Pony steigert aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perla1234567
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-11-22

Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 23:26

Mijn pony is tijdens het rijden een top pony, maar aan de hand stijgerd ze de hele tijd, ze bijt ook heel de tijd, als ze kan doet ze dat, ze legt haar oren plat en komt echt nr je toe en bijt, ze komt echt “aanvallen”, bij het rijden weten we nog niet wat ons tewachten staat, ze is nu nog 4 en word in februari 5.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard in de puberteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:49

Goed in conditie pony die nu met de bagger niet alle bewegingsdrang kwijt kan met los lopen en dus maar in het werk gaat klieren. Consequent zijn en eventueel stuk terug zetten in krachtvoer.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:13

Perla1234567 schreef:
Mijn pony is tijdens het rijden een top pony, maar aan de hand stijgerd ze de hele tijd, ze bijt ook heel de tijd, als ze kan doet ze dat, ze legt haar oren plat en komt echt nr je toe en bijt, ze komt echt “aanvallen”, bij het rijden weten we nog niet wat ons tewachten staat, ze is nu nog 4 en word in februari 5.


... ik heb geen idee OF dit met de puberteit te maken heeft.
Al zou het idd een kwestie van 'uitproberen' kunnen zijn: 'hoe hoog kan ik komen in de rangorde?'

Nou weet ik dat paardensport een militaire erfenis heeft, maar ik stel mij niet op als 'baas/generaal'.
Nergens voor nodig.
Maar ik wil wel de leider van onze tweepersoons kudde zijn!

Dus graag uit mijn ruimte als ik dat wil, en bijten wordt niet getolereerd.
Maar het is wel zaak dat je als leider onderzoekt wat er aan de hand is.
Bijvoorbeeld: kan het jonkie haar ei kwijt? Hoe is ze met poetsen...? Hoe makkelijk kun je 'om' vragen, haar naar achter of opzij sturen?


En: heel belangrijk: wie loopt voorop, als je haar aan de hand hebt?
Militairen leerden om naast de schouder te lopen: je schuilt als soldaat achter je paard.
Dat deden ze pas nadat er een goede band was, want in paardentaal/ lichaamstaal 'zeg' je door bij de schouder te lopen dat jij het veulen bent.
En als je eerst tegen een merrie zegt 'dat je een veulen bent' en daarna ga je (in je menselijke onschuld) proberen leiding te geven, dan wordt 'het veulen op twee benen' op haar plaats gezet....

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 04:24

Janneke2 schreef:
En: heel belangrijk: wie loopt voorop, als je haar aan de hand hebt?
Militairen leerden om naast de schouder te lopen: je schuilt als soldaat achter je paard.
Dat deden ze pas nadat er een goede band was, want in paardentaal/ lichaamstaal 'zeg' je door bij de schouder te lopen dat jij het veulen bent.
En als je eerst tegen een merrie zegt 'dat je een veulen bent' en daarna ga je (in je menselijke onschuld) proberen leiding te geven, dan wordt 'het veulen op twee benen' op haar plaats gezet....


Dit is echt heel erg achterhaald. In een wilde kudde loopt de leidende merrie ook niet altijd voorop. Waar je dan ook staat moet je de leiding hebben, of dat nou voor je paard, naast je paard of achter je paard is. Dat heet opvoeding, niet 'een band met je paard.' Daarnaast konden militairen echt niet altijd gaan parelli-en met hun paarden want die sneuvelden op zo'n tempo dat een band opbouwen er echt niet altijd in zat. En paarden zien ons echt niet als veulens. :')

TS: van een beeldscherm is niet te zien wat voor signalen je paard geeft en wanneer. Beter is iemand te zoeken die je hierbij kan helpen. :)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:46

Zoek hulp. Vaak ben je het met een paar grondwerklessen al heel ver. In welke regio zit je?

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:11

Zoek hulp inderdaad, alles draait ook om timing. Dat is niet te leren vanaf een beeldscherm.

Hoeveel vrije beweging krijgt je pony in de paddock / wei met paardenvriendjes elke dag?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:21

Zijwaarts omtrekken wanneer ze steiger. Dan is de lol er van snel af. En bijten kan echt niet.

fleurtjeuh
Berichten: 10342
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:05

Perla1234567 schreef:
Mijn pony is tijdens het rijden een top pony, maar aan de hand stijgerd ze de hele tijd, ze bijt ook heel de tijd, als ze kan doet ze dat, ze legt haar oren plat en komt echt nr je toe en bijt, ze komt echt “aanvallen”, bij het rijden weten we nog niet wat ons te wachten staat, ze is nu nog 4 en word in februari 5.

Maar rij je de pony nou wel of niet?
Want je spreekt jezelf tegen :')

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:08

Perla1234567 schreef:
Mijn pony is tijdens het rijden een top pony, maar aan de hand stijgerd ze de hele tijd, ze bijt ook heel de tijd, als ze kan doet ze dat, ze legt haar oren plat en komt echt nr je toe en bijt, ze komt echt “aanvallen”, bij het rijden weten we nog niet wat ons tewachten staat, ze is nu nog 4 en word in februari 5.


Heb je les?

Hoelang heb je de pony? Hoe wordt ze gehouden? Hoe gingen de vorige eigenaren ermee om? Wat krijgt ze qua voer? Hoelang staat ze buiten?

Avalanche

Berichten: 16133
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:20

Hulp zoeken, en rap ook.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:33

Je bent 11.
Niets meer alleen met haar doen, alleen een volwassene erbij
daarnaast NU ook de volwassene hulp erbij halen, want er gaat iets erg fout.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:28

Even off topic maar is er ineens een blik 11 jarigen open getrokken? Of worden we met ons allen in de maling genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:32

fleurtjeuh schreef:
Perla1234567 schreef:
Mijn pony is tijdens het rijden een top pony, maar aan de hand stijgerd ze de hele tijd, ze bijt ook heel de tijd, als ze kan doet ze dat, ze legt haar oren plat en komt echt nr je toe en bijt, ze komt echt “aanvallen”, bij het rijden weten we nog niet wat ons te wachten staat, ze is nu nog 4 en word in februari 5.

Maar rij je de pony nou wel of niet?
Want je spreekt jezelf tegen :')

Ja ik snap hem ook niet.

However, vanaf een scherm kunnen wij je niet helpen. Zoek hulp.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:51

Horsepride schreef:
Zijwaarts omtrekken wanneer ze steiger. Dan is de lol er van snel af. En bijten kan echt niet.


Bijten kan hééél goed, hoor.
(Los van wat wij verder vinden hoe het hoort enzo.)

Oude cowboy wijsheid luidt:
hindlegs hurt you,
frontlegs kill you.
... ik voorkom ellende liever.

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Pony steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:13

Ik zou zeker hulp zoeken en iemand met je mee laten kijken . Grondwerk is de basis voor een goede relatie en het vaststellen van een goed leiderschap. Ook paarden hebben duidelijkheid nodig. Dus zoek iemand die met jou de signalen bekijkt.
Succes!