Wie wil er meedenken met mijn probleem?
Ik heb sinds deze zomer een driejarige ruin in mijn bezit, die al vanaf het moment dat hij van mij is door en over de heining gaat. Ik ben er zelf meestal niet bij als het gebeurt, dus de kennis die ik heb is van horen zeggen en zal ik zo uitgebreid toelichten.
Het probleem is, dat hij afgelopen week het benige gedeelte van zijn gehoorgang gebroken heeft, waardoor hij de komende zes weken absoluut geen tikken meer op zijn hoofd mag hebben. Dit betekent dat hij alleen moet staan, omdat hij nogal speels is. Vandaag hebben we dat voor het eerst geprobeerd en toen is hij door de heining van de paddock gegaan. Dit betekent eigenlijk dat hij niet meer buiten kan staan.
Mijn vraag is:
1. Weet iemand een goede oplossing voor de komende zes weken?
Ik vind het heel moeilijk om een driejarige 6 weken op boxrust te zetten, zeker gezien hij in principe gewoon buiten mag zijn en lekker mag rennen, zolang hij maar geen klap op zijn hoofd krijgt. Bovendien zijn de boxen op de huidige stal niet al te groot en is er veel onrust in de gang waar hij staat. De meeste andere paarden staan overdag wel buiten. Er staat er altijd eentje bij hem binnen, maar die kan hij niet heel goed zien.
Weten jullie bijvoorbeeld een stal (regio Garderen - Kootwijk) waar de boxen groter zijn, er veel rust op stal is en er meer paarden de hele dag op stal staan, zodat hij wat meer comfort heeft?
Of hebben jullie een idee hoe ik het uitbreek gedrag per direct kan stoppen? (zie daarvoor ook de info onder 2.

2. Weet iemand een oplossing voor daarna?
Wat weet ik:
- de vorige eigenaar geeft aan dit gedrag van hem niet te kennen
- de eerste keer dat hij uitbrak stond hij alleen (want net aangekomen), maar kon hij een kudde andere paarden zien. Hij is toen door een vrij massief houten hek, waarboven een stroomdraad stond gerend. De buren zagen hem een aanloopje nemen en er dwars doorheen gaan. Hij leek niet in paniek
- de tweede keer zag ik het zelf gebeuren. Hij stond toen te grazen naast de nieuwe kudde. Met een dubbele stroomdraad (zodat er een gang was tussen hem en de kudde), op lage prikpaaltjes, zonder stroom, tussen hem en de kudde. Hij deed een paar drafpassen en sprong *hop* over het eerste draadje en ging in de 'gang' rustig grazen. Ik heb hem toen teruggezet en toen bleef hij een paar dagen netjes staan
- de derde keer is hij s nachts over zijn eigen heining gesprongen (schapengaas van 1.20, met 20 cm daarboven een stroomdraad met stroom). Hij heeft toen de heining niet geraakt. Daarna is hij vermoedelijk door het stroomelastiek van de kudde gerend en heeft de hele kudde mee op stap genomen.
Toen was de maat bij deze staleigenaren vol, en heb ik hem verplaatst. Mijn idee was zoeken naar een stal met zulke hoge heining dat hij a. de weg niet op kon rennen en b. het gedrag kon uitdoven.
Op de nieuwe stal, bleek hij helaas echter toch niet direct achter een hoge heining te kunnen staan ivm plaatsgebrek. Hij is toen een aantal keer uitgebroken
- de eerste keer over een draad van ong 1.10 gesprongen. Hij stond toen met drie andere paarden waar hij het goed mee leek te kunnen vinden en met hooi en een boom om mee te spelen. Hij sprong toen een pad in, waarna hij alle paarden gedag is gaan zeggen die langs dat pad stonden
- de tweede keer was bij het introduceren aan twee andere paarden, zij dreven hem de hoek in (niet heel agressief, wel dreigend), hij kwam toen met zijn borst tegen de hoekpaal aan, waarna het draad snel brak (niet zo stevig bevestigd) en hij half over de paal en over het onderste draad sprong, wederom hetzelfde pad op.
- daarna heeft hij een poos alleen gestaan in een paddock met dubbele hoge draad (1.50) en flink stroom. Daar heeft hij een paar keer een flinke tik van het stroomdraad gekregen, ook was deze paddock vrij klein waardoor een aanloop moeilijk was. Hij bleef toen netjes staan.
- daarna kon hij weer geintroduceerd worden in een groep met vier paarden in een hoge paddock met houten heining. Dit ging qua heining goed, maar ze waren te onrustig met elkaar, waardoor ze allen steeds forse schade opliepen en toen is besloten de paarden twee aan twee te zetten met een heel laag draadje zonder stroom. Dit kon niet anders, vanwege ruimtegebrek.
- hierna blijkt hij meermaals door/over? dit draad gegaan te zijn. Daarom is toen besloten er stroom op te zetten. Maar ook daar is hij in ieder geval 1x heengegaan. Ik ken hier de omstandigheden niet van, niemand heeft het gezien en ik hoorde er pas vandaag over. Ik heb wel gezien dat hij een snee had van het draad, dus hij is er iig een keer doorheen gerend.
Afgelopen maandag haalde ik hem uit de paddock met een bloedend oor. Dat bleek een breuk te zijn met losse botfragmenten en een flinke bloeding vlakbij zijn trommelvlies. Hij moet daarom apart, zoals ik hierboven al beschreef.
- Vandaag stond hij voor het eerst alleen buiten, bewust in een hengstenpaddock (hoge houten heining 1.80m? en driedubbele stroomdraad aan beide kanten van het hout). Daar is hij door de onderste houten balk en dus door vier stroomdraden heengebroken (onder het bovenste hout en stroomdraad door). Ook hier was niemand bij, dus niemand weet wat er precies gebeurd is, maar hij is in ieder geval richting de paddock naast hem gelopen waar een ander paard stond.
Weet iemand wat te doen?
De komende zes weken moet hij dus echt rust ivm de breuk. Daarna gun ik hem een plek waar hij meer bewegingsruimte en sociaal contact heeft dan hier, maar ik durf geen plek aan waar de kans bestaat dat hij de openbare weg oprent als hij door een heining gaat. Ook is het belangrijk een plek te hebben waar ik goed met hem aan de slag kan, hij is onbeleerd, en ik zie mezelf dit superlieve, maar ook vrij wakkere paard, niet in het donker in een weitje zadelmak maken

Ik zit zelf te denken aan:
- een gedragstrainer die hem intern kan stallen en dan evt met camera's in de gaten kan houden wat er aan het gedrag vooraf gaat.
- het gedrag afleren met straf, bijv stroomband? en dat je hem een schok kan geven als hij het initiatief neemt tot door/over de heining gaan, zodat hij heiningen weer respecteert. Dit moet echter heel gecontroleert en losgekoppeld van degene die hem ' straft' gebeuren.
NB!
- NATUURLIJK!!!! snap ik dat het belangrijk is vooral ook te kijken naar zijn behoeften, zodat uitbreken niet of minder 'nodig' is!!!!!! Het lastige is alleen, dat alle stallen die leuk en gezond voor hem zouden zijn (veel buiten, veel ruimte, met speelmaatjes en een strenge rechtvaardige senior die hem leert dat er een tijd van spelen, maar ook een tijd van stoppen is), nu niet haalbaar zijn, omdat hij ook daar de heining waarschijnlijk niet zal respecteren....