Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:08

Heb eens vraagje. Ik heb eigenlijk nog nooit twee hengsten gehad. Allee de ene is een jonge ruin en de andere een jonge hengst die samen lopen met een drachtige jonge merrie(van andere hengst hoor hahaha maar ze helpt mee de jong e hengst op te voeden)
Maar die twee kunnen echt nogal een eindje lopen spelen met elkaar en ik had eens gelezen dat dit niet zou weggaan als ik de jonge hengst ruin.
Soms gaat het er precies best ruw aan toe.
Maar dan anderzijds doet de merrie ook vaak mee.
Nu het gaat er ook vaak rustig aan toe en ze staan altijd samen te grazen.
Is dit echt speel gedrag dat zal minder met de tijd of niet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding de vliegenbal heeft het begeven dus gebruiken ze hem nu als speelbal.

De vraag is dus is dit tijdelijk speel gedrag of kan dit problematisch worden met ouder worden.
Wanneer zouden jullie de jonge hengst castreren? Hij is nu 1,5 jaar oud. Is trouwens de bonte.
Of is de merrie het probleem?
Allee als er al een probleem is volgens jullie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:19

Heerlijk gezicht als ze zo doen <3
De merrie zou ik er wel tijdig tussenuit halen als ze last begint te krijgen van haar buikomvang maar tot die tijd mooi van genieten.
De ruwste periode gaat op den duur wel over maar boys will be boys.

Als je de jonge ook na het veulen weer bij de merrie wil hebben zou ik er niet te lang mee wachten met castreren.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:32

Een stel blije knullen blijft tot op hoge leeftijd lekker 'bakkeleien'.
Geen probleem, 'jongens stoeien nu eenmaal graag'. (Moeder Natuur vindt dat ze moeten oefenen om te vechten.)

Wel kan een merrie 'in heat', tijdens haar hengstigheid gedoe geven.
Als in: stel de merrie is in principe meer met de ruin bevriend,
dan op een goede dag na de bevalling 'ruikt ze opeens zo lekker' -
en vanwege zijn eigen hormonen zal de hengst daar veel heftiger op reageren dan de ruin.
... als dingen tegenzitten wordt het dan geen gezellige stoeipartij,
maar een serieuze kwestie "IK wil haar dekken - blijf VER uit mijn buurt!!"

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:33

Dit soort foto's heb ik diverse.
Van ruinen van 5 tot 17 waren ze denk ik toen.
Sommige blijven zo. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:34

Mijn hengst wordt dit jaar 18 en die speelt nog steeds zo :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:37

Jep, heerlijk typisch gedrag voor de mannelijke viervoeters :D

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:38

Mijn ruin van 14, met 0,0 testosteron en mannelijk gedrag doet dit nog steeds heel graag. Af en toe een pluk manen kwijt door al dat gehap maar hij vindt het heerlijk! *\o/*

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:38

Wat een geweldige fotos! Soms word het ooit minder :')

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:44

Bij osn 2 ruinen op stal van (ik dacht) 6 en 12 jaar, die spelen bijna dagelijks zo. Staan 24/7 buiten met nog een andere ruin erbij.
Ik vind het geweldig om naar te kijken, je ziet ze echt lol hebben. Ja het gaat soms wat wild/ruw

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:45

Mijn twee ruinen die dit jaar 17 worden spelen ook nog steeds zo, die staan al samen vanaf dat ze 1 jaar waren. Ik vind het geweldig om naar te kijken, hoe lomp het er ook aan toe gaat ze hebben zoveel plezier.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:48

Ik had een ruin van 32 en eentje van 10 en daar ging het er geregeld ook nog zo aan toe.
En echt niet alleen maar op initiatief van de jongste hoor!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:51

:D Leuk te horen dat dit wel fijn speel gedrag is. Tis ook wel opvallend dat ze vaak dan weglopen met opgeheven staart.

Ja de merrie gaat binnenkort apart en zeker met veulen aan de voet. Zij wordt terug geïnsemineerd.
Zijn moeder wil ik ook terug laten insemineren dus kunnen zij weer samen.
Ik zou de hengst willen laten castreren als hij als driejarige zadelmak gemaakt wordt. Ik wil zolang wachten omdat ik schrik heb dat hij te groot gaat worden anders voor mij. Die moet nog twee jaar worden en is nu al groter dan de rest.

Tis echt opmerkelijk hoor want na tiental jaren enkel merries gehad te hebben, valt dit gedrag wel heel hard op. Je zou de boze blikken, platte oren en gillende meiden nog gaan missen NOT
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 09-01-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:54

Laat ze doen. Dat is nu net echt paarden gedrag.

Mijn oudje speelde ook nog zo met de pony die ik had.
Met de huidige jonge paard iets minder.
Mazr het is juist heel fijn om paarden zo te zien spelen onderling.

De zwarte met blauw deken is de oldie van 23
Afbeelding

Volledig zwarte is de oldie van 23
Afbeelding

Hier draaide hij z'n gat, de vos werd daar iets te dominant.
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:01

Zet geen vast tijdstip in je hoofd kwa castreren maar grijp op tijd in. Sommigen maken hun hele leven geen problemen maar het kan net zo goed zijn dat hij met de tijd jd ineens heel naar gaat doen tegen je ruin als hij de merries als zijn bezit zit. Vooral omdat ze er straks een tijd uit weg zijn kan het zomaar anders lopen dan je denkt na het afspenen.
Hou het gewoon goed in de gaten. Als het echt alleen maar is vanwege een paar centimeter dan ga je er bedrogen uitkomen. Ook met 3 jaar kunnen ze nog een groeispurt maken.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:26

Het beste vriendje in de kudde van mijn jonge ruin is een oudere pony van een jaar of 21. Je zou het hem niet geven als je de die twee ziet spelen, het gaat er ruig aan toe. Geweldig om te zien, ze houden elkaar goed bezig. Af en toe een klein oppervlakkig wondje, maar dat mag de pret niet drukken.

De andere ruinen spelen ook, maar iets minder ruig. De merries houden zich afzijdig of kijken licht misprijzend naar het wilde gedrag van de heren :D .

Houd goed in de gaten of je je hengst nog goed kunt handelen en of hij zelf niet gefrustreerd raakt met merries in de buurt. Dat was een van mijn overwegingen om te castreren, dat hij niets kan en mag met al die buitelende hormonen. En zoals Sizzle zegt, voor die paar cm groei zou ik niet wachten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:46

Wij hadden een mini hengstje (80cm) die echt beste vrienden was met mijn ruin (160) maar toen de mini 3 werd kreeg hij last van zijn hormonen en ineens was het over met de pret. De merries die er bij liepen zag hij als zijn bezit en hij jaagt mijn ruin de hele wei door. Ook als hij in die strijd viel stond hij op en ging gelijk weer in de aanval, en mijn ruin zette het alleen maar op een rennen voor het kleintje. We hebben ze uit elkaar kunnen jagen en niet meer bij elkaar gehad. Er zitten nu ook altijd 2 draden tussen want als ze alleen al kunnen neuzen dan begint de hengst te maaien en steigeren en sloopt daarbij de draden dus we willen echt voorkomen dat hij bij de ruinen komt als we er niet zijn.

Hij is wel nog steeds hengst en loopt met een drachtige shet merrie (niet dragend van hem) dus hij hoeft gelukkig ook niet alleen te staan.


Toen het nog gezellig was
Afbeelding

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:50

Zoals het hoort, lekker van genieten! <3

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:21

:+ :+ :+ Sorry TS ik vond dit echt een hilarische vraag.
Hier spelen ze nog steeds zo ruig. Zijn 12 en 27 _O-


Afbeelding
Die met de bles is daar 26.....
En die betrap ik er nog vaak genoeg op dat hij de aanstichter is van dit gedrag. Wat wel wat minder geworden is in de loop der jaren is het aantal gesloopte dekens en schaafwonden. Dat was in de tijd dat de zwartbruine 3 en net gecastreerd was wel echt schering en inslag. Heeft me wel 10 dekens gekost denk ik.

Dus in ons geval: nee dat gaat niet over.

Met een merrie er bij gaat overigens ook goed. Die heeft de heren heel goed duidelijk gemaakt hoe ze wil dat ze met haar spelen. En dat is duidelijk anders. Maar spelen wil je best.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:34

Ja het is tijdelijk, zodra hij weer in de stal staat is het over...tot de volgende dag. Die van ons is 11 en houdt zeker van een dolletje op zijn tijd. Wij hebben altijd alleen maar ruinen gehad en zonder uitzondering houden ze van spelen/klieren/dingen slopen :=

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 11:17

:') _/-\ :D o_ Geweldig jullie antwoorden.
Het zal dus nooit overgaan. :P
Nou bezitterig op de merries valt goed mee. Het zal alleen maar zo zijn als ze hengstig worden idd maar dan gaan ze toch apart.

Hij is tot hiertoe zeer braaf. Eigenlijk is die braver dan de ruin. De ruin is ook beetje lomp en best wel wat dom ook. Zien dat ik het niet te luid zeg.

En paar cm mmm mijn ruin is daarom express vroeg geruind en met een moeder van maar 1.40 is hij toch bijna 1.50 dus is me gelukt die paar cms extra erop te krijgen. Vader was trouwens ook niet groot.
De hengst is nu al bijna 1.48. En ik vind als je er naast staat voor mij al imposant groot :D
Dus hoe langer ik kan wachten hoe beter. Allee tot zolang hij braaf blijft ook. Maar das echt een broekzak je aan het worden. Behalve op zijn eten.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:06

Lang leve spelende ruinen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:12

Mijn 24 jarige ging gister nog even helemaal los met zijn 8 jarige mattie :D

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:51

Janneke2 schreef:
Een stel blije knullen blijft tot op hoge leeftijd lekker 'bakkeleien'.
Geen probleem, 'jongens stoeien nu eenmaal graag'. (Moeder Natuur vindt dat ze moeten oefenen om te vechten.)

Wel kan een merrie 'in heat', tijdens haar hengstigheid gedoe geven.
Als in: stel de merrie is in principe meer met de ruin bevriend,
dan op een goede dag na de bevalling 'ruikt ze opeens zo lekker' -
en vanwege zijn eigen hormonen zal de hengst daar veel heftiger op reageren dan de ruin.
... als dingen tegenzitten wordt het dan geen gezellige stoeipartij,
maar een serieuze kwestie "IK wil haar dekken - blijf VER uit mijn buurt!!"

Hier hengst en ruin samen. Ook met twee merries. Gaat altijd goed. Ook in hengstigheid. Zijn er veulens dan is mijn ruin zelfs de oppas van de veulens. Zodat de moeder haar ding kan doen. Mijn ruin is toen voor hij gezondheidsproblemen kreeg kreeg vorig jaar zelfs een tijdje de leider geweest. Hengst heeft dat ook gewoon geaccepteerd. Gaf zelfs meer rust bij de hengst dat hij niet overal alert op hoefde te zijn.
In de ideale situatie kan dit prima. Moet je wel een hengst en ruin hebben waar het ook echt mee kan. Dat geluk hebben we hier.
En mijn ruin staat er gewoon rustig bij wanneer er gedekt word.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:39

Hier ook 2 ruinen bij elkaar 1 van 4 en 1 van 2. De 4 jarige was erg vervelend als hengst en ook lang een tijdje nadat hij al gecastreerd was viel zelfs mijn veulen aan, maar dat heeft moeders opgelost met wat ferme tikken. Nu is de kudde stabiel, wel is die kleine de baas over de grote ruin := gaat er heel ruig aan toe hou mijn hart wel eens vast die merries zijn dan een stuk minder speels.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 03:04

Mijn oude ruin was 4 dat ik hem kocht en speelde zeker tot zijn 7e zo met andere ruinen. Daarna is het bij hem wel minder geworden en wilde hij vooral kroelen.

Mijn ruin van nu 24 is (stief) oom van 2 hengstveulens van Mei 2022 en die is echt aan zijn 2e jeugd begonnen en speelt net zo. Ene is quarter en de andere mini shet, maar gaat samen allemaal prima. Heb de mini shet met zijn moeder er speciaal bij gekocht zodat andere veulen een speelmaatje heeft, maar de ruin wil ook en ze zijn echt gek met hem.

De merries bij ons spelen nooit :(