 gras nodig met daar aanvast nog de rijbak van 20x60.
En dat is na jaren dat ik ze voortaan zo klein kan zetten.
Maar dan zie ik wel dat de merrie op haar hoede moet blijven.
Staan ze op een veel groter stuk gras is er rust en knuffelen ze ook samen.
Is er geen gras maar alleen hooi moet ik ook echt een groot stuk aanhouden met diverse voerplekken.
Smalle doorgangen of smalle tracks gaan dus ook niet.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 15:12

Autumnn schreef:
Hoe lang proberen jullie het?


Met de shet heeft hij 2 maanden samen gestaan omdat het van kwaad tot erger werd.
De andere combinaties zijn sneller uit mekaar gehaald omdat de andere eigenaar zijn paarden niet steeds opgejaagd of besprongen wilde hebben

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 15:14

DuoPenotti schreef:
Mijn ruin doet dit als hij te klein staat.
Bij vreemde paarden heb ik echt een hectare nodig voor rust.
Bij mijn merrie waar hij al 5 jaar mee samen staat heb ik een stuk van 20x30 gras nodig met daar aanvast nog de rijbak van 20x60.
En dat is na jaren dat ik ze voortaan zo klein kan zetten.
Maar dan zie ik wel dat de merrie op haar hoede moet blijven.
Staan ze op een veel groter stuk gras is er rust en knuffelen ze ook samen.
Is er geen gras maar alleen hooi moet ik ook echt een groot stuk aanhouden met diverse voerplekken.
Smalle doorgangen of smalle tracks gaan dus ook niet.


Hier heb ik ook al eens aan gedacht omdat ze nu op kleinere winterpaddocks staan. Wellicht dat het straks op de weide wel beter gaat.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:20

mijn eerste gedachte is dat de ruimte te klein is. Ik gok dat als er meer ruimte is voor iedereen om elkaar echt uit de weg te gaan dat er dan weinig aan de hand gaat zijn.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:32

Mijn vorige merrie was super sociaal, die kon zonder introductie zo iedere groep in, maar in een paddock kiepte ze een ander rustig over het hek tenzij het haar eigen kuddegenootjes waren.
Mijn huidige heks is in het algemeen wat lastiger maar op de wei gaat het doorgaans wel goed. Introduceren in een paddock (met hooi) leidt tot splinters ben ik bang.

Ik zou het zeker eerst eens in een wei proberen.

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:32

Je hebt van die paarden die jagen op alles wat kleiner is dan zijzelf. Dus als dingen als ruimte, verveling (ik lees dat hij geblesseerd is geweest en nu weer gaat worden opgepakt. Dus hij krijgt weer werk om hem bezig te houden in zijn hoofd) allemaal op orde is zou ik eens kijken wat hij doet met een assertief groter paard. Als het een Dtje is kijk dan eens of hij zich wel gedraagt tegenover een normale maat warmbloed, bij voorbeeld.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:39

Chantal_1978 schreef:
Onze pony staat alleen, wel naast andere paarden en kan ook contact maken.
We hebben ‘m al in diverse combi’s geprobeerd samen te zetten.
Samen met een shet merrie, die joeg hij op, beestje kreeg nul rust. Beet haar in haar achterwerk.
Samen met tweejarige merrie daar sprong hij steeds bovenop.
Samen met een hengstje van een jaar, deze joeg hij ook op.
Hoe graag ik mijn pony met andere paarden samen wil hebben staan (en mijn stalhoudster denkt ook steeds mee) moet het wel voor alle partijen leuk blijven.
Heeft iemand van jullie ervaring met zulk een situatie?

Ja ik! Heb een E pony gehad die ook niet te doen was met andere paarden. Groot of klein. Shetlanders pakte die bij de manenkam en tilde ze op. Ik heb verschillende(3)stallen geprobeerd, van 24/7 op de wei tot aan 2 uur per dag in een paddock met andere maar niks werkte. Alleen maar aan het jagen en vervelen bij andere paarden. Heb zelfs een keer gehad dat de hele kudde op hem af ging omdat ze zijn gedrag zat waren, maar gewoon door gaan het interesseerde hem allemaal geen reet. Na 2/5 jaar was ik er klaar mee en heb ik hem helaas moeten verkopen. Het gaat goed met hem en heeft een eigen prive (gras)paddock. Hij was 3 jaar toen ik hem kocht, ik dacht eerst ach zijn puberstreken.. maar nee dat was het niet. Hij spoorde gewoon echt niet en het drong gewoon niet tot hem door wanneer hij moest stoppen

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:52

Als het kan wachten zou ik het straks in de wei proberen. Soms lukt het daar wel. Meer ruimte en eten. Als ze eenmaal daar aan elkaar gewend zijn dan lukt het op de paddock misschien ook.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:04

Tja, op een kleine winterpaddock staan ze ook constant in elkaars ruimte, dat werkt sowieso niet. Ik zou indd wachten tot de zomermaanden en het liefst met wat oudere merries.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:30

Heel herkenbaar jouw verhaal. Ruim 2 jaar geleden schreef ik dit topic: [OPG] Paard agressief naar pony
Vrij snel daarna is hij verhuisd en heeft daar vanaf het weideseizoen altijd met anderen samen gestaan en is altijd goed gegaan. Ik heb daar meteen duidelijk gemaakt dat hij bij een goede leider in moet en dat is gebeurd. Ondertussen heeft hij geleerd vlotter te reageren op paarden hoger in rang en hoe je enigszins subtiel je eigen positie duidelijk maakt.

Dus inderdaad wat anderen ook zeggen, op een groot stuk samen zetten met een duidelijke stabiele leider. Dan is er echt nog wel hoop.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 10:45

De combi met de jaarling lijkt goed te gaan, dus fingers crossed.
Stonden gisteren zelfs samen uit 1 hooiruif te eten.

@san4nie ik ga jouw topic doorlezen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:49

Sizzle schreef:
Mijn vorige merrie was super sociaal, die kon zonder introductie zo iedere groep in, maar in een paddock kiepte ze een ander rustig over het hek tenzij het haar eigen kuddegenootjes waren.
Mijn huidige heks is in het algemeen wat lastiger maar op de wei gaat het doorgaans wel goed. Introduceren in een paddock (met hooi) leidt tot splinters ben ik bang.

Ik zou het zeker eerst eens in een wei proberen.


Ik introduceer mijn merrie op de paddock ook echt niet met nieuwe paarden. Alleen op de weide en als dat langere tijd goed gaat kunnen ze bij elkaar in de paddock in de winter. En dan alsnog niet met elk ander paard waarmee ze wel in de weide kan. Die weide hoef ik ook niet te introduceren, dan kan je haar gewoon in de groep gooien.

En dit is een paard die heel makkelijk in een groep van 20 paarden staat zonder problemen op de weide. Paddock is ander verhaal door de ruimte. En als ze ook nog weinig deed door blessure was het nog lastiger.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:14

Is hij lang hengst geweest misschien, dit gedrag heeft mijn welsh ook die dekhengst is geweest...dominant, die kan ik ook nergens bij zetten dus hij staat er naast met een draadje stroom er tussen...

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 13:02

BarbaraNova schreef:
Is hij lang hengst geweest misschien, dit gedrag heeft mijn welsh ook die dekhengst is geweest...dominant, die kan ik ook nergens bij zetten dus hij staat er naast met een draadje stroom er tussen...


Dat weet ik helaas niet, hij was al geruind toen hij bij ons kwam

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Pony jaagt/kan niet samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:48

Het paard dag ik rij (21) kan ook niet met anderen. Een paar weken geleden toch weer geprobeerd op de wei met een ouder rustig maatje waar hij naast staat in de paddock, maar na anderhalf uur heeft hij hem uit het niets in elkaar gemept. Ze staan nu maar weer met een draad ertussen. Dat gaat wel goed.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:11

Ik vind het vrij normaal dat het niet goed gaat op een kleine paddock.
Wij hadden een kudde die in de grote weide prima allemaal samen konden, maar die maar in beperkte combinaties in de paddocks samen konden. Sommigen kon je absoluut niet bij elkaar zetten, enkelen konden echt maar bij 1 andere.