Paard boos met deken op doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 08:33

Mijn paard doet erg boos met deken om doen.
Oren naar achteren, kont draaien en happen naar de deken.
Maagproblemen zijn uitgesloten middels scopie.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:53

Past je deken wel? Heel veel dekens passen niet goed. Dan zou ik ook boos worden als paard.

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:14

Vaak is er inderdaad wel winst te behalen met de pasvorm van dekens. Die uiteraard per paard verschillend is. Het lijkt mij echt vreselijk om met een knellende jas aan te lopen de hele dag.

Te warme dekens kunnen ook echt heel vervelend zijn voor een paard.

Maar zelfs als je dat top op orde hebt kan een paard lelijk blijven doen op de deken is mijn ervaring. Ik heb er ook zoeen. Nooit druk/schuur plekken van de dekens. Ik doe er regelmatig een compleet ander model op (bijvoorbeeld wisselen tussen standaard model en wug) Hij kan zich er heel vrij mee bewegen. Maar hij houdt gewoon niet van dekens. PUNT.

Dat ontslaat me er overigens niet van om te blijven zoeken naar meer comfort/vrede voor dit paard.
Ik laat hem bijvoorbeeld zo lang mogelijk zonder deken staan in het najaar. Dan scheer ik hem daarna maar. Wel zo gezellig voor ons beide. En ik blijf kritisch kijken naar de pasvorm en wisselen om kleine irritaties niet steeds groter te laten worden.

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 10:00

pol013 schreef:
Vaak is er inderdaad wel winst te behalen met de pasvorm van dekens. Die uiteraard per paard verschillend is. Het lijkt mij echt vreselijk om met een knellende jas aan te lopen de hele dag.

Te warme dekens kunnen ook echt heel vervelend zijn voor een paard.

Maar zelfs als je dat top op orde hebt kan een paard lelijk blijven doen op de deken is mijn ervaring. Ik heb er ook zoeen. Nooit druk/schuur plekken van de dekens. Ik doe er regelmatig een compleet ander model op (bijvoorbeeld wisselen tussen standaard model en wug) Hij kan zich er heel vrij mee bewegen. Maar hij houdt gewoon niet van dekens. PUNT.

Dat ontslaat me er overigens niet van om te blijven zoeken naar meer comfort/vrede voor dit paard.
Ik laat hem bijvoorbeeld zo lang mogelijk zonder deken staan in het najaar. Dan scheer ik hem daarna maar. Wel zo gezellig voor ons beide. En ik blijf kritisch kijken naar de pasvorm en wisselen om kleine irritaties niet steeds groter te laten worden.


Ik heb inderdaad nu van 5 verschillende merken verschillende modellen geprobeerd.
Maat 6.0 heeft ze wel.
Kleiner is te krap en groter gaat naar achteren schuiven.
Als de deken eenmaal op ligt is het gedrag over.
Ook als er afleiding is doet ze het niet.

Sintara

Berichten: 7404
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:04

Even kritisch kijken op welk moment het precies is, en wat ze dan doet?
Mijn paard vindt het bijvoorbeeld echt afschuwelijk als er metalen clips van de deken over haar huid worden getrokken, en als je onder haar door gaat hangen om de borstsluiting aan de andere kant te pakken.
Dat soort dingen zijn gewoon te vermijden :)

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 10:24

Sintara schreef:
Even kritisch kijken op welk moment het precies is, en wat ze dan doet?
Mijn paard vindt het bijvoorbeeld echt afschuwelijk als er metalen clips van de deken over haar huid worden getrokken, en als je onder haar door gaat hangen om de borstsluiting aan de andere kant te pakken.
Dat soort dingen zijn gewoon te vermijden :)


Het is echt met het op doen.
Ik kan inderdaad wel eens op andere manieren proberen op te doen.
Ik merk dat ze het opwaaien niet fijn vind.
Ook het evt nog even goed leggen dmv even verschuiven kan ik me voorstellen dat er haren gaan verschuiven.
Ik kijk daar naar. Het is het proberen waard.

Sintara

Berichten: 7404
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:40

Ja je zou hem wat overdreven naar voren kunnen opleggen en dan pas naar achteren recht trekken, of zelfs met borstsluiting al dicht over het hoofd doen en naar achteren trekken.
Of opleggen vanaf de andere kant, vaak doen mensen het alleen van links maar de buiksingels zitten rechts vast, dus vanaf de rechterkant kan wat betreft die sluitingen prettiger werken.

Zegt niet dat je paard het hiermee leuk gaat vinden, maar misschien dat het wel helpt :)

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:44

Klinkt heftig. Heeft je paard het niet te warm? Als mijn merrie de deken te warm vind geeft ze dat ook aan

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:08

Wat ik doe is het deken in drieën vouwen, waardoor je een soort pakje op de rug van je paard legt. Als je hem dan uitvouwt ligt alles op de goede plek al en hoef je alleen de sluitingen nog vast te maken.

Als je hem afdoet:
Losmaken doe je van achter naar voren. Dus eerst bilkoorden en buiksingels. Achterkant vouw je terug zodat nu de staartflap op de schoft ligt. Borst stuk losmaken en ook terugvouwen. Het halsdeel leg je terug.

Dan ga je naar de rechterkant en vouw eerst die flap terug, waarbij je de singels erin vouwt.
Vouw linkerflap terug en nu heb je een mooi vierkant pakje.

Als je hem dan weer oplegt, moet je even heel goed kijken, maar je schoftdeel ligt altijd bloot, zodat je altijd weet waar je moet beginnen.
Dus vanaf links leg je het pakje op de rug. Linkerflap vouw je weer uit.
Rechterflap uitvouwen waarbij je goed zorgt dat de metalen uiteinden van de singels je paard niet raken. Borstdeel vouw je uit en maakt het vast.
Achterdeel vouw je ook uit en maakt direct de bilkoorden ook vast.
Nu hoef je alleen nog de buiksingels te doen en de hals.

Het grote voordeel hiervan is dat je niet met het deken hoeft te gaan gooien, eraan hoeft te trekken (wat paarden écht niet grappig vinden) en omdat je de voorkant eerst vast maakt, áls je paard schrikt terwijl je het deken vastmaakt, ligt niet gelijk het hele deken ernaast of nog erger: je paard erin verstrikt.

marleen_usar

Berichten: 24661
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:27

Veel paarden geven zelf aan of ze een deken nodig hebben, jou paard heeft hem nu niet nodig.

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:38

marleen_usar schreef:
Veel paarden geven zelf aan of ze een deken nodig hebben, jou paard heeft hem nu niet nodig.

Dat is echt onzin. Als je daarop af gaat hebben ze nooit een deken nodig, want paarden moeten er gewoon aan wennen en dat moeten wij ze leren.

rien10
Berichten: 14710
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:44

Soms heeft een paard een hele gevoelige schoft. Het kan helpen om dan een stuk schuimrubber of echt schapenbont in de schoft van de deken te naaien.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:45

Is jouw paard ook boos bij het opleggen van het zadel en het aansingelen?

Voor de deken is de tip van Avalanche wel een goede! Veel rust en belonen als het goed gaat.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:31

Sommige dekenvoeringen geven een statische lading. Krijgt ze geen schokjes?

ruitje

Berichten: 12325
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:37

Is je paard oke op de schoft? Die van mij gaf achteraf als eerste met deken opdoen aan dat daar iets niet goed zat in de wervels.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:16

1 van mijn vorige verzorgpaarden deed altijd zo. Als je haar vastzet alles goed, maar als ze losstaat probeert ze te bijten en soms zelfs te meppen.
Altijd zo geweest, een merrie. Toen ze dragend was had ze tijdelijk een liever karakter.
Idd wat iemand al zei, de deken opgevouwen rustig op de schoft leggen en uitvouwen, het zal de ‘zwiep’ wel zijn.
Reageerde je paard altijd al zo op deken opdoen dan TS? Of is het sinds kort?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:08

Ik ga helemaal mee met wat ""Avalanche"" hier ook al zei.
De reactie die jouw paard hier toont is gewoon het niet begrijpen en het gebrek aan vertrouwen en wederzijds respect. Een goede trainer kan jou op vrij korte tijd laten zien dat het deken eigenlijk niet het probleem is. Laat dit eens door een trainer behandelen , het zal jou ook een heel ander paard opleveren, want eerlijk dit zal echt niet het enige probleempje zijn.

Avalanche schreef:
marleen_usar schreef:
Veel paarden geven zelf aan of ze een deken nodig hebben, jou paard heeft hem nu niet nodig.

Dat is echt onzin. Als je daarop af gaat hebben ze nooit een deken nodig, want paarden moeten er gewoon aan wennen en dat moeten wij ze leren.

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 21:30

Avalanche schreef:
Wat ik doe is het deken in drieën vouwen, waardoor je een soort pakje op de rug van je paard legt. Als je hem dan uitvouwt ligt alles op de goede plek al en hoef je alleen de sluitingen nog vast te maken.

Als je hem afdoet:
Losmaken doe je van achter naar voren. Dus eerst bilkoorden en buiksingels. Achterkant vouw je terug zodat nu de staartflap op de schoft ligt. Borst stuk losmaken en ook terugvouwen. Het halsdeel leg je terug.

Dan ga je naar de rechterkant en vouw eerst die flap terug, waarbij je de singels erin vouwt.
Vouw linkerflap terug en nu heb je een mooi vierkant pakje.

Als je hem dan weer oplegt, moet je even heel goed kijken, maar je schoftdeel ligt altijd bloot, zodat je altijd weet waar je moet beginnen.
Dus vanaf links leg je het pakje op de rug. Linkerflap vouw je weer uit.
Rechterflap uitvouwen waarbij je goed zorgt dat de metalen uiteinden van de singels je paard niet raken. Borstdeel vouw je uit en maakt het vast.
Achterdeel vouw je ook uit en maakt direct de bilkoorden ook vast.
Nu hoef je alleen nog de buiksingels te doen en de hals.

Het grote voordeel hiervan is dat je niet met het deken hoeft te gaan gooien, eraan hoeft te trekken (wat paarden écht niet grappig vinden) en omdat je de voorkant eerst vast maakt, áls je paard schrikt terwijl je het deken vastmaakt, ligt niet gelijk het hele deken ernaast of nog erger: je paard erin verstrikt.


Ik ga,dit proberen.
Bedankt

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:58

Succes :D Je bent overigens ook een stuk sneller als je hier handig in wordt :j

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:01

Marigold schreef:
1 van mijn vorige verzorgpaarden deed altijd zo. Als je haar vastzet alles goed, maar als ze losstaat probeert ze te bijten en soms zelfs te meppen.
Altijd zo geweest, een merrie. Toen ze dragend was had ze tijdelijk een liever karakter.
Idd wat iemand al zei, de deken opgevouwen rustig op de schoft leggen en uitvouwen, het zal de ‘zwiep’ wel zijn.
Reageerde je paard altijd al zo op deken opdoen dan TS? Of is het sinds kort?


Met zadel/dekje/longeersingel heeft ze dit bij mij iig altijd gedaan. Met deken iets, is wel erger geworden. Van de vorige eigenaar hoor ik niks.
Daarom heb ik ook een maagonderzoek laten doen. Daar kwam niks uit

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:19

Soms doen ze het ook omdat ze pijn verwachten die er wel niet meer is, maar nog wel in hun herinnering zit. Mensen leggen die zaken vaak ook lomp op. Dekje en zadel ook: leg dekje ineens op de rug, direct met de naad in het midden, en te ver naar voren. Zadel erop waarbij je de voorkant eerst het paard laat raken, dan pas de achterkant (kom je niet in de problemen met singelstoten namelijk). Trek dekje goed in de kamer, schuif de hele zaak naar achteren tot het voor je gevoel "vast" ligt. Daar ligt hij op de goede plek. En je hebt de haren direct in de goede richting liggen, want tegen de haren in strijken is een rotgevoel voor ze.

Daarom ook dat pakje, vaak vinden paarden het deken zelf helemaal niet vervelend, maar het opleggen wel. Vooral als er dan aan het deken getrokken wordt om hem goed te leggen of de gespen van de singels het paard raken tijdens het opleggen :)

Ik denk echt dat je probleem een stuk minder wordt als je dit steeds zo doet.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:06

Wat een goed advies Avalanche.. nog nooit zo over nagedacht, maar wel heel logisch

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard boos met deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:21

Thanks <3

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:06

Het is echt met het op doen.
Ik kan inderdaad wel eens op andere manieren proberen op te doen.
Ik merk dat ze het opwaaien niet fijn vind.
Ook het evt nog even goed leggen dmv even verschuiven kan ik me voorstellen dat er haren gaan verschuiven.
Ik kijk daar naar. Het is het proberen waard.[/quote]

Als je paard zo reageert met het opdoen van de deken, hoe is het dan met opzadelen. Vaak zie je dit al terug in het opleggen van het dekje. Als hier het hoofd omhoog of opzij gaat dan is het niet goed bevestigd en kun je dus kijken of je een stapje terug kunt gaan om eerst je paard te leren ontspannen als er iets van bovenaf opgelegd wordt.

Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Veel paarden zitten vast op de borst en het borstbeen. Als er dan een deken omheen gedaan wordt kan dit ook voor het gedrag zorgen. Heb je wel eens aan een osteopaat gedacht? Misschien kan dit helpen. Bij die van ons doet dat het zeker.

Oh en dat pakketje is een geweldig idee. IK ga deze ook gebruiken :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:13

Avalanche schreef:
marleen_usar schreef:
Veel paarden geven zelf aan of ze een deken nodig hebben, jou paard heeft hem nu niet nodig.

Dat is echt onzin. Als je daarop af gaat hebben ze nooit een deken nodig, want paarden moeten er gewoon aan wennen en dat moeten wij ze leren.


Hier wil ik toch nog even op inhaken. Mijn merrie geeft het namelijk echt wel aan.
Als ze het te warm heeft heeft ze geen problemen ermee als ik de dekens wissel, en vind het ook oke als ik er weer een dunnere op leg. Als ze het koud/koel heeft mag ik er zonder problemen een deken op leggen, als ze last van vliegen heeft idem dito. Maar als ze oke is met de dekens zoals ze zijn of er nog geen op wilt moet ik haar vast zetten met haar halster en is ze ook heel zuur met het op leggen van een deken.
Ze geeft dus haar fijn aan wat het fijnste is voor haar en wat zij graag heeft. :)