Kan een paard letterlijk spoken zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 16:38

Vandaag kwam de hoefsmid naar mijn paard en toen ik erheen liep blies mijn paard zich volledig op, staarde in de verte alsof daar iets heel Engs was en raakte zo zwaar in paniek dat hij niet eens meer doorhad dat ik er was. En de hoefsmid en ik zagen allebei letterlijk niks.

Tijdens het bekappen bleef hij in de richting van het enge (wat dat ook moge zijn) Staren en stond te trillen op zijn benen.

We kwamen al tot de conclusie dat hij niet echt zijn dag had, maar toen vroeg ik mijzelf iets af. Je hebt wel eens dat mensen flinke trauma’s hebben en dan gaan hallucineren / dingen zien die er niet zijn. Zou dat bij paarden ook zo kunnen zijn? Mijn paard heeft namelijk aardig wat trauma’s en misschien is daardoor zijn brein aangetast?

Dit was gewoon maar een brainfart, maar misschien is hier wel daadwerkelijk iets over bekend :)

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:50

Een paard is bijziend, dus kan niet goed in de verte kijken. Daarentegen hebben ze wel een fantastisch gehoor en reuk. Je loopt kans dat hij iets heeft opgepikt dat hem alert maakte.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:51

Ik denk het wel. In de basis is een paarden brein niet heel verschillend dan dat van ons denk ik.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:55

Stonden jullie van de wind af? Misschien heeft hij een ander paard geroken ( hoefsmid) en keek hij waar die was.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:18

BigOne, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar de hoefsmid komt toch elke acht weken en normaal reageert hij daar nooit zo heftig op. Het leek ook niet op de smid te zijn maar echt iets verder weg. Alleen wat dan? Het liefste zou je het je paard willen vragen, maar dat kan natuurlijk niet

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:47

Misschien zag of rook hij een wolf?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:54

Er zal absoluut iets zijn geweest, wat dan ook. Ik heb een volbloed merrie gehad, die gewoon kon staren naar iets in de verte, wat ik niet zag. Ondertussen liep zij, je wel omver.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:05

AnnedB schreef:
Misschien zag of rook hij een wolf?


Ik hoop het niet :')

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:10

Shenavallie schreef:
Een paard is bijziend, dus kan niet goed in de verte kijken. Daarentegen hebben ze wel een fantastisch gehoor en reuk. Je loopt kans dat hij iets heeft opgepikt dat hem alert maakte.


Ervaring leert toch wat anders. Hier staan ze vaak in de verte te staren (echt op z'n stokstaartjes) en als ik dan goed kijk dan zie ik op het zandpad meer dan 500 meter verderop een wandelaar.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:22

Een trauma tast de hersenen niet aan.
Maar onder invloed van het trauma wordt iemand wel gevoeliger (en soms hypergevoelig) voor alles wat mogelijk te maken kan hebben met het trauma.

En paarden hebben tenminste vijf zintuigen (of zes of zeven, wie zal het zeggen) die stuk voor stuk beter werken dan onze zintuigen.

Shenavallie schreef:
Een paard is bijziend, dus kan niet goed in de verte kijken. Daarentegen hebben ze wel een fantastisch gehoor en reuk.

Nope.

De ogen van een paard zijn behoorlijk afwijkend van de onze.

Één van de vele verschillen:
als een paard in de verte wil kijken tilt het dier het hoofd op en kijkt door de onderste helft van het oog. (Zogezegd de verrekijker.)
In die positie zien ze griezelig goed in de verte.

Als een paard iets van dichtbij wil bekijken, kantelt/ buigt het dier, om door het bovenste deel van het oog te kunnen kijken, zozegd de leesbril voor de kleine lettertjes.

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:24

Kan er (misschien net uit zicht) een rendac wagen hebben gestaan?
De geur daarvan kan voor flinke ophef zorgen, ook over wat grotere afstand.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:30

De zintuigen van paarden zijn vele malen beter dan van mensen, ze zien horen en ruiken veel meer dan wij. Er was dus vast echt iets engs..

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:34

In die houding kunnen ze zowel iets alarmerends zien, als horen, als ruiken. Die van mij kon uren zo opgeblazen als een standbeeld staan, als er bvb. in de verte een dorpsfeest was. Of in de verte op het strand iemand liep met een oranje surfplank of kite ofzo :=

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:34

Er kan bij wijze van spreke een boze koolmees gezeten hebben. Soms maken paarden nou eenmaal iets groter dan het is. Mijn oerbrave ding besloot een paar weken terug om uit het niets keihart op een meter afstand tegen de postbode te snuiven met de staart op de rug.
Ze stond met de rug naar ons toe dus ze schrok zich het apelazerus _O-
Of laatst een heel theater waarbij ik pas veel later zag dat er iemand door de bosjes liep.
Er zal heus wel iets geweest zijn, al is het maar een afgewaaide tak.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:35

Kan ook vuurwerk zijn geweest.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:40

Brainless schreef:
Kan ook vuurwerk zijn geweest.


Oja, vuurwerk in de verte is ook typisch.
Die heeft wel een hoge mate van waarschijnlijkheid in deze tijd van het jaar +:)+

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:45

pmarena schreef:
Brainless schreef:
Kan ook vuurwerk zijn geweest.


Oja, vuurwerk in de verte is ook typisch.
Die heeft wel een hoge mate van waarschijnlijkheid in deze tijd van het jaar +:)+

Of jagers, die lopen ook veel rond deze tijd van het jaar.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:52

Ik lees hier veel interessante mogelijke verklaringen! Dan denk ik dat mijn brainfart ook echt een brainfart was haha :D

Janneke, WoW dat wist ik helemaal niet! Heel erg interessant!

marit4321
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:37

Brainfart it is ;)

Elisa2

Berichten: 37149
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:35

Ik vermoed ook dat het dier gewoon iets opgepikt heeft wat wij niet snel zien/ ruiken/ merken.

Heb het ook weleens meegemaakt..een hele show en waarom...? omdat er in de verte een geitje mekkert ofzo. Op de geur van zwijnen kunnen ze ook zo hyperalert reageren.

En soms heb ik ook wel het idee dat als ze energie teveel hebben dat zo'n aanleiding dan enorm groot wordt gemaakt.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 15:11

In dit geval had ik hem van tevoren al wel laten rennen, maar ik kan me herinneren dat hij aan het einde toen ook ineens nog spanning ging opbouwen. Ach ja, het blijft een bijzonder paard

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:20

Letterlijk? Nee.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:28

Ja een paard is daar gevoelig voor dus die kan dat zien, mijn paard is heel gevoelig voor aardstralen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:32

Qimm schreef:
Shenavallie schreef:
Een paard is bijziend, dus kan niet goed in de verte kijken. Daarentegen hebben ze wel een fantastisch gehoor en reuk. Je loopt kans dat hij iets heeft opgepikt dat hem alert maakte.


Ervaring leert toch wat anders. Hier staan ze vaak in de verte te staren (echt op z'n stokstaartjes) en als ik dan goed kijk dan zie ik op het zandpad meer dan 500 meter verderop een wandelaar.

Die je paarden gewoon kunnen horen en ruiken! Ze kunnen dingen horen op meer dan 4 km afstand en ik weet niet exact hoe ver ze kunnen ruiken, want dat ligt natuurlijk ook aan de windrichting en het weer en wat er nog meerte ruiken valt, maar ook kilometers als de omstandigheden gunstig zijn
Mijn blinde en bijna blinde paarden stonden ook zogenaamd te staren, maar ze concentreren zich op andere zintuigen!

Wij denken snel dat ze wat zien omdat wij vreselijk op onze ogen afgaan, maar die zijn voor hen niet zo belangrijk Reden waarom ze wel eens schrikken van iets dat ze plotseling zien waar ze eerder niet op gelet hebben, de zogenaamde bakkabouters enzo, en iets wat ze niet van te voren opmerkten door geur of geluid

Wat betreft angstbeleving terwijl ze staren, dit kan goed zogenaamd fixeren zijn. Ze maken zichzelf banger dan nodig omdat ze niet weten wat ze precies zien/ruiken/horen.
Soms kun je ze hier makkelijk uithalen met een klopje op de hals, of wat lekkers aan te bieden, of gewoon hun naam noemen, aandacht trekken.
Gaan ze dan terug naar het staren en spanning, dan kun je er vanuit gaan dat ze zichzelf overtuigd hebben dat er wat is, of er is echt wat, maar dat kan veel verder weg zijn dan je denkt


Betreffende of paarden spoken kunnen zien, ja, ik geloof het wel, maar daar zouden ze niet bang van zijn, daar die over het algemeen juist een rustgevende uitstraling hebben en in het beste geval gaat het zelfs om een maatje dat ze verloren hebben en is het een weerzien
Of ze zelf ongewild beelden kunnen genereren in hun hersenen, geen idee. Ik weet niet genoeg van paardenhersenen. Ik weet wel dat ze telepathie beheersen. In de zin dat ze kunnen zenden dat ze bv dorst hebben, en bij een lege drinkbak staan. En als ze kunnen zenden, kunnen ze waarschijnlijk ook wel ontvangen, ik geloof niet dat dit alleen voor mensen is weggelegd.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kan een paard letterlijk spoken zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 15:54

Wat bedoel je precies met dat laatste Lusitana?