Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:11

Ibbel schreef:
Er is geen vraag. TS schrijft 'columns' voor één of andere website en wil die pushen.
Dat ze onzinnige stellingen bedenkt zonder enige research te doen wekt wrevel op, maar dat boeit niet. Alles voor aandacht en clicks.


En het is zo eenvoudig om dit op te lossen. Gewoon niet meer reageren op de topics van de TS.
Problem solved

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:17

Ailill schreef:
Ik heb het een aantal paarden ingefluisterd :j

Betreffende paarden wonen nota bene op een PP :wow:

[ [url=m/zWHpGr.jpg]Afbeelding[/url] ]


The plot thickens :=

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:14

Even reageren op enkel de titel: Ja, paarden zijn tégen alleen zijn ~~}>

Maar nu even serieus: Een paard is van nature een kuddedier en ik denk dat de manier van huisvesten in hun eerste levensjaren een behoorlijk aandeel heeft in hoe het paard zich als kuddedier ontwikkeld. Dan praat ik over zowel hengsten/ruinen als merries.
Want ik ben er van overtuigt, dat ook hengsten beter sociaal gehouden kunnen worden. Het typische hengstengedrag komt mijn inziens veel meer voort uit het feit dat een hengst de sociale contacten mist. Een hengst wordt voornamelijk tussen muren en een stalwand gehouden en als hij dan in een paddock of weide mag, is deze hoog afgezet en met een afstand van andere paarden, niks geen contact.
Tuurlijk is het instinct van een hengst gebrand op voortplanting en de daarbij horende strijd tegen indringers. Maar toch ben ik van mening dat een hengst met in ieder geval 1 ruin prima sociaal gehouden kan worden, met desnoods een enkel draadje tussen beide, zodat er over het draad contact kan zijn :j

Maar goed, dat is mijn idee wbt paarden en hun natuurlijke sociale gedrag :o

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:50

MariaVerspek schreef:
Van 'ragebait' heb ik zelf ook nog nooit gehoord. Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld. Nieuwshorse is niet van mij maar je kan er columns (laten) plaatsen. En iedere discussie is belangrijk omdat we van elkaar kunnen leren en allemaal het beste voor onze paarden willen.

Kan een paard tegen alleen zijn? Dat is de vraag. Ik heb véle paarden in mijn leven, beroepsmatig en hobbymatig gezien en er waren er echt paarden bij die alleen waren maar NIET eenzaam, stress of depressief.

De mens is ook een 'groepsdier' maar er zijn genoeg mensen die liever alleen zijn en doodongelukkig in geforceerde sociale contacten.

Terug naar het paard. Dit paard is/was een voorbeeld. Niet om de boel op te blazen maar als onderwerp betreffende de discussie.


Van nature is de mens inderdaad een groepsdier.. Maar de mens staat inmiddels zo ver van de natuur en eigen natuurlijk gedrag af, dat dat niet eens een heel klein beetje als argument gebruikt kan worden..

Laat staan dat een mens met een paard vergeleken kan worden.. (Overigens een dier dat wel nog dicht bij de natuur staat..)

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:18

Ik ben van mening dat bijna alle paarden gebaat zijn aan in de kudde staan. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik heb 1 merrie gehad waarbij we het echt met diverse dieren geprobeerd hebben. Jonge dieren, onderdanige dieren, dominante dieren. 1 maatje, grotere kuddes. Noem maar op. Met 1 paard is het iets langere tijd redelijk gegaan, maar die vond ik toch regelmatig weer met wonden in de paddock. Daar kon ze heel lief mee staan kroelen om zich vervolgens binnen een seconde om te draaien en het andere paard helemaal lens te trappen. Die kon echt nooit op tijd weg zijn. Ook eens met een jong paard samen gezet. Die hield heel netjes afstand, totdat de merrie echt heel duidelijk contact zocht met het jongere paard. En zodra dat jonge paard daar dan op reageerde en contact maakte vloog die merrie dat jonge paard aan (ze stonden naast elkaar op stal en dan was ze wel redelijk lief naar haar, andere paarden vloog ze door de tralies aan en deze niet. Dus had de hoop dat dit hem ging worden :+ ). Zij had zo bizar gedrag naar andere paarden, dat heb ik niet vaak gezien. Uiteindelijk hebben we haar een eigen paddock gegeven met in een aansluitende paddock andere paarden, maar ook die vloog ze aan door het hekwerk heen, regelmatig kapotte planken gehad omdat zij ze stuk had getrapt om die anderen te kunnen raken. Dat is echt een paard waarvan ik zei dat die gewoon ergens naar Polen moest ofzo om daar op hectares land in een grote kudde te kunnen lopen, met meer dan genoeg ruimte om zich echt af te kunnen zonderen. Uiteindelijk is ze niet naar Polen verkocht, maar wel naar een ander land met genoeg ruimte, ik ben echt benieuwd hoe het nu met haar gaat.

En het is niet zo dat ze het niet fijn kon vinden met een ander paard. Getuige de eerste merrie waar ze echt wel mee kroelde. Maar ik kon het me niet verantwoorden naar de andere paarden toe om ze met haar samen te laten staan. Want dan is inderdaad de vraag: ga je voor geluk van het ene paard, als dat betekent dat de andere ongelukkig is.

Maar zoals ik al zei, je hebt altijd de uitzondering die de regel bevestigt. En dit gedrag heb ik eigenlijk nog maar weinig meegemaakt. De meeste kunnen toch wel in een groep of minimaal met een enkel maatje.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:34

nine1987 schreef:
MariaVerspek schreef:
Van 'ragebait' heb ik zelf ook nog nooit gehoord. Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld. Nieuwshorse is niet van mij maar je kan er columns (laten) plaatsen. En iedere discussie is belangrijk omdat we van elkaar kunnen leren en allemaal het beste voor onze paarden willen.

Kan een paard tegen alleen zijn? Dat is de vraag. Ik heb véle paarden in mijn leven, beroepsmatig en hobbymatig gezien en er waren er echt paarden bij die alleen waren maar NIET eenzaam, stress of depressief.

De mens is ook een 'groepsdier' maar er zijn genoeg mensen die liever alleen zijn en doodongelukkig in geforceerde sociale contacten.

Terug naar het paard. Dit paard is/was een voorbeeld. Niet om de boel op te blazen maar als onderwerp betreffende de discussie.


Van nature is de mens inderdaad een groepsdier.. Maar de mens staat inmiddels zo ver van de natuur en eigen natuurlijk gedrag af, dat dat niet eens een heel klein beetje als argument gebruikt kan worden..

Laat staan dat een mens met een paard vergeleken kan worden.. (Overigens een dier dat wel nog dicht bij de natuur staat..)


Mensen die écht alleen zijn, structureel geen andere mensen zien.. waar vindt je die? Mensen die langdurig in isolatie worden gehouden (waarbij ze nog af en toe wat van de bewaking zien of horen) worden over het algemeen knettergek. Vandaar dat in Nederland een gedetineerde maximaal 14 dagen in de isoleer mag, en dan heeft zo iemand nog dagelijks enig contact met zijn bewaarders.

Iemand die graag op zichzelf is, ja dat kan, maar dat is iets anders dan écht alleen zijn.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 01:11

Mijn paarden staan nooit alleen. Toen ik mijn 2022 hengstje moest afspenen heb ik er maar gewoon een ander veulen bijgekocht zodat ze toch samen konden staan.

Kan me met de huidige prijzen van dressuur paarden wel voorstellen dat veel pensionstallen hier de paarden apart zetten.

Maar tegelijkertijd heel erg blij dat ik m’n eigen plekje heb en dat lekker zelf kan bepalen. Zelfs op stal kunnen ze gewoon kroelen (halve wanden). Als ze op de wei staan zie ik ook vaak genoeg dat mn merrie helemaal vooraan staat te slapen onder de boom, terwijl de anderen onderaan de heuvel staan te grazen. Ruimte zat om afstand te nemen. Want als mens kunnen we ze wel gezelschap bieden, maar geen echte kudde… helaas.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 03:00

Ik vind de column en de openingspost vervelend geschreven.
Paarden zijn kuddedieren, maar ik vind wel dat ze bv een nachtje alleen op stal moeten kunnen staan zonder dat ze perse een ander paard zien.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:51

Zelfs die van mij, die je echt niet met andere paarden samen kunt zetten heeft het nog wel nodig contact te hebben met ze. Dat doen we dan noodgedwongen met een draadje ertussen, maar alleen kan die ook echt niet.
nine1987 schreef:
Van nature is de mens inderdaad een groepsdier.. Maar de mens staat inmiddels zo ver van de natuur en eigen natuurlijk gedrag af, dat dat niet eens een heel klein beetje als argument gebruikt kan worden..

Mensen in isolatie worden knettergek.
Zoals in Amerika waar mensen lang in isolatie worden gehouden, die mensen lijden verschrikkelijk, en het is ook erkend als een marteling. Die mensen verliezen écht hun verstand. Onze hele natuur is ingericht op contact met andere mensen.
Er is niet zoiets als ver van het eigen natuurlijk gedrag af staan, dat heet evolutie, we veranderen als soort. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben we met social media nog veel meer manieren gevonden om contact met elkaar te hebben.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:33

imaudy schreef:
Ik vind de column en de openingspost vervelend geschreven.
Paarden zijn kuddedieren, maar ik vind wel dat ze bv een nachtje alleen op stal moeten kunnen staan zonder dat ze perse een ander paard zien.


Waarom zouden ze dat moeten kunnen?

Ik vind het heel logisch dat een kuddedier zich niet op zijn of haar gemak voelt als ze weggehaald worden van soortgenoten en opgesloten worden op een plek waar ze ze zelfs niet meer kunnen zien. Is ook een stuk instinct waardoor dat niet prettig is. Boxen waar ze elkaar niet kunnen zien zou ik dus nooit een paard inzetten.

Op stal kunnen staan zonder probleem, ja. Je weet nooit waarvoor het nodig kan zijn. Maar op stal kunnen staan zonder iets te kunnen zien, nee.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:40

MyWishMax schreef:
Op stal kunnen staan zonder probleem, ja. Je weet nooit waarvoor het nodig kan zijn. Maar op stal kunnen staan zonder iets te kunnen zien, nee.


Dat zou dus betekenen dat je een paard ook nooit alleen in een trailer kunt vervoeren? Want dat is in feite een stal (op wielen weliswaar) waar een paard geen ander paard ziet of hoort, soms gedurende meerdere uren.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:42

Inderdaad, op stal is prima mits ze elkaar wel kunnen zien en beter nog: fysiek contact kunnen hebben.
En een trailer is natuurlijk ook prima, want dat is geen structurele, dag-in-dag-uit situatie. :) Tijdens een kortdurende periode treedt geen onherstelbare schade op.

Dat mensen ook gek worden zonder contact klopt. Dat komt omdat hersencellen letterlijk afsterven omdat die functies niet benut worden (even heel simplistisch gezegd). Bij paarden zal dat soortgelijk werken. En wat afsterft kan niet meer terug komen. En nee, een mens is geen vervanger voor sociaal contact.

Dus ik blijf er bij dat ook de uitzonderingen, uitzondering zijn door toedoen de mens. Of er moet ergens een aangeboren "defect" zitten.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:02

Ibbel schreef:
MyWishMax schreef:
Op stal kunnen staan zonder probleem, ja. Je weet nooit waarvoor het nodig kan zijn. Maar op stal kunnen staan zonder iets te kunnen zien, nee.


Dat zou dus betekenen dat je een paard ook nooit alleen in een trailer kunt vervoeren? Want dat is in feite een stal (op wielen weliswaar) waar een paard geen ander paard ziet of hoort, soms gedurende meerdere uren.


Voor mijn paard (en alle anderen hiervoor) is dat een compleet andere situatie. Trailer geen probleem. Stal zonder zicht op andere paarden wel. Ik zou dus nooit op een stal gaan staan waar de boxen zo dicht zijn. Maar ik heb mijn paarden nooit zo lang op de trailer als een nacht op stal en ook niet elke dag.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:22

Mijn paard heeft verlatingsangst,als hij zijn vriend niet meer kan zien is het dikke paniek.Twee keer stress gehad omdat mijn merrie en zijn niewe vriend werd ingelapen.We wilde ook geen eigen paard meer,maar gelukkig na veel rondvragen 2 keer en pensionpaard erbij gevonden.Die dezelfde middag al kon komen.Wel had ik een leenpony die binnen een uur bij ons had kunnen zijn.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:45

Ik heb het idee dat het enige wat TS doet is een column schrijven puur op haar eigen mening en dat hier op bokt er op gooien om lekker te rellen, want ze reageert zelf helemaal niet meer....maar ze krijgt wel de aandacht, hou daar niet van.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:14

MariaVerspek schreef:
Van 'ragebait' heb ik zelf ook nog nooit gehoord. Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld. Nieuwshorse is niet van mij maar je kan er columns (laten) plaatsen. En iedere discussie is belangrijk omdat we van elkaar kunnen leren en allemaal het beste voor onze paarden willen.

Kan een paard tegen alleen zijn? Dat is de vraag. Ik heb véle paarden in mijn leven, beroepsmatig en hobbymatig gezien en er waren er echt paarden bij die alleen waren maar NIET eenzaam, stress of depressief.

De mens is ook een 'groepsdier' maar er zijn genoeg mensen die liever alleen zijn en doodongelukkig in geforceerde sociale contacten.

Terug naar het paard. Dit paard is/was een voorbeeld. Niet om de boel op te blazen maar als onderwerp betreffende de discussie.

Ik ben nu eens een echte kluizenaar als mens zijnde. Máár zonder menselijk contact word ook ik ongelukkig. Ook een mens dat graag alleen is, heeft nood aan menselijk contact. Voor ons is het dan makkelijker omdat contact online te houden zodat er meer afstand is. Voor paarden kan dat prima gecreëerd worden met een draadje tussen zou je zo'n dier hebben. Zodat de "kluizenaar" zich kan afzonderen wanneer gewenst maar toch niet altijd verplicht alleen staat.

Korte periodes "alleen" zoals op een trailer is ook niet te vergelijken met 24/7 alleen imo.

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:26

De mensen die getemd hebben . Wat kregen jullie voor antwoord terug.

Blijf het een vreselijk apart topic vinden en volgens mij niet binnen de bokt regels.

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:30

JudithGigi schreef:
Ik vraag me af of deze columns niet gewoon ragebait zijn :D

Dat vermoed ik wel.

Want voor de rest word er op/in bokt door TS niet op gereageerd. Alleen 'reclame' maken voor de collums die zelf geschreven zijn.

BarbaraNova schreef:
Ik heb het idee dat het enige wat TS doet is een column schrijven puur op haar eigen mening en dat hier op bokt er op gooien om lekker te rellen, want ze reageert zelf helemaal niet meer....maar ze krijgt wel de aandacht, hou daar niet van.


Jap. Eens.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:49

imaudy schreef:
Ik vind de column en de openingspost vervelend geschreven.
Paarden zijn kuddedieren, maar ik vind wel dat ze bv een nachtje alleen op stal moeten kunnen staan zonder dat ze perse een ander paard zien.


Ja liever niet, maar soms is het misschien wel nodig, als je paard op een kliniek staat ofzo.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:32

anca schreef:
De mensen die getemd hebben . Wat kregen jullie voor antwoord terug.

Blijf het een vreselijk apart topic vinden en volgens mij niet binnen de bokt regels.

Ik heb tot op heden helaas geen respons gehad op mijn tem..

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:32

anca schreef:
De mensen die getemd hebben . Wat kregen jullie voor antwoord terug.

Blijf het een vreselijk apart topic vinden en volgens mij niet binnen de bokt regels.


Tem is nog niet behandeld.
Sowieso staat het topic verkeerd: Tem
En dan inderdaad de rest: Tem

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:33

Wish23 schreef:
imaudy schreef:
Ik vind de column en de openingspost vervelend geschreven.
Paarden zijn kuddedieren, maar ik vind wel dat ze bv een nachtje alleen op stal moeten kunnen staan zonder dat ze perse een ander paard zien.


Ja liever niet, maar soms is het misschien wel nodig, als je paard op een kliniek staat ofzo.


Dan zien, horen en ruiken ze alsnog andere paarden.
Ze staan niet in isolement op de kliniek.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:14

Onali schreef:
Ze staan niet in isolement op de kliniek.


Soms ook. Mijn paard heeft ooit 2x 3 dagen in volslagen afzondering in Utrecht gestaan na (experimentele) chemo-kuren. Hij heeft er niets aan overgehouden - of ja, een aantal levensjaren extra.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:15

Wat een pareltjes van columns (als je 't zo wilt noemen :')) schrijft ts elke keer zeg, jemig -O-

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:27

Ojee, heeft ze weer zo'n raar column geschreven? Ik lees het maar niet meer, na de vorige keer én na het lezen van jullie reacties ;).