paard gaat door of over omheining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:21

Wat een lastig probleem zeg..wat is het voor een type paard?

Als hij het bij de vorige eigenaar niet deed dan kan het zijn dat hij door de wisseling van stal zo onrustig wordt omdat hij meent alle paarden in de gaten te moeten houden etc.

Ik zou hem de komende zes weken ook, of toch op stal laten..of een goede revalidatiestal zoeken inderdaad waar hij in ieder geval even geen gekke capriolen kan uithalen met zijn hoofd want anders ben je zo van je paard af.

De enige optie lijkt de kleine paddock te zijn op je huidige stal met flinke stroom waar hij geen aanloop kan nemen. Daar zou ik hem dan consequent in zetten zodat hij geen succes meer heeft met het uitbreekgedrag want het moet uit zijn systeem. En niet te vroeg er weer uithalen..

Daarnaast is het waarschijnlijk een paard wat niet zo goed gedijt op grotere stallen (teveel onrust, wisselende paarden) dus zijn andere opties misschien beter voor hem. Een groot weiland met een paar andere paarden, of een kleinere stal met maar een paar andere paarden etc.

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:35

Ik weet niet over wat voor paard het gaat, maar ken er maar weinigen die het goed doen (lees: zonder obesitas of HB) met 24/7 op een groot weiland. Hier geen enkel van de 9 in elk geval.

Dat gezegd zijnde: voor het paard van TS zou ik nu niet inscharen in andere kuddes, hoe groot dat weiland ook is. Geeft toch altijd risico op klappen. Revalidatiestal of kleine paddock oid zoals al eerder geopperd lijkt mij meer the way to go.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:52

Nadat hij straks gerevalideert is zou ik hoe dan ook eerst zorgen dat zijn respect voor stroom weer goed is.
Door de mond vind ik wel erg bruut, maar toch wel minimaal een goede „antenne“ op zijn hoofd en een hek dat niet te springen valt.
Verder even goed ten rade gaan wat passend is voor het dier.
Ik heb een super sociaal dier gehad dat gewoon niet kon aarden als ze niet in een gemengde kudde stond met duidelijke rangstructuren.
In een kudde stond ze top rustig en nooit problemen, maar stond ze alleen (al was het maar voor de nacht) of in een samengesteld groepje zonder kuddegedrag dan sloopte ze alles (inclusief zichzelf).
Omgekeerd heb je paarden die rust nodig hebben.
Ik heb ook een bejaarde ruin gekend die overal overheen sprong (had op aanzienlijk niveau gesprongen) totdat opa bij de veulens mocht, toen is hij niet meer uitgebroken.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:03

TS, is dit niet tijdelijk weer te regelen:

- daarna heeft hij een poos alleen gestaan in een paddock met dubbele hoge draad (1.50) en flink stroom. Daar heeft hij een paar keer een flinke tik van het stroomdraad gekregen, ook was deze paddock vrij klein waardoor een aanloop moeilijk was. Hij bleef toen netjes staan.

En dan ondertussen op zoek naar wat anders. Beter buiten op deze manier dan stal toch?

Heeft hij wel iets te doen op de paddock qua eten als hij alleen staat? Want anders is het door verveling wel logisch dat hij bepaald gedrag vertoond, hij heeft alle tijd van de wereld om die ongein uit te denken en tot nu toe is ie er natuurlijk mee weg gekomen.

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:16

Paarden die wij geprobeerd hebben respect te leren voor stroomdraad die leerde er niks van behalve dat ze de volgende keer niet met je mee durven lopen door de doorgang heen. Die koppelde alleen de mens met stroom en niet het draad

DuoPenotti

Berichten: 29710
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:17

Als ik zo lees is de hoeveelheid stroom die hij krijgt wel bepalend of hij uitbreekt?
Uiteraard met dat het hoog genoeg is.
Daarnaast wil hij duidelijk niet alleen zijn.
Is er nu geen rustig maatje te vinden waar hij bij kan staan, in dus een afrastering met vee stroom?

Ik had een vroeger een uitbreker, of hij sprong, of hij telde werkelijk de tikken en glipte er onderdoor zodat hij hoogstens weer een tik op de kont kreeg.
Maar dat deed hij alleen maar als hij alleen stond of bij een paard dat hij niet leuk vond.

Er doorheen deed hij niet, maar er stond wel altijd een flinke klap op.

Er onderdoor is opgelost met een flinke klap stroom bij een draadje van maar 20 cm hoog, daar moest hij dan met zijn neus tegen.
Een draad op 80 cm daar kreeg hij geen stroom op te pijnlijke plekken zeg maar

Bovenste draad op 150 was voor hem ook genoeg motivatie niet te springen, al kon hij die hoogte wel.
Huppeltjes van 120 stopte hem niet.

Maar heb hem ook achter omheiningen gehad van 1 meter, als zijn groep hem beviel bleef hij daar achter.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:39

Anouk_H schreef:
Paarden die wij geprobeerd hebben respect te leren voor stroomdraad die leerde er niks van behalve dat ze de volgende keer niet met je mee durven lopen door de doorgang heen. Die koppelde alleen de mens met stroom en niet het draad


Dan is dat gewoon niet handig gedaan.
Je moet uiteraard geen zichtbare handeling doen.
Het paard moet zelf „per ongeluk“ de draad raken, het liefst als he zelf niet vlakbij bent. Daarom werkt een „teletubby antenne“ meestal wel goed want het paard ziet dat zelf niet.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 14:35

Dank allemaal voor de reacties! Ik neem alles mee.

Ik ga nu idd op zoek naar een goede revalidatieplek. Er is nu één stal waar ik strakjes ga kijken of dat beter is dan waar hij nu staat. Overigens niets ten nadelen van de huidige stal. Dat is een prima plek, waar iedereen heel lief meedenkt. Hij is alleen niet ideaal ingericht voor deze specifieke uitzondering.
Andere adressen in regio Garderen - Kootwijk zijn nog steeds heel welkom. Wildtshof is benaderd. Iets verder rijden is ook geen probleem, maar dan kan ik wrs wat minder vaak zelf komen.

Ideaal is:
- ruime boxen, strp, mogelijkheid tot ruwvoer geven in hooinet
- altijd andere paarden in het zicht
- volpension
- ruimte waar hij los kan en niet kan uitbreken, desnoods onder toezicht, dat hij in ieder geval elke dag even kan bewegen. Liefst binnen zodat de bodem ook de komende zes weken niet bevroren is en met licht, want ik werk overdag.

Voor het uitbreken ben ik blij met alle tips. Ik denk inderdaad dat het slim is hem stroomdraad te leren 'respecteren'. Ik ben wel verbaasd over de manier waarop zoals in dit topic naar voren komt, omdat ik veel teruglees dat mensen hun paard zélf een tik met het draad geven. Ik zou (zoals @Anouk_H ook aandraagt) dan vooral bang zijn dat hij dat aan mij koppelt en daardoor a. bang wordt voor mij en b. zodra ik mijn hielen licht zomaar weer een gokje zou kunnen gaan wagen. Dus de opties waarbij hij zelf tegen het draad komt, lijken mij meer voor de hand liggend. Ik hoop dat deze methode ook werkt voor een paard dat ook óver draad heenspringt. Want daarbij komt hij natuurlijk niet in contact met het draad.

Verder wil ik niet de discussie aanwakkeren over of het dierenmishandeling is of niet, maar ik zal op zoek gaan naar zo zacht als mogelijk, maar zo duidelijk als nodig, omdat één ding heel zeker is: als mijn paard dit gedrag blijft vertonen, zal hij zichzelf of anderen daar uiteindelijk (verder) mee verwonden én zal hij steeds minder vrijheid en daarmee kwaliteit van leven hebben. En dan heb ik liever een eenmalige opdonder, dan een leven lang ellende (zoals ook anderen in dit topic al aangaven).

Tot slot, dank voor al het nadenken over hoe ik het fijner voor hem kan maken binnen de draden. Het lastige in zijn geval is dat het uitbreekgedrag in heel veel verschillende situaties voorkomt (dus ook samen, met afleiding, gras, beweging) en het blijven staan gedrag ook (juist alleen, vol op het krachtvoer, zonder afleiding). Maar jullie input is welkom, wie weet lees ik iets waarvan ik denk: ja! dat is het.

Voor de volledigheid: ik heb ook een gedragstherapeut benaderd om mee te denken.

Nogmaals dank! Het is heel fijn om hierin wat hulp te krijgen, want ik ben natuurlijk ook gewoon heel bezorgd over mijn paard.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:41

Één voordeel, je weet in ieder geval dat het een goede springer is.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 15:12

Dank BigOne voor deze opsteker _O- Vaste hindernissen ga ik dan maar niet met hem doen :')

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:31

De "antenne" methode werkt idd alleen maar als ze door de draden heen gaan... Als hij gewoon springt zal het niet zoveel uitmaken.

De omheining breder maken kan eventueel nog helpen? of zoals je al aangaf, op een kleinere paddock met 150cm heining springt die niet. Dus daar zettena ls hij "onbeheerd" is, is geen optie?

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:36

Ik zou erg oppassen met dit paard 6 weken op stal willen houden, of in elk geval gaan voor een box zonder luiken naar de stal of buiten. Ik heb namelijk wel eens op een stal gestaan met een paard die het presteerde zijn box uit te springen en als hij dat leert ben je nog verder van huis....

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:58

DuoPenotti schreef:
Als ik zo lees is de hoeveelheid stroom die hij krijgt wel bepalend of hij uitbreekt?
Uiteraard met dat het hoog genoeg is.
Daarnaast wil hij duidelijk niet alleen zijn.
Is er nu geen rustig maatje te vinden waar hij bij kan staan, in dus een afrastering met vee stroom?

Ik had een vroeger een uitbreker, of hij sprong, of hij telde werkelijk de tikken en glipte er onderdoor zodat hij hoogstens weer een tik op de kont kreeg.
Maar dat deed hij alleen maar als hij alleen stond of bij een paard dat hij niet leuk vond.
......

Bovenste draad op 150 was voor hem ook genoeg motivatie niet te springen, al kon hij die hoogte wel.
Huppeltjes van 120 stopte hem niet.


Het is inderdaad meestal de combi. De afrastering met schrikdraad minimaal 1.50 hoog, liever nog iets hoger, en met voldoende stroom op de draden. Plus voldoende hooi in de paddock of wei. Het moet een beetje uitnodigen om er te blijven. En zo'n driejarige wil natuurlijk niet alleen staan, er moet iets vriendelijks naast, dichtbij en zichtbaar, anders voelt hij zich niet veilig.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:17

Mijn destijds uitbrekende kudde zoekende paard ging over op zelf-beschadiging toen ze alleen stond.
Hou dat ook in de gaten.

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:27

TS, kan je paard niet terug in deze paddock:
Citaat:
daarna heeft hij een poos alleen gestaan in een paddock met dubbele hoge draad (1.50) en flink stroom. Daar heeft hij een paar keer een flinke tik van het stroomdraad gekregen, ook was deze paddock vrij klein waardoor een aanloop moeilijk was. Hij bleef toen netjes staan.


Daar bleef hij staan, kon mogelijk wel andere paarden zien (?), wat misschien niet het geval was bij de hengstenpaddock?

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:28

Een goede revalidatie stal zorgt zo goed mogelijk voor je paard en houdt echt wel rekening met z’n gedrag. Daar staan er vaak meer die stal rust hebben.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 17:35

Ken je een goede BigOne?

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:42


Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:55

Anouk_H schreef:
Paarden die wij geprobeerd hebben respect te leren voor stroomdraad die leerde er niks van behalve dat ze de volgende keer niet met je mee durven lopen door de doorgang heen. Die koppelde alleen de mens met stroom en niet het draad

Dan is dat niet handig gedaan. Als je het goed doet, snappen ze echt dat het het draad is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:15

Ik denk ook dat hem nu naar een revalidatie stal brengen een goed idee is. Voor daarna denk ik dat er 1 ding enorm belangrijk is.
Ik lees nu namelijk dat hij best wel vaker achter draad gestaan heeft waar geen stroom op staat. Hierdoor leert hij dat de kans groot is dat er geen stroom op staat en hij er zonder schok vanaf komt als hij er doorheen gaat.

Verder klinkt hij erg als mijn pony. Die gaat ook overal bijna doorheen (ook poorten van hout, dwars door kippengaas, onder schapengaas en ga zo maar door). Bij hem is er echter 1 ding heel heel heeeeeeel belangrijk, en dat is dat er altijd stroom op de omheining staat. Als het eraf is na een lange tijd gaat het hoogstens een week goed en daarna gaat hij er doorheen en blijft er doorheen gaan tot hij een keer een goede opdonder krijgt als hij er doorheen gaat. Dan heeft hij er weer een tijdje respect voor.

De tips die ik hier lees over het handvat tegen de neus houden snap ik echter echt niet. 90% van de paarden die door de draad gaan doen dit niet bij het handvat dus de link tussen stroomdraad en stroom is er gewoon niet. Ze zullen wel zeker bang worden voor het handvat wat weer niet handig is met in en uit de wei/paddock of wat dan ook halen.

Ik mis wel nog een stukje over hoe jouw paard bij de vorige eigenaar gehouden werd, waar hij niet door de draad ging. Misschien kan je hier wat mee.

En als laatste, het kan ook verveling zijn. Hij is jong maar er zijn genoeg dingen die je al met hem kan doen zoals wandelen, grondwerk, schrik training enz enz enz. Het kan goed zijn dat door hem wat uit te dagen en bezig met hem te zijn het gedrag van uitbreken ook minder word.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 22:02

Update: hij is vandaag naar een kliniek verhuisd om daar te revalideren. Ze durven het wel aan om hem onder toezicht in hun hoge en goed onder stroom staande paddock te zetten. Mocht dat niet werken, dan hebben ze ook een binnenbak (die dus ook met vorst goed begaanbaar blijft _/-\o_ ) waar zelfs Houdini niet uit zou kunnen ontsnappen. Daar kan hij dan elke dag even zijn energie kwijt **\O/** . En als alles een beetje meezit krijgt hij er ook nog een dubbele box.

Voor daarna zoek ik nog een geschikte plek voor hem. Dus mocht er iemand zijn die een stal in de regio Garderen - Kootwijk kent, waarvan de eigenaar dit wel een leuk project vindt, die een beetje mee wil denken en waar hij genoeg ruimte heeft, met een kleine kudde met daarin idealiter een speelse ruin én een senior die hem een beetje opvoedt, dan hou ik mij aanbevolen. Het is verder een superlief, zacht en mensgericht paard van ongeveer 1.55m hoog.